2018-06-11, 21:20
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thugsmansion
Du har alltid en årskontroll som är relativt omfattande (tog cirka 1.5h tror jag senast) där de kollar dina värden, hur medicinen har fungerat osv.

De första 2 gångerna blev jag ej drogtestad, utan de kollade mer blodtryck och sånt. Den senaste gången blev jag drogtestad utan förvarning. Kan röra sig om en ny policy, lite osäker

Okej. Är denna årskontroll vid samma tidpunkt varje år eller hur funkar det?
Citera
2018-06-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Okej. Är denna årskontroll vid samma tidpunkt varje år eller hur funkar det?

Ungefär, med de verkar rätt flexibla. Jag sköt fram min cirka 5-6 veckor
Citera
2018-06-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jadu, det såg välan inte allt för bra ut det där... har för mig att liksom för ADHD så är det 6 eller fler symptom som gäller för diagnosen - en del menar att det ska vara högre, men du kommer ju över 6 symptom ändå, så då kvittar det lite granna.

Jag identifierar med SCT, ja - jag har dock inte diagnosen då den inte finns i Sverige, eller USA heller. (där verkar man dock kunna få "inofficiella" diagnoser i sina journaler, verkar det som? M ao, det står där för dig själv och andra läkare, även om det inte är klart enligt manualerna att x diagnos ska finnas)

Jag har haft dåligt med sysselsättning/jobb - för nuvarande så är jag fortfarande katastrofalt utbränd - har varit utbränd i flera kortare perioder större delen av mitt vuxna liv, men senaste utbränningen var det något som verkligen brast och jag blev mer inaktiv än någonsin.

Har dock haft jobb tidigare i livet, men har haft svårt att komma vidare / behålla dom, då jag försökt återgå till studier för att kunna göra det jag EGENTLIGEN vill göra med livet - detta har dock aldrig kunnat omsättas i något produktivt i slutändan.

Har provat alla officiella preparat i Sverige, även i kombinationer - inget har riktigt hjälpt.

Bör ju dock nämnas att även om jag är ett av dom värsta fallen som inte reagerar på något, så betyder det inte att du inte kan ha en lättare väg - kan hända att du svarar bra på medicinerna - har sett en del SCT-are komma med sådana utsagor på diverse forum, om att X medicin har hjälpt dom mest - dock har jag även sett att en del ibland, precis som jag, förhastar sig och sedan inser att den hjälpsamma effekten är för låg, eller helt enkelt försvann... (m ao så var det inte sann effekt, utan bara läkemedelsinducerad eufori, som alla kan få dom första dagarna dom tar ett medel)

Det som jag skulle sagt fungerat bäst är denna kombination:

Elvanse + Strattera + Intuniv

Den gav något för hästartade bieffekter för mig, men lite mer effekt än det andra jag provat, det hade den ändå.

Jag provade att ta 36mg concerta och kände faktiskt en del positiva effekter av det Dels kände jag att jag blev tom i huvudet på ett positivt sätt. Normalt sätt kan jag bli tom i huvudet av min sociala fobi, men då handlar det om att blodet forsar ner mot lemmarna för att förbereda mig för att slåss eller fly och då kan jag inte tänka klart. Men här var det mer att jag inte dagdrömde eller tänkte så jäkla mycket, utan arbetade på. Upplevde också att tiden i allmänhet flöt på bra, kunde liksom känna när halva tiden gått att visst, jag har fortfarande 4 timmar kvar men det känns helt okej.

Dock hade jag en jättekass dag med många slarvfel någon vecka senare, och bröt ihop totalt. Ringde till min mottagning och frågade om de kunde ordna tid i någon annan stad (de hade erbjudit mig tidigare men jag tackade nej) men då sa de att jag kunde få gå till en privat klinik i min stad.

Jag har fått Elvanse utskrivet då läkaren tyckte att det var bäst utifrån mina förutsättningar, första dagen på 30 mg har jag svårt att utvärdera koncentrationen då inte jobbat idag men har känt ett enormt sug efter att vara social? Jag är annars extremt introvert :O Biverkningar än så länge är värmekänsla i kroppen och ökad puls, vilket känns hanterbart.. Än så länge inte märkt av något obehag när medicinen går ur kroppen som folk verkar uppleva på låga doser men det kanske kommer när som helst :P

Citat:

Jag är dock nyfiken! = ) Hade varit kul att jämföra anteckningar här:

Får du ibland dagar då du blir helt inaktiv? M ao, det går inte ens att laga mat, inte ens att tvätta sig, går verkligen inte att göra någonting - dessa dagar måste du även dra dig fullkomligt undan från sociala interaktioner.

