2019-02-01, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ok, de som köar har redan bostad. Det medger t o m Bostadsförmedlingen. Vi bygger bort kön, hur det nu ska gå då de köar för sekelskifteslägenheter med låg hyra. Men säg vi lyckas bygga 600 000 lägenheter som de nappar på. Vad har vi sedan. 600 000 tomma bostäder som de lämnar. Eller kanske 550 000. Vilka flyttar in där? Är kön till Stockholm verkligen 600 000 eller får vi tomma bostäder då? Det sägs att man inte ska tro på sin egen PR-avdelning, men Stockholm verkar köpt PR-avdelningens reklam om Stockholm som Skandinaviens huvudstad med hull och hår. Man tror att utlänningar står i kö hit. Kanske men vad är det för utlänningar?

I kartan bakom länken kan man kolla hur attraktivt Sverige är för direktinvesterare. Inte så värst. Skulle man mäta hur vi tar oss som humanitär stormakt skulle det kanske se annorlunda ut. Är det sånt vi ska bygga för? Notera att Nederländerna är störst på att attrahera direktinvesteringar i Europa.

https://www.visualcapitalist.com/mapped-foreign-direct-investment-by-country/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign =SocialWarfare

Bra poäng. Med miljonprogram 2 kommer det fortfarande finnas lägenheter med felaktig prissättning för vilka folk kommer köa till. Ergo enda alternativet är helt enkelt en avreglering. Om man nu vill bli av med köerna
2019-02-01, 20:06
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Tycker situationen just nu påminner lite om vakumet som utspelar sig i filmen Big short.
De med insyn tittar galet på och vet att något är fel, allting borde enligt siffrorna braka loss totalt. Men ansvariga håller emot, förnekar och gör allt de kan för att bygga på korthuset ett tag till.

De tog tid men tillslut föll det.
Ja, jag har tänkt samma sak så länge att jag nästan gett upp om att det oundvikliga raset ska komma ibland.

Marknaden är som den där jävla humlan som inte själv fattat att den inte kan flyga.
2019-02-01, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
https://www.svd.se/klart-sa-blir-stockholms-nya-jatteskrapor

Skyskrapor, men också vanliga nya bostadskvarter. Planen på två jättelika tvillingtorn vid Telefonplan tar nu fastare form. Förslaget har ställts ut och fått grönt ljus av Stadsbyggnadsnämnden. Telefonplan, inklusive t-banestationen, ska bli ett landmärke för hela Norden.

Det har historiskt funnits ett samband mellan skyskrapor och slutet på en högkonjunktur

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Skyscraper_Index

The Skyscraper Index is a whimsical concept put forward by Andrew Lawrence, a property analyst at Dresdner Kleinwort Wasserstein, in January 1999,which showed that the world's tallest buildings have risen on the eve of economic downturn.

Haha, då lär det bli en lång och djup lågkonjunktur i Göteborg.

Citat:
Inom tio år kan rent av det högsta Gothiatornet falla ur topp tio-listan.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/lista-h%C3%B6jdarna-som-ska-utmana-1.7530230?noAccess=true&aId=1.7530230
2019-02-01, 21:40
Medlem
Citat:
Snitt. Alltså så finns det några som köat sedan anno dazu. Har de bott i tält? Knappast. Tror att det är en del som mina bekanta som började köa för att flytta in i hyreslägenhet vid pensioneringen där då planerna för Norra Djurgården började ta form, dvs var bara en tanke hos politikerna och rapporterades i media. Och eftersom det är snitt så finns det folk som haft en kort kötid och sådana som köat av gammal vana sedan hedenhös. Är det ett problem? Hur kort tid tycker du är rimligt för Norra Djurgården med tanke på att folk ändå har bostad? 1 dag, 1 år?

Det är som här, jag och min sambo står i kö till det kommunala bolaget i vår stad (vi har varsin anmälan). Utöver detta så har vi en gemensam köplats i två olika städer i närområdet (5 mil bort åt två olika håll). Detta för att vid ett eventuellt jobbyte i framtiden ha möjlighet till lägenhet för att slippa pendling. Så vi bidrar ju till statistiken i tre städer som ”sökande”. Detta späder ju på ”illusionen” av bostadsbrist.

