2008-10-16, 00:42
Medlem
Paroxyzms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Fråga då, men fråga försiktigt, det finns fler mediciner dock, men dom funkar inte lika effektivt oftast. Och det låter som att du har det värre än mej. Men hur är det på den sociala biten då? Många vänner? :O

Vad finns det för andra varianter förutom Concerta/Ritalin, jag har faktiskt inte den blekaste..? Hoppas bara på att jag inte får en junkiestämpel i pannan bara för att jag frågar en läkare om concerta, tyvärr kan det lätt bli det då det endast är danska läkare som tar en på allvar när det gäller psykiska problem! hehe.
Men allt jag har läst om folk som äter just Concerta/Ritalin talar ju för att den hade hjälpt även mig. Kört tjack då och då back in the days och kan klart säga att det funkar.

njaa... kan väl inte precis påstå att jag har så många vänner, men en uhmm... 2-3 stycken iaf! (nära vänner som jag litar på alltså.) Många gånger är det dock skönast att hålla sig för sig själv då det blir på mina villkor. Aningen paradoxalt att vilja vara ensam fast man inte vill bli lämnad ensam. Men väljer jag det själv så är det en annan sak.
Citera
2008-10-16, 11:59
Medlem
nerdys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paroxyzm
Vad finns det för andra varianter förutom Concerta/Ritalin, jag har faktiskt inte den blekaste..? Hoppas bara på att jag inte får en junkiestämpel i pannan bara för att jag frågar en läkare om concerta, tyvärr kan det lätt bli det då det endast är danska läkare som tar en på allvar när det gäller psykiska problem! hehe.
Men allt jag har läst om folk som äter just Concerta/Ritalin talar ju för att den hade hjälpt även mig. Kört tjack då och då back in the days och kan klart säga att det funkar.

njaa... kan väl inte precis påstå att jag har så många vänner, men en uhmm... 2-3 stycken iaf! (nära vänner som jag litar på alltså.) Många gånger är det dock skönast att hålla sig för sig själv då det blir på mina villkor. Aningen paradoxalt att vilja vara ensam fast man inte vill bli lämnad ensam. Men väljer jag det själv så är det en annan sak.

Det bästa är att prata med nån läkare som du har kontakt med och säg att du har ADHD och lider av det nu pga att du inte är motiverad, kan inte koncentrera dig och har humörsvägningar och vill ha hjälp för det.

Då kommer dom antagligen skicka dig till psykriatin, där en psykriatiker som kommer berätta om concerta, samt om du vill börja medicera, plus massa mer.

Du kan få hjälp med hur du ska lägga upp planering, samt hur du ska hantera saker effektivast och vad för hjälpmedel det finns

Ha det kalas
Citera
2008-10-16, 16:31
Bannlyst
Citat:
Lite som ADHD tråden, fast som många vet så är ADD mycket ovanligare och jag har ingen i min bekantskap som faktiskt har ADD.

Så nu vill jag veta allt ni kan om ADD.

Det som jag har märkt på mej själv är att jag blir rankad som mycket mer korkad än dom andra, även fast jag själv vet att jag inte alls är dum, utan bara glömmer/kan inte koncentrera/orkar inte göra något.

Men jag har en ovanligt stor bekantskaps krets, så stor så att jag nästan måste välja bort vissa vänner för att kunna umgås med andra. Jag har enda sen min barndom jämt haft ovanligt många vänner.
Men det är inte många utav grupperna som jag umgås i som jag har en speciellt "hög" status i, eftersom att jag antingen uppfattas som rolig (Ganska snabbtänkt och sen kommer jag med väldigt konstiga och sjuka kommentarer) eller clown (pga att jag inte hör, ser eller hänger med i något överhuvudtaget och jämt kommer med en kommentar som "vaah?") sen anses jag även som vis eller ibland jobbig.

Sen kan jag drömma mej bort om jag inte gör något speciellt, och det blir väldigt verkligt då faktiskt, jag kopplar bort så gott som hela världen runt om då.

Jag kan även påbörja saker och vara jätte inne i det, sitta på internet och läsa om samma sak tre timmar i sträck. Sen kan jag tröttna på det direkt.

Någon utav er med ADD som känner igen sej i det som jag nyss har berättat? Det jag funderar över mest är den sociala förmågan?

Jag är i grunden diagnostiserad med bla. Add och jag känner igen mig extremt mycket i det du skriver.
Speciellt det här med den sociala förmågan är helt sjukt. Trodde inte att det hade ett dyft med diagnosen i sig att göra att jag ville ha så många vänner som möjligt dock...

Jag fungerar så att jag Tänker för fort men agerar inte därefter och uppfattas då som slö eller långsam.

Annars... Är det någon som lider av extrema sömnproblem?
Finns det något som hjälpt er?
Citera
2008-10-16, 18:33
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Det jag funderar över mest är den sociala förmågan?

Hej.

