2019-02-01, 16:54
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag säger inte att du har fel utan försöker bara analysera vidare på det ovan anförda:

* Bostadsrätter har ökat mer i pris jämfört med villor.
* På de 20 senaste åren så har bostadsrätter ökat i värde med 579% och villor med 249% (2018).
* Nya brf är farligt skuldsatta
* Bostadsrätter är i högre utsträckning ensamhushåll och som sådana, mer känsliga för bistra ekonomiska tider.
* Prisbottennivån för en producerad villa är högre än för en bostadsrätt.
* Blickar man mot den danska bostadskraschen så slog den hårdare mot lägenheter än villor.

Sedan finns det så många andra faktorer som påverkar men jag är inte säker på att en krasch kommer slå hårdast mot villor.

Dina siffror är absolut relevanta. Jag funderar mer över var oviljan att ta en förlust först bryts ner. Jag tror att det är villorna som kommer inleda fallet eftersom de oftare måste säljas. Färre som kan övervintra. Vi har ju ett demografiskt skifte där det är fler och fler av 40-talistköttberget som blir för gamla eller dör. Men i storstäderna spelar det in att de som har köpt nyproducerade lägenheter måste sälja sina gamla. Den effekten är säkert inte liten heller. Detsamma gäller ju bostadsbyggarna, som ju på sikt kommer behöva sänka priserna och ta förlusterna. Det finns många ställen där det först kan bli kapitulation. Återstår att se vilket det blir! Jag gissar på villorna i Stockholm under våren.
2019-02-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Vi har nog olika synsätt helt enkelt. För de som kan betala har kötiderna faktiskt gått ner, och det är ur detta perspektiv jag argumenterar. Skulle alla lägenheter ha fri hyresättning skulle därmed köerna gå ned. Kötiderna är så långa för folk vill ha en gammal 4a för 7,000 på Södermalm, inte 17,000 för en nyproducerad.

Skulle alla lägenheter ha den vansinniga hyresättningen det äldre beståndet har skulle kötiderna gå upp ännu mer.

De är för övrigt över 10 års snittkötid till lägenhet i Norra Djurgårdsstaden, men det anses väll kort i detta land.

Snitt. Alltså så finns det några som köat sedan anno dazu. Har de bott i tält? Knappast. Tror att det är en del som mina bekanta som började köa för att flytta in i hyreslägenhet vid pensioneringen där då planerna för Norra Djurgården började ta form, dvs var bara en tanke hos politikerna och rapporterades i media. Och eftersom det är snitt så finns det folk som haft en kort kötid och sådana som köat av gammal vana sedan hedenhös. Är det ett problem? Hur kort tid tycker du är rimligt för Norra Djurgården med tanke på att folk ändå har bostad? 1 dag, 1 år?
2019-02-01, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja du har ju löst bostadsbristen. Höj hyrorna helt enkelt.Briljant. Boverket skulle genast skriva ner sin uppskattning att det behövs 600.000 nya bostäder över en natt. Nej vi får nog acceptera att en magisk formel för bostadsmarknaden inte existerar.

Tio års kö för Sveriges högsta hyror skulle jag för övrigt gärna se en länk till. Ja är skeptisk. Du har ju själv framfört att köerna är korta.

Jag har bara pratat om kortaste kötiden. Det är givetvis ingen lösning för arbetslösa med presumptionshyra.

För kötid är det bara att välja område här:
https://bostad.stockholm.se/statistik/statistiktjansten/

Jag har sagt att köerna är kortare med presumptionshyra. Jag tycker flera års kö till en bostad är vansinne.
Senast redigerad av trickget 2019-02-01 kl. 17:02.
2019-02-01, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bohrdohr
Fan vad jag hade rört till de där siffrorna. Försöker städa upp de lite.
JM Projekt i Stockholms län, siffror från 2018-09-11. Siffrorna redovisas såhär "Totalt antal osålda (Osålda, Reserverade, Bokade) - Lägenheter totalt"

