2019-02-02, 07:55
Medlem
Låt oss säga att det är mord/självmord (vilket jag inte tror men kan vara möjligt) så vad gör dem mellan onsdagen och fredagen? Bilen hyrs på fredagen och försvinner, anmäls på torsdagen - det blir ingen panik för att dem är borta alls för det står inget i media.
Eller tror ni bilen stått där sedan onsdagen isåfall?
Citera
2019-02-02, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lappe8
Hemsk tanke... Håller med!
Förlåt! Fattar trögt själv och kände att jag blev missuppfattad. Men visst kan någon haft avsikt att köra så nära staketet som möjligt för att "spärra" utgångarna.
Ja det känns som det för om de/hon va avtuppad hade nog inte mödan behövts att slicka staketet..[/quote]

Hmm från passargerar sidan är det bara hoppa över och ut genom förardörren och från lastutrymmet går ju bakdörrarna använda, förutsatt dom inte va döda men då har parkeringen ingen betydelse då döda inte rörsej mycket.
Citera
2019-02-02, 08:12
Medlem
Finns bilen på hyrstället nu eller har polisen den i beslag ännu?
Citera
2019-02-02, 09:17
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Låt oss säga att det är mord/självmord (vilket jag inte tror men kan vara möjligt) så vad gör dem mellan onsdagen och fredagen? Bilen hyrs på fredagen och försvinner, anmäls på torsdagen - det blir ingen panik för att dem är borta alls för det står inget i media.
Eller tror ni bilen stått där sedan onsdagen isåfall?
Om jag får gissa så tror jag att dom dog redan på onsdagen.

Hur skulle media/polis handlat annorlunda, enligt dig? Här finns ett examensarbete från Linköpings universitet att läsa, som handlar om Koordinering av sökresurser vid efterforskning av
försvunna personer i Polisregion Stockholm. Skulle vara intressant att ta del av dina förslag.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1247639/FULLTEXT01.pdf

Ett utdrag:
Citat:
År 2017 tog Polisen emot ca 21 500 samtal angående personer som försvunnit i Sverige. Av
dessa ledde enligt Polisen (2018) 423 stycken till räddningsinsats enligt lagen om skydd
mot olyckor (LSO) då det förelåg fara för liv eller allvarlig risk för den försvunne personens
hälsa1. LSO syftar till att bereda skydd mot olyckor för Sveriges invånare genom att tilldela
skyddsansvaret till staten eller kommunerna i landet (SFS 2003:778). Vad som avgör om
händelsen leder till en räddningsinsats eller inte beror på olika egenskaper hos den försvunna
personen samt de potentiella riskfaktorer som finns i dennes omgivning vid försvinnandet.
Exempel på dessa kan vara ålder, hälsostatus, väderleksförhållanden och terrängens farlighet.
Polisen gör sedan en bedömning utifrån dessa faktorer för att ta fram en angelägenhetsgrad för
vilken åtgärd som skall vidtas (Polisen 2016).
Citera
2019-02-02, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Om jag får gissa så tror jag att dom dog redan på onsdagen.

Hur skulle media/polis handlat annorlunda, enligt dig? Här finns ett examensarbete från Linköpings universitet att läsa, som handlar om Koordinering av sökresurser vid efterforskning av
försvunna personer i Polisregion Stockholm. Skulle vara intressant att ta del av dina förslag.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1247639/FULLTEXT01.pdf

Ett utdrag:

Jag tänker mest på att när ett barn försvinner brukar det bli pådrag. Hon borde ju ha visat några tecken på att inte må bra om hon var så sjuk/störd att hon var på väg att mörda sitt barn och ta livet av sig- men så kanske inte är fallet.
Om en kvinna ensam försvinner förstår jag att det inte blir panik direkt om det inte finns tecken på brott men både en kvinna och ett barn?? Har tyvärr inga förslag just nu. Ska läsa det du länkade så fort jag hinner
Citera
2019-02-02, 09:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag tänker mest på att när ett barn försvinner brukar det bli pådrag. Hon borde ju ha visat några tecken på att inte må bra om hon var så sjuk/störd att hon var på väg att mörda sitt barn och ta livet av sig- men så kanske inte är fallet.
Om en kvinna ensam försvinner förstår jag att det inte blir panik direkt om det inte finns tecken på brott men både en kvinna och ett barn?? Har tyvärr inga förslag just nu. Ska läsa det du länkade så fort jag hinner
Vilka tecken visar att en förälder står i begrepp att mörda sitt barn? Hur ska vi som aldrig träffat såna här personer kunna urskilja dessa? Och hur skulle polisen ha kunnat fatta att den här lärarinnan är en av fem personer som varje år har ihjäl sitt barn?

