Citat:
Ursprungligen postat av
MarkofTheBeast
Låt oss säga att det är mord/självmord (vilket jag inte tror men kan vara möjligt) så vad gör dem mellan onsdagen och fredagen? Bilen hyrs på fredagen och försvinner, anmäls på torsdagen - det blir ingen panik för att dem är borta alls för det står inget i media.
Eller tror ni bilen stått där sedan onsdagen isåfall?
Om jag får gissa så tror jag att dom dog redan på onsdagen.
Hur skulle media/polis handlat annorlunda, enligt dig? Här finns ett examensarbete från Linköpings universitet att läsa, som handlar om Koordinering av sökresurser vid efterforskning av
försvunna personer i Polisregion Stockholm. Skulle vara intressant att ta del av dina förslag.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1247639/FULLTEXT01.pdf
Ett utdrag:
Citat:
År 2017 tog Polisen emot ca 21 500 samtal angående personer som försvunnit i Sverige. Av
dessa ledde enligt Polisen (2018) 423 stycken till räddningsinsats enligt lagen om skydd
mot olyckor (LSO) då det förelåg fara för liv eller allvarlig risk för den försvunne personens
hälsa1. LSO syftar till att bereda skydd mot olyckor för Sveriges invånare genom att tilldela
skyddsansvaret till staten eller kommunerna i landet (SFS 2003:778). Vad som avgör om
händelsen leder till en räddningsinsats eller inte beror på olika egenskaper hos den försvunna
personen samt de potentiella riskfaktorer som finns i dennes omgivning vid försvinnandet.
Exempel på dessa kan vara ålder, hälsostatus, väderleksförhållanden och terrängens farlighet.
Polisen gör sedan en bedömning utifrån dessa faktorer för att ta fram en angelägenhetsgrad för
vilken åtgärd som skall vidtas (Polisen 2016).