2019-02-01, 11:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
"Strikt taget..." hmmm.... iom. att sambon är en socialarbetare kanske gör att hela familjen kan räknas in i en riskgrupp? Soc. arbetare är många ggr hatade och hotade pga de otrevliga beslut de måste ta eller vara delaktiga i. Tänker kanske helt fel, men tycker att risken alltid finns?

Långsökt. Men inte omöjligt.

Då måste vi förstås ta hänsyn till det vi känner till - att de hittats i en hyrbil och att polisen inte verkar särskilt intresserade av att få allmänhetens hjälp. Med det i åtanke skulle jag säga att det är i det närmaste uteslutet att det är relaterat till makens arbete.

Om de båda hade hittats mördade i bostaden, mannen inte anhålls och det fortfarande inte vore någon gripen så visst. Att fundera på koppling till mannens jobb hade varit motiverat.
Citera
2019-02-01, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Långsökt. Men inte omöjligt.

Då måste vi förstås ta hänsyn till det vi känner till - att de hittats i en hyrbil och att polisen inte verkar särskilt intresserade av att få allmänhetens hjälp. Med det i åtanke skulle jag säga att det är i det närmaste uteslutet att det är relaterat till makens arbete.

Om de båda hade hittats mördade i bostaden, mannen inte anhålls och det fortfarande inte vore någon gripen så visst. Att fundera på koppling till mannens jobb hade varit motiverat.

Här tänker jag tvärtom... hade de hittats i hemmet hade sambon eller mamman varit mer sannolika GM än någon utomstående. Utomstående kommer inte så lätt in i någons bostad men men...
Citera
2019-02-01, 11:17
Medlem
Citat:
Vad menar du med att polisen tiger?

Det är långt ifrån alltid som polisen genom sina egna kanaler håller allmänheten uppdaterad om hur en mordutredning fortskrider. Det gäller i synnerhet om man inte har något som tyder på utomståendes inblandning (dvs. inte ser något behov av tips från allmänheten).

Om polisen säger att man misstänker utomstående, att det rör sig om en tragedi eller en olycka, så är det ofta på grund av att medierna nystat vidare. Om polisen skulle säga ”inga kommentarer” när media hör av sig så vore det heller inte en anledning att från medialt håll släppa det. Med andra ord: Jag tror inte att medierna följt upp detta.

Det finns en del konstigheter, ja. Bland annat hyrbil, medietystnad och överhuvudtaget avsaknad av faktiska uppgifter. Men inget av detta stärker misstankarna om att de båda mördats av en tredje person, snarare tvärtom.

Jag menar bara att polisens tystnad om tillvägagångssättet inte utgör någon indikation på huruvida detta varit omedelbart uppenbart eller ej. För allt vad i vet kan mamman, om hon nu är ensam förövare, ha tagit livet av sin dotter med en hammare och sedan hängt sig själv i bussen!
Citera
2019-02-01, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lappe8
Jag fick en känsla av att det säkert fanns yttre och synliga skador på dem båda då de snabbt fastslog rubriceringen mord och ponera att mamman hade skador som hon inte kunde gjort på sig själv.. Kanske därför polisen är så tyst, att de inte kan berätta skadorna utan ha en misstänkt GM för att inte skrämma upp?
Ja så kan det vara, att det är en fördel om bara polisen känner till skadorna vid ev förhör.
Citera
2019-02-01, 12:14
Medlem
Citat:
Om du ger dig till platsen skulle va intressant om du kunde se fotavtrycken i snön. Nu har det kanske snöat efter men inte väl så mycket att man kan ana vilka fötter gått där. Tänker på en 6-årings sko, om hon burits eller gått själv in i skåpet? där? eller varit redan inne i skåpet när bilen parkerats????

Det har snöat jättemycket och snöar faktiskt i detta nu så den spaningen kommer inte ge något alls. Tyvärr.
Citera
2019-02-01, 12:19
Medlem
GoldenKiwks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Eller lasta in... Och någon har ju trots allt kört dit - och gått ur hytten. Bara att veta om det är ett eller två par fotavtryck utanför hade ju besvarat många frågor...Men det vet ju polisen.

Men det ÄR ett handtag på insidan, ungefär där polisen viftar med handen? Verkar slätt i övrigt

Ja, det är lite mer röksvart där mellan hytt och skåp. Vet inte vad det innebär men folk har ju diskuterat hurvida avgaser kunnat nå in i skåpet. Min tanke var mer att bilen inte såg "nyhyrd" ut. Men igen, det vet ju polisen... Tänk om de ville dela med sig också 😏..

själva avgas får ut på sidan därav blir de svarta där, kan gå ut bakåt men renaren, filter och dylikt ligger där, därav blir de svart. Detta är standard men som sagt så tyder detta på långkörning utan tvätt eller felaktigt körsätt. Jag tror på sistnämnda, hade det varit långkörning hade generellt bilen varit mer skitig. Bucklan kan vara sen innan, är det inte en skada som påverkar julen i sig, airbag, sensorer mm så är det plåtskada. Vilket kan ta tid att boka in, speciellt nu när det är vinter. Många krockar och skador så skadeverkstad prioriterar stora jobb först framför en bil som ändå funkar

