2019-01-29, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Och vem har dementerat detta då?

Jag har inte fått info om detta via Flashback utan från en travbekant till SR, han vet dock inte om det var ett bild eller bara ett textmeddelanden.

Det är enbart ett rykte.
Citera
2019-01-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeNybrunk
Det är enbart ett rykte.

Det är inte ett rykte. Delvis korrekt. Tolka som ni vill.
Citera
2019-01-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinksteel
Det är inte ett rykte. Delvis korrekt. Tolka som ni vill.
Sms har skickats, ja. Bild? - nej.
Citera
2019-01-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Om det stämmer att SR gjorde på det viset (sände bild på de mördade sönerna till mamman och gratulerade henne på födelsedagen), så ska vi inte alls tala om någon svår psykisk sjukdom. Det är exempel på total brist på godhet med en total närvaro av hat och hämnd. Självmordet ska inte tolkas som en effekt av ett medicinskt-psykiatriskt svårt sjukdomstillstånd utan endast ett arrangemang för att undvika egen bestraffning.

Några har tagit upp testamentsreglerna och allt sådant verkar SR ha kontrollerat innan han genomförde sin hämndaktion mot KA för att hon inte ville vara med honom längre. Genom att barnen mördades och dog först så kan de som döda inte ärva sin far. KA kan inte ärva barnen. Skilsmässan eller separationen var väl inte klar mellan SR och KA, men han såg verkligen till att hon inte skulle få någon hälft av något. Han har verkligen visat att han hatade henne och vad han förmådde för att hon lämnade honom. Möjligt att han i vissa lägen också kunde vara en snäll och trevlig person. Tydligen hade han skött om hästarna innan han sköt pojkarna och sig själv. Det var bara för hans syskon att se till att ordna med detaljerna kring hans begravning och bouppteckning för allt tillfaller hans syskon.

Sjukdomsdrabbade agerar inte så strukturerat och genomgripande elakt ooch ondskefullt.

Utmärkt summerat!
Citera
2019-01-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeNybrunk
Nu har han ju dock inte skickat ngn bild

Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Flashback kan vara ett formidabelt diskussions- och debattforum. Däremot fullständigt livsfarligt med alla påhittade grejer, allt för att svartmåla gärningsmän och ofta offer. Inte finns det heller några gränser, eftersom FB har ganska högt i tak när det gäller förtal och hittepå.

Inget är bekräftat ang skickade bilder. Tvärtom har de förnekats. Ändå florerar det fortfarande. Orka.

Jag inleder mitt inlägg med "Om det stämmer...".

I det här fallet finns ingen anledning att svartmåla offren, som var två sovande småbarn. Eller mamman KA, som kan betraktas som en målsägande om det hade blivit ett rättsfall. Det blir det inte nu då gärningsmannen är död. I Sverige drivs aldrig några mål mot döda gärningsmän. Pojkarnas död kommer endast att leda till deras begravning pga deras död.

Det är ett "hittepå" att gärningsmannen i det här fallet var "svårt sjuk". Om han hade varit svårt sjuk, t.ex. i en djup och behandlingskrävande depression så är det mest framträdande symtomet handlingsförlamning. Djupt deprimerade människor förmår ingenting, men den här mannen förmådde en hel del. Om, jag säger om, han var under behandling så är det just själva handlingsförlamningen som släpper först och självmordstankar kan då snabbt omsättas i handling. Men att planera och mörda sina barn ligger inte i depressionens natur. I den sjukliga depressionen ligger en vilja att avsluta sitt eget lidande och liv. Inte att mörda andra och särskilt inte sina egna barn.

Det finns en mängd traditionella och ganska folkliga (o)vanor att använda sjukdomsmetaforer för att skönmåla gärningsmän. Det lider av svartsjuka. De lider av depressioner. De lider av sitt eget lidande. Det är en smaksak vad man kan tänka sig. Frankrike var det sista landet i Västeuropa som tog bort 'svartsjuka' som en förmildrande omständighet vid mord. Jag vet inte när det togs bort som förmildrande omständighet vid mord i Sverige. Man hade tidigare som vana att lasta över ansvar för morden på offren genom att anföra att de gjort gärningsmännen "vansinniga av svartsjuka" så offren fick faktiskt ta på sig ansvar för att de blev skjutna eller ihjälslagna.

