2019-02-04, 16:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
]

Du behöver inte bli otrevlig. De flesta av oss här skriver vad vi tror, mycket få personer vet något om händelsen och upprinnelsen i Bjärred.

Jag blir alldeles förundrad över vad både du och Reimer skriver kring att sjukvården borde kunna lämna garantier...??
Hur tänker man då?

Det är ju levande varelser - människor- med andning, hjärtslag, urinproduktion, tarmaktivitet och immunförsvar mm. Det går inte att lämna några garantier för någonting när det gäller levande komplexa system.
Finns ingen läkare som skulle garantera något alls någonsin när det gäller tillfrisknande, operationsresultat eller prognoser - i vart fall inte garantera något positivt. Inget läkemedel, ingen operation eller behandling lämnar några som helst garantier.
Inte ens garanterat att man vaknar efter en vanlig narkos. Precis allt kan hända i en levande organism, alla organ kan svikta eller redan vara sjuka.

Man meddelar att resultat brukar bli si eller så, at prognosen brukar se ut så här eller att sjukdomen vanligen utvecklas på ett visst sätt eller försvinner. Men inga garantier!!!

Om man läser stora studier om ME hos barn framkommer ett mycket starkt statistiskt samband mellan en ansträngande icke optimal hemmiljö några år innan och debut av barn- ME. Allt från depression hos förälder, missbruk, skilsmässa, överkrav mm.
Hur skulle någon läkare då kunna garantera att barnet blir friskt om hemmiljöpåverkan fortfarande består och är dålig för barnet?
Man uttalar sig som läkare om prognoser baserat på erfarenhet, vetenskapliga studiers statistik och en sammantagen bild av patientens symptom, allmänna status och hälsa. Men några garantier finns inte.

Det är ju precis det jag säger, blindstyre.
Men det är det där andra man då rimligen hållt på med på sjukhusen med viss framgång som man förväntar sig i stället.

Varför gräva ner dig i garantier när flickorna vill bli friska? Vad gör ni med patienter som anländer med annat än snuva?

Det är ingen som har efterfrågat garantier i den mening du trollar med. Vi efterfrågar adekvat vård och omsorg och stöd efter förutsättningarna. Till barn och deras vårdnadshavare.

Varför går ett par med flickor sjuka i något som du menar nog säkert går över på ett par år hem och dödar sig efter att ha träffat farbror doktorn? Det är nog den frågan du behöver ställa dig.

Det är ditt bord, doktorn.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-04 kl. 16:21.
Citera
2019-02-04, 16:09
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det är så mycket konstigt med det här fallet så du måste tänka lika konstigt; Dvs föräldrarna kan ha tänkt precis tvärtom. Målet eller kravet var att ingen skulle bota barnen. Inte ens riskera att en skolsköterska skulle blanda sig i. Föräldrarna var inga gråa möss men röt säkert högst för att få hemundervisningen och inte lika högt mot läkare/sjukvård. Diagnoserna var nog. Efter Moa fick sin så verkade O levt upp. Skrev en saga, gjorde flera föreläsningar, ansökte om professur. H vet vi som vanligt ingenting om. Vet inte hur föräldrarna jobbade med Moas rehabilitering eller den där behandlingsplanen som polisen berättade om.

Så har jag aldrig riktigt tänkt på det men du har rätt i att det sammanfaller. Det är nästan som att det blir bråttom, eller att det läggs i en extra växel.
Citera
2019-02-04, 16:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är just det: inte tar man livet av barn som kan tillfriskna. Glittret hävdar att de nog kommer tillfriskna. Det finns inga starka indikationer på att föräldrarna var så snurriga att de tar livet av friska barn. Så var exakt klämmer skon?
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det är något mer än oron för sjukdomar som är felet i Bjärred.

Skon klämmer precis i det som Fallskärmjägare skriver. Det var inte barnens ME-sjukdom eller hur framtiden skulle bli för barnen som var problemet. Även om avskeds/förklaringsbrevet innerhåller den uppgiften. Det var något annat som gjorde att alla är döda idag.

Ja, jag hävdar att de stora studier som finns för ME-sjuka barn i As och Ms ålder, statistiskt innehåller data som talar för att det finns goda förutsättningar för att de ME-sjuka barnen framöver ska leva gott liv - "ett liv i egentlig mening". Vissa studier har 80% av barnen ett fullt normalt liv som unga vuxna, i andra studier något lägre procentandel. Det borde räcka rätt långt för att inte tappa sugen och ge upp som förälder. Därför klämmer skon någon annanstans.
Citera
2019-02-04, 16:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det är ju precis det jag säger, blindstyre.
Men det är det där andra man då rimligen hållt på med på sjukhusen med viss framgång som man förväntar sig i stället.

