2019-01-30, 19:19
Avslutad
Eaglesandshit

Har du någon kommentar till detta?

Februari 2016

Serneke Group får köpa Säve flygplats

...Göteborgs stad säljer sin del av marken vid gamla Säve flygplats till Swedavia. Bolaget har i sin tur fått klartecken att sälja marken vidare till Serneke Group, enligt ett beslut i stadsbyggnadsnämnden. Det skriver TTela.

Den statliga flygplatsoperatören Swedavia äger redan den övriga marken på 157 hektar men för att, enligt plan, kunna sälja vidare hela flygplatsen har de behövt de 13 hektaren från kommunen.

Swedavia köper kommunens 13 hektar för 18 miljoner kronor. Vad Serneke ska betala för de totala 170 hektaren vill Swedavia inte svara på.
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/serneke-far-kopa-save-flygplats/

December 2018

Serneke säljer Säve flygplats till Castellum för 1,1 miljarder kronor

Serneke erhåller en fast köpeskilling om 1,1 miljarder kronor varav 750 miljoner kronor erläggs i samband med tillträde och resterande del erläggs senast 2030. Därutöver tillkommer tilläggsköpeskillingar om ytterligare cirka 1 miljard kronor beroende på utfallet av nya detaljplaner och bygglov förutsatt att dessa har antagits senast 2030. Transaktionen beräknas ha en positiv effekt på koncernens rörelseresultat med cirka 275 miljoner kronor under det fjärde kvartalet 2018.

Serneke förvärvade dåvarande Göteborg City Airport i april 2016 och kompletterade detta förvärv med en närliggande fastighet i juni 2017. Tillsammans utgör fastigheterna idag en yta på cirka tre miljoner kvadratmeter med pågående verksamheter kopplade till bland annat flygplats, heliport och hotell- och kontorsverksamheter.

Sedan förvärven har Serneke redovisat orealiserade värdeförändringar på fastigheterna motsvarande totalt 427 miljoner kronor, varav totalt 52 miljoner kronor under de första tre kvartalen 2018.

https://www.serneke.se/media/borsmeddelanden/serneke-saljer-save-flygplats-till-castellum-for-1-1-miljarder-kronor/

* Maj 2017:
"Serneke Fastighet köper en fastighet om 100 hektar vid Säve Depå till ett underliggande fastighetsvärde om cirka 100 miljoner kronor."
Fastigheten köptes via ett bolagsförvärv av AB Platzer Åseby 7:2.
https://www.fastighetssverige.se/artikel/serneke-fortsatter-vaxa-i-save-24703

=>
Här tyder väl allt på att Serneke gjort en god affär. Minst 700 MSEK redan i vinst på ett par år (427 uppskrivet och nu då 275), och då framgår det inte hur tilläggsköpeskillingen hanterats.

Strax efter denna nyhet hände också det att 1) Serneke ökade från 50 till 100% i Karlatornsprojektet, och 2) blev storsponsor för IFK Göteborg.

Sannerligen, det är fascinerande att följa bolaget. Jag ägde aktier under en tid, men tyckte sedan att det verkade som att de mest gör dåliga affärer. Men sedan ser man då denna affär med Säve flygplats. Intressant.

Omvänt kan man fråga sig om inte de som sålde till Serneke gjorde riktigt dåliga affärer...
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-01-30 kl. 20:11.
2019-01-30, 19:55
Medlem
r
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Eaglesandshit

Har du någon kommentar till detta?

Februari 2016

Serneke Group får köpa Säve flygplats

...Göteborgs stad säljer sin del av marken vid gamla Säve flygplats till Swedavia. Bolaget har i sin tur fått klartecken att sälja marken vidare till Serneke Group, enligt ett beslut i stadsbyggnadsnämnden. Det skriver TTela.

Den statliga flygplatsoperatören Swedavia äger redan den övriga marken på 157 hektar men för att, enligt plan, kunna sälja vidare hela flygplatsen har de behövt de 13 hektaren från kommunen.

Swedavia köper kommunens 13 hektar för 18 miljoner kronor. Vad Serneke ska betala för de totala 170 hektaren vill Swedavia inte svara på.
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/serneke-far-kopa-save-flygplats/

December 2018

Serneke säljer Säve flygplats till Castellum för 1,1 miljarder kronor

Serneke erhåller en fast köpeskilling om 1,1 miljarder kronor varav 750 miljoner kronor erläggs i samband med tillträde och resterande del erläggs senast 2030. Därutöver tillkommer tilläggsköpeskillingar om ytterligare cirka 1 miljard kronor beroende på utfallet av nya detaljplaner och bygglov förutsatt att dessa har antagits senast 2030. Transaktionen beräknas ha en positiv effekt på koncernens rörelseresultat med cirka 275 miljoner kronor under det fjärde kvartalet 2018.

