2019-02-01, 23:03
Medlem
GoldenKiwks avatar
Jag gör och så får vi se. Men jag hoppas och tror att det är okej, har sett andra dela yt klipp.

Har har vi en väldigt bra recension av bilen, första 2min är intressanta, resten är provkörning.

Man måste ha i åtanke att Detta är en UK modell alltså är sidodörr och hytten felvänd,men detta är enda skillnaderna. Dörrarna bak är helt som våra.

https://youtu.be/iqajFxOHbHk
Citera
2019-02-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenKiwk
Har du absolut rätt i! Det är dessutom stora dörrar så den svänger en hel del, dock kan ett barn lätt komma ut om hon står på golvet öppnar och går ut snett, lite neråt. Kan tänka lite lastbil utrymme? Om man ställer barnet på golvet framför sätet passagerare så är det knappt att barnet syns. Halva huvudet. Ett barn kommer lätt ut men inte en vuxen. Samtidigt. Det är en stor dörr, de är tunga och är inte barnet van vid det så tvivlar jag på att hon orkar, men i skräck, panik klarar ett barn mkt. Men nej. Jag tror inte på det. Barnet ska oxå vara bältat. Drar man pk att hon även ska ha minst bältestol är min egen erfarenhet att just öppningen för bältet sitter lite under/bakom stolen för barnet inte själv ska öppna det vid färd. Kräver ju då en vuxen som hjälper. Sen kan de absolut gå ut via förarsidan.
Men att gå ut via skjutdörr här är inga problem.

En 6 åring fixar bältet lätt om hon inte är handikappad eller liknande, 3-4 åringar fixar att knäppa loss bältet och öppna dörren iaf våra barn fixade detta från 3 årsåldern. Någon sidodörr går ingen från förarhytten ut då de är igenbyggd med vägg eller galler mot lastutrymmet som ska hålla för x antal kg utan att kollapsa. Tror absolut att de va en helt tät vägg mellan förrarutrymme och lastutrymme.
Citera
2019-02-01, 23:31
Medlem
Poängen, jag menar: Den som kört bilen och parkerat den har inte behövt ha en tanke på att någon människa ska behöva använda bilens högersida alls. Överhuvudtaget. Därför "slicker" bilens hö. sida staketet. det ser ut att det är ca 15-20 cm. mellan bilens högersida och staket.[/quote]
Hemsk tanke.. Men kan ju kanske va så att bilföraren ville att det skulle finnas så få utvägar som möjligt om de inte va avtuppade dvs
Citera
2019-02-01, 23:39
Medlem
Jag har inte heller ätit så bra idag
Citera
2019-02-01, 23:39
Medlem
Jag missförstod resonemanget om dörren förut -- det är alltså dörren till förarhytten det handlar om, och huruvida det vore möjligt för en passagerare att ta sig ut den vägen, alltså på högersidan! Jag kan tänka mig att det vore möjligt, men bilens placering vid staketet är ju inte precis vald för att underlätta det..!

Men jag blir alltmer övertygad om att flickan redan var död, eller åtminstone medvetslös, redan när hon placerades i bussen. Om vi antar -- fast jag finner det ännu inte helt säkert! -- att det är mamman som dödat henne, känns det -- antingen vi skall tänka oss en hammarsvingande psykopat eller en omtänksam "barmhärtighetsmördare" som opererar med sömnmedel och kudde -- som mycket naturligare att förlägga mordet till det trygga hemmet än att i upplösningstillstånd på något vis få med sig barnet ut på en nattlig expedition till en vintrig parkeringsplats, och där fullborda det hemska dådet i ett kallt och fult plåtskåp!

Och här kommer barnvagnen (minns ni den?) in i bilden! Den är det hjälpmedel mamman använde för att transportera dottern, medvetslös eller redan död, från hemmets dörr till den väntande bussen, där hon sannolikt lyftes in i bakskåpet, eftersom mamman ville ha henne hos sig då hon avslutade sitt eget liv. Att barnvagnen fick följa med på färden kan ha varit en ren reflexhandling, eller också fanns någon vag tanke om att ytterligare transport kunde behövas, exempelvis om hon valt något annat dödssätt som att hoppa i en vak eller så.

