Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
Vad jag vet så är det hittills 80% med ADD som nästan aldrig fryser

Haha, jag har funderat på det där... Har hela tiden trott att det berodde på att jag är fet!
Citat:
Ursprungligen postat av Peddojanne
OM det finns!
http://www.addforums.com/forums/forumdisplay.php?f=18
Där hittar du allt du behöver veta. Men concerta/ritalin (samma sak bara att concerta släpper ut en jämn dos över 10 timmar, ritalin släpper allt samtidigt) är dom starkaste eftersom att dom andra bara använder sej av det du har från början du redan har. Ritalina (Metylfenidat (gatu tjack)) däremot ger dej mer av dessa ämnen som en tillfällig boost. Problemet är att det ryms ett A4 papper med bieffekter, om du redan har självmordstankar eller liknande ska du inte ta risken eftersom att vid högre doser så kan man bli väldigt depressiv (händer inte mej, typ 10 på 1000 eller något) men det finns ett självmordsfall direkt relaterat till medicinen.
Strattera ska också vara väldigt bra har jag hört.
Hmm... tackar för den länken, jag har dock inte orkat läsa så mkt då det var jobbigt att översätta. (inte för att engelskan egentligen är ett problem, men det är ju klart som korvspad att info är lättare att ta in på modersmålet,

)
Men vid tillfälle ska jag läsa igenom allt.
Jag har tidigare inte brytt mig speciellt mkt om min diagnos men nu har läget förändrats en hel del. Jag såg ju till att fixa så jag blir farsa i januari.

Så då måste jag fort som attan fixa mig en ekonomi som ligger en hel del högre än det existensminimum som socialtjänsten/försörjningsenheten har beviljat mig (3500:-/mån. +hyran).
Har påbörjat en form av arbetsträning för att skapa någon form av rutin att komma iväg hemifrån ett par dagar i veckan. Dock så känner jag mer att jag inte klarar att på tre månaders tid ska ha byggt upp tillräcklig rutin/ork/motivation/koncentration för att klara av ett jobb. Jag orkar inte ta tag i saker som jag borde och motivationen suger rent ut sagt.
Så nu på sista tiden har jag börjat bolla med tanken på om Concerta/Ritalin är en möjlig stöttepelare i mitt försök att göra någonting av mitt liv. Alla bloggar/inlägg och liknande jag läst om folk som fått Concerta/ritalin utskrivet har bara gett mig en starkare övertygelse om att det är det jag behöver då jag bara känner igen mig i allt folk beskriver som symptom för AD(H)D. Så min rädsla just nu är väl att jag skulle bli nekad just det (Strattera har jag lite taskig pejl på, men har hört betydligt mer negativt om just det än Concerta)
När jag väl bestämmer mig för en sak så går jag sönder totalt ifall det inte går som planerat. Hur kan jag se till att det blir just Concerta jag får och att läkaren/läkarna tar mig på allvar och inte avfärdar mig? Och nej, jag har inget intresse av att missbruka den tillskrivna medicinen, utan endast bruka!
Gee, sorry, det blev nog en hel del jibberisch men det är nog för att jag sällan skriver av mig. Sorry att du fick bomben