Kolla förresten mimer (Västerås kommunala bostadsbolag). De satsar lite på BRF 2.0 (3.0, med tanke på att man inte får sälja lägenheten, utan man betalar sig före i kön typ)

Läs mer här på mimer.se
Senast redigerad av Cellen85 2019-02-01 kl. 21:49.
2019-02-01, 23:32
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Nja, majoriteten av villafolk sitter inte i sjön och måste sälja. Anekdotiskt för de jag känner brukar inte skilja sig till höger och vänster. Det finns några som gör det flera gånger om och dem är det synd om. I alla fall ekonomiskt. Så de som inte skiljer sig har skaffat sig förmögenhet och vad jag sett så blir det så att man inte sällan överlämnar kåken till ett av barnen. Efter att ha ökat pantsättningen på kåken så man kan köpa en lägenhet. Vet inte hur de kommit överens om lånen men ungdomarna kan nog vara lugna.

Det är folk som kan räkna, och komma fram till den bästa lösningen i alla lägen. Så jag har svårt att tro på ras på villamarknaden, liten nedgång ja, men inte ras.

Villapriserna har matats av uppgångar i bostadsrättspriserna. De som flyttar till villa måste oftast först sälja en lägenhet. I inledningsfasen av en krasch stoppas flyttkedjorna eftersom många då tror att det bara är en tillfällig nedgång. En tillfällig nedgång väntar man ut om man kan. Så, de enda som säljer då är de som måste. Vem måste sälja? Den som är död. Barnen kan ärva bostaden, men de bor någon annanstans och det är dyrt att värma upp och underhålla en tom villa. I ett läge när ingen vill sälja tror jag att pressen blir störst på den delen av marknaden.
2019-02-02, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Villapriserna har matats av uppgångar i bostadsrättspriserna. De som flyttar till villa måste oftast först sälja en lägenhet. I inledningsfasen av en krasch stoppas flyttkedjorna eftersom många då tror att det bara är en tillfällig nedgång. En tillfällig nedgång väntar man ut om man kan. Så, de enda som säljer då är de som måste. Vem måste sälja? Den som är död. Barnen kan ärva bostaden, men de bor någon annanstans och det är dyrt att värma upp och underhålla en tom villa. I ett läge när ingen vill sälja tror jag att pressen blir störst på den delen av marknaden.
Det här med ’flyttkedjor’ och att man måste ha gjort ”bostadskarriär” för att kunna flytta till hus - är detta bara ett fint sätt att beskriva ett pyramidspel på?

Och hur kan pyramidspel vara hållbara?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyramidspel
2019-02-02, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Villapriserna har matats av uppgångar i bostadsrättspriserna.

.........................

Barnen kan ärva bostaden, men de bor någon annanstans och det är dyrt att värma upp och underhålla en tom villa. I ett läge när ingen vill sälja tror jag att pressen blir störst på den delen av marknaden.
Är man lite kall och har 150 papp mellan sig så installerar man bergvärme så kostar det inte så mycket. Sedan kan man hyra ut till studenter eller flyktingar av det skötsamma slaget.
2019-02-02, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Är man lite kall och har 150 papp mellan sig så installerar man bergvärme så kostar det inte så mycket. Sedan kan man hyra ut till studenter eller flyktingar av det skötsamma slaget.

Off top
För endast underhålls värme är bergvärme överkurs. Sen är 150 k för ett fungerande system en ordentlig glädjekalkyl. Beror givetvis på det specifika objektets förutsättningar. Många ställen i Stockholm där det inte ensam är möjligt att borra av diverse anledningar

Ontop

Att hyra ut är ju ett bra sätt att övervintra. Studenter som vill bo i villa i kranskommun till Stockholm tror jag det är rätt ont om, känner till ett exempel från seltorp(i Huddinge) men det var 10 år sedan. Studenter vill bo billigt och centralt. Flyktingar tror jag mer på, nu vet jag att vi är på Flashback, så passar väl på att säga att jag känner till att uthyrning till denna grupp kan vara mycket riskfyllt. Men det kan säkert funka om man får rätt hyresgäst. Det är dock svårt att veta i förväg.