1,absolut, även in är en tanke som du beskriver. Vissa av dom kan du komma åt skåpet via förardelen som jag nämnt innan, ibland är det helt täckt, ibland med en "lucka" eller bara ett galler som går öppna för skydda last vid inbromsning mm

2, det är handtag på alla 3 dörrar, de två bak samt skjut/sidodörren som inte syns. Det är slätt men de sitter försänkt i dörren. Som ovan. Är det så att du har tillgång från förardelen kan GM då parkerat. Gjort några sista saker i skåpet och avviker via skjutdörren som står inåt skogen. En tanke att de kollar golvet fram kan vara tex skräp, packning, kanske låg grus/sand som inte passade in från skor av föraren. Etc. Kanske rent av stod skor där
Överlag är inte detta en bil en kvinna odadt hyr. Inte någon könsgrej men de där den näst största modellen. Den är hemsk att köra, tung och är den tom så väldigt väldig svajig. Med vädret som varit oxå, en liten vind kan kännas som en storm i en sådan stor bil.
Jag tänker även. Bör det inte finnas en form av bältesstol/kudde för dottern om du J hyrt själv och tänkt använda? Min i samma ålder har det och det är något man ska ha. Känns inte som en lärare missar en sådan detalj? I en sådan stor bil måste man nästan, det är stora säten, djupt och stort nere vid benen, bältet sitter högt och rutan i sig gör en stor atmosfär. Kan det va detta man ser fram som påpekades?
Senast redigerad av GoldenKiwk 2019-02-01 kl. 12:28.
Citera
2019-02-01, 12:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Här tänker jag tvärtom... hade de hittats i hemmet hade sambon eller mamman varit mer sannolika GM än någon utomstående. Utomstående kommer inte så lätt in i någons bostad men men...

I inlägget du besvarar missade du en viktig detalj. Se fetmarkerat.

Citat:

Det här rörde alltså hypotesen att det finns en skulle finnas en koppling till mannens jobb. Jag håller med om att det i sig är osannolikt och långsökt, men inte omöjligt. Om så vore fallet skulle det dock troligen gå till på något vis i stil med ovanstående. Det är inte sannolikt att GM skulle hyra en bil (förmodligen med falskt leg får man väl anta), för att sedan döda BO1 och BO2 och placera dem i hyrbilen, eller att han skulle förmått BO1 och BO2 att gå in i bilen och där döda dem. Alternativet är förstås att kvinnan själv hyrt bilen, och GM på något vis fått vetskap om det och tagit sig in i bilen för att döda dem - inte heller det är så sannolikt.
Citera
2019-02-01, 12:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag menar bara att polisens tystnad om tillvägagångssättet inte utgör någon indikation på huruvida detta varit omedelbart uppenbart eller ej. För allt vad i vet kan mamman, om hon nu är ensam förövare, ha tagit livet av sin dotter med en hammare och sedan hängt sig själv i bussen!

Det är en indikation på att polisen har koll på vad som har hänt, och på att BO:s man inte är inblandad. Skulle polisen tro att någon utomstående var inblandad så skulle de förmodligen vilja ha hjälp från allmänheten.

Främst vände jag mig mot de som hävdar att "tystnaden från polisen" är ett tecken på att de mördats av en tredje person, vilket det ju inte är.
Citera
2019-02-01, 12:52
Medlem
5549s avatar
Citat:
Jag fick en känsla av att det säkert fanns yttre och synliga skador på dem båda då de snabbt fastslog rubriceringen mord och ponera att mamman hade skador som hon inte kunde gjort på sig själv.. Kanske därför polisen är så tyst, att de inte kan berätta skadorna utan ha en misstänkt GM för att inte skrämma upp?
Om någon tar livet av sitt barn så inleds en mordutredning, är du med? Även om GM sedan tar sitt liv så måste det utredas. Sen går väl aldrig polisen ut och beskriver hur någon bragts om livet, förutom kanske vid uppenbara fall som gängskjutningar etc.
Citera
2019-02-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Om någon tar livet av sitt barn så inleds en mordutredning, är du med? Även om GM sedan tar sitt liv så måste det utredas. Sen går väl aldrig polisen ut och beskriver hur någon bragts om livet, förutom kanske vid uppenbara fall som gängskjutningar etc.
Jag hör dig men i liknande fall typ bjärred fallet hade väl obduktionen ändrat rubriken och media uppdaterat oss? Tycker det är mystiskt bara..
Citera
2019-02-01, 13:54
Medlem
5549s avatar
Citat:
Jag hör dig men i liknande fall typ bjärred fallet hade väl obduktionen ändrat rubriken och media uppdaterat oss? Tycker det är mystiskt bara..
Rubriceringen är ju mord oavsett om det var mamman som tog livet av barnet och sig själv, eller någon utomstående som mördade båda. Eller hur menar du?
Citera
2019-02-01, 14:34
Medlem
Sannolikt letar polisen efter en gärningsman/kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in