(Resonemanget förutsätter givetvis att sambon/pappan inte fanns hemma, men det är som jag tidigare framhållit något jag närmast tar för givet; i annat fall skulle han vara gripen som misstänkt (med)skyldig).
Citera
2019-02-01, 23:41
Medlem
Citat:
Jag är helt med på din tanke/poäng 😊

Jag drog nog till med alla scenario om hur det kan gå till. Men absolut skulle jag köra och ha passagerare eller barn med parkerar man så de är fri väg. Speciellt med mindre barn. Gärna 1 meter för mycket med tanke på hur de kan dansa runt.

Tror ni misstar er när ni dividerar kring hur konstigt bilen är parkerad, att den är smutsig osv. Allt det där är ju inget som man bryr sig om ifall man är i kris och tänker ta livet av sig själv och sitt barn. Jag kan ju tro att körstil och parkeringsbryderier inte direkt varit prio ett i det läget, utan det viktigaste har varit att förbli osedd. Om barnet inte kunde hoppa ut på sin sida så tog väl mamman bara henne i famnen och lyfte ut henne. Inget i den här historien är förmodligen särskilt rationellt sett ur en frisk människas ögon, men det betyder inte att det inte har hänt.
Citera
2019-02-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag missförstod resonemanget om dörren förut -- det är alltså dörren till förarhytten det handlar om, och huruvida det vore möjligt för en passagerare att ta sig ut den vägen, alltså på högersidan! Jag kan tänka mig att det vore möjligt, men bilens placering vid staketet är ju inte precis vald för att underlätta det..!

Men jag blir alltmer övertygad om att flickan redan var död, eller åtminstone medvetslös, redan när hon placerades i bussen. Om vi antar -- fast jag finner det ännu inte helt säkert! -- att det är mamman som dödat henne, känns det -- antingen vi skall tänka oss en hammarsvingande psykopat eller en omtänksam "barmhärtighetsmördare" som opererar med sömnmedel och kudde -- som mycket naturligare att förlägga mordet till det trygga hemmet än att i upplösningstillstånd på något vis få med sig barnet ut på en nattlig expedition till en vintrig parkeringsplats, och där fullborda det hemska dådet i ett kallt och fult plåtskåp!

Och här kommer barnvagnen (minns ni den?) in i bilden! Den är det hjälpmedel mamman använde för att transportera dottern, medvetslös eller redan död, från hemmets dörr till den väntande bussen, där hon sannolikt lyftes in i bakskåpet, eftersom mamman ville ha henne hos sig då hon avslutade sitt eget liv. Att barnvagnen fick följa med på färden kan ha varit en ren reflexhandling, eller också fanns någon vag tanke om att ytterligare transport kunde behövas, exempelvis om hon valt något annat dödssätt som att hoppa i en vak eller så.

(Resonemanget förutsätter givetvis att sambon/pappan inte fanns hemma, men det är som jag tidigare framhållit något jag närmast tar för givet; i annat fall skulle han vara gripen som misstänkt (med)skyldig).

Ja, och eventuellt hade pappan familjens, JN´s bil?
Citera
2019-02-01, 23:46
Medlem
GoldenKiwks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
En 6 åring fixar bältet lätt om hon inte är handikappad eller liknande, 3-4 åringar fixar att knäppa loss bältet och öppna dörren iaf våra barn fixade detta från 3 årsåldern. Någon sidodörr går ingen från förarhytten ut då de är igenbyggd med vägg eller galler mot lastutrymmet som ska hålla för x antal kg utan att kollapsa. Tror absolut att de va en helt tät vägg mellan förrarutrymme och lastutrymme.

Mina är inte handikappade.... Men våra stolar har oxå ett skydd över för de inte i sin stol ska kunna knäppa loss. Jag förutsätter att du är med på att jag pratar om barnbilstolar. När mina var 3 satt dom med 5punkt fortfarande. Men där kommer de ej loss. Vilket är bra!!
Våra kan oxå vid låg ålder öppna dörrarna då det lärde sig. Men kompisar kunde ha svårare första gångerna. Skitsaksamma!