Trevlig lördag
2019-02-02, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nu frågade du inte mig, men har ett liknande exempel på 6+ år och back -500 000:-. Hus i förort södra Stockholm. I det fallet var det dock så att högsta budet (efter typ ett halvårs försäljning) var +-0, och 500 000:- hade lagts på renovering precis.

Tack för svar. Intressant, man hör ju oftast om de affärer som säljarna är nöjda med. Så blir ju en liten filterbubbla....
2019-02-02, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cellen85
Kolla förresten mimer (Västerås kommunala bostadsbolag). De satsar lite på BRF 2.0 (3.0, med tanke på att man inte får sälja lägenheten, utan man betalar sig före i kön typ)

Läs mer här på mimer.se

Kooperativa hyresrätter har funnits länge, sedan är det inte en jättevanlig boendeform, ibland finns det olika kriterier, t ex att det skall vara seniorboende(typ 55 år och uppåt), eller student/ungdomsboende. Avgiften som avläggs kan vara allt från 100 kronor upp till ett par 100k kronor.

Om föreningen äger fastigheten så är den största skillnaden mot en vanlig hyresrätt att man i princip sköter den egna förvaltningen och även kan sätta sin egen hyra, det måste ju finnas en sund ekonomisk plan dock. Ett annat alternativ är att föreningen blockhyr av ett fastighetsbolag, även i ett sådant scenario kan det gå att påverka den ekonomiska boendekostnaden till viss del, t ex genom avtal om självförvaltning, att man gör en del av jobbet själv(betalar med sin egen tid)... istället för att betala fastighetsbolaget för den delen av förvaltningen.

Edit: Det finns ett exempel i min administrativa stadsdel. Har för mig att det brukade vara ett ålderdomshem.

Citat:
Huset är ett åttavåningshus med 31 lägenheter, närhet till butiker och samhällsservice. Vi har grönska in på knutarna och nära till havet.

Längst ner i huset har vi drygt 200 kvadratmeter gemensamma utrymmen i form av stor matsal med modernt kök (tillbyggnaden på bilden), hobbyrum, hemmabio, verkstad, ”bibliotek” och gästrum.

Föreningen vänder sig till personer i mogen ålder och som inte har hemmavarande barn. Vi strävar efter att ha en bred åldersfördelning och jämn fördelning mellan såväl män och kvinnor som mellan par och singlar.

Vi eftersträvar ett boende som gör livet trevligt med nära kamrater, gemenskap och omtanke.

Men alla har också en privat sfär. Medlemmarna hyr var sin modern fullt utrustad tvårumslägenhet av föreningen
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-02-02 kl. 10:55.
2019-02-02, 10:55
Medlem
bohrdohrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Uppdaterat den 1 februari 2019

Höjden, Enskede - 25 nu 15
Åkerbäret - 51 nu "ett fåtal"
Allén - 37 nu 30
Rosenlundshöjden - 27 nu "ett fåtal"
Skattkistan - 46 nu 45
Guldmyntet - 14 nu 12
Sjöviksbacken - 86 nu 72
Vattenkvarnen 1 - 29 nu 30
Vattenkvarnen 2 - 5 nu 20
Solstrålen - 62 nu 47
Östra kanalstaden flaggspelet - 22 nu 19
Gavelhusen - 42 nu 51
Kajplats 6 - 61 nu 54
Gunhild 1 - 6 nu 6
Mälarfronten - 28 nu 11
Strandviks Flyglar - 18 nu 16
Bolinder terrass - 48 nu 66
Condor - 25 nu 16

=>
1) Åkerbäret (Järvastaden) och 2) Rosenlundshöjden (Södermalm) är alltså två projekt där man uppenbarligen, på ett eller annat sätt, har forcerat fram en väldig massa försäljningar under perioden september-januari. Samtidigt är det lite skumt att just för de två projekten så har man tagit bort försäljningslistan men talar ändå om att "ett fåtal" bostäder finns kvar. Det är då frestande att tro att man gjort/gör prissänkningar som man inte vill visa för dem som köpt tidigare.

