Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Strikt taget tillhör hon inte riskgruppen för att mördas heller.
Nej, iaf inte så till vida att hon hade ett tydligt riskbeteende i form av missbruk, psykisk ohälsa, skadligt umgänge el dylikt. Däremot hade hon ju kunnat vara i risk för ett mord i nära relation, rent statistiskt. Nu utesluter jag dock det helt eftersom mannen inte är anhållen, vilket snarast varit regel om minsta misstanke fanns åt det hållet.
Egentligen håller jag bara med dig; det känns uteslutet att hon mördats av sambon och osannolikt att hon mördats av någon utåtstående. Problemet är bara att det känns lika osannolikt att hon har mördat sitt barn (och sig själv). Ingenting "passar" riktigt, ändå är det ju så att något av alternativen faktiskt har hänt. Alla regler har ju undantag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Jag tror att det helt enkelt är så att det fallit mellan stolarna på mediehusen. Ingen har tagit initiativ till att följa upp det. Om så skulle ske inom kort så kommer det låta typ ”Förundersökningen är fortfarande öppen, men vi söker ingen utomstående.”
Frågan är om man vill följa upp det. Jag har själv arbetat på nyhetsredaktion och vet hur svårt det är att hantera tex självmord, då man som regel vill undvika att nämna det så långt det går. Men det är knivigt. (En gång hoppade tex en person från en trafikburen bro i stan, vilket vi inte kunde skriva om. Problemet blev att detta i sin tur orsakade avstängningar och enorma köer, vilket vi VAR tvungna att rapportera om. Det blir en balansgång och tyvärr kan tystnaden i sig bli rätt talande, i detta fall blev det tyvärr kryptiskt ändå då vi inte kunde nämna själva skälet till trafikkaoset).
Men i fall där allmänintresset är väldigt stort brukar man ändå kunna stoppa de flesta spekulationer med ett snabbt uttalande om att inget brott ligger bakom. Problemet i detta fall är ju att ett ev självmord även är kopplat till ett mord. Där finns inte lika tydliga riktlinjer för kommunikationen utåt, och där antar jag att polisen främst väger allmänhetens behov av information mot familjens behov av sekretess.