Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-27, 16:46
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Dags snart för moderator att ändra trådens namn? Förslagsvis till
Familjen Nujens penningtransaktioner med bl a Rakhmat Akilov [utbrutet]

Genom tillägget 'bl a' kan tråden få gräva i inte bara Akilov-delen som, mätt i ekonomiska termer, är småpotatis som det verkar. Glömmer dock absolut inte offren för Akilov!

Nujen-klanen tycks i tysthet under åratal och mycket diskret ha byggt ett affärskonglomerat, helt ogranskat. Hittills.

”Akilov” som symbol för att papperslösa utnyttjas av mindre nogräknade och förmögna svenska medborgare är knappast småpotatis.

Nu vet befolkningen att det är riskfritt.

När myndigheterna viftar bort ett i officiella dokument glasklart fall, där det inte ens finns en mellanhand som komplicerar, gör ju att samhällskontraktet upphör.

Detta helt bortsett från att Özz glatt skämtar om terroristdådet från scenen efteråt.
Citera
2019-01-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
”Akilov” som symbol för att papperslösa utnyttjas av mindre nogräknade och förmögna svenska medborgare är knappast småpotatis.

Nu vet befolkningen att det är riskfritt.

När myndigheterna viftar bort ett i officiella dokument glasklart fall, där det inte ens finns en mellanhand som komplicerar, gör ju att samhällskontraktet upphör.

Detta helt bortsett från att Özz glatt skämtar om terroristdådet från scenen efteråt.

Ett inlägg som sammanfattar hela ärendet i ett nötskal. Med en rättelse. Befolkningen vet att det är riskfritt för klanen Nujen att ha samröre med terrorister och ägna sig åt penningtvätt. För oss andra är all brottslighet förenat med risker.

Vad gör medborgarna i ett land där polisen inte utreder brott? Där åklagare inte åtalar för brott med glasklar bevisning? Eller där byggnadsnämnden struntar i tillsyn av svartbyggen, planöverskridelser, och bindande byggnormer, när s k fint folk som klanen Nujen anländer till Gotland? Medborgare som tvingats riva takkupor eller något annat dumt ingen ens märker, med hot om höga straffavgifter och viten, blir förbannade. Men de kan inget göra, för nästa byggnadsnämnd kommer vara lika fjäskig mot folk som Nujen.

Hur är det ställt i ett land där vi har ett privat samfund för advokater med en helt egen rättsordning, utan insyn? Där advokatsamfundet struntar i de egna stadgorna och friar advokater vars verksamhet är allt från dubiös till kriminell? Att åklagare sen hanterar dessa utomrättsliga beslut i ett samfund som om de vore prejudicerande, typ på samma sätt som om det vore en avgjort ärende eller frikännande dom i en allmän domstol, borde vara ett ärende för justitieministern. Det är inte ministerstyre att påtala att myndigheter och rättsväsendet ska följa de lagar folket stiftat.

En utomrättslig hantering av detta slag har fått pågå länge och ostört i Sverige. Med kriminella klaner, uppenbaras toppen pä ett isberg av advokatsamfundets skyddsverksamhet. Med ett förfarande som är helt främmande från den västerländska rättstraditionen.

Vad händer i ett land där medborgarna vet att media inte granskar makten, annat än i undantag?
Eller vad gör det med folk inom makten, typ personer som vet att de kan skada andra individer och hela samhället, utan att det blir rättsliga konsekvenser, undrar jag.

Att den debila advokaten Debbie haft ansvaret när Akilov fick 85.000, för arbete hos sin klan och ingenting händer, annat än att Özz Nujen kan fortsätta att häckla oss alla, och kalla oss rasister, är det saken handlar om.

