2019-01-25, 23:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Där har du ett rykande hett tecken på att det är något jävligt som ligger och sjuder under den av polerade ytan som de systemtrogna försöker pusha...

... Eller på att folk börjar känna att det kan räcka med den ständigt ökande konsumtionshetsen, och därför köper färre julklappar?
2019-01-25, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Oavsett egentlig anledning till att han lämnar så ser det ju jävligt suspekt ut. Knappast något som hjälper när företaget ser ut att slåss för sin överlevnad.

Foliehatt på så kanske han inte var villig/fick tillräckligt betalt för att koka böckerna?

Eller så överger han ett sjunkande skepp, mycket hänger på hur deras diversifiering lyckas, t ex det strategiska samarbetet med SBB, den ursprungliga affärsidén och med det en hel del av tillgångarna har ju bombats sönder och samman av framförallt de nya finansiella regleringarna, vilket på sätt och vis är lite tråkigt, då dom trots allt gjort en del intressanta saker, en del av de här mindre bostadsutvecklarna, typ OP kommer gå under, om dom nu inte köps upp... dom har ingen egen kassa att tala om och extern finansiering tror jag ju är näst intill hopplöst att fixa då risken i verksamheten är för hög.

Dom tog en risk och det sket sig, jag tycker generellt sett att människor som vågar(och klarar av) att ta en kalkylerad risk är värd en eloge, to dare is to do liksom, hade vi inte haft mod och vågat gå till genomförande stadier hade inte mycket hänt, men risktagandet har ju iaf delvis spårat ur för en del bostadsutvecklare.
2019-01-26, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Eller så överger han ett sjunkande skepp, mycket hänger på hur deras diversifiering lyckas, t ex det strategiska samarbetet med SBB, den ursprungliga affärsidén och med det en hel del av tillgångarna har ju bombats sönder och samman av framförallt de nya finansiella regleringarna, vilket på sätt och vis är lite tråkigt, då dom trots allt gjort en del intressanta saker, en del av de här mindre bostadsutvecklarna, typ OP kommer gå under, om dom nu inte köps upp... dom har ingen egen kassa att tala om och extern finansiering tror jag ju är näst intill hopplöst att fixa då risken i verksamheten är för hög.

Dom tog en risk och det sket sig, jag tycker generellt sett att människor som vågar(och klarar av) att ta en kalkylerad risk är värd en eloge, to dare is to do liksom, hade vi inte haft mod och vågat gå till genomförande stadier hade inte mycket hänt, men risktagandet har ju iaf delvis spårat ur för en del bostadsutvecklare.

Håller med om att det är den mest troliga förklaringen. Menar du amorteringskravet eller vinstavräkningen eller någon annan ny reglering?

Kan ju vara bra med lite konsolidering efter den extremhausse som varit.

Vad tror du om JMs kommande rapport? Läste/hörde nånstans att dom har upp emot 9 miljarder i skulder utanför bolaget i sina bostadsrättsföreningar. Plus att dom kört med den offensivare bokföringsmetoden och tagit ut vinster i förväg. Förmodligen på en hel del projekt man knappast lär få bokförd vinst för..
2019-01-26, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Håller med om att det är den mest troliga förklaringen. Menar du amorteringskravet eller vinstavräkningen eller någon annan ny reglering?

Kan ju vara bra med lite konsolidering efter den extremhausse som varit.

Vad tror du om JMs kommande rapport? Läste/hörde nånstans att dom har upp emot 9 miljarder i skulder utanför bolaget i sina bostadsrättsföreningar. Plus att dom kört med den offensivare bokföringsmetoden och tagit ut vinster i förväg. Förmodligen på en hel del projekt man knappast lär få bokförd vinst för..

Antagligen inte något vidare, men JM har en helt annat verksamhetsbredd(har nu även börjat få markanvisning för hyresrätt) och har en relativt sett starkare balansräkning, dessutom har dom inte varit med i de värsta krigen om byggrätterna vad jag vet, dom har inte alltså inte tagit samma risker som en del andra, deras portfölj tillåter dom nog att fortsätta bygga en del till med mer modesta priser om det skulle vara så.

Det är ju nästan komiskt när det tecknats optioner för nästan 40k per m2 BTA, att ingen i projekteringsteamet stannade upp och frågade sig om det verkligen är rimligt... Järntorgetkoncernen verkar ha varit otroligt optimistiska om man säger så, vet inte om dom faktiskt utnyttjat alla dock...

Lite exempel på markanvisningar från 2017... Abacus ingår i Järntorgetkoncernen.