Nej, det skulle jag nog inte säga. Dock, just mat kan det bli kaos om jag planerat dåligt och det saknas grejer. Då kan jag stå apatiskt vid kylskåpet, öppna det och känna mig allmänt död inombords. :P Sociala interaktioner kan jag behöva dra mig undan från ganska ofta, gäller även att svara på sms, mejl och chattande men kan ha med att jag är super introvert (såvida detta inte är ett resultat av min förmodade ADD?).

Citat:
Har du tillfällen då du förbereder, planerar och bygger upp inför något du ska göra, kan vara väldigt viktigt rent av, men sedan så GÅR DET INTE - även om du har i princip "dukat bord", så blockerar en sorts osynlig vägg alla dina handlingar mot just detta målet?

Vad gör du i så fall, dessa tillfällen? Gör du som jag - antingen så svävar du runt den färdigsatta uppgiften oroligt i några dagar / VECKOR, tills gröten/dimman/väggen släpper och sedan färdiggör du uppgiften? Eller gör du som jag tyvärr gjort för mycket, m ao du börjar frenetiskt SLÅ på väggen som håller tillbaka dig, tills du känner hur varje muskel, hela hjärnan brinner (föreställ dig: man som försöker dra buss - hans ansikte blir rödare och rödare) och du uppnår en enorm, kortvarig ilska, som sedan ger dig kraften att slutföra den förberedda uppgiften? (varvid du sedan kollapsar och inte kan göra någonting alls mer den dagen)

Jag brukar kunna slutföra saker som är nödvändiga, t ex skoluppgifter även om det blir i absolut sista minuten. Jag är nog dels hyffsat högfungerande, men har alltid lidit lite av "duktig flicka"-syndromet så klarar absolut inte av att göra folk besvikna. Egna projekt och sånt där det inte är någon som kontrollerar att jag slutför dom, känns mer som jag bara droppar för att jag hittar något annat som tar min tid och intresse och då har jag ingen lust att slutföra dom längre.
Citera
2018-07-15, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crimxon
Hallå gänget

Antar att det är fler än jag som letar efter alternativ medicinering. Ta och läs på om nåt som heter Sulbutiamine, det användas bland annat vid kronisk trötthet och dylikt. En väldigt mjuk stimulant.

Må gött!

Det har gått några år, men minns du vilka doser du låg på (ifall du inte använder det längre vill säga)?
Citera
2018-08-05, 09:41
Medlem
Käkat concerta i två månader 36mg (18mg de två första veckorna) förut innan jag började medecinering så var jag konstant trött oavsett 3 timmar sömn eller 12 timmar, rörigt i huvudet svårt med miljöer där de är stirrigt mycket folk och ljud, det gjorde mig ännu tröttare. Har på 2 månader bara tagit en tupplur på dagen innan jag började med concerta sov jag alltid efter jobb när jag kom hem typ kl 16 sov till typ 19-20 på kvällen eller så somnade jag för natten ibland. Nu när jag äter concerta är det lite tvärtom svårt komma ner i varv svårare att somna på kvällen, men mår bättre och orkar mer. Var hos läkaren i veckan och kommer inte höja till 54mg då han tyckte de verkade som de funkade bra med 36mg. Ska tillbaka dit om 3 månader och då kanske vi höjer dosen. Mina biverkningar i början var hög puls lite svårare att andas lite ont i bröstet och ångest men allt detta försvann efter ca 4-5 veckor. Hoppas jag kan fortsätta leva ”normalt” nu. Btw jag har ADD
Citera
2018-09-18, 23:23
Medlem
Har fått diagnos men har inte fått något medicin än. Det är kö till det. Känner någon till en privat instans man kan gå till för att prova ut medicin? Vad kan det kosta? Jag har en diagnos redan.
Citera
2018-10-01, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -k
Har fått diagnos men har inte fått något medicin än. Det är kö till det. Känner någon till en privat instans man kan gå till för att prova ut medicin? Vad kan det kosta? Jag har en diagnos redan.