Konsekvenserna för Debbie Nujen borde vara hårda, just för att hon är advokat. Nu frias hon just för att hon är advokat. Är inte det tokigt?
Senast redigerad av Vresrosen 2019-01-27 kl. 17:52.
Citera
2019-01-27, 17:57
Medlem
zurfarns avatar
[quote=Enne|66566113]Advokatbyrån Nujen AB (Debbie) och Nujen Media AB (Özz) har båda samma revisor, Mikael Nilsson från Handenrevisorerna AB.

Vad sysslar bolaget Hyrfrid AB (Debbie, Cesur) med egentligen? Kan Rickard och özz vara involverade (IT, Underhållning)?
[quote]

En mycket omfångsrik bolagsordning på Hyrfrid AB. Jag som är lite konspiratoriskt lagd drar alltid åt mig öronen när jag ser sådana. Och misstänker att tanken med detta är möjligheten att ta privata kostnader som avdragsgilla på bolaget. Vilket självfallet inte är tillåtet.

"konstverksamhet" exempelvis. Du tar alla tavlor du har hängande hemma på väggarna på bolaget. Konst och antikviteter är ju en sparform som inte är skattebelagd.

Angående revisor: min erfarenhet är att sådana här småbolagsrevisorer har uppemot 150 st bolag att ta hand om. Då har man knappast möjlighet att noga granska alla verifikationer. Ser årsbokslutet och balans- och resultaträkning någorlunda prydliga ut så blir det mest fråga om en mycket ytlig granskning. Revisorer är numera också väldigt bra på att friskriva sig gentemot bolagen de granskar.

En revision från SKV går dock till på ett helt annat sätt. Då blir det idogt bläddrande i alla verifikationer som också ska finnas på papper. Och vara korrekt konterade.
Citera
2019-01-27, 20:47
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Kan vi gissa att det bolaget sköter redovisningen i flera bolag i klanen? Ett bolag saknar revisor. Och det är helt OK om man inte har mer än 3 mille i omsättning. Och det aktuella hade just precis runt 2,7 MSEK i vinst. Med en omsättning på just 2,7 MSEK.

Lekpengar för Özz och syster. Och vart dom pengarna går kan man ju fundera över. Svarta? Till uzbeker? Har dom nån koll?

Jag ber att få rätta mig själv. I själva verket har det bolag jag hänvisar till, dvs Azad Nujen AB, en omsättning 2017 på 2348 KSEK, och med ett redovisat resultat på 1672 KSEK på nedersta raden.

Bolaget saknar revisor och är inte momsregistrerat.

Rätt ska vara rätt, och jag ber om ursäkt för den dåliga faktakollen vid tillfället för ovan angivna inlägg. Alkoholhaltiga drycker kan ha den inverkan att man tror på sin minnesbild, så i detta fall.
Citera
2019-01-29, 18:20
Medlem
Jag har som jag meddelat slutat skriva inlägg men kommer även fortsättningsvis att publicera skrivelser som går ut till myndigheter m fl. Följande brev har jag idag mejlat till min son i Stockholm och han kommer att vidarebefordra det till adressaten i morgon tillsammans med tidigare skrivelser och anmälningar i Nujen-Akilovärendet:

Expressen
Nyhetsredaktionen
105 16

På dagen för ett år sedan kl 12:06 lade journalisten Katerina Janouch på Twitter upp ett kontoutdrag, som visade att flera medlemmar av den kände komikern Özz Nujens familj hade fört över sammanlagt 85 408 kronor till terroristen Rakhmat Akilovs personkonto i Nordea. Kontoutdraget var hämtat från det förundersökningsprotokoll om drygt 9000 sidor som offentliggjordes kl 12 samma dag när åklagare och polis höll presskonferens om åtalet. Redan dagen därpå kunde man konstatera att Rakhmat Akilov hade anlitats och avlönats svart för arbete på Özz Nujens sommarhus på Gotland. Man kan tycka att ett sådant avslöjande skulle leda till stora rubriker i dagspressen med efterföljande grävande i familjens privatliv och med nya kanske än mer häpnadsväckande avslöjanden. Men så blev inta alls fallet. Dagen efter avslöjandet återgavs nyheten i en lokaltidning, som de större dagstidningarna citerade, och efter några månader gjordes en misslyckad intervju med Özz Nujen i SVT:s Uppdrag granskning. Det var i stort sett allt. Sedan i somras har det av Özz Nujen (del-)ägda agentbolaget ROA Stockholm AB istället fört en intensiv och säkert kostsam kampanj för att tvätta Özz Nujens litet nersolkade varumärke vitt igen. Målet med kampanjen tycktes ha nåtts den 2 december, då komikern på SvD:s första sida med foto och allt förklarades "Rentvådd efter turbulent tid" och tilldelades fem hela sidor i tidningens kulturdel.