Höjden, Enskede - 25 (23, 2, 0) - 67
Åkerbäret - 51 (47, 2, 2) - 167
Allén - 37 (34, 2, 1) - 66
Rosenlundshöjden - 27 (25, 2, 0) - 90
Skattkistan - 46 (43, 3, 0) - 170
Guldmyntet - 14 (14, 0, 0) - 71
Sjöviksbacken - 86 (76, 6, 4) - 229
Vattenkvarnen 1 - 29 (27, 2, 0) - 74
Vattenkvarnen 2 - 5 (5, 0, 0) - 5
Solstrålen - 62 (54, 5, 3) - 138
Östra kanalstaden flaggspelet - 22 (20, 2, 0) - 55
Gavelhusen - 42 (40, 2, 0) - 144
Kajplats 6 - 61 (54, 6, 1) - 199
Gunhild 1 - 6 (5, 1, 0) - 40
Mälarfronten - 28 (28, 0, 0) - 54
Strandviks Flyglar - 18 (14, 2, 2) - 56
Bolinder terrass - 48 (41, 1, 6) - 111
Condor - 25 (23, 2, 0) - 96

Tror det var alla projekt med inflytt som startar under 2019. Happy hunting!

Uppdaterat den 1 februari 2019

Höjden, Enskede - 25 nu 15
Åkerbäret - 51 nu "ett fåtal"
Allén - 37 nu 30
Rosenlundshöjden - 27 nu "ett fåtal"
Skattkistan - 46 nu 45
Guldmyntet - 14 nu 12
Sjöviksbacken - 86 nu 72
Vattenkvarnen 1 - 29 nu 30
Vattenkvarnen 2 - 5 nu 20
Solstrålen - 62 nu 47
Östra kanalstaden flaggspelet - 22 nu 19
Gavelhusen - 42 nu 51
Kajplats 6 - 61 nu 54
Gunhild 1 - 6 nu 6
Mälarfronten - 28 nu 11
Strandviks Flyglar - 18 nu 16
Bolinder terrass - 48 nu 66
Condor - 25 nu 16

=>
1) Åkerbäret (Järvastaden) och 2) Rosenlundshöjden (Södermalm) är alltså två projekt där man uppenbarligen, på ett eller annat sätt, har forcerat fram en väldig massa försäljningar under perioden september-januari. Samtidigt är det lite skumt att just för de två projekten så har man tagit bort försäljningslistan men talar ändå om att "ett fåtal" bostäder finns kvar. Det är då frestande att tro att man gjort/gör prissänkningar som man inte vill visa för dem som köpt tidigare.

Även projektet Östra Kanalstaden - Barken kan tillhöra denna kategori. bohrdohr angav ca 30% (av 63) osålt den 11 september, nu talas om "ett fåtal kvar".

Summerar man ihop antalet som jag "nu" anger som osålda får man 510 st. Detta var då bohrdohrs skattning över vad som färdigställs 2019. Jag tror dock att ett par projekt missats (om inte annat villaprojekt). Men vad man nu kan ana är att det blir väldigt svårt för JM att hålla försäljningssiffrorna uppe under kommande kvartal om man s a s "bara" har 510+ BR att erbjuda som blir klara i år. Försäljningssiffran på 286 från Q4 2018 kan nog inte nås under kommande kvartal gissar jag.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-02-01 kl. 17:27.
2019-02-01, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Dina siffror är absolut relevanta. Jag funderar mer över var oviljan att ta en förlust först bryts ner. Jag tror att det är villorna som kommer inleda fallet eftersom de oftare måste säljas. Färre som kan övervintra. Vi har ju ett demografiskt skifte där det är fler och fler av 40-talistköttberget som blir för gamla eller dör. Men i storstäderna spelar det in att de som har köpt nyproducerade lägenheter måste sälja sina gamla. Den effekten är säkert inte liten heller. Detsamma gäller ju bostadsbyggarna, som ju på sikt kommer behöva sänka priserna och ta förlusterna. Det finns många ställen där det först kan bli kapitulation. Återstår att se vilket det blir! Jag gissar på villorna i Stockholm under våren.

Nja, majoriteten av villafolk sitter inte i sjön och måste sälja. Anekdotiskt för de jag känner brukar inte skilja sig till höger och vänster. Det finns några som gör det flera gånger om och dem är det synd om. I alla fall ekonomiskt. Så de som inte skiljer sig har skaffat sig förmögenhet och vad jag sett så blir det så att man inte sällan överlämnar kåken till ett av barnen. Efter att ha ökat pantsättningen på kåken så man kan köpa en lägenhet. Vet inte hur de kommit överens om lånen men ungdomarna kan nog vara lugna.