Kö till recept? Tvivelaktigt.
Tror snarare läkaren vill vara på det klara med att du är drogfri.
Citera
2018-10-14, 20:22
Medlem
Käkat concerta några månader nu upplever att jag är 100 gånger piggare inte behöver sova på dagarna efter jobb eller halva helgen. Men att komma igång är lika dåligt som innan att fastna och inte kunna ta tag i saker finns det någon medicin som kan hjälpa mot att "komma igång" ? ska träffa min läkare om några veckor och eventuellt höja concerta från 36 till 54, mg. Kanske prova något som får mig att få saker att bli av ?
Citera
2018-10-15, 13:09
Medlem
Ökar concerta dopamin? Undrar om man Kan man få modafinil i sverige om man har ADD?
Har svårt problem med dagtrötthet, sömnproblem, och lågt dopamin, total hjärdimma, behöver nått som håller mig vaken på dagen och gör en motiverad att ta tagi saker, har diagnosen ADD.

Vilken medicin passar mot det?, provat strattera för något år sen men det var rena skiten, modafinil ser ut som rätt medicin på pappret men verkar inte skrivas ut mot ADD eller ADHD.
Citera
2018-10-29, 11:58
Medlem
Enmansdemos avatar
"ADD uppmärksamhetsbrist"

vad är definitionen för uppmärksamhet?,
ge mig några scenarios när man är ouppmärksam?

uppmärksamhet och den trötthet som präglar den här tråden kan ju omöjligen
innebära samma saker
Citera
2018-10-29, 12:45
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
"ADD uppmärksamhetsbrist"

vad är definitionen för uppmärksamhet?,
ge mig några scenarios när man är ouppmärksam?

uppmärksamhet och den trötthet som präglar den här tråden kan ju omöjligen
innebära samma saker

Svara för mig själv.
För mig innebär det att jag inte klarar av att rikta min uppmärksamhet på rätt sak vid rätt tillfälle. Det blir extra jobbigt om jag måste sitta still. Om jag tex lyssnar på någon som föreläser börjar jag tänka på att jag ska byta till vinterdäck på bilen, vad som hände i somras, vad jag ska äta idag, vad händer imorgon osv. Efter 20-30 min kan jag knappt fokusera på vad jag själv tänker på längre. När föreläsningen är klar har jag verkligen ingen aning om vad som har sagts och ofta irriterad för att jag är så trött och hjärnan känns som mos.

Klarar inte av att få muntliga instruktioner eftersom jag glömmer hela innehållet direkt. Det är som att min hjärna bara somnar under tiden.

Hade jag sprungit 1 mil innan föreläsningen hade jag kunnat lyssna lite bättre. Iallafall i en stund.
Citera
2018-10-29, 13:02
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisgeten8
Svara för mig själv.
För mig innebär det att jag inte klarar av att rikta min uppmärksamhet på rätt sak vid rätt tillfälle. Det blir extra jobbigt om jag måste sitta still. Om jag tex lyssnar på någon som föreläser börjar jag tänka på att jag ska byta till vinterdäck på bilen, vad som hände i somras, vad jag ska äta idag, vad händer imorgon osv. Efter 20-30 min kan jag knappt fokusera på vad jag själv tänker på längre. När föreläsningen är klar har jag verkligen ingen aning om vad som har sagts och ofta irriterad för att jag är så trött och hjärnan känns som mos.

Klarar inte av att få muntliga instruktioner eftersom jag glömmer hela innehållet direkt. Det är som att min hjärna bara somnar under tiden.

Hade jag sprungit 1 mil innan föreläsningen hade jag kunnat lyssna lite bättre. Iallafall i en stund.
Jag delar din definition isåfall, jag har problem att hänga med i filmer, ofta är det det visuella som förstör, jag finner något i ett utseende som skapar en dissociativ association ifrån vad som sägs...till något annat.

Jag tar Strattera 80 mg för detta, men jag upplever en placeboeffekt som inte finns, då mina kognitiva tester visar att uppmärksamheten förbättras, jag tycker inte att detta är konstigt att man kan fokusera just här när det handlar om en själv som gör ett uppmärksamhets-test och får instruktionen att bevisa att du inte är så uppmärksamhetsstörd .
Varav jag får höga poäng vid test som kanske? inte överensstämmer med min vardag senare där jag inte kan ta in instruktioner från andra eller rätt-tolka skrivna användarinstruktioner....varför jag misstänker att det handlar om motivation

Normalfungerande människor hävdar ju iaf när dom ska vara märkvärdiga att dom är likadana, det heter att man zoonar ut väl?, och då kan man fråga sig om skälet är detsamma som vid ADD, vem är understimulerad och vem är överstimulerad av parterna?

Inre hyperaktivitet? är det att man måste växla aktivitet mitt i och sedan återvänder till vad man höll på med förhoppningsvis?
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-10-29 kl. 13:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in