Citat:
Ursprungligen postat av
Tullius
Jag tittade på mina gamla siffror och kan säga följande:
Av 14 som var bokade är 8 sålda, 2 fortfarande bokade/reserverade och 4 numera lediga
Av 32 som var lediga är 3 reserverade, 4 sålda och 25 fortfarande lediga
Av 11 lägenheter som inte hade släppts då är 10 lediga och 1 reserverad
Totalt 57 av 93 är nu släppt
Priserna har sänkts 4-17 %.
Länk till kalkylbladet:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vRQcDEb__3C0hKvEFSFSTrKQPds82uRJsN10G5JAz32-PdaCyIGLHVI-B9R8hu7KMprkkOwGyscT_aR/pubhtml?gid=1118084289&single=true
Tack för intressant info!. Den stora bilden, såvitt jag förstår, är ungefär så här vad gäller deras Stockholmsverksamhet:
Stockholm Esplanad + Liljeholmsblick:
Färdigställda med totalt ett 20-tal osålda lägenheter
Hemskogshöjden, Enskede
20-25 st av 59 osålda
Inflyttning ska börja närmaste månaderna
ZickZack, Kärrtorp
Över 80 av 93 osålda
Inflyttning ska börja i höst
Vackra Vägen Sundbyberg
60-65 av 91 osålda
Nyligen byggstartat (förmodligen pga att man lyckats sälja 30%)
Myntan Tyresö
30-tal av 47 sålda
Nyligen byggstartat
Tetris, Hökarängen
30-35 av 100 sålda
Byggstartat 2018
(Jag bygger ovanstående på vad jag just nu ser på hemsidorna. Kan tänkas att sålda objekt tagits bort, och att jag missar dem.)
=>
Småhusprojektet i Tyresö går bra. Smålägenheterna i Tetris säljer bra. I övrigt verkar det va mycket som går trögt.
Och det är noterbart, att under antagande att Liljeholmsblick och Stockholm Esplanad nu är färdigställda, så har bolaget egentligen bara fem projekt igång i Stockholm. Av dessa fem ska två avslutas i år. Så kommer man då att lyckas starta upp nya? Helt klart har man en pipeline i form av en massa byggrätter, men om man ser på den senaste byggstarten i Sundbyberg, så är det väl ingen jättefart på försäljningen.
Så Besqab kan nog bli kännetecknande för marknaden. Man är ett väletablerat bolag med mycket stark ekonomi, men bolaget somnar s a s in kvartal för kvartal och omsättning och vinster faller. Om ett år kan bolagets storlek omsättningsmässigt va en bråkdel av vad det var för ett par år sedan.
En joker i bilden är hur man kommer att agera med prissättningen. Om nu t ex Bonava har blivit mer aggressiva pga färdigställda projekt som inte sålts ut, kan man väl tänka sig att andra måste följa efter.