Citat:
Ursprungligen postat av
Spallow
7 år, 2000 inlägg av folk som likt mig försöker klura ut en enda sak som kvinnor är bättre på säger väl allt. Jag tycker att vi borde kasta tråden i soptunnan. Kvinnor är urusla på allt.
Jävligt sorglig, men jag har också tänkt på detta ämne under lång tid och i princip inte kunnat komma på en enda sak.
Tjejer är i och för sig bättre i den svenska skolan, som den är utformad idag, under ett begränsat antal år (men inte i det långa loppet). Detta pga att deras frontallober kan ligga så mycket som två år före i utvecklingen jämfört med pojkars, i mellanstadiet och högstadiet. De har därmed bättre impulskontroll och förmåga att fokusera. I just det sammanhanget är de faktiskt bättre på att nå studieresultat och höga betyg. Hade skolan återgått till katederundervisning och bestraffning, tydliga regler och ramar, så hade sannolikt pojkarna åter kommit tillbaka till de jämställda nivåer som rådde innan de stora skolreformerna. Detta då pojkar i en viss ålder, i termer av förutsättningar att inhämta kunskap, gynnas av fasta ramar
I övrigt är faktiskt pojkar och män bättre på allt. Vår biologi gör att vi är mer benägna till våld, både mot kvinnor och varandra, och löper större risk att dö förtidigt. Kanske inte jättebra, men svårt att säga att det skulle vara sämre än kvinnor som löper större risk att drabbas av utmattning/depression och leva ett långt tråkigt liv på bidrag.