Serneke förvärvade dåvarande Göteborg City Airport i april 2016 och kompletterade detta förvärv med en närliggande fastighet i juni 2017. Tillsammans utgör fastigheterna idag en yta på cirka tre miljoner kvadratmeter med pågående verksamheter kopplade till bland annat flygplats, heliport och hotell- och kontorsverksamheter.

Sedan förvärven har Serneke redovisat orealiserade värdeförändringar på fastigheterna motsvarande totalt 427 miljoner kronor, varav totalt 52 miljoner kronor under de första tre kvartalen 2018.

https://www.serneke.se/media/borsmeddelanden/serneke-saljer-save-flygplats-till-castellum-for-1-1-miljarder-kronor/

* Maj 2017:
"Serneke Fastighet köper en fastighet om 100 hektar vid Säve Depå till ett underliggande fastighetsvärde om cirka 100 miljoner kronor."

=>
Här tyder väl allt på att Serneke gjort en god affär med stat och kommun. Minst 700 MSEK redan i vinst på ett par år, och då framgår det inte hur tilläggsköpeskillingen hanterats.

Strax efter denna nyhet hände också det att 1) Serneke ökade från 50 till 100% i Karlatornsprojektet, och 2) blev storsponsor för IFK Göteborg.

Sannerligen, det är fascinerande att följa bolaget. Jag ägde aktier under en tid, men tyckte sedan att det verkade som att de mest gör dåliga affärer. Men sedan ser man denna affär med Säve flygplats. Intressant.

Inte bara bra, man kan nog säga att Serneke gjort en strålande affär, inte bara genom att man sålt marken och idén till ett bra pris, man har ju även blivit preferred partner till Castellum, dvs man kommer även få rätt mycket byggnadsentreprenader på området, som kommer generera vinst och omsättning i kärnverksamheten när området utvecklas. Jag tror inte man är speciellt långt ifrån rätt om man i slutänden kan konstatera att Serneke kanske gjort närmare 2 miljarder i vinst på Säve.

Man har varit för försiktig när man redovisat värdeförändringarna, eller kanske inte riktigt trott att man kan få ett så bra pris själva, så enbart nu i Q4 blir det ju stor effekt på resultatet och såklart även på helåret, det kommer med andra ord bli ett ganska bra resultat för Serneke i år. Som jag skrivit länge så är ju aktien egentligen väl billig tycker jag(inget intresse i den dock), då haussar jag inte, utan det är liksom ett faktum om man analyserar den ordentligt.

Sedan kan man såklart fråga sig om Castellum betalat rätt pris, att dom är kåta på lager är ju ingen nyhet, det har blivit ett alltid viktigare segment för dom och dom utvecklar även rätt mycket lager, bygger t ex en hel del nytt i närheten av GBG hamn och har sedan tidigare en hel del mark för lager runt om i Sverige på strategiska platser, detta var väl sista pusselbiten för dom på den fronten, dom har säkrat upp mycket byggmark för framtiden. Bedömningen för GBG är att det kommer efterfrågas någonstans runt 8 miljoner m2 lager och industriyta fram till 2035.

Edit: Jag tror båda stat, kommun(även om kommunen inte sålt någon mark till Serneke) och eventuellt andra potentiella intressenter totalt missade att se möjligheterna med Säve.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-01-30 kl. 20:01.
2019-01-30, 20:17
Avslutad
Ärligt talat så tyckte jag annars att det såg ganska mörkt ut för Serneke på höstkanten. Men med den affären så lär man ju va på grön kvist, åtminstone en tid.
2019-01-30, 20:48
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
På fredag kommer rapporten.

Hehe jag tror det är andra gången jag tar fel på dag på jms rapport, och andra gången du rättar mig!

Angående Serneke-inlägget så luktar det ju nästan lite klassisk, götelaborgsk korruption eller?

Fick inte Serneke in sin logga högst upp på ngt hockeylag också?
2019-01-30, 20:57
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Därför att det nu är en sådan situation där detta krävs och för att våra folkvalda har drivit igenom beslut som lett oss hit. Nu är det bara att hosta upp enligt min mening, bara till att bygga så billigt det går för att täcka behoven, skattebetalarna får stå för notan. Förhoppningsvis så blir det bra om några generationer.

