2019-02-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Polisen gick ut i media och sa att den hade ingen misstänkt medan spaning pågick. Han hade lägsta misstankegraden, kan misstänkas, och då var han inte misstänkt.

Ja men kan det inte vara så i detta fallet?
Citera
2019-02-02, 22:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ja men kan det inte vara så i detta fallet?
Visst kan någon misstänkas,
Citat:
Tänkte på att i början så sa poliserna vi har ingen misstänkt men nu senaste intervjuerna har dem svarat vi har ingen frihetsberövad
Vilket får mig att tro att de har sina aningar men kanske inte har tillräckligt på fötterna för ett gripande? De vill inte ta några risker.
men då faller din teori. Polisen kunde fortfarande säga att vi har ingen misstänkt.
Citera
2019-02-02, 22:17
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Exakt! Det är SVÅRT att ta livet av ett barn hur arg, ledsen, deprimerad man än är. Och därför menar jag på att var hon så nära den gränsen så borde det märkts där kring deras försvinnande. Så länge det inte handlar om psykos vilket jag finner inte är så troligt så kommer inte mörda barn och ta sitt liv tankar över en natt

Precis, folk får ju oftast inte bara för sig att döda sina barn. Självklart kan hon ha haft en psykos eller kraftiga psykiska besvär, men då borde hon väl inte ha varit så välfungerande att inga varningssignaler fanns ens samma dag som hon försvann?
Citera
2019-02-02, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Visst kan någon misstänkas,

men då faller din teori. Polisen kunde fortfarande säga att vi har ingen misstänkt.

Nä inte i sista intervjun. Det va det jag menade. Från början sa dem - Vi har ingen misstänkt
Sedan nu senast frågade journalisten - - Har ni någon misstänkt? och polisen svarade —Vi har ingen frihetsberövad

Det va därför jag tänkte att det betydde att de faktiskt kanske har en misstänkt
Citera
2019-02-02, 22:29
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Du har bidragit med många bra och tänkvärda inlägg, och om jag minns rätt så var du en av de som förespråkade svårigheten för oss välmående att försöka förstå tankesättet hos någon som passerat den gräns som vi andra har svårt att förstå.
Bra att du hittade ytterligare en parameter att beakta för de som tror på mord som MO.

Åh tack! Jo, jag tror faktiskt att det är helt omöjligt att verkligen förstå hur en person känner när de gör något liknande. Tror överlag att det är så med psykisk ohälsa, även de som själva har varit väldigt djupt nere kan när de mår bättre ha otroligt svårt att förstå hur man tänkte och kände. Välden blir liksom annorlunda när man blir sjuk, fungerar annorlunda, liksom en själv. Jag brukar tänka att det är lite som förlossningssmärtor; när de väl går över är det som att man glömmer hur ont det gjorde. Man kan inte riktigt komma i kontakt med smärtan fullt ut förren man är där igen. Som ett inbyggt försvarssystem.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2019-02-02 kl. 22:38.
Citera
2019-02-02, 22:54
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Första mörkade;
Du kan ha varit på platsen eller sett bilden där bilen hö. sida står 2 dm från staketet medans bakdelen av samma sida står en meter fr. staketet. Ok, men jag har inte sett det varken på plats eller bild, kan du länka bilden skulle jag gärna vilja se det också, tackar på förhand!
Någon/några skribenter har postat länkar till Forumbilder.se i tråden med ett antal bilder tagna ifrån platsen. Vet tyvärr inte i vilka 2-3 inlägg länkarna fanns repeterade i.

Efter noggrann granskning av framförallt ett par av bilderna kunde jag med bra utrustning komma fram till uppgifterna.
Den tydligaste bilden visar poliser vid öppen höger bakdörr där man kan jämföra dörrmått m.m. för att fastställa c:a 90-100 cm avstånd från bakre höger sida till staketet.
Den andra bilden visar på längre avstånd hjulspåren i snön, sannolikt avstånd vid höger fram (bekräftat av flera i tråden) samt teknikernas bils inkörda placering bakom flyttbilen bekräftar c:a metern mellan höger bak och staketet samt att bredden på teknikernas bil multiplicerat med rätt faktor ger åtminstone 4 meter till det bakre staketet.