Som jag sagt flera ggr så är det TILLVAL vad man har därimellan, vägg, galler, sätet mm. Jag skrev oxå att jag tror det är mest troligt att de är vägg/galler med tanke på att det är cirk K uthyrningsbil.....
Senast redigerad av GoldenKiwk 2019-02-01 kl. 23:47. Anledning: Felstavning
Citera
2019-02-01, 23:52
Medlem
GoldenKiwks avatar
Citat:
Jag är helt med på din tanke/poäng 😊

Jag drog nog till med alla scenario om hur det kan gå till. Men absolut skulle jag köra och ha passagerare eller barn med parkerar man så de är fri väg. Speciellt med mindre barn. Gärna 1 meter för mycket med tanke på hur de kan dansa runt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lappe8
Poängen, jag menar: Den som kört bilen och parkerat den har inte behövt ha en tanke på att någon människa ska behöva använda bilens högersida alls. Överhuvudtaget. Därför "slicker" bilens hö. sida staketet. det ser ut att det är ca 15-20 cm. mellan bilens högersida och staket.
Hemsk tanke.. Men kan ju kanske va så att bilföraren ville att det skulle finnas så få utvägar som möjligt om de inte va avtuppade dvs[/quote]

Helt på din sida 😊
Citera
2019-02-02, 00:05
Medlem
Citat:
Hemsk tanke.. Men kan ju kanske va så att bilföraren ville att det skulle finnas så få utvägar som möjligt om de inte va avtuppade dvs

Helt på din sida 😊[/quote]

Hemsk tanke... Håller med!
Förlåt! Fattar trögt själv och kände att jag blev missuppfattad. Men visst kan någon haft avsikt att köra så nära staketet som möjligt för att "spärra" utgångarna.
Citera
2019-02-02, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Helt på din sida 😊

Hemsk tanke... Håller med!
Förlåt! Fattar trögt själv och kände att jag blev missuppfattad. Men visst kan någon haft avsikt att köra så nära staketet som möjligt för att "spärra" utgångarna.[/quote]
Ja det känns som det för om de/hon va avtuppad hade nog inte mödan behövts att slicka staketet..
Citera
2019-02-02, 06:12
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tror ni misstar er när ni dividerar kring hur konstigt bilen är parkerad, att den är smutsig osv. Allt det där är ju inget som man bryr sig om ifall man är i kris och tänker ta livet av sig själv och sitt barn. Jag kan ju tro att körstil och parkeringsbryderier inte direkt varit prio ett i det läget, utan det viktigaste har varit att förbli osedd. Om barnet inte kunde hoppa ut på sin sida så tog väl mamman bara henne i famnen och lyfte ut henne. Inget i den här historien är förmodligen särskilt rationellt sett ur en frisk människas ögon, men det betyder inte att det inte har hänt.
Kloka tankar som du framför i hela ditt inlägg, trots att jag bara har fetmarkerat avslutningen.👍

Essensen av trådens spekulationer blir annorlunda om vi som friska välmående individer ska försöka att analysera en för oss helt okänd person som möjligen befinner sig i ett för oss i det närmaste helt obegripligt sinnestillstånd.

När det gäller parkeringen vid Flaten och alla försök till analyser kring detta, så upplever jag tråden också som något slags "terapiverktyg" för de skribenter som verkar må sämst p.g.a. det inträffade.
Parkeringen nära staketet kan ju bero på allt i skala ifrån en slump till att ett trotsigt eller i stunden motvilligt barn (fött 2012) inte lätt ska kunna hoppa ut. Personligen ogillar jag oftast att själv spekulera öppet i utökade mord eller familjetragedier, men trådens syfte är ju bl.a. att föra dialogen framåt.

Polisen har uttalat att man inte har någon frihetsberövad, inte har någon skäligen misstänkt (lägre nivå) och några få ytterligare ordalydelser.
Media har inte varit "på", vilket kan ha flera tänkbara orsaker. Någon/några kanske fått kännedom om att den benämnda familjetragedin t.ex. bestått av utökat självmord?

Några skribenter har uttryckt oro över om folk ska våga vistas ute? Om man inte är livstidskriminell utan skyddsväst så antar jag att det statistiskt sett är en ganska låg faktor av fara.
En film om "Den utomstående Varulven ifrån Flaten" lär inte få någon Guldbagge i kategorin "Bästa dokumentär".

Tack till alla i tråden som försökt tillföra troliga "faktauppgifter" till bilder, platser, spekulationer och annat. 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in