Även projektet Östra Kanalstaden - Barken kan tillhöra denna kategori. bohrdohr angav ca 30% (av 63) osålt den 11 september, nu talas om "ett fåtal kvar".

Summerar man ihop antalet som jag "nu" anger som osålda får man 510 st. Detta var då bohrdohrs skattning över vad som färdigställs 2019. Jag tror dock att ett par projekt missats (om inte annat villaprojekt). Men vad man nu kan ana är att det blir väldigt svårt för JM att hålla försäljningssiffrorna uppe under kommande kvartal om man s a s "bara" har 510+ BR att erbjuda som blir klara i år. Försäljningssiffran på 286 från Q4 2018 kan nog inte nås under kommande kvartal gissar jag.

Hade två siffror på Östra Kanalstaden - Barken.
2018-09-11, 21 st kvar
2018-10-10, 15 st kvar
Så de sista verkar ha dumpats under slutet av 2018.

Efter en snabb titt på JMs hemsida så tror jag det ska vara alla projekt i Stockholms län där tillträde påbörjas 2019. Men gäller då bara lägenheter och inte villor/radhus som sagt. Går att sortera efter tillträde i sökningen. Går även att välja bostäder och "listvy". Välj "Kvartal 4 2019" under till så kommer alla projekt där tillträde påbörjas fram tills dess med. Så får man lite mer detaljerad info.

453 lägenheter lediga lägenheter är det då i Stockholms län (bara lägenheter) där tillträde påbörjas under 2019. Vissa av projekten har ju även tillträde under hela 2020 och fram till 2021. Bara Osålda+Reserverade visas. Så bokade verkar räknas som närmare en försäljning och tas ej med. Men ja, ingen köper väl på ritning längre? Så några 1 500 sålda bostäder 2019 går ju att titta i stjärnorna efter.

Prisklasserna kanske även är av intresse:
-3 miljoner - 118 st
3-4 miljoner - 116 st
4-5 miljoner - 96 st
5 miljoner+ - 123 st
Tot 1 880 miljoner

Sidan är lite seg, men efter att ha scrollat ett tag så går det att kopiera och dunka in allt i excel så får man en fin lista. Går säkert att hitta intressant information där.
Senast redigerad av bohrdohr 2019-02-02 kl. 10:57.
2019-02-02, 12:51
Medlem
Citat:
Ok, de som köar har redan bostad. Det medger t o m Bostadsförmedlingen. Vi bygger bort kön, hur det nu ska gå då de köar för sekelskifteslägenheter med låg hyra. Men säg vi lyckas bygga 600 000 lägenheter som de nappar på. Vad har vi sedan. 600 000 tomma bostäder som de lämnar. Eller kanske 550 000. Vilka flyttar in där? Är kön till Stockholm verkligen 600 000 eller får vi tomma bostäder då? Det sägs att man inte ska tro på sin egen PR-avdelning, men Stockholm verkar köpt PR-avdelningens reklam om Stockholm som Skandinaviens huvudstad med hull och hår. Man tror att utlänningar står i kö hit. Kanske men vad är det för utlänningar?

I kartan bakom länken kan man kolla hur attraktivt Sverige är för direktinvesterare. Inte så värst. Skulle man mäta hur vi tar oss som humanitär stormakt skulle det kanske se annorlunda ut. Är det sånt vi ska bygga för? Notera att Nederländerna är störst på att attrahera direktinvesteringar i Europa.

https://www.visualcapitalist.com/mapped-foreign-direct-investment-by-country/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign =SocialWarfare

Hur man än ser på det så råder det ju bostadsbrist om snittiden för en hyresrätt är 10+ år oavsett läge och hyra. Att alla som står i kön inte saknar tak över huvudet är inte det samma som att de köande inte har behov av en bostad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in