Uppenbart har ingen journalist velat gräva i familjen Nujens privata affärshemligheter. Kanske kan det bero på att nyheten redan från första början kom att associeras med högerextremism och främlingsfientlighet, åtminstone är det Özz Nujens egen förklaring till de anklagelser som riktats mot honom och hans familj från vad han kallar rasistiska trollarméer på sociala medier. Ett år efter avslöjandet att familjen Nujen ekonomiskt stött en uzbekisk blivande terrorist som sedan kallblodigt mördar fem personer, bland dem ett litet barn, och lemlästar och skadar många fler på en gågata i Stockholm, far komikern Özz Nujen runt i Sverige som om ingenting hänt. I föreställningen "Världens historia" i Växiö konserthus för några dagar gör han sig till och med rolig över den tragiska händelsen med det smaklösa skämtet: "Det är farligt för alla - precis som att anlita Akilov som arbetskraft". Özz Nujen känner sig tydligen säker och driver öppet med det svenska rättssystemet.

Jag har under det gångna året vid flera tillfällen haft anledning att ställa mig frågan vad som skulle ha skett med nyheten, om polisens samvetsgranna visselblåsare istället för att kontakta en begränsad budbärare på Twitter hade skickat kontoutdraget direkt till ett etablerat medium. "Expressens flerfaldigt prisbelönta grupp för undersökande journalistik" kan säker bättre än jag besvara den frågan. Bilagt material i Nujen-Akilovärendet är en sammanställning av sakuppgifter som inhämtats enbart från öppna källor. Familjen Nujens så kallade "sommarhus" på Gotland, som Rakhmat Akilov under ett par mänader bevisligen arbetade svart på, har vid en närmare granskning visat sig vara en hotellanläggning bestående av fyra byggnader med en sammanlagd bostadsyta av inte mindre än 1325 kvadratmeter. Anläggningen har uppförts utan beviljade bygglov och andra erforderliga tillstånd från berörda myndigheter och med anlitande av i huvudsak billig arbetskraft från före detta sovjetrepubliker. Det är aldrig för sent att publicera den sanna historien.

Nice den 30 januari 2019

medianox
Citera
2019-01-29, 19:47
Medlem
Hon Ramberg var på nyheterna igår, Anne Ramberg, generalsekreterare i Sveriges advokatsamfund.

Det går inte att lyssna på vad hon säger för den utkonkurrerande frågan invaderar:

--Vad i hela friden är det som gör att denna kvinna ligger på knä för Debbie Nujen.
Citera
2019-01-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag har som jag meddelat slutat skriva inlägg men kommer även fortsättningsvis att publicera skrivelser som går ut till myndigheter m fl. Följande brev har jag idag mejlat till min son i Stockholm och han kommer att vidarebefordra det till adressaten i morgon tillsammans med tidigare skrivelser och anmälningar i Nujen-Akilovärendet:

Expressen
Nyhetsredaktionen
105 16

På dagen för ett år sedan kl 12:06 lade journalisten Katerina Janouch på Twitter upp ett kontoutdrag, som visade att flera medlemmar av den kände komikern Özz Nujens familj hade fört över sammanlagt 85 408 kronor till terroristen Rakhmat Akilovs personkonto i Nordea. Kontoutdraget var hämtat från det förundersökningsprotokoll om drygt 9000 sidor som offentliggjordes kl 12 samma dag när åklagare och polis höll presskonferens om åtalet. Redan dagen därpå kunde man konstatera att Rakhmat Akilov hade anlitats och avlönats svart för arbete på Özz Nujens sommarhus på Gotland. Man kan tycka att ett sådant avslöjande skulle leda till stora rubriker i dagspressen med efterföljande grävande i familjens privatliv och med nya kanske än mer häpnadsväckande avslöjanden. Men så blev inta alls fallet. Dagen efter avslöjandet återgavs nyheten i en lokaltidning, som de större dagstidningarna citerade, och efter några månader gjordes en misslyckad intervju med Özz Nujen i SVT:s Uppdrag granskning. Det var i stort sett allt. Sedan i somras har det av Özz Nujen (del-)ägda agentbolaget ROA Stockholm AB istället fört en intensiv och säkert kostsam kampanj för att tvätta Özz Nujens litet nersolkade varumärke vitt igen. Målet med kampanjen tycktes ha nåtts den 2 december, då komikern på SvD:s första sida med foto och allt förklarades "Rentvådd efter turbulent tid" och tilldelades fem hela sidor i tidningens kulturdel.

Uppenbart har ingen journalist velat gräva i familjen Nujens privata affärshemligheter. Kanske kan det bero på att nyheten redan från första början kom att associeras med högerextremism och främlingsfientlighet, åtminstone är det Özz Nujens egen förklaring till de anklagelser som riktats mot honom och hans familj från vad han kallar rasistiska trollarméer på sociala medier. Ett år efter avslöjandet att familjen Nujen ekonomiskt stött en uzbekisk blivande terrorist som sedan kallblodigt mördar fem personer, bland dem ett litet barn, och lemlästar och skadar många fler på en gågata i Stockholm, far komikern Özz Nujen runt i Sverige som om ingenting hänt. I föreställningen "Världens historia" i Växiö konserthus för några dagar gör han sig till och med rolig över den tragiska händelsen med det smaklösa skämtet: "Det är farligt för alla - precis som att anlita Akilov som arbetskraft". Özz Nujen känner sig tydligen säker och driver öppet med det svenska rättssystemet.

Jag har under det gångna året vid flera tillfällen haft anledning att ställa mig frågan vad som skulle ha skett med nyheten, om polisens samvetsgranna visselblåsare istället för att kontakta en begränsad budbärare på Twitter hade skickat kontoutdraget direkt till ett etablerat medium. "Expressens flerfaldigt prisbelönta grupp för undersökande journalistik" kan säker bättre än jag besvara den frågan. Bilagt material i Nujen-Akilovärendet är en sammanställning av sakuppgifter som inhämtats enbart från öppna källor. Familjen Nujens så kallade "sommarhus" på Gotland, som Rakhmat Akilov under ett par mänader bevisligen arbetade svart på, har vid en närmare granskning visat sig vara en hotellanläggning bestående av fyra byggnader med en sammanlagd bostadsyta av inte mindre än 1325 kvadratmeter. Anläggningen har uppförts utan beviljade bygglov och andra erforderliga tillstånd från berörda myndigheter och med anlitande av i huvudsak billig arbetskraft från före detta sovjetrepubliker. Det är aldrig för sent att publicera den sanna historien.

Nice den 30 januari 2019

medianox
Intrigen tätnar, ser fram mot upplösningen. Verkligheten överträffar fantasin.
Citera
2019-01-29, 21:35
Medlem
Citat:

Expressen
Nyhetsredaktionen
105 16

Nice den 30 januari 2019

medianox

Bra ! För ordningens skull, är det Måns Möller som drar "skämtet", framför Nujen.