Citat:
Andra mörkade;
Tror du att mamman valt detta i dina ögön (i många andras likaså) usel plats att döda sitt barn och sig själv? Du "predikar" så förnuftigt så det intresserar mig vad du tycker.
Tack för de snälla orden!
Nej mamman tror jag absolut varit så psykiskt funktionellt nedsatt att några sådana tankar inte ens varit något som föresvävade ibland det som sannolikt snurrade för högtryck i hennes huvud.
Flatenbadet kan ha gett henne positiva minnen för livet, precis som det gjort för bekanta till mig med barn i Stockholms förorter.
Mina övriga spekulationer om hur hon möjligen kan ha tänkt är ifrån ett försök att sätta sig in i vad som jag antar skulle snurra runt i mitt huvud om jag hypotetiskt skulle ha mått så extremt dåligt.
Det man inte har upplevt själv kan man ju bara spekulera om.

Kommentaren om usel plats var min egen tanke ifall jag rent hypotetiskt skulle vara en mördare på den platsen. (Av förklarliga skäl så vill jag inte fördjupa mig för att ge minsta tips till någon ev. psykopat, trots att de jävlarna brukar vara rätt påhittiga själva.)
Citera
2019-02-02, 23:00
Medlem
GoldenKiwks avatar
Jag har länge funderat mer på ptsd isånafall. Mer än just psykos.

Lite blandade utdrag, länkar även hela artikeln om man vill. Absolut mannen i de fallet har varit i krig. Men utlösande faktor är egentligen inte relevant. Då vi är olika människor med olika tankemönster. Det som är trauma för mig är kanske inte detsamma för min granne. Bara för jag älskar broccoli för inte min bror det.. Osv...

Vänner, arbetskollegor etc. Ingen trodde mannen kunde göra detta.

Posttraumatiskt stressyndrom, PTSD, uppkommer efter exponering av ett allvarligt trauma, Det kan drabba personer som varit med om svåra förluster, även personal inom räddningstjänst och personer som hjälper till att behandla personer med dessa svårigheter.

Personen med PTSD kan antingen själv och direkt ha varit utsatt för händelsen, bevittnat händelsen, erfarit den indirekt (få veta att en nära anhörig eller nära vän har erfarit en traumatisk händelse), eller, vanligen yrkesmässigt, återupprepade gånger utsatts för detaljer av liknande händelser.[

Obehandlad går PTSD inte över och innebär ökad suicidrisk och sannolikt förkortad livslängd

Den 30-årige man som har erkänt att han mördat sin fru och lilla barn vid Dalby stenbrott genomgår just nu en rättspsykiatrisk undersökning i Göteborg.
posttraumatiskt stressyndrom, något som skulle kunna utgöra en förklaring till de tragiska händelserna natten mot den 10 december.

https://www.expressen.se/kvallsposten/afghanistanbilden-kan-forklara-dalby-mordet/
Citera
2019-02-02, 23:18
Medlem
Jonas Runnemark det lilla svinet . Känner en kille som jobbade på samma regemente. Men han led inte av en svår psykisk störning, han mördade mannan och barnet för att bli fri och dessutom få pengar för det
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenKiwk

Lite blandade utdrag, länkar även hela artikeln om man vill. Absolut mannen i de fallet har varit i krig. Men utlösande faktor är egentligen inte relevant. Då vi är olika människor med olika tankemönster. Det som är trauma för mig är kanske inte detsamma för min granne. Bara för jag älskar broccoli för inte min bror det.. Osv...