Det är folk som kan räkna, och komma fram till den bästa lösningen i alla lägen. Så jag har svårt att tro på ras på villamarknaden, liten nedgång ja, men inte ras. Och de jag känner skulle inte ens känna sig drabbade av en nedgång för de har varit med om en sådan makalös uppgång att de rodnar då de pratar om det. Och det är väl ändå inte villamarknaden som exploderat de senaste årtiondena, det är centrala bostadsrätter som sedan även gett eko utanför tullarna.
2019-02-01, 17:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag säger inte att du har fel utan försöker bara analysera vidare på det ovan anförda:

* Bostadsrätter har ökat mer i pris jämfört med villor.
* På de 20 senaste åren så har bostadsrätter ökat i värde med 579% och villor med 249% (2018).
* Nya brf är farligt skuldsatta
* Bostadsrätter är i högre utsträckning ensamhushåll och som sådana, mer känsliga för bistra ekonomiska tider.
* Prisbottennivån för en producerad villa är högre än för en bostadsrätt.
* Blickar man mot den danska bostadskraschen så slog den hårdare mot lägenheter än villor.

Sedan finns det så många andra faktorer som påverkar men jag är inte säker på att en krasch kommer slå hårdast mot villor.
Ja självklart, blir det en riktigt krasch kommer det slå hårdare mot BRF. Så var det väl på 90-talet? De har stigit mest och har störst fallhöjd.

Särskilt som du skriver i nya föreningar som har hög belåning och även de som bor där har hög belåning pga att alla nyligen köpt sin lägenhet. Dock finns väl inte skräckexemplen från 90-talet där många nya föreningar hade 80% av finansieringen via föreningslån. Låga insatser och höga avgifter...
2019-02-01, 17:50
Medlem
Jaha, lobbyorganisationen Stockholms handelskammare har lobbat fram sin ordförande Urban Edenström som Sveriges, fastighetsförvaltare och entreprenör enligt EY. Mycket riktigt är det en riktig politiker vad som framgår av DITV. Om jag kommer ihåg så är hans bolag var kända från att hyra ut bostäder med inneboende kackelackor och mögel.

Jag blev inte förvånad att han naturligtvis hänvisade till 600 000 i bostadskön i Stockholm som om det vore bevis på att det finns bostadsbrist och folk får tälta. Jag har inte sett någon journo utmana påståendet någonsin. Inte den här gången heller. En oförberedd stammande journo och en slipad lobbyist. Hur kan det gå? Titta själv.

https://www.di.se/ditv/ekonomistudion/han-ar-arets-vinnare-i-eys-entreprenorstavling/
2019-02-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja du har ju löst bostadsbristen. Höj hyrorna helt enkelt.Briljant. Boverket skulle genast skriva ner sin uppskattning att det behövs 600.000 nya bostäder över en natt. Nej vi får nog acceptera att en magisk formel för bostadsmarknaden inte existerar.

Tio års kö för Sveriges högsta hyror skulle jag för övrigt gärna se en länk till. Ja är skeptisk. Du har ju själv framfört att köerna är korta.

Personligen är jag av åsikten att så länge man har ett kösystem kommer man att ha en kö, kortare eller längre. Det finns två sätt att bli av med den

1) massiva statliga subventioner, tänk miljonprogrammet.
2) man tar bort kösystemet helt och inför marknadspriser.
2019-02-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
=>
1) Åkerbäret (Järvastaden) och 2) Rosenlundshöjden (Södermalm) är alltså två projekt där man uppenbarligen, på ett eller annat sätt, har forcerat fram en väldig massa försäljningar under perioden september-januari. Samtidigt är det lite skumt att just för de två projekten så har man tagit bort försäljningslistan men talar ändå om att "ett fåtal" bostäder finns kvar. Det är då frestande att tro att man gjort/gör prissänkningar som man inte vill visa för dem som köpt tidigare.

Projektet vid Rosenlundsparken är ett bra exempel på hur lång tid saker många gånger tar, ansökan om markanvisning inkom i juni 2009. Det är egentligen inte speciellt spektakulärt, det tar rätt ofta en mindre evighet innan spaden sätts i backen.