Smålandspostens recensent är tydligen djupt imponerad av Möllers och Nujens torftiga PK-buskis, och jämför paret med Hasseåtage:

Citat:
"Det här är en klassisk duo ute på en smått utsåld turné som är sammansvetsad och tankarna går till Hasseåtage"
https://twitter.com/ozznujen/status/1089081582378455040
Citera
2019-01-29, 22:02
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:

Expressen
Nyhetsredaktionen
105 16

Nice den 30 januari 2019

medianox

Full av beundran för din energi och stringens.

(Att jämföra Özz och Möller med Hasse och Tage är som att likställa en zigenares husvagn med Taj Mahal.)
Citera
2019-01-30, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Bra ! För ordningens skull, är det Måns Möller som drar "skämtet", framför Nujen.

Smålandspostens recensent är tydligen djupt imponerad av Möllers och Nujens torftiga PK-buskis, och jämför paret med Hasseåtage:

Tack 'Batuta' för din uppmärksamhet och för länken!
Tack naturligtvis också till 'medianox' för att du håller tråden informerad om vad som sker rr skrivelser o a!

Jag noterade att Smålandspostens recensent spekulerar i att "komikerduon" ev kan tänkas komma tillbaka den 28 november.
Om Sverige är en rättstat på riktigt, lär Måns vid den tiden vara på en soloturné, för om myndigheternas kvarnar fungerar, så bör Özz Nujen sitta om inte fängslad, så åtminstone häktad, i väntan på förhandling och fällande dom.
Så bör en rättstat värd namnet sköta grova skattebrottslingar!
Citera
2019-01-30, 08:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Dom försöker väl reparera tidigare sågningar som gjorde att smålandsposten blev portad.
Under rubriken "Verbalt slagsmål utan knock" sågade Smålandspostens nöjesreporter Tuva Klinthäll Özz Nujen och Måns Möllers show:
"… skämten känns till slut som en stor fis som aldrig riktigt vill komma ut. Jag jobbar faktiskt med media, vi kräver lite mer än mikrofoner som svänger som snoppar och inslagna fördomsdörrar som redan står vidöppna", skrev hon bland annat.
https://www.dagensmedia.se/nyheter/ozz-nujen-portar-tidning-efter-sagning-6222472
Citera
2019-01-30, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack 'Batuta' för din uppmärksamhet och för länken!
Tack naturligtvis också till 'medianox' för att du håller tråden informerad om vad som sker rr skrivelser o a!

Jag noterade att Smålandspostens recensent spekulerar i att "komikerduon" ev kan tänkas komma tillbaka den 28 november.
Om Sverige är en rättstat på riktigt, lär Måns vid den tiden vara på en soloturné, för om myndigheternas kvarnar fungerar, så bör Özz Nujen sitta om inte fängslad, så åtminstone häktad, i väntan på förhandling och fällande dom.
Så bör en rättstat värd namnet sköta grova skattebrottslingar!

Lite av ännu ett uttryck för att leva i en flashback/rasist-bubbla är det väl att tro att Özz Nujens komikerkarriär styrs av att "en begränsad budbärare på Twitter" avslöjat hans utbetalningar till Akilov och det underliga med dem och inte hans skämt. Det är faktiskt uttjatat att skämta om svenne-rassar och flyktingkrisen är över. Özz Nujen är nog tvungen att liksom sin publik är på väg att göra flytta fokus till "klimatförnekare". Om han lyckas med det, göra komik av gubbar som vill ha fakta kan han stå på topp några år till.

Artister med röriga finanser - hur många har man inte sett ha det?

(Var uppe och skottade på taket och kom och tänka på en sak till med lite av bubbla bra mångas här som skriver i. Ja - det var exeptionellt när vår försvarsminister var på Özz Nujens loge och lät fotografera sig efter hans föreställning. Vad som var uppseendeväckande var för min del mest att sveriges försvarsminister lät fotografera sig med en sympatisör till en terroriströrelse - nämligen PKK i Turkiet.)
Senast redigerad av hannes.muller 2019-01-30 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in