Abacus 39.400
Järntorget 37.006
HSB 36.750
Abacus 34.007
Q-gruppen 35.550
Svenska Hem 30.000
Folkhem 26.800
Wästbygg 26.000
G Nordfeldt AB 25.300
Magnolia 25.000
Hefab 24.500
SSM 22.500
Enskede Värdshus Proj 17.000

Kollar man på andra platser i Riket har de absolut dyraste byggrätterna i t ex Malmö gått för typ 11.000... det var inte kommunal markanvisning dock, och ungefär det dubbla i GBG, sådana priser har ju dock varit närmast unika.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-01-26 kl. 01:18.
2019-01-26, 03:30
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Julhandeln backade med 1,1% jämfört med 2017. Prognosen var en ökning med 3%. Folk känner sig inte lika rika längre när bopriserna inte stiger. Enligt DN har julhandeln bara backat 3 gånger tidigare: 1992, 1995 och 2012 (2012 backade den bara med 0,4%).

Ja vi kan gå tillbaka nästan exakt 10 år och läsa detta:
Citat:
Strong evidence is emerging that consumer spending, a bulwark against recession over the last year even as energy prices surged and the housing market sputtered, has begun to slow sharply at every level of the American economy, from the working class to the wealthy.

The abrupt pullback raises the possibility that the country may be experiencing a rare decline in personal consumption, not just a slower rate of growth. Such a decline would be the first since 1991, and it would almost certainly push the entire economy into a recession in the middle of an election year.

https://www.nytimes.com/2008/01/14/business/14spend.html

Detta var ett antal månader före Bear Stearns, Lehman och allt sådant.

Vet någon säkert om det kommer rasa nu? Naturligtvis inte men lika dumt är att stoppa huvudet i sanden och inte ens erkänna minsta risk.

Vi kan titta på vad Ben Bernanke hade att säga vid den tiden.'
Citat:
Jan. 10, 2008 : "The Federal Reserve is not currently forecasting a recession."
Citat:
Jan. 18, 2008 :"[The U.S. economy] has a strong labor force, excellent productivity and technology, and a deep and liquid financial market that is in the process of repairing itself."
Citat:
Jan. 18, 2008 : (Two months before Fannie Mae and Freddie Mac collapsed and were nationalized) "They will make it through the storm."
Citat:
Jan. 18, 2008 : "[The U.S. economy] has a strong labor force, excellent productivity and technology, and a deep and liquid financial market that is in the process of repairing itself."
De som alltid ropar "nu är Mad max nära" må vara foliehattar men det är nästan lika stor foliehattsvarning på de som förnekar alla risker.
2019-01-26, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Där har du ett rykande hett tecken på att det är något jävligt som ligger och sjuder under den av polerade ytan som de systemtrogna försöker pusha...
Helt riktigt. Folk läser tidningarna och de som har pengar nog att handla mycket börjar väl dra öronen åt sig. De där sista julklapparna kanske inte behövs eller så köper man billigare julklappar.

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
... Eller på att folk börjar känna att det kan räcka med den ständigt ökande konsumtionshetsen, och därför köper färre julklappar?
Det är naturligtvis också sant, förr eller senare tröttnar folk på all överkonsumtion av skit som manaldrig använder.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
I princip håller jag med om att risktagande skall belönas men vilken risk tog de egentligen? De räknade kallt med en evigt uppåtgående marknade som skulle stöttas av oändlig utlåning. Dvs, de hoppades på att folket skulle ta risken. Och så sket det sig. Detta är ett beteende som inte tillför något till ekonomin och jag ser därför inte varför det skall uppmuntras. Byggande av bostäder har vi gjort förr och OP tillför liksom inget nytt till ekonomin. Lite som med mobilopertörer, på 90-talet kanske de gjorde enn insats för att införa ny teknik men idag handlar det om förvaltning.
2019-01-26, 08:46
Medlem
Duerfs avatar
Citat:

Årets julkapp var återvunna varor. Barn leker mindre med leksaker än förr. Klimatkrisen var största frågan på agendan 2018.

En något minskad julhandel behöver inte enbart bero på finansiell oro utan en förändring i människors attityd gentemot konsumtion.
2019-01-26, 09:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Ja vi kan gå tillbaka nästan exakt 10 år och läsa detta:

Detta var ett antal månader före Bear Stearns, Lehman och allt sådant.

Vet någon säkert om det kommer rasa nu? Naturligtvis inte men lika dumt är att stoppa huvudet i sanden och inte ens erkänna minsta risk.

Vi kan titta på vad Ben Bernanke hade att säga vid den tiden.'

De som alltid ropar "nu är Mad max nära" må vara foliehattar men det är nästan lika stor foliehattsvarning på de som förnekar alla risker.
En av orsakerna till att vi har hamnat här är att få trodde att RB skulle köra minusränta och kvantitativa lättnader samtidigt.
Att det i längden är ohