2019-02-02, 15:11
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
På vilket sätt brister HF på din punkt?

HF har klara och konkreta punkter de vill att arbetsgivaren ska rätta till. Dessa punkter är så allvarliga att de utgör brott mot AML, MBL, LAS och arbetstidslagen. Men eftersom att HF nu mer inte får ha sitt skyddsombud på plats så kan de inte göra något åt dessa överträdelser. De måste lita till Transports obefintliga skyddsombud.

Ja det är väl bara se hur mycket Göteborg har förlorat. Det är inte lätt att styra om flöden. Men nu har hamn4 lyckats med det och andra hamnar fått nya linjer.
Citera
2019-02-02, 15:21
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
På vilket sätt brister HF på din punkt?

HF har klara och konkreta punkter de vill att arbetsgivaren ska rätta till. Dessa punkter är så allvarliga att de utgör brott mot AML, MBL, LAS och arbetstidslagen. Men eftersom att HF nu mer inte får ha sitt skyddsombud på plats så kan de inte göra något åt dessa överträdelser. De måste lita till Transports obefintliga skyddsombud.

Något som jag funderat på när jag läser dina inlägg. Varför du inte blir medlem i transport där du kan påverka på riktigt.
Citera
2019-02-02, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Ja det är väl bara se hur mycket Göteborg har förlorat. Det är inte lätt att styra om flöden. Men nu har hamn4 lyckats med det och andra hamnar fått nya linjer.

Det är inte Hamnfyran som har lyckats med någonting, ty det har enkom 4 timmar strejktid. Det är arbetsgivaren och dess knähund Transport som har lyckats att stänga hamnen.

Citat:
Något som jag funderat på när jag läser dina inlägg. Varför du inte blir medlem i transport där du kan påverka på riktigt.

Varför skulle jag vara medlemm i en organisation som absolut inte är för arbetstagarnas intressen, någonstans i Sverige. Kommunal är t.ex. det enda fackförbund som inte är med i OFR.
Citera
2019-02-02, 16:08
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Det är inte Hamnfyran som har lyckats med någonting, ty det har enkom 4 timmar strejktid. Det är arbetsgivaren och dess knähund Transport som har lyckats att stänga hamnen.

Varför skulle jag vara medlemm i en organisation som absolut inte är för arbetstagarnas intressen, någonstans i Sverige. Kommunal är t.ex. det enda fackförbund som inte är med i OFR.

Typ för att du vill påverka.
Citera
2019-02-02, 16:15
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
.
Jaha jasså? Hur många medlemmar har transport i Göteborg hamn som lyckats stänga hamnen?
Citera
2019-02-02, 22:24
Medlem
Citat:
Jaha jasså? Hur många medlemmar har transport i Göteborg hamn som lyckats stänga hamnen?

Transport hade en medlem då det begav sig. Det var AG som satte sig själv i lock out.
Citera
2019-02-04, 11:48
Medlem
[quote=exceptional|66629263]Något som jag funderat på när jag läser dina inlägg. Varför du inte blir medlem i transport där du kan påverka på riktigt.

Haha..Du har inte hängt med riktigt.
Transport är toppstyrt av LO..medlemmar lokalt ute har inte mycket att komma med.
Hamnens röst drunknar i sorlet från hundra tusentals andra medlemmar i transport..
Man vill inte klumpas ihop med taxichaufförer flygplatspersonal lastbilsförare och mängder med andra yrken.
Deras röst försvinner i allt detta.
Ex..Svenska sjömän har egna fackföreningar som är insatta i sjömännens situation.
Lite så är det på kajen också..så långt ifrån en taxichaufför man kan komma..
Citera
2019-02-04, 13:22
Medlem
Enydrions avatar
[quote=Snauzzer|66648532]
Citat:

Haha..Du har inte hängt med riktigt.
Transport är toppstyrt av LO..medlemmar lokalt ute har inte mycket att komma med.
Hamnens röst drunknar i sorlet från hundra tusentals andra medlemmar i transport..
Man vill inte klumpas ihop med taxichaufförer flygplatspersonal lastbilsförare och mängder med andra yrken.
Deras röst försvinner i allt detta.
Ex..Svenska sjömän har egna fackföreningar som är insatta i sjömännens situation.
Lite så är det på kajen också..så långt ifrån en taxichaufför man kan komma..

Det är väl snarare så att det inte är så många arbetare som genom att strejka kan orsaka ens en bråkdel av den ekonomiska skada som ni hamnarbetare kan orsaka arbetsgivaren och Sveriges industri...

Ni kan väl närmast jämföras med piloter för ett antal år sedan, staten pumpade in en massa miljarder i SAS, så SAS skulle kunna fortsätta att betala piloterna höga löner på olönsamma flyglinjer... Ni ville ju att hamnen skulle återgå till kommunen, så att Göteborgs skattebetalare skulle låta er fortsätta leka primadonnor...

Jag hoppas ni går samma väg som piloterna ..
Citera
2019-02-05, 17:45
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Transport hade en medlem då det begav sig. Det var AG som satte sig själv i lock out.
Ok så du skyller på en endaste medlem från transport?
Citera
2019-02-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ok så du skyller på en endaste medlem från transport?

Nej, för den medlemmen har inget med konflikten att göra. Transport/LO agerar inte från medlemmar, de agerar från regionsnivå. De har inga ombud och de har knappt några lokala skyddsombud. Allt sköts från regionen. APTM väljer att samarbeta med Transport för att (S) är uppdragsgivare i Göteborgs Hamn.
Citera
2019-02-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion

Det är väl snarare så att det inte är så många arbetare som genom att strejka kan orsaka ens en bråkdel av den ekonomiska skada som ni hamnarbetare kan orsaka arbetsgivaren och Sveriges industri...

Nu är det ju inte hamnarbetarna som har orsakat ekonomisk skada, det gjorde APTM så bra själva genom att sätta lock out på sig själv. Facket och arbetarna stod bara där och tittade på när APTM likt en tvååring fick utbrott som körde en lockout som varade flera månader. Facket hade en 4h strejk, inter mer än så.
Citera
2019-02-05, 17:54
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Nu är det ju inte hamnarbetarna som har orsakat ekonomisk skada, det gjorde APTM så bra själva genom att sätta lock out på sig själv. Facket och arbetarna stod bara där och tittade på när APTM likt en tvååring fick utbrott som körde en lockout som varade flera månader. Facket hade en 4h strejk, inter mer än så.
De sätter väl bara lockout på era strejker? Har jag missuppfattat något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in