Varför gräva ner dig i garantier när flickorna vill bli friska? Vad gör ni med patienter som anländer med annat än snuva?

Det är ingen som har efterfrågat garantier i den mening du trollar med. Vi efterfrågar adekvat vård och omsorg och stöd efter förutsättningarna. Till barn och deras vårdnadshavare.

Varför går ett par med flickor sjuka i något som du menar nog säkert går över på ett par hem och dödar sig efter att ha träffat farbror doktorn? Det är nog den frågan du behöver ställa dig.

Det är ditt bord, doktorn.

Hur bota någon som inte vill bli botad? Hur förklara att psykiatrin borde ta hand om maskarna som krälar på huden, inte infektionsmedicin, för det finns inga verkliga maskar? Hur många patienter finns det inte som inte vågar söka vård för de är rädda för informationen eller behandlingen. När de slutligen kommer är det försent. Varje individ har en egen vilja - man kan bara förklara, informera och råda, men ytterst sälland tvinga någon.

Hur tala om för två välutbildade bestämda föräldrar att barnens sjukdom inte går att bota med dagens behandlingar, men den kanske går över inom några år eller att barnen bara känner av den bara lite i framtiden - när föräldrarna har bestämt sig för att barnen måste botas och bli helt friska så snart som möjligt?

Det var inte barnens ME-sjukdom som var anledningen till morden på dem. Det var inte deras statiskt sätt rätt goda framtidsutsikter heller. Det var fel på GM.

Senast redigerad av Solglittret 2019-02-04 kl. 16:31.
Citera
2019-02-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Så har jag aldrig riktigt tänkt på det men du har rätt i att det sammanfaller. Det är nästan som att det blir bråttom, eller att det läggs i en extra växel.

Jo, det här nog pratats om en extra växel, resan till Öland med A som aldrig kan åka någonstans, bytt bil, renovering av flickornas rum. Det har vi diskuterat. Frågan är till vilken syfte? Nystart som misslyckades eller en avveckling som började - ja, när började den egentligen?
Citera
2019-02-04, 16:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur bota någon som inte vill bli botad? Hur förklara att psykiatrin borde ta hand om maskarna som krälar på huden, inte infektionsmedicin, för det finns inga verkliga maskar? Hur många patienter finns det inte som inte vågar söka vård för de är rädda för informationen eller behandlingen. När de slutligen kommer är det försent.

Hur tala om för två välutbildade bestämda föräldrar att barnens sjukdom inte går att bota med dagens behandlingar, men den kanske går över inom några år eller att barnen bara känner av den lite i framtiden - när föräldrarna har bestämt sig för att barnen måste botas och bli helt friska så snart som möjligt?

Det finns inget stöd för att föräldrarna hade en sådan attityd som det du kursiverat. Det finns heller inget stöd för att anställda vid LU och skatteverket såg syner utan att de larmades till resp. personalvård.

Hade föräldrarna däremot haft en form av avsatt och psykoterapeutiskt utbildad stödperson knuten till vården av deras barn för samtal kring deras upplevelse och situation så kan man ana att det hade kunnat påverka positivt. Resp. statlig myndighet kunde haft hand om den biten också, om det fallit på deras lott.

Det borde inte komma som en överraskning för vården att det är groteskt påfrestande för föräldrar att ha ME-sjuka barn, och skapar psykologiska påfrestningar av allehanda men ändå förutsägbara slag. Och sådan kunskap kan ju då bäst ackumuleras hos vårdgivaren för att inte varje nytt föräldrapar ska behöva börja från Dantes åttonde krets i inferno och blint arbeta sig upp därifrån själva.

Men det är ju bara som jag tycker.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-04 kl. 16:43.
Citera
2019-02-04, 16:45
Bannlyst
Problemet med att tolka hur vården påverkat familjen är att vi inte vet vilket stöd de fick efter flickornas diagnoser.
Vi kan gissa och dra slutsatser men det är nog viktigt att vara medveten om att även dessa slutsatser bara är gissningar. Detta oavsett om man lägger en stor skuldbörda på vården eller friar dem helt.
Det kan vara så att stödet var mycket bristfälligt. Det som talar för det är den kritik mot me-vården som framkommit.
Det kan också vara så att föräldrarna inte tog emot det kvalificerade stöd som erbjöds. Det som talar för det är att föräldrarna var dysfunktionella och hade så dåliga anpassningsstrategier.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-04 kl. 16:48.
Citera
2019-02-04, 16:54
Medlem
Citat:
Det finns inget stöd för att föräldrarna hade en sådan attityd som det du kursiverat. Det finns heller inget stöd för att anställda vid LU och skatteverket såg syner utan att de larmades till resp. personalvård.

