2019-01-25, 13:14
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Du är helt fel ute. PSG var en helt irrelevant klubb 2010 som inte vunnit ligan sedan 1994 och hade totalt 2 ligaguld någonsin. Arabpengarna kom först ett år senare.

Kolla på den här truppen liksom (och lägg märke till att Giuly är 34 och Makélélé 38): https://en.wikipedia.org/wiki/2010–11_Paris_Saint-Germain_F.C._season

Till och med efter arabpengarna dröjde det några år innan PSG blev en klubb som på allvar kunde hävda sig i Europa. Det var faktiskt så att Zlatans PSG-flytt kändes lite som ett antiklimax till och med 2012. PSG var inte alls samma superklubb då som nu.
Jojo..ok. men du fattar poängen? Jag tror inte att han hade gått till Milan om han känt till att klubben skulle rusta ner snarare än att satsa.
Citera
2019-01-25, 13:44
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jojo..ok. men du fattar poängen? Jag tror inte att han hade gått till Milan om han känt till att klubben skulle rusta ner snarare än att satsa.

Ja. Personligen tycker jag att många av hans klubbval varit väldigt trista.

I egenskap av världsspelare gick han till ett Inter som dammsög en sargad liga efter Calciopoli (blir rätt ihåligt att vinna ligan då), ett Milan som gick in i ålderdomshemfasen och ett PSG som då ännu var ett rätt omoget projekt.

Så många missade säsonger i toppklubbar som är intressanta på riktigt. Men så blir det väl när man hela tiden går till den som viftar med största plånboken.
Citera
2019-01-26, 09:28
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ja. Personligen tycker jag att många av hans klubbval varit väldigt trista.

I egenskap av världsspelare gick han till ett Inter som dammsög en sargad liga efter Calciopoli (blir rätt ihåligt att vinna ligan då), ett Milan som gick in i ålderdomshemfasen och ett PSG som då ännu var ett rätt omoget projekt.

Så många missade säsonger i toppklubbar som är intressanta på riktigt. Men så blir det väl när man hela tiden går till den som viftar med största plånboken.

Håller med. Zlatan har gjort några udda klubbval efter han lämnade Barcelona.. varför han valde att gå tillbaka Italien och sedan till PSG har jag aldrig riktigt fattat.. men det verkar dock som att det är Helena som är chefen i familjen Ibrahimovic.. och möjligen så hade hon mera att säga än vad Z själv hade i att flytta tillbaka till Milano, och sedan till städer som Paris och LA.
Citera
2019-01-27, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Håller med. Zlatan har gjort några udda klubbval efter han lämnade Barcelona.. varför han valde att gå tillbaka Italien och sedan till PSG har jag aldrig riktigt fattat.. men det verkar dock som att det är Helena som är chefen i familjen Ibrahimovic.. och möjligen så hade hon mera att säga än vad Z själv hade i att flytta tillbaka till Milano, och sedan till städer som Paris och LA.

Att han gick till Milan efter Barca kan jag förstå. Men efter det så borde han definitivt gått till PL. Problemet är att han är för divig och girig, han skulle aldrig gått med på en lägre lön. Fanns inga lag i PL då som hade kunnat (velat) lägga de pengar som krävdes för honom då. Det är just därför det blev PSG istället.
Citera
2019-01-28, 03:36
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Att han gick till Milan efter Barca kan jag förstå. Men efter det så borde han definitivt gått till PL. Problemet är att han är för divig och girig, han skulle aldrig gått med på en lägre lön. Fanns inga lag i PL då som hade kunnat (velat) lägga de pengar som krävdes för honom då. Det är just därför det blev PSG istället.

Jag kan inte förstå varför Zlatan valde att gå tillbaka italiensk fotboll efter året i Barcelona - även om det var Milan.. Serie A var då ett sjunkande skepp och allt som handlade om italiensk fotboll var på dekis.. sedan så hade ju Zlatan redan vunnit allt som är möljigt att vinna i italiensk fotboll - även skytteligan i Serie A.. men det verkar dock som att Z alltid har haft en förkärlek till italiensk fotboll. Jag hade gärna sett att Zlatan gick till PL i 2010.. och det snackades ju ett tag om att Man City ville signa honom - men rykterna kring Zlatan/City tog slut när Man City signade Aguero.. annars så vet jag inte om det var några andra topplag i PL som behövde en ny striker på den tiden.. möjligen Liverpool efter att Torres hade lämnat för Chelsea?. Vad jag har förstått så hade Zlatan ingen aning om intresset från PSG innan övergången var klar.. ledningen i Milan saknade bara ett "ja" ifrån Z för att godkänna övergången till PSG.
Senast redigerad av Generalandersson 2019-01-28 kl. 04:24.
Citera
2019-01-28, 09:31
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Vad jag har förstått så hade Zlatan ingen aning om intresset från PSG innan övergången var klar.. ledningen i Milan saknade bara ett "ja" ifrån Z för att godkänna övergången till PSG.

Är inte det Zlatans egen väldigt sent påkomna story om vad som hände? Kan inte minnas att jag hört den versionen förrän för bara ett par månader sen.