Nja. Jag tror att det skulle vara politiskt självmord om det skedde i stor skala. I liten skala kommer vi nog få se litet social housing för barnfamiljer. BRF-projekt som görs om (bort med all lyx, in med underhållsfria lösningar, ventilation som klarar rejäl trångboddhet), men ett massivt miljonprogram. Not in our life time.
2019-01-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ärligt talat så tyckte jag annars att det såg ganska mörkt ut för Serneke på höstkanten. Men med den affären så lär man ju va på grön kvist, åtminstone en tid.

Dom fick ju göra en nedskrivning i Q3 pga att en underleverantör konkade så det var ju inget vidare kvartal, tycker väl kanske att det var en viss överreaktion, nedskrivningar är ju i det närmaste en del av branschen, sådant händer... alla, och andra i större omfattning än Serneke.

Orderboken tycker jag ser helt ok ut, den är ju även underskattad då det finns stora ordrar från stabila beställare som dom inte bokfört än, t ex expansionen av Göteborgs Universitet och Svenska Mässan, den typen av avtal borde också ta ner byggrisken då dom är med från start i projekteringen.

Den affär som jag tycker är skum är investeringen i det australiensiska byggbolaget Consortium Builders. Jag begriper mig inte alls på den investeringen.
2019-01-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det skall vi inte, de som invandrar får jobba och spara ihop till sina bostäder. Inte skattebetalarnas ansvar att ge menaslödder som bidragsinvandrar tak över huvudet. Inte ens vårt ansvar att ge dem bidrag eller fri välfärd heller för den delen.

Nu behöver man inte jobba särskilt mycket eller spara särskilt länge för att bo lyxigt. 250000 för en 1a och 525 000 för en trea i Stockholm inte så farligt. Svenska ungdomar kanske inte ska vara så kräsna

https://urbanpark.wellfastigheter.se/lagenheter

Vad säger domedags panelen?
2019-01-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Nu behöver man inte jobba särskilt mycket eller spara särskilt länge för att bo lyxigt. 250000 för en 1a och 525 000 för en trea i Stockholm inte så farligt. Svenska ungdomar kanske inte ska vara så kräsna

Wells koncept BRF 2.0 tycker jag är det sämsta av BRF och HR i ett paket. Avgifterna är lika höga eller tom högre än motsvarande HR. Men du måste ändå lägga in pengar. Du kan inte ta ett vanligt bostadslån för insatsen. Så man kan se det som en kontantinsats på 20% istället för 15%. (Föreningen är belånad till 80%).

Om räntan går upp kommer också avgiften gå upp snabbare än HR. Sen så krävs det bara en nedgång på 20% i bostadsvärdet för att BRF ska vara överbelånad. Det känns ju inte helt otänkbart i Barakabystaden. Det har ju redan sänkt priset en hel del.

Fördelarna är ju att man faktiskt kan få bostad utan kö, även föreningen konkat blir det ju en HR av det. Och om räntan försätter vara låg så kommer det vara billigare än HR om några år.. tror man på den utveckling är dock vanlig BRF mycket bättre.

Jag skulle föredra en HR till detta i nästan alla lägen... Men alla har ju inte kötid, så de kanske får det sålt ändå.
Senast redigerad av trickget 2019-01-30 kl. 22:24.
2019-01-30, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Dom fick ju göra en nedskrivning i Q3 pga att en underleverantör konkade så det var ju inget vidare kvartal, tycker väl kanske att det var en viss överreaktion, nedskrivningar är ju i det närmaste en del av branschen, sådant händer... alla, och andra i större omfattning än Serneke.

Orderboken tycker jag ser helt ok ut, den är ju även underskattad då det finns stora ordrar från stabila beställare som dom inte bokfört än, t ex expansionen av Göteborgs Universitet och Svenska Mässan, den typen av avtal borde också ta ner byggrisken då dom är med från start i projekteringen.