Hade föräldrarna däremot haft en form av avsatt och psykoterapeutiskt utbildad stödperson knuten till vården av deras barn för samtal kring deras upplevelse och situation så kan man ana att det hade kunnat påverka positivt. Resp. statlig myndighet kunde haft hand om den biten också, om det fallit på deras lott.

Det borde inte komma som en överraskning för vården att det är groteskt påfrestande för föräldrar att ha ME-sjuka barn, och skapar psykologiska påfrestningar av allehanda men ändå förutsägbara slag. Och sådan kunskap kan ju då bäst ackumuleras hos vårdgivaren för att inte varje nytt föräldrapar ska behöva börja från Dantes åttonde krets i inferno och blint arbeta sig upp därifrån själva.

Men det är ju bara som jag tycker.
Det var mycket symbolik ovan. Då och då får man tala sanning. Enkel sanning. Man får ta ner diskussionen. När man beskriver barnens hälsotillstånd som ovan så får flesta av oss bilder i huvudet på barn som är väldigt sjuka el som några har påstått här - barn som efter ansträngning blir orkeslösa med smärta osv-
Jag vet inte hur det är med andra barn men det stämmer inte med Moa och inte med Agnes heller. Allt skedde i Oskars huvud. Ev i Hannas också men det gör inte henne till mördare. Enligt mig.
Oskar utnyttjade Lomma kommuns naivitet och ordnade privatundervisning till sina barn. Glöm inte hans företag heter Utbildning.
Barnens sk sjukdom var obekant för släkten. Skulle inte släkten märka om barnen var me sjuka? Varför berättade inte Oskar om sjukdomen, barnens sjukdom? För han skämdes. För släkten såg helt normalfriska barn på Öland.
Citera
2019-02-04, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Det var mycket symbolik ovan. Då och då får man tala sanning. Enkel sanning. Man får ta ner diskussionen. När man beskriver barnens hälsotillstånd som ovan så får flesta av oss bilder i huvudet på barn som är väldigt sjuka el som några har påstått här - barn som efter ansträngning blir orkeslösa med smärta osv-
Jag vet inte hur det är med andra barn men det stämmer inte med Moa och inte med Agnes heller. Allt skedde i Oskars huvud. Ev i Hannas också men det gör inte henne till mördare. Enligt mig.
Oskar utnyttjade Lomma kommuns naivitet och ordnade privatundervisning till sina barn. Glöm inte hans företag heter Utbildning.
Barnens sk sjukdom var obekant för släkten. Skulle inte släkten märka om barnen var me sjuka? Varför berättade inte Oskar om sjukdomen, barnens sjukdom? För han skämdes. För släkten såg helt normalfriska barn på Öland.

Sanning är något som jag tycker om. Hur har du kommit fram till att flickorna var friska när de fick sina diagnoser?
Citera
2019-02-04, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Sanning är något som jag tycker om. Hur har du kommit fram till att flickorna var friska när de fick sina diagnoser?
En läkare gav dom. Inte SUS. Du kan överallt hitta folk som går i dina ärenden och därför borde Bjärred fallet anmälas. Hur gick det till ? Och hur kunde det gå så långt ?
Vem är läkaren? På vilka grunder med vilka undersökningsmetoder satt han en och samma diagnos till två barn i samma familj? Tänk på att hela släkten på Öland märkte inget och dom kände inte till nån diagnos. Bättre tänka på det tycker jag.
Citera
2019-02-04, 17:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
En läkare gav dom. Inte SUS. Du kan överallt hitta folk som går i dina ärenden och därför borde Bjärred fallet anmälas. Hur gick det till ? Och hur kunde det gå så långt ?
Vem är läkaren? På vilka grunder med vilka undersökningsmetoder satt han en och samma diagnos till två barn i samma familj? Tänk på att hela släkten på Öland märkte inget och dom kände inte till nån diagnos. Bättre tänka på det tycker jag.

Det verkade inte som O försökte dölja något eftersom han tog med sej barnen till släkten på Öland. H stannade hemma.
Citera
2019-02-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Inte bråttom tror jag. Däremot mera arbetsro när det blev lugnt och tryggt när Moas intyg var klart. Framtiden såg ljus ut. Sen kommer Lomma kommuns dystra prognos för 2018. Kan ha varit vilken som helst av föräldrarna som blev stressad av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in