Posttraumatiskt stressyndrom, PTSD, uppkommer efter exponering av ett allvarligt trauma, Det kan drabba personer som varit med om svåra förluster, även personal inom räddningstjänst och personer som hjälper till att behandla personer med dessa svårigheter.

Personen med PTSD kan antingen själv och direkt ha varit utsatt för händelsen, bevittnat händelsen, erfarit den indirekt (få veta att en nära anhörig eller nära vän har erfarit en traumatisk händelse), eller, vanligen yrkesmässigt, återupprepade gånger utsatts för detaljer av liknande händelser.[

Obehandlad går PTSD inte över och innebär ökad suicidrisk och sannolikt förkortad livslängd

Den 30-årige man som har erkänt att han mördat sin fru och lilla barn vid Dalby stenbrott genomgår just nu en rättspsykiatrisk undersökning i Göteborg.
posttraumatiskt stressyndrom, något som skulle kunna utgöra en förklaring till de tragiska händelserna natten mot den 10 december.

https://www.expressen.se/kvallsposten/afghanistanbilden-kan-forklara-dalby-mordet/
Citera
2019-02-02, 23:24
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Nja avseende Dalbyfallet så försökte Jonas Runnemark att skylla på PTSD efter en utlandstjänstgöring- men utan att lyckas. Han hade aldrig deltagit i strid. Han dömdes i tingsrätt och hovrätt till livstids fängelse.
I hovrätten vädjade han om att i stället få dömas till rättspsykiatrisk vård. Rättsmedicinalverket ansåg att han led av en allvarlig psykisk störning vid morden. Men Socialstyrelsens rättsliga råd ansåg att han inte var det, vilket hovrätten valde att gå på. Han överklagade hovrättsdomen men HD gav inte prövningstillstånd.
Citera
2019-02-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Någon/några skribenter har postat länkar till Forumbilder.se i tråden med ett antal bilder tagna ifrån platsen. Vet tyvärr inte i vilka 2-3 inlägg länkarna fanns repeterade i.

Efter noggrann granskning av framförallt ett par av bilderna kunde jag med bra utrustning komma fram till uppgifterna.
Den tydligaste bilden visar poliser vid öppen höger bakdörr där man kan jämföra dörrmått m.m. för att fastställa c:a 90-100 cm avstånd från bakre höger sida till staketet.
Den andra bilden visar på längre avstånd hjulspåren i snön, sannolikt avstånd vid höger fram (bekräftat av flera i tråden) samt teknikernas bils inkörda placering bakom flyttbilen bekräftar c:a metern mellan höger bak och staketet samt att bredden på teknikernas bil multiplicerat med rätt faktor ger åtminstone 4 meter till det bakre staketet.

Tack för de snälla orden!
Nej mamman tror jag absolut varit så psykiskt funktionellt nedsatt att några sådana tankar inte ens varit något som föresvävade ibland det som sannolikt snurrade för högtryck i hennes huvud.
Flatenbadet kan ha gett henne positiva minnen för livet, precis som det gjort för bekanta till mig med barn i Stockholms förorter.
Mina övriga spekulationer om hur hon möjligen kan ha tänkt är ifrån ett försök att sätta sig in i vad som jag antar skulle snurra runt i mitt huvud om jag hypotetiskt skulle ha mått så extremt dåligt.
Det man inte har upplevt själv kan man ju bara spekulera om.

Kommentaren om usel plats var min egen tanke ifall jag rent hypotetiskt skulle vara en mördare på den platsen. (Av förklarliga skäl så vill jag inte fördjupa mig för att ge minsta tips till någon ev. psykopat, trots att de jävlarna brukar vara rätt påhittiga själva.)