Den sociala förmågan hos oss med ADD, kallas även ADHD-I dvs koncentrationsproblem utan hyperaktivitet, varierar lika mycket som antalet personer som har fått diagnosen. Allt från osociala till väldigt sociala precis som alla andra. Inte bara ADD/ADHD-I spelar in, allt från arv, miljö, uppfostran osv påverkar den sociala förmågan. Även tex självmedvetenheten är viktig, alla oförmågor kan bli förmågor

Mvh,

LL
Citera
2008-10-16, 19:20
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:

OM det finns!

http://www.addforums.com/forums/forumdisplay.php?f=18

Där hittar du allt du behöver veta. Men concerta/ritalin (samma sak bara att concerta släpper ut en jämn dos över 10 timmar, ritalin släpper allt samtidigt) är dom starkaste eftersom att dom andra bara använder sej av det du har från början du redan har. Ritalina (Metylfenidat (gatu tjack)) däremot ger dej mer av dessa ämnen som en tillfällig boost. Problemet är att det ryms ett A4 papper med bieffekter, om du redan har självmordstankar eller liknande ska du inte ta risken eftersom att vid högre doser så kan man bli väldigt depressiv (händer inte mej, typ 10 på 1000 eller något) men det finns ett självmordsfall direkt relaterat till medicinen.
Strattera ska också vara väldigt bra har jag hört.
Citera
2008-10-16, 19:29
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zniffe
Jag är i grunden diagnostiserad med bla. Add och jag känner igen mig extremt mycket i det du skriver.
Speciellt det här med den sociala förmågan är helt sjukt. Trodde inte att det hade ett dyft med diagnosen i sig att göra att jag ville ha så många vänner som möjligt dock...

Jag fungerar så att jag Tänker för fort men agerar inte därefter och uppfattas då som slö eller långsam.

Annars... Är det någon som lider av extrema sömnproblem?
Finns det något som hjälpt er?

Jag har aldrig tänkt på det, men jag tänker också fortare än kroppen!
Det där med sociala biten står inte med vad jag vet, men jag tänkte bara fråga eftersom att jag själv vet att jag är onormalt social.
Men sömnproblem har jag icke, någon natt varranan månad kan jag dock inte sova på hela natten, vaknar minst 30 gånger eller något :S
Citera
2008-10-17, 20:38
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
Alltså, för mig spelar det heller ingen större roll om jag har ADD eller inte, men det är skönt att veta varför man är som man är.
Jag hade ingen aning om det själv förens psykologen berättade. Det som är bättre är ju det att det faktiskt finns mediciner. Jag får ju t.ex Concerta utskrivet vilket är då släkt med tjack och amfetamin, och medicinen har hjälpt mig väldigt mycket eftersom att jag kan koncentrera samt vara pigg då jag har tagit den. Och jag orkar slutföra saker också. Dock så är det väldigt svårt att få det utskrivet pga att det är så lätt att missbruka medicinen och ända sättet att få det utskrivet är genom diagnos. Det finns inte heller någon risk för beroende framkallande.

Skillnaden mellan ADHD och ADD är att dom är så mycket tvärtom varandra som det går nästan, det enda som gör dom lika varandra är koncentrations svårigheterna. (Vad jag vet)

Sen har jag en till fråga till dej, fryser du ofta? Eller kan du gå runt i T-shirt i 5 grader? Det har iallafall inte jag några problem med alls.

Du frågade inte mig men min bror har ADD och han gör sig sällan besvär med jacka även när det är snö ute.
Citera
2008-10-18, 12:15
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaletAnonym
Du frågade inte mig men min bror har ADD och han gör sig sällan besvär med jacka även när det är snö ute.

Vad jag vet så är det hittills 80% med ADD som nästan aldrig fryser
Citera
2008-10-27, 00:05
Medlem
Paroxyzms avatar
Citat:
Vad jag vet så är det hittills 80% med ADD som nästan aldrig fryser

Haha, jag har funderat på det där... Har hela tiden trott att det berodde på att jag är fet!

Citat:
OM det finns!

http://www.addforums.com/forums/forumdisplay.php?f=18

Där hittar du allt du behöver veta. Men concerta/ritalin (samma sak bara att concerta släpper ut en jämn dos över 10 timmar, ritalin släpper allt samtidigt) är dom starkaste eftersom att dom andra bara använder sej av det du har från början du redan har. Ritalina (Metylfenidat (gatu tjack)) däremot ger dej mer av dessa ämnen som en tillfällig boost. Problemet är att det ryms ett A4 papper med bieffekter, om du redan har självmordstankar eller liknande ska du inte ta risken eftersom att vid högre doser så kan man bli väldigt depressiv (händer inte mej, typ 10 på 1000 eller något) men det finns ett självmordsfall direkt relaterat till medicinen.
Strattera ska också vara väldigt bra har jag hört.

Hmm... tackar för den länken, jag har dock inte orkat läsa så mkt då det var jobbigt att översätta. (inte för att engelskan egentligen är ett problem, men det är ju klart som korvspad att info är lättare att ta in på modersmålet, )
Men vid tillfälle ska jag läsa igenom allt.

