Citat:
Håller med dig. Jag tror TS avser rena prestationer. De biologiska skillnaderna finns helt klart. Jag samarbetar t ex bättre med kvinnor än med flertalet män eftersom det inte uppstår någon konkurrenssituation på samma sätt. Undantag finns naturligtvis. Det tillskriver jag kvinnorna och inte mig själv på något sätt.
Jo, men mätbara prestationer är ju inte allt som skapar kvalitet till livet direkt. Så det blir väldigt underligt att uttrycka sig som att "män är bättre på allt". Särskilt när det är några få män som är riktigt bra på olika grenar för att de har goda förmågor samt är tävlingsinriktade och satsar allt. Min personliga tro är att mäns tävlingsinstinkt är avgörande varför de blir "bäst" på saker och ting. Kvinnor bryr sig inte om att hålla på och mäta sig på det sättet inom materiella prestationer.
Dessutom, det behövs inte fler uppfinnarhjärnor. Alla kan inte syssla med det. Då kan jag tycka att det är rätt bra att kvinnor är bättre på de relationella förmågorna och förstår inte varför det ringaktas så som det gör bland de manliga skribenterna på flashback.
Skulle man ta genomsnittliga män och kvinnor genom stickprov och mäta i olika grenar som inte har någon fysisk avgörande styrka inblandad, finns det ingenting som talar för att män skulle presterat bättre än kvinnorna.
Det fungerar inte riktigt att män som grupp tar åt sig äran för vad Einstein, Edison, Tesla, Musk, m.fl har uppfunnit. Det representerar inte den genomsnittliga mannen.