Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Nej, vid överensstämmande resultat för Y-kromosomalt DNA är +1 högsta sannolikhetsgrad.
Eftersom Y-kromosomalt DNA nedärvs oförändrat (förutom vid mutation) på fadernet och därmed inte är lika unikt som vanligt DNA sätter NFC (då SKL) aldrig mer än högst +1 på det trots att matchningen är perfekt.
Det går inte jämföra med +1 som vid vanlig DNA-analys eftersom vanliga sannolikhetsgradskalan (-4 till +4) inte gäller vid specialfallet Y-kromosomalt DNA.
Det går alldeles visst att jämföra. På den niogradiga skalan för sannolikheter som SKL använde är +1 den minst positiva sannolikheten. Sannolikheten för att DNA:t kommer från Kim är något högre än för att DNA:t kommer från annan person, "i någon mån" som SKL uttryckte det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Det är alltså ingen som helst tvekan om att det Y-kromosomala DNAt på VBs ben överensstämmer med KJs (men högst sannolikt även med KJs bröder och pappa).
Ja, och med KJ:s manliga kusiner, tremänningar och fyrmänningar etc, och deras fäder och söner. DNA-experten från SKL kunde inte svara i TR på hur många personer som har samma Y-kromosomer som Kim.
Citat:
Ursprungligen postat av FUP
Utvärdering och resultat av Y-kromosomalt DNA-resultat
Eftersom Y-kromosomen inte nedärvs på samma sätt som de andra kromosomerna kan inte
en regelrätt frekvensberäkning för resultatets ovanlighet göras. Y-kromosomen blir således
inte heller unik då många män har samma. Utifrån detta bedöms ett enskilt Y-kromosomalt
DNA-resultat till högst (Grad +1) vid överensstämmande resultat.
Jag påstår inte att Boden är inavlat, men jag antar att om man gör en släktskapskartläggning mha DNA-analys över den bofasta befolkningen kommer många oväntade släktskaper att uppdagas. Det är alltså fullt möjligt, dock inte troligt, att även MB har samma Y-kromosom som Kim.
DNA-experten sa också att DNA kan finnas kvar efter en sköljning. Kim sa i TR att han drog av Vatchareeya byxorna. Jag håller ofta om vristen på personer som jag drar av byxorna på, särskilt när de är tajta måste jag hålla hårt.
På sid 72-73 beskriver en person hur han olovligen befattade sig med Vatchareeyas ben medan han var ensam. Han berättade visserligen inte att han rört kroppen med någon hand, men kan ha gjort det ändå eller så kan DNA ha överförts sekundärt via de skor eller den kniv som han vidrörde benen med. Ingen DNA-analys är gjord på honom eller någon av de andra i sökgruppen som fann benen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Trams.
Varken journalister eller TV var inbjudna, var har du fått det ifrån?
Dokumentationen av hundsöket i bilen hör till förundersökningen och gjordes medan utredningssekretess rådde, men blev en offentlig handling när åtal väcktes och FUP presenterades. Quarrel är för övrigt en av de som gjorde filmen tillgänglig för svenska folket.
Hur tror du övriga hundsök dokumenterats?
Helt riktigt. I videofilmen räknas de närvarande personerna upp. Det var åklagare, försvarsadvokat, polismän och en person som inte titulerades men som kom från tekniska roteln. Därutöver var naturligtvis Uno med. Ingen media eller allmänhet var närvarande.