Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-01, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxxa
Kvinnan hade giltligt månadskort till den 3 februari.

https://www.expressen.se/nyheter/jea...ken-overallt-/
Om hon inte har kunnat visa upp månadskortet för kontrollanterna hade hon inget månadskort. Punkt. Sedan kan Expressen skriva vad dom vill.
Citera
2019-02-01, 18:01
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Det står att hon var i 8 månaden och trodde hon hade förlossningsvärkar så hon var på väg till sjukhuset. Hon hade tydligen aktiverat sitt kort när hon gick på.

Det lär ju snarare vara foglossning men det är stressfullt nog att missa var man la busskortet mitt i all stress.

Tänk er den. Ringa mannen på jobbet och hoppa på t-banan men den andra dottern.

Så kommer de några snubbar som testokurar och gör såhär.
Senast redigerad av kontrarevolutionar 2019-02-01 kl. 18:03.
Citera
2019-02-01, 18:01
Medlem
En enda person har skapat denna situation och det är den usla mamman. Om utredningen visar att hon nu hade giltig biljett är personen ännu mer rabiat än vad hon visar med sin lilla föreställning inför barn och kameror. Visar inte biljett, blir verbalt uppmanad att gå av men vägrar även detta. Beter sig rabiat och skriker och gormar medan en av filmerna som sprids är upplagd av en person som har för vana att påpeka rasism och övergrepp mot färgade personer. Vakterna tas ur tjänst under utredning vilket Tilde på TV4 tycker är kanon. Inte ens talespersonen för väktarna vågar ta personalen i försvar när dom under absurda förhållanden försöker att avlägsna personen och sköta sitt jobb. Det här drevet som sedan följer eskalerar givetvis totalt i vanlig ordning. I Aftonbladets tolkningar och analyser av händelsen framstår det mer eller mindre att några väktare ger sig på en random färgad gravid mamma för att kunna släpa henne av tåget och sätta ben i ryggen på henne och trycka hennes mage mot en bänk för att dom verkar tycka det är kul och givetvis för att hon är färgad.. Jag har tittat på filmerna och ser något helt annat. Jag ser en person som beter sig som ett djur inför sitt barn och andra för att sedan sätta på sig offerkoftan vilket verkar vara enklare än att ta ansvar för sitt usla beteende. Som grädde på moset intervjuas hon i TV4 där hon påstår att dom försökte bryta armen på henne. Detta är så lågt och uselt på så många sätt att man bara kan sucka åt eländet och undra hur vi hamnade så här fel.
Citera
2019-02-01, 18:03
Medlem
Såg filmen och ser inget fel. Vakter för ut en kvinna som skriker. Försöker sätta henne på bänken och hon skriker. Vakterna för iväg henne hon skriker och visar sin mage. En vakt tar hand om dottern och lugnar henne. Vad har vakterna gjort fel?? Hade det varit ett WT från nån förort hade inte Aftonbladet skrivit om det men nu var det en neger en invandrare en kulturberikare och då jävlar...
Citera
2019-02-01, 18:03
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Hur menar du? Hur har mamman enligt barnkonventionen rätt att åka gratis?
Nej. Självklart inte.
Men om tredje part, i det här fallet barnet, blir lidande i en situation som den uppkomna (oavsett mamman så är barnet helt oskyldigt), så bör man alltså hellre fria än fälla.
Citera
2019-02-01, 18:04
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Enligt Expressen hade hon ett månadskort med sig på t-banereresan som var giltigt till den 3 februari 2019.

Då är det bara sinnessjukt att hon vägrade visa det vid en kontroll. Det är inte särskilt svårt att hitta ett platskort i sin byxficka.
Citera
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Dock: I artikeln säger hon att hon visade upp biljetten (antar hon och reportern menar busskortet)
men att dom inte brydde sig om det. Detta var efter att hon fått kontrollavgiften och visat leg.
Dom skulle ändå kasta av henne.

Stämmer det att hon visat leg och fått avgiften så ska hon få åka vidare. Så vem ljuger?

Ja, vem ska man tro, det lär ju finnas en jävla Massa vittnen.

Nu vil jag även säga att det är jävligt svinigt av vakterna om de nu använde nån sorts våld mot henne. Jag funderar själv på hur jag skulle reagerat om jag tex hade brutit armen och de började lägga sina händer på mig när jag funnit mitt busskort, och hur jag själv hade reagerat ifall jag hade ett levande väsen i magen. OM hon nu visade upp giltligt busskort efteråt så. Skulle de ju givetvis tillåta henne att åka vidare, sen får hon bestrida kontrolluppgiften.

Samtosgt, hur lång tid tar det att hitta sitt busskort?
Citera
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Ständigt, ständigt samma visa.

Hon sätter sig till motvärn och då tvingas OV att agera. Det är kvinnan själv som väljer hur hon kommer att bemötas. Betala biljett eller inte. Betala tilläggsavgift eller inte. Vägra gå av tunnelbanetåget eller inte. Slänga sig på perrongen och böla eller inte. Streta emot eller inte. Fäkta eller inte o.s.v. Hur skulle situationen lösts utan "våld" med en så korkad konfrontativ person?

Jag minns från när jag var liten att en av min storasysters kompisar använde strategin att skrika tills hon fick sin vilja fram. Men här rör det sig inte om en femåring, så ovationerna på sociala medier är obegripliga. Släng ut fanskapet, rent ut sagt.

Det är inte vakterna som tvingas till någonting, det är kvinnan som blir tvingad.
Citera
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Precis, så borde ju tågordningen (pun intended) vara: först kontrollanter och sen tillkallas OV. Men isf: då borde ju de egentliga bovarna i dramat vara kontrollanterna som trots barn och graviditet larmade OV?
Och kontrollanter brukar ju alltid röra sig i grupp, 5-6 sådär; och samtliga gjorde samma rasistiska bedömning!
Varför ej också avstängda?

Ja att bara lyckas få någon att larma ambulans är ju inte så svårt i sig så därför lite intressant hur det verkligen förhöll sig med skadebilden.
Lär ju framkomma i fup.

Jo, känner till Kawesa fallet, alltför väl.
färdbeviskontroll utförs numera av OV.
Citera
2019-02-01, 18:05
Medlem
luddesbros avatar
Känns tryggt med samhällsbyggare likt denne kvinna.
Citera
2019-02-01, 18:06
Medlem
Fantastiskt, den här händelsen blev en riksnyhet och visades redan efter ett par minuter i SVT Rapport.
Citera
2019-02-01, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nej. Självklart inte.
Men om tredje part, i det här fallet barnet, blir lidande i en situation som den uppkomna (oavsett mamman så är barnet helt oskyldigt), så bör man alltså hellre fria än fälla.
Haha nä, om en mamma beter sig olämpligt på olika platser i samhället och gör saker man inte får så kan hon inte slippa represalier för att hon har ett barn med sig och barnet kan bli rädd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in