2018-10-29, 13:14
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jag delar din definition isåfall, jag har problem att hänga med i filmer, ofta är det det visuella som förstör, jag finner något i ett utseende som skapar en dissociativ association ifrån vad som sägs...till något annat.

Jag tar Strattera 80 mg för detta, men jag upplever en placeboeffekt som inte finns, då mina kognitiva tester visar att uppmärksamheten förbättras, jag tycker inte att detta är konstigt när man gör ett uppmärksamhets-test och får instruktionen att nu ska du bevisa att du inte är uppmärksamhetsstörd här att man då kan fokusera, varav jag får höga poäng vid test som kanske? inte överensstämmer med min vardag senare....varför jag misstänker att det handlar om motivation

Normalfungerande människor hävdar ju iaf när dom ska vara märkvärdiga att dom är likadana, det heter att man zoonar ut väl?, och då kan man fråga sig om skälet är detsamma som vid ADD, vem är understimulerad och vem är överstimulerad av parterna?

Hade gärna själv valt när jag skulle zoona ut men tyvärr gör jag ju det när jag inte ska också. Men visst ibland är det ju gött, jag ser ofta detaljer som andra missar och vissa funderingar kan ju leda till intressanta att diskussioner. Får ofta höra att jag är intressant och rolig att prata med.
Tror att ADD personen är den som är understimulerad.
Citera
2018-10-29, 13:22
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Hade gärna själv valt när jag skulle zoona ut men tyvärr gör jag ju det när jag inte ska också. Men visst ibland är det ju gött, jag ser ofta detaljer som andra missar och vissa funderingar kan ju leda till intressanta att diskussioner. Får ofta höra att jag är intressant och rolig att prata med.
Tror att ADD personen är den som är understimulerad.
Kanske...att normala människor zoonar ut för att det är för tråkigt det dom hör, mens ADD-personer för att något annat var roligare, i ditt fall att byta däcken på bilen?
Citera
2018-10-29, 13:29
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Kanske...att normala människor zoonar ut för att det är för tråkigt det dom hör, mens ADD-personer för att något annat var roligare, i ditt fall att byta däcken på bilen?

Haha ingen aning. Men jag springer lätt hellre 1 mil och byter däck än att sitter där helt sömnig. Men jag ska helst inte sitta stilla för länge för då tappar jag motivationen till exakt allt. Fysisk aktivitet kan jag däremot syssla med väldigt länge om jag väl har kommit igång.
Glömmer allt annat då och bara kör.

Jag kan ha otroligt hög motivation men också exakt noll. Något mellanting existerar nästan aldrig.
Senast redigerad av Grisgeten8 2018-10-29 kl. 13:33.
Citera
2018-11-21, 15:09
Medlem
Enmansdemos avatar
I brist på en schizo-ID tråd så skriver jag här då jag tror det hör ihop med ADD, jag blir bara
värre å värre i detta etikett-lösa fenomen där jag int ens
ids följa min egen handlings-lista på matvaruaffären pga av slarvfel,
varken Strattera eller Concerta har kunnat avhjälpa detta.

Så jag måste ofta återvända på kvällen för kompletteringshandling, jag kan int hålla i pengar
heller, jag ids tillika int kontrollera om vi säg min...hårgele är slut.

Det räcker med ryggmärgsreflexen att den börjar ta slut, detta är vad vi på schizoid-mål kallar
att göra en över-tippning istället för en tippning, att göra en
en närmre koll inom tidsramen finns int på kartan.

För tittar jag närmre kan jag lätt beräkna hur långsamt hårgelen tagit slut och därmed hur mycket längre det räcker innan nästa påfyllning, men denna granskning aktiveras enbart så fort jag redan har hunnit betala, då kommer insikten och ångern

Jag skulle behöva en assisterande tjej vid min sida som förgranskar
min handel och vandel
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-11-21 kl. 15:21.
Citera
2018-11-25, 17:58
Medlem
populopiduss avatar
Hur lång tid efter färdig utredning fick ni:
- Svar på vilken/vilka diagnoser du hade?
- Medicin utskriven?
Citera
2018-12-04, 16:45
Medlem
Käkar idag Concerta 36 mg, mot m ADD. Började käka 18 mg 1 vecka i början på juni gick sedan efter 1 vecka upp till 36 mg, i samråd med min läkare så bestämde vi att jag skulle prova 54 mg,för 3 veckor sedan vilket blev ett jävla helvete ca 10 dagar, då jag gick ner till 36 igen (skulle köra 14 dagar enligt läkare sen utvärdera), fick så jävla mycket biverkningar som jag aldrig hade på 18 och 36 mg. Läskigaste av allt var personlighetsförändring, och deprision typ. Mitt problem är att jag utan medicinen blir utmattad, måste alltid sova mitt på dagen/kvällen orkar inte träna osv, så concerta hjälper mig men jag tycker kanske inte att jag får det där lilla extra som en spark i röven att komma igång och inte skjuta upp saker till sista sekund (prokrastinering) finns kanske ingen medicin som kan hjälpa/underlätta mot det? med concerta så är det inte bra dricka alkohol heller så man måste planera innan om man ska dricka, sen undrar jag hur bra är concerta för kroppen långsiktigt också. Men ifall så ska jag träffa min läkare igen och eventuellt börja med Strattera, men är egentligen nöjd med concerta förutom lite sämre effekt än i början och sen detta med prokrastinering. På 36 mg har jag inga stora biverkningar utan vant mig och det blivit en vardag med det. Är det någon annan som bytt från concerta till Strattera? tror ni jag har mycket att vinna på byta till stratera? Med concerta känner jag effekt direkt typ att jag blir pigg orkar mer, medan strattera märker man efter 4-6 veckor och man ska inte avbryta även om man får biverkningar sa min läkare. Vet inte hur jag ska göra riktigt
Citera
2018-12-04, 17:00
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paroxyzm
Haha, jag har funderat på det där... Har hela tiden trott att det berodde på att jag är fet!