Den affär som jag tycker är skum är investeringen i det australiensiska byggbolaget Consortium Builders. Jag begriper mig inte alls på den investeringen.
Det som fick mig att börja bli negativ till Serneke (bolaget) efter att tidigare ha varit positiv, var när jag försökte sätta mig in i projektet kring inomhusarenan i Göteborg. För mig verkar villkoren där ha varit väldigt ofördelaktiga för Serneke. Om man sedan lägger till sponsrandet av hur många idrottslag som helst, så blir man också tveksam. Jag tror alltså att problemet är att Ola Serneke är för snäll mot alla möjliga intressenter. Samtidigt tror jag han är en fantastisk entreprenör. Vad bolaget också rapporterade under hösten var att de tagit upp ett stort obligationslån till väldigt hög ränta. Och sedan vidlyftiga planer om investeringar i Fjätervålen etc etc. Det blir helt enkelt för mycket till slut.

Men visst, goda kontakter med kommuner som vill ha konkurrens till de gamla dominanterna Skanska, NCC, PEAB talar till Sernekes fördel. Och så då denna extremt lönsamma Säveaffär.

Minns inte om det var du som gav den här länken till när de är nere i Polen och pratar med lokala politiker (antar jag) om storinvesteringar där:
https://www.youtube.com/watch?v=W8upWdqi91Y
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-01-30 kl. 23:18.
2019-01-31, 01:00
Medlem
Citat:
Det som fick mig att börja bli negativ till Serneke (bolaget) efter att tidigare ha varit positiv, var när jag försökte sätta mig in i projektet kring inomhusarenan i Göteborg. För mig verkar villkoren där ha varit väldigt ofördelaktiga för Serneke. Om man sedan lägger till sponsrandet av hur många idrottslag som helst, så blir man också tveksam.

Jag tror alltså att problemet är att Ola Serneke är för snäll mot alla möjliga intressenter.

Samtidigt tror jag han är en fantastisk entreprenör. Vad bolaget också rapporterade under hösten var att de tagit upp ett stort obligationslån till väldigt hög ränta. Och sedan vidlyftiga planer om investeringar i Fjätervålen etc etc. Det blir helt enkelt för mycket till slut.

Men visst, goda kontakter med kommuner som vill ha konkurrens till de gamla dominanterna Skanska, NCC, PEAB talar till Sernekes fördel. Och så då denna extremt lönsamma Säveaffär.

Minns inte om det var du som gav den här länken till när de är nere i Polen och pratar med lokala politiker (antar jag) om storinvesteringar där:
https://www.youtube.com/watch?v=W8upWdqi91Y

Ja Ola Serneke sätter ett högt värde på det svenska föreningslivet och dess roll i samhället som en positiv kraft för framförallt ungdomar, han är absolut en av de största idrottssponsrarna i landet tillsammans med t ex Sven Norfeldt(Dunross & Co).

Det handlar nog mest om att han faktiskt har ett genuint samhällsengagemang och att han ser föreningslivet som en viktig del i ekvationen, hellre att kidsen spelar fotboll(eller annan valfri idrott) än att dom går sysslolösa och gör något mer destruktivt, eller att dom blir för statiska och stillasittande och riskerar ohälsa.

Jag tror att resultatet i arenan blir positivt i år, men visst, det är ju inte den mest lukrativa typen av fastigheter att äga, det är i princip en samhällsfastighet med ett stort idrottsinnehåll, bland annat då en hel del av IFK Göteborgs verksamhet, inklusive föreningens friskola(som brukar ligga väldigt bra till i Skolverkets topplistor). Hyran är en rätt stor kostnadspost för Blåvitt.

Ja räntan var rätt hög, men man får tänka på att finansieringskostnaderna relativt sett minskade i och med att dom löste in de gamla obligationerna i samma veva där räntan var 1% högre, intresset för obligationsemissionen var högt och övertecknades, omskrivet skulle man kunna säga att kapitalmarknaden gav bolaget högre förtroende än tidigare.
2019-01-31, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Angående Serneke-inlägget så luktar det ju nästan lite klassisk, götelaborgsk korruption eller?
Helt korrekt, min hemstad sjunker ner i en Detroitliknande gyttja och jag hoppas kunna slippa återvända. Bara för mycket skit och ingen bryr sig. Göteborg klarar aldrig att göra någonting rätt och styret består av andra klassens folk i nästa fall. Lite av Sveriges svar på Haiti.
2019-01-31, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28

Jag säger att det måste finnas en gravad hund någonstans. T ex 5500 kr / månad för 26 kvm. Det hela är väl att betrakta som hyres fast du står säkert risken när föreningen hår i kk för att lånen skall läggas om. Googla Svensk Jordförmedling, det är så det känns.

https://interlinearbooks.com/literature/swedish/reader/lort-sverige

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in