Tackar för svaret, hade själv tänkt leta bland de många bildlänkar som finns men som du beskriver här vet jag nästan vilken/vilka bilder du menar. Litar på det du beskriver här.
Vad säger du då om detta, du ger ju själv starka antydningar om mammas psykiska ohälsa, (eventuell sådan), om det är möjligt att dölja från omgivningen, sin i ämnet professionel man, mfl. så totalt när det är så illa gånget att man begår mord/självmord? Är det rimligt? Som även du menar att hon skulle varit psykiskt funktionellt så nedsatt .... och ingen märker något? Är inte det väldigt egendomligt?
Citera
2019-02-03, 00:01
Medlem
GoldenKiwks avatar
Citat:
Jonas Runnemark det lilla svinet . Känner en kille som jobbade på samma regemente. Men han led inte av en svår psykisk störning, han mördade mannan och barnet för att bli fri och dessutom få pengar för det

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nja avseende Dalbyfallet så försökte Jonas Runnemark att skylla på PTSD efter en utlandstjänstgöring- men utan att lyckas. Han hade aldrig deltagit i strid. Han dömdes i tingsrätt och hovrätt till livstids fängelse.
I hovrätten vädjade han om att i stället få dömas till rättspsykiatrisk vård. Rättsmedicinalverket ansåg att han led av en allvarlig psykisk störning vid morden. Men Socialstyrelsens rättsliga råd ansåg att han inte var det, vilket hovrätten valde att gå på. Han överklagade hovrättsdomen men HD gav inte prövningstillstånd.

Själva informationen kommer härifrån https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/posttraumatiskt-stressyndrom-ptsd/

Artikeln är ett dåligt exempel, medveten om detta. Jag syftade lite på vad folket sa runtomkring och läkare själv om just ptsd. Att det i sammanhanget enligt forskare och dylikt intr alls är helt sannolikt att mab kan fungera och begå en sådan hemsk handling att mörda sitt eget barn.
Men bortse från den då.
Information som sagt länk ovan.
Själv har jag "bra kunskap" om just ptsd.
Jag lider inte av det, men det fanns en oro att jag skulle utveckla eller drabbas då min dåvarande sambo valde att lämna oss.
Detta är över 10år sedan. Trots att ptsd var "ovanligt" att sätta som diagnos så ville dom inte missa något. En depression och mycket annat väcktes. Ett trauma påsätt och vis än idag. Ingen vill väl hitta sin sambo, fullt fungerande, delägare i ett företag som inom 1-2år skulle bli helt eget, vänner familj. Glad lycklig kille. Bl bla ni vet.

Men jag skulle nog mer se ptsd än just psykos. Där ett prepsykotiskt beteende ofta förekommer inför den riktiga.
Citera
2019-02-03, 00:04
Medlem
Beklagar verkligen! Måste vara fruktansvärt. Förstod lite mer hur du menade nu kring hennes eventuella handlingar kunnat påverkas av ett trauma. Tack för bra input.

Citat:
Själva informationen kommer härifrån https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/posttraumatiskt-stressyndrom-ptsd/

Artikeln är ett dåligt exempel, medveten om detta. Jag syftade lite på vad folket sa runtomkring och läkare själv om just ptsd. Att det i sammanhanget enligt forskare och dylikt intr alls är helt sannolikt att mab kan fungera och begå en sådan hemsk handling att mörda sitt eget barn.
Men bortse från den då.
Information som sagt länk ovan.
Själv har jag "bra kunskap" om just ptsd.
Jag lider inte av det, men det fanns en oro att jag skulle utveckla eller drabbas då min dåvarande sambo valde att lämna oss.
Detta är över 10år sedan. Trots att ptsd var "ovanligt" att sätta som diagnos så ville dom inte missa något. En depression och mycket annat väcktes. Ett trauma påsätt och vis än idag. Ingen vill väl hitta sin sambo, fullt fungerande, delägare i ett företag som inom 1-2år skulle bli helt eget, vänner familj. Glad lycklig kille. Bl bla ni vet.

Men jag skulle nog mer se ptsd än just psykos. Där ett prepsykotiskt beteende ofta förekommer inför den riktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in