Hmm... tackar för den länken, jag har dock inte orkat läsa så mkt då det var jobbigt att översätta. (inte för att engelskan egentligen är ett problem, men det är ju klart som korvspad att info är lättare att ta in på modersmålet, )
Men vid tillfälle ska jag läsa igenom allt.

Jag har tidigare inte brytt mig speciellt mkt om min diagnos men nu har läget förändrats en hel del. Jag såg ju till att fixa så jag blir farsa i januari. Så då måste jag fort som attan fixa mig en ekonomi som ligger en hel del högre än det existensminimum som socialtjänsten/försörjningsenheten har beviljat mig (3500:-/mån. +hyran).
Har påbörjat en form av arbetsträning för att skapa någon form av rutin att komma iväg hemifrån ett par dagar i veckan. Dock så känner jag mer att jag inte klarar att på tre månaders tid ska ha byggt upp tillräcklig rutin/ork/motivation/koncentration för att klara av ett jobb. Jag orkar inte ta tag i saker som jag borde och motivationen suger rent ut sagt.
Så nu på sista tiden har jag börjat bolla med tanken på om Concerta/Ritalin är en möjlig stöttepelare i mitt försök att göra någonting av mitt liv. Alla bloggar/inlägg och liknande jag läst om folk som fått Concerta/ritalin utskrivet har bara gett mig en starkare övertygelse om att det är det jag behöver då jag bara känner igen mig i allt folk beskriver som symptom för AD(H)D. Så min rädsla just nu är väl att jag skulle bli nekad just det (Strattera har jag lite taskig pejl på, men har hört betydligt mer negativt om just det än Concerta)
När jag väl bestämmer mig för en sak så går jag sönder totalt ifall det inte går som planerat. Hur kan jag se till att det blir just Concerta jag får och att läkaren/läkarna tar mig på allvar och inte avfärdar mig? Och nej, jag har inget intresse av att missbruka den tillskrivna medicinen, utan endast bruka!

Gee, sorry, det blev nog en hel del jibberisch men det är nog för att jag sällan skriver av mig. Sorry att du fick bomben

Hur har du klarat rollen som far?
Citera
2018-12-25, 15:06
Medlem
Hej! Har precis fått diagnosen ADD. Skulle gärna komma i kontakt med någon att prata med om detta som har erfarenhet, t ex vad man kan få typ av hjälp av samhället, allmänna tips osv. Känner mig väldigt ensam i detta.

PM:a gärna!
Citera
2018-12-25, 19:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Hej! Har precis fått diagnosen ADD. Skulle gärna komma i kontakt med någon att prata med om detta som har erfarenhet, t ex vad man kan få typ av hjälp av samhället, allmänna tips osv. Känner mig väldigt ensam i detta.

Menar du nåt typ attention?

https://attention.se/
Citera
2019-01-29, 16:57
Medlem
Edit: dubbelpost
Citera
2019-01-29, 16:58
Medlem
ADD har verkligen sabbat hela mitt liv. Är 25 år och har aldrig kunnat fixa ett jobb eller avsluta en eftergymnasial utbildning. Kan knappt läsa en bok eller söka information om något på internet utan att tappa koncentrationen. Jag har enligt diverse test hos psykiatrin och hon mensa en IQ runt 125, men vad spelar det för roll vilken motor man har om man saknar förmågan att starta den. Är i praktiken en idiot, oförmögen att klara annat än simpla hands-on sysslor.

Givetvis har jag inte heller något socialt liv alls. Min låga position i samhället gör mig till oberörbar. En 25-åring som bor hemma och aldrig haft ett jobb, ni kan ju tänka er. Folk skäms av att umgås med en sådan.

Jag har som en följd av detta blivit mer och mer deprimerad. Synergin mellan depression och ADD är verkligen djävulens verk, en spiral rakt ner i tomheten. Jag kan inte ens förmå mig att ta livet av mig, inte ens det kan jag komma till skott med. (Vanlig dödsrädsla spelar också in givetvis).

Det värsta är att jag inte ens får/förtjänar sympati. Jag har fötts in i ideala förhållanden, men på grund av min genetiska underlägsenhet är det pärlor åt svin. Jag är motsatsen till det samhället idoliserar, "maskrosbarn" som blir något trots alla möjliga svårigheter.

Kommer få medicin snart, vilket är mitt smala hopp. Känns dock tveksamt om en medicin kan fixa någon så genomgående fucked up som jag själv. Felet har ju hunnit sjunka in i själva personligheten.

Någon här som är så långt gången som jag som ändå fått hjälp av medicin?

Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy

Skulle gärna PMa då jag söker samma, men har för få inlägg...
Senast redigerad av R3flect 2019-01-29 kl. 17:00.
Citera
2019-01-29, 20:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R3flect
Någon här som är så långt gången som jag som ändå fått hjälp av medicin?
Skulle påstå det finns rätt många, kanske voxra skulle passa dig kan kombineras med attentin/elvanse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in