OM hon nu har mördat sitt barn, vilket vi i tråden inte vet till 100 %.
Senast redigerad av ReedMe 2019-02-02 kl. 09:33.
Citera
2019-02-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vilka tecken visar att en förälder står i begrepp att mörda sitt barn? Hur ska vi som aldrig träffat såna här personer kunna urskilja dessa? Och hur skulle polisen ha kunnat fatta att den här lärarinnan är en av fem personer som varje år har ihjäl sitt barn?

Jag vet faktiskt inte, menar inte att man skulle kunna ana att hon skulle mörda sitt barn men kanske att hon var deprimerad? Upprörd? Något åt det hållet. Och det tycker jag borde räcka om en kvinna försvinner med sitt barn. Om bara hon försvunnit håller jag med om att det inte behöver larmas. Är det inte så att man som förälder inte får dra med sitt barn utan att den andra föräldern vet om det?
Detta är bara min känsla - jag behöver inte ha rätt. Men kan säga att hade min man försvunnit med våra barn hade jag gått ut på alla möjliga kanaler och efterlyst. Men hon kanske sagt att hon skulle till en vän/släkting så därför blev han inte orolig direkt
Citera
2019-02-02, 09:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte, menar inte att man skulle kunna ana att hon skulle mörda sitt barn men kanske att hon var deprimerad? Upprörd? Något åt det hållet. Och det tycker jag borde räcka om en kvinna försvinner med sitt barn. Om bara hon försvunnit håller jag med om att det inte behöver larmas. Är det inte så att man som förälder inte får dra med sitt barn utan att den andra föräldern vet om det?
Detta är bara min känsla - jag behöver inte ha rätt. Men kan säga att hade min man försvunnit med våra barn hade jag gått ut på alla möjliga kanaler och efterlyst. Men hon kanske sagt att hon skulle till en vän/släkting så därför blev han inte orolig direkt
Ryktet här i tråden säger att dom skulle ha grälat. Det är vanligt att människor försvinner i ett par dagar då för att sedan återvända. Sen tänker jag att en förälder som är tillsammans med sitt barn har ett säkerhetstänk och inte utsätter barnet för onödiga risker. Hos en deprimerad person kan ju den förmågan vara nedsatt. Kanske tänkte hon att dom bara skulle sova i skåpbilen över natten. Men hon missbedömde kylan/bilen. Tiden får utvisa.
Citera
2019-02-02, 11:02
Medlem
barkeepers avatar
Det finns så lite information att den här tråden blir ruggigt full av gissningar och trådsanningar.

Det finns faktiskt ingenting som pekar åt något håll ännu.
Citera
2019-02-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenKiwk
Åh... Vilket inlägg var alla bilder i? Vill kolla om man kan avgöra det är en bil/bältestol fram, samt hurpass nära staketet den är.
Skjutdörren går ju längs med sidan av bilen och spåren för dörren är försänkt i sidan, (försöker förklara så enkelt utan alla jobbiga termer) det gör att när dörren öppnas /är öppen behöver den runt 5-10cm vid första öppnandet, när den sen skjuts åt sidan ligger den rätt jäms med bilen så alltså ngn cm bara. Är personen smal, smidig, eller hur nära staketet är det inte helt omöjligt att klättra ut. Slå igen dörren och dra. Tänker att det är därför den sidan valts inåt. För fri flykt mot skogen. Att slippa bli sedd
https://i.postimg.cc/2zdkhz0H/Flad.jpg
Om du zoomar denna bild tycker jag det tydligt syns att det bara är ratten man ser... den andra mörka skuggan är något utifrån som speglar sig
Ser nu att det är björken i bakgrunden som syns genom rutan
Senast redigerad av powerwalk 2019-02-02 kl. 11:25.
Citera
2019-02-02, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det finns så lite information att den här tråden blir ruggigt full av gissningar och trådsanningar.

Det finns faktiskt ingenting som pekar åt något håll ännu.

Så är det faktiskt!
...men tystnaden talar även.
Citera
2019-02-02, 11:40
Medlem
GoldenKiwks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
https://i.postimg.cc/2zdkhz0H/Flad.jpg
Om du zoomar denna bild tycker jag det tydligt syns att det bara är ratten man ser... den andra mörka skuggan är något utifrån som speglar sig
Ser nu att det är björken i bakgrunden som syns genom rutan

Yes jag såg björken direkt. 😊 Den bilden jag ville kolla men hittade den inte så ingen tillstymmelse till bilbarnstol eller dylikt. Vilket jag tänker borde vara med om nu J planerat denna resa. Visst hon kan ha en enkel kudde. Men nja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in