Svenskt rättsväsende har tagit till sig forskningen om att det är gärningsmännens kontrollbehov och behov av maktutövning man bör fokusera på istället för deras eventuella lidande när de förlorar kontroll över mordoffren eller andra 'objekt' för deras maktutövning. SR lär enligt utskrifterna av hans information på nätet innan han avslutade sitt eget liv ha talat om att han inte ville sitta i fängelse. Så han var så pass klar och konkret att han insåg att fängelse skulle bli följden av hans mord på sönerna. Möjligt att han hade det populära lidandet "må dåligt" men sjuk var han inte.
Citera
2019-01-29, 21:39
Medlem
Flashig78s avatar
Att S sköt sig själv efter morden på barnen enbart för att han inte ville sitta inne på livstid, har jag lite svårt att köpa. Människans självbevarelsedrift är den starkaste driften, överlevnaden. Frågan är om han hade såna problem att han inte skulle kunna komma ifrån dom på överskådlig tid. Att skjuta och döda andra, är en sak, men att vända våldet mot sig själv krävs enormt mycket.

Var verkligen driften att skjuta sig själv starkare än oviljan att sitta inne? Kan det verkligen vara så? Jag tvivlar på att fängelsestraffet inte var det enda. Hade han överlevt, även om han satt inne, så hade han kunnat få besked då och då hur hans hatobjekt (Kar*n) mådde efter mordet på sönerna.

Jag kan inte komma ifrån att det är mer som ligger till grund för hans självmord. Kanske sorgen och självhatet av att han dödat sina barn också?
Citera
2019-01-29, 21:41
Medlem
Har Karin tagit bort sin instagram?
Citera
2019-01-29, 21:43
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, han hade nog planerat sin egen död länge (månader) och förberett det väl för att hans syskon skulle få så lite besvär som möjligt som han säger. Sedan inträffade den något (som blev en sk trigger som gjorde att han inkluderade barnen). Det är inte ovanligt i dylika fall. Ofta sker allt i en form av bottenlös mörker av desperation där man inte klarar av att ens leva eller att ansvara för barnen, och i den sjukdomen föds den förvridna tanken att det är bättre att ta med sig barnen (dom skulle annars lida). Sk barmhärtighetsmotiv. OBS! Total felaktig men ofta vanlig tankegång vid filicid.

Jag tror det var en olycklig slump att "triggern" råkade hända just den vecka han hade barnen, annars hade han troligen inte inkluderat dom.
Han hade tidigare i veckan deltagit i möte med jaktlaget, sonderat var hjortarna höll till samt att man beslutat jaga till helgen (ev jaktolycka för egen del?).

Det är vad jag tror tills vi har mer info. Möjligen framgår det av brevets innehåll (till syskonen).
I t.ex. Bjärred fanns vare sig föräldrar eller barnen medtagna i testamentet som skrevs få dagar innan.
Han säger att han tar sitt liv för att han inte vill sitta i fängelse för att ha mördat pojkarna. Han dödar barnen på hennes födelsedag för att hämnas K som han hatar. Har du sett videon?
Citera
2019-01-29, 21:47
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Om det stämmer att SR gjorde på det viset (sände bild på de mördade sönerna till mamman och gratulerade henne på födelsedagen), så ska vi inte alls tala om någon svår psykisk sjukdom. Det är exempel på total brist på godhet med en total närvaro av hat och hämnd. Självmordet ska inte tolkas som en effekt av ett medicinskt-psykiatriskt svårt sjukdomstillstånd utan endast ett arrangemang för att undvika egen bestraffning.

Några har tagit upp testamentsreglerna och allt sådant verkar SR ha kontrollerat innan han genomförde sin hämndaktion mot KA för att hon inte ville vara med honom längre. Genom att barnen mördades och dog först så kan de som döda inte ärva sin far. KA kan inte ärva barnen. Skilsmässan eller separationen var väl inte klar mellan SR och KA, men han såg verkligen till att hon inte skulle få någon hälft av något. Han har verkligen visat att han hatade henne och vad han förmådde för att hon lämnade honom. Möjligt att han i vissa lägen också kunde vara en snäll och trevlig person. Tydligen hade han skött om hästarna innan han sköt pojkarna och sig själv. Det var bara för hans syskon att se till att ordna med detaljerna kring hans begravning och bouppteckning för allt tillfaller hans syskon.