Jag gissar att han skarvar rejält där för att putsa bort lite av sin image som horande golddigger.

Zlatan blev bättre betald än både Messi och Ronaldo i PSG. Det var Qatar tvungna att betala för att locka en världsspelare till ett omoget plastprojekt.

Den enda i hela världen som hade högre lön var Eto’o – en annan golddigger som gick till miljardärsprojektet Anzhi Makhachkala. Zlatan hade tur att PSG inte slutade som Anzhi.
Senast redigerad av LordLancaster 2019-01-28 kl. 10:15.
Citera
2019-01-29, 07:43
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Är inte det Zlatans egen väldigt sent påkomna story om vad som hände? Kan inte minnas att jag hört den versionen förrän för bara ett par månader sen.

Jag gissar att han skarvar rejält där för att putsa bort lite av sin image som horande golddigger.

Zlatan blev bättre betald än både Messi och Ronaldo i PSG. Det var Qatar tvungna att betala för att locka en världsspelare till ett omoget plastprojekt.

Den enda i hela världen som hade högre lön var Eto’o – en annan golddigger som gick till miljardärsprojektet Anzhi Makhachkala. Zlatan hade tur att PSG inte slutade som Anzhi.

Det var väl hellre Mino Raiola - och inte Zlatan själv som gick ut med hur övergången till PSG gick till? eller har jag missat ngt?.

98% av samtliga fotbollproffs kommer ju ifrån en fattig bakgrund.. och samtliga av dom är väl alla golddigers på ngt sätt. Men Z har själv uttalat att hans stor ambition som spelare var att lyfta CL bucklan.. och i 2012 så antar jag att det var ingen som trodde att PSG hade bättre förutsättningar för att vinna CL de kommande åren än vad Milan hade.. iofs så var Z val att gå till PSG och Ligue 1 lite knepig.
Citera
2019-01-29, 08:56
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Det var väl hellre Mino Raiola - och inte Zlatan själv som gick ut med hur övergången till PSG gick till? eller har jag missat ngt?.

Det är Zlatan själv som säger det i sin nya bok. Han påstår att han svarade ”Vem är Leonardo?” när Mino ringde upp honom, och det känns väldigt genomskinligt med tanke på att han var tränare för Milan 2009-2010 och Inter 2010-2011. Självklart visste Z vem Leonardo var.

Och när man kollar Wikipedia står det så här:

Citat:
On 17 July 2012, Paris Saint-Germain confirmed that they had reached an agreement to acquire the sporting and economic rights of Ibrahimović from Milan, having already agreed personal terms with the striker, for a transfer fee of €20 million.

Källan som anges är Milans egen finansrapport.

Jag köper inte att Zlatan blev såld bakom sin egen rygg.
Citera
2019-01-29, 15:55
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Det är Zlatan själv som säger det i sin nya bok. Han påstår att han svarade ”Vem är Leonardo?” när Mino ringde upp honom, och det känns väldigt genomskinligt med tanke på att han var tränare för Milan 2009-2010 och Inter 2010-2011. Självklart visste Z vem Leonardo var.

Ok, har inte läst Zlatan`s nyaste bok. Men hade för mig att det var Raiola som först kom ut med denna infon för några år sedan - efter att Zlatan hade lämnat PSG?

Zlatan blev inte såld bakom hans egen rygg, men Milan hade aksepterad PSGs bjud på Z, men en klubb kan inte sälja en spelare utan att spelaren själv godkänner övergången, ngt som Z gjorde.
Citera
2019-01-29, 17:18
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Zlatan blev inte såld bakom hans egen rygg, men Milan hade aksepterad PSGs bjud på Z, men en klubb kan inte sälja en spelare utan att spelaren själv godkänner övergången, ngt som Z gjorde.

Som sagt, det där är Zlatans egen version som han nu går ut med 6 år senare. Kan vara sant, kan vara osant, men det finns knappast någon anledning att bara tro ordagrant på hans story utan några andra bevis.
Citera
2019-01-29, 22:22
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Som sagt, det där är Zlatans egen version som han nu går ut med 6 år senare. Kan vara sant, kan vara osant, men det finns knappast någon anledning att bara tro ordagrant på hans story utan några andra bevis.
Så mycket skit Zlatan skrivit i sina böcker så tvivlar jag på det.
Citera
2019-01-29, 23:59
Medlem
Marquesos avatar
Citat:

Vad har Milans finansrapport att göra med Zlatans berättelse om hur affären gick till? Den beskriver ju bara siffror. Du fetar att parterna kom överens - ja, självklart?! Annars blir det liksom ingen affär.

Vill man inte tro på vad Zlatan säger kan man i stället fundera på om även Thiago Silva ljuger om händelseförloppet. Han motsatte sig ju en flytt och hade förlängt sitt kontrakt bara veckor tidigare, och har efteråt varit öppen med att han inte ville lämna Milan. Är det så otänkbart att båda spelarna talar sanning?

Milan ville spara pengar och PSG var sugna på att pröjsa. Berlusconi och Qatar blev lika nöjda. I slutändan blev nog båda spelarna rätt nöjda också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in