Jag har tidigare inte brytt mig speciellt mkt om min diagnos men nu har läget förändrats en hel del. Jag såg ju till att fixa så jag blir farsa i januari. Så då måste jag fort som attan fixa mig en ekonomi som ligger en hel del högre än det existensminimum som socialtjänsten/försörjningsenheten har beviljat mig (3500:-/mån. +hyran).
Har påbörjat en form av arbetsträning för att skapa någon form av rutin att komma iväg hemifrån ett par dagar i veckan. Dock så känner jag mer att jag inte klarar att på tre månaders tid ska ha byggt upp tillräcklig rutin/ork/motivation/koncentration för att klara av ett jobb. Jag orkar inte ta tag i saker som jag borde och motivationen suger rent ut sagt.
Så nu på sista tiden har jag börjat bolla med tanken på om Concerta/Ritalin är en möjlig stöttepelare i mitt försök att göra någonting av mitt liv. Alla bloggar/inlägg och liknande jag läst om folk som fått Concerta/ritalin utskrivet har bara gett mig en starkare övertygelse om att det är det jag behöver då jag bara känner igen mig i allt folk beskriver som symptom för AD(H)D. Så min rädsla just nu är väl att jag skulle bli nekad just det (Strattera har jag lite taskig pejl på, men har hört betydligt mer negativt om just det än Concerta)
När jag väl bestämmer mig för en sak så går jag sönder totalt ifall det inte går som planerat. Hur kan jag se till att det blir just Concerta jag får och att läkaren/läkarna tar mig på allvar och inte avfärdar mig? Och nej, jag har inget intresse av att missbruka den tillskrivna medicinen, utan endast bruka!

Gee, sorry, det blev nog en hel del jibberisch men det är nog för att jag sällan skriver av mig. Sorry att du fick bomben
Senast redigerad av Paroxyzm 2008-10-27 kl. 00:09.
Citera
2008-10-27, 10:33
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Haha, jag har funderat på det där... Har hela tiden trott att det berodde på att jag är fet!

Hmm... tackar för den länken, jag har dock inte orkat läsa så mkt då det var jobbigt att översätta. (inte för att engelskan egentligen är ett problem, men det är ju klart som korvspad att info är lättare att ta in på modersmålet, )
Men vid tillfälle ska jag läsa igenom allt.

Jag har tidigare inte brytt mig speciellt mkt om min diagnos men nu har läget förändrats en hel del. Jag såg ju till att fixa så jag blir farsa i januari. Så då måste jag fort som attan fixa mig en ekonomi som ligger en hel del högre än det existensminimum som socialtjänsten/försörjningsenheten har beviljat mig (3500:-/mån. +hyran).
Har påbörjat en form av arbetsträning för att skapa någon form av rutin att komma iväg hemifrån ett par dagar i veckan. Dock så känner jag mer att jag inte klarar att på tre månaders tid ska ha byggt upp tillräcklig rutin/ork/motivation/koncentration för att klara av ett jobb. Jag orkar inte ta tag i saker som jag borde och motivationen suger rent ut sagt.
Så nu på sista tiden har jag börjat bolla med tanken på om Concerta/Ritalin är en möjlig stöttepelare i mitt försök att göra någonting av mitt liv. Alla bloggar/inlägg och liknande jag läst om folk som fått Concerta/ritalin utskrivet har bara gett mig en starkare övertygelse om att det är det jag behöver då jag bara känner igen mig i allt folk beskriver som symptom för AD(H)D. Så min rädsla just nu är väl att jag skulle bli nekad just det (Strattera har jag lite taskig pejl på, men har hört betydligt mer negativt om just det än Concerta)
När jag väl bestämmer mig för en sak så går jag sönder totalt ifall det inte går som planerat. Hur kan jag se till att det blir just Concerta jag får och att läkaren/läkarna tar mig på allvar och inte avfärdar mig? Och nej, jag har inget intresse av att missbruka den tillskrivna medicinen, utan endast bruka!

Gee, sorry, det blev nog en hel del jibberisch men det är nog för att jag sällan skriver av mig. Sorry att du fick bomben

Helt okay att du bombar mej

Du sa alltså att du hade ADHD typen av ADD? Jag har dock inte ADHD utan tvärtom ADD-I som gör att jag blir överstimulerad lättare än andra.

Så för mig fungerar nog Strattera bättre än Concerta och jag ska fråga doktorn om jag kan få byta.
Vet du varför Concertan funkar bättre på folk med ADHD? Din hjärna behöver stimulans för att inte tycka att det blir för tråkigt så att du går och gör annat som ADHD:are har en tendens att göra. Det enda Concertan gör är att göra vardagen lite roligare så att du orkar koncentrera dej.

Men Concertan kostar ganska så mycket, men jag tror att man kan söka nån typ av bidrag för den.
Citera
2008-10-27, 20:23
Medlem
Mandic!s avatar
ADD verkar ganska likt Asperger faktiskt. Jag är diagnostiserad med just Asperger och känner igen mig ganska så mycket.
Citera
2008-10-27, 22:59
Medlem
Peddojannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
ADD verkar ganska likt Asperger faktiskt. Jag är diagnostiserad med just Asperger och känner igen mig ganska så mycket.

Hur vet du att du inte både har Asperger och ADD-I? Från vad jag har förstått är det många som har båda två
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in