Det var en gemensam ansökan med Stockholmshem(allmännyttan) som ansökte om markanvisning för hyresrätter i samma veva. Slutgiltigt besked fattades i början av 2012, och JM fick betala 20 500 per m2 ljus BTA, vilket är bland de absolut dyraste byggrätterna jag noterat för dom.
2019-02-01, 18:20
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det är direkt monetärt lönsamt att stå i bostadskö, oavsett situation. D.v.s. du behöver inte göra något och får gratis pengar från staten för att köa.
Okej? Det här får du nog i all din visdom förklara för mig. När kan jag förvänta mig en utbetalning från staten? Jag har bara stått i nuvarande kö sedan 2011. När får jag pengarna?
2019-02-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
https://www.svd.se/klart-sa-blir-stockholms-nya-jatteskrapor

Skyskrapor, men också vanliga nya bostadskvarter. Planen på två jättelika tvillingtorn vid Telefonplan tar nu fastare form. Förslaget har ställts ut och fått grönt ljus av Stadsbyggnadsnämnden. Telefonplan, inklusive t-banestationen, ska bli ett landmärke för hela Norden.

Har LFV backat eller kommer staden ta kampen mot Länsstyrelsen? Det var ju rätt tydligt i deras analys att chansen att bygga tornen var låga, om inte obefintliga pga Bällstas radar, vilket i sig är riktigt stört, det hade ju varit väldigt kul om man kunde få igenom en detaljplan för det projektet, men jag gissar på att detaljplanen blir massakrerad av länsstyrelsen.

Från Flyghinderanalysen.

Dom "tillåter" i princip småstubbar att byggas på den platsen, med småstubbar så menar jag typ byggnadshöjder på 40 meter.

Citat:
[...]

LFV:s yttrande:
LFV avstyrker uppförandet av byggnaderna TELLUS TOWER - Del av Västberga
1:1, Midsommarkransen 1:14, Tvålflingan 5, Stockholms kommun, för byggnader
som överstiger 84 möh för 78-våningsbyggnaden, och 85,8 möh för 58-
våningsbyggnaden.
Bakgrund
LFV har analyserat planerade byggnader och funnit att de ligger inom det av ICAO,
i dokument DOC 015 definierade skyddsområdet, till Bällsta radar.
Utöver detta har LFV även gjort en simulering av de aktuella byggnaderna och
Bällsta radar och kontrollerna visar att byggnaderna över angiven höjd påverkar
radarn negativt. LFV motsätter sig därmed byggnader som överstiger 84/85,8
meter över havet.

[...]
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-02-01 kl. 18:30.
2019-02-01, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Personligen är jag av åsikten att så länge man har ett kösystem kommer man att ha en kö, kortare eller längre. Det finns två sätt att bli av med den

1) massiva statliga subventioner, tänk miljonprogrammet.
2) man tar bort kösystemet helt och inför marknadspriser.

Ok, de som köar har redan bostad. Det medger t o m Bostadsförmedlingen. Vi bygger bort kön, hur det nu ska gå då de köar för sekelskifteslägenheter med låg hyra. Men säg vi lyckas bygga 600 000 lägenheter som de nappar på. Vad har vi sedan. 600 000 tomma bostäder som de lämnar. Eller kanske 550 000. Vilka flyttar in där? Är kön till Stockholm verkligen 600 000 eller får vi tomma bostäder då? Det sägs att man inte ska tro på sin egen PR-avdelning, men Stockholm verkar köpt PR-avdelningens reklam om Stockholm som Skandinaviens huvudstad med hull och hår. Man tror att utlänningar står i kö hit. Kanske men vad är det för utlänningar?

I kartan bakom länken kan man kolla hur attraktivt Sverige är för direktinvesterare. Inte så värst. Skulle man mäta hur vi tar oss som humanitär stormakt skulle det kanske se annorlunda ut. Är det sånt vi ska bygga för? Notera att Nederländerna är störst på att attrahera direktinvesteringar i Europa.

https://www.visualcapitalist.com/mapped-foreign-direct-investment-by-country/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign =SocialWarfare

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in