Sjukdomsdrabbade agerar inte så strukturerat och genomgripande elakt ooch ondskefullt.

Nu är jag inte påläst på arvsregler men jag tror inte det spelar någon roll för arvsordningen om barnen faktiskt avled innan eller efter SR. De är hur som helst inte vid liv när bouppteckningen görs, då är det systrarna som är närmaste levande arvingar. Mamman ärver hur som helst ingenting efter honom såvida hon inte står med i testamentet. Hon kan däremot begära bodelning enligt sambolagen av sådant som gemensamt skaffats till hemmet t.ex möbler och husgeråd men då träder väl dödsboet in i mannens ställe och hon får förhandla med arvingarna dvs systrarna. Hästar, hundar och bilar mm räknas som enskild egendom och det som var skrivet på honom kan hon inte göra anspråk på, vad gäller djuren får man gemensamt komma överens om hur man ska dela vid en separation och nu blir det återigen systrarna hon nu får komma överens med. Kan inte tänka mig att de kommer att förvägra henne något alls hon ber om faktiskt..
Senast redigerad av BluePrince 2019-01-29 kl. 22:01.
Citera
2019-01-29, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Usuals
Om en människa som SR nu är kapabel till att mörda sina barn i svartsjuka och självömkan. Vad säger att han inte hängde sitt ex.. Hon kanske råkat kolla för länge på någon het snubbe i kassan på ica.. Eller velat lämna honom.. Det luktar surt om det där ”självmordet”..

Tror nog att även polisen funderar över detta. Går ju att ta upp detta igen!
Citera
2019-01-29, 21:51
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mozarti
Nej det är inget som är bekräftat

Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Att S sköt sig själv efter morden på barnen enbart för att han inte ville sitta inne på livstid, har jag lite svårt att köpa. Människans självbevarelsedrift är den starkaste driften, överlevnaden. Frågan är om han hade såna problem att han inte skulle kunna komma ifrån dom på överskådlig tid. Att skjuta och döda andra, är en sak, men att vända våldet mot sig själv krävs enormt mycket.

Var verkligen driften att skjuta sig själv starkare än oviljan att sitta inne? Kan det verkligen vara så? Jag tvivlar på att fängelsestraffet inte var det enda. Hade han överlevt, även om han satt inne, så hade han kunnat få besked då och då hur hans hatobjekt (Kar*n) mådde efter mordet på sönerna.

Jag kan inte komma ifrån att det är mer som ligger till grund för hans självmord. Kanske sorgen och självhatet av att han dödat sina barn också?
-Frågan är om han hade såna problem att han inte skulle kunna komma ifrån dom på överskådlig tid
En deprimerad människa har inga perspektiv. Han var säkert mer än deprimerad men att tro att han kunde reflektera är nog för mycket. Oavsett vilket vad han utför är hemskt.
Citera
2019-01-29, 21:53
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Nu är jag inte påläst på arvsregler men jag tror inte det spelar någon roll för arvsordningen om barnen faktiskt avled innan eller efter SR. De är hur som helst inte vid liv när bouppteckningen görs, då är det systrarna som är närmaste levande arvingar. Mamman ärver hur som helst ingenting efter honom såvida hon inte står med i testamentet. Hon kan däremot begära bodelning av sådant som gemensamt skaffats till hemmet t.ex möbler och husgeråd men då träder väl dödsboet in i mannens ställe och hon får förhandla med arvingarna dvs systrarna. Hästar, hundar och bilar mm räknas som enskild egendom och det som var skrivet på honom kan hon inte göra anspråk på, vad gäller djuren blir det återigen systrarna hon nu får komma överens med. Kan inte tänka mig att de kommer att förvägra henne något alls hon ber om faktiskt..

Vi ponerar att barnen avled ett dygn efter pappan. Då hade barnen ärvt pappa. Nu hade ju inte arvet kunnat betalas ut rent praktiskt, eftersom det tar lite längre tid än så att förrätta bouppteckning. Men barnen hade ärvt allt, när alla skulder betalts. När barnen dog så skulle deras mor, dvs KA, ärvt barnen. Hela släktgården och allt i det hade tillfallit KA. Denna arvsordning sker vare sig man dör inom ett dygn eller efter ett år. Det står klart och tydligt i ärvdabalken. Bara att läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in