Citat:
Citat:
Så du lyssnar hellre på experterna som inte har sagt något än på mig som styrker mitt påstående genom att återge vad experter säger om likstelhet och temperatur i allmänhet. 
Citat:
Det är riktigt, men om det inte gjorde någon skillnad kan de ha valt värnpliktiga från närområdet.
Citat:
Jag har inte kopplat ihop honom med Mjösjövärnet. Men efter nedläggningen hade han stora möjligheter att utforska fortet.
Citat:
Jag missade några ord där, jag menade alla värnpliktiga som utbildades för tjänstgöring på forten i Boden, inte alla värnpliktiga i Boden.
Nu är du dummare än tåget eller så hade du bara otur igen när du tänkte.
Tror du inte det efter något år blev extremt överskott på krigsplacerade vid forten om alla värpliktiga i Boden utbildades för att tjänstgöra i fort inom Bodens fästning...?
Var utbildades de infanterister, artillerister, stridsvagnsförare, signalister, ingenjörer mm som skulle försvara de norrländska vidderna utanför Boden om alla värnpliktiga i Boden utbildades för att i krig kunna tjänstgöra på det fort där de gjorde bäst nytta?
Den absoluta majoriteten av alla tusentals män som årligen gjorde lumpen i Boden på 80-talet gjorde det inte i forten inom Bodens fästning.
Tvärtom var det en väldigt lite andel värpliktiga som varje år utbildades för tjänstgöring på fort (som börjat en succesiv nedrustning vid den tiden) och övriga värpliktiga fick såklart inte utforska forten eftersom de var högt klassade skyddsobjekt.
Det var en extremt långsökt tanke av dig att var MB eventuellt gjorde lumpen över 30 år tidigare kan ha något samband med mordet på VB
Tror du inte det efter något år blev extremt överskott på krigsplacerade vid forten om alla värpliktiga i Boden utbildades för att tjänstgöra i fort inom Bodens fästning...?
Var utbildades de infanterister, artillerister, stridsvagnsförare, signalister, ingenjörer mm som skulle försvara de norrländska vidderna utanför Boden om alla värnpliktiga i Boden utbildades för att i krig kunna tjänstgöra på det fort där de gjorde bäst nytta?
Den absoluta majoriteten av alla tusentals män som årligen gjorde lumpen i Boden på 80-talet gjorde det inte i forten inom Bodens fästning.
Tvärtom var det en väldigt lite andel värpliktiga som varje år utbildades för tjänstgöring på fort (som börjat en succesiv nedrustning vid den tiden) och övriga värpliktiga fick såklart inte utforska forten eftersom de var högt klassade skyddsobjekt.
Det var en extremt långsökt tanke av dig att var MB eventuellt gjorde lumpen över 30 år tidigare kan ha något samband med mordet på VB
De som utbildades för att tjänstgöra i forten gjorde det säkert på alla forten i bruk, så om ett fort blev utslagen kan personal från det fortet tjänstgöra vid andra fort, och utslagen personal på ett fort kunde ersättas av personal från annat fort. Något annat vore dumt.
Sista fortet togs ur bruk 1998, så det var mycket verksamhet kvar när MB gjorde lumpen, om han gjorde det.
Självfallet kan MB ha lärt känna värnen på andra sätt än genom lumpen. Han behövde bara ha känt till ett värn, och det tror jag många bodenbor gör. Vi känner till mycket lite om MB:s bakgrund.
Jag vet det, därför skrev jag att han inte tjänstgjorde vid Mjösjöfortet.
Exempelvis bevis för att en röd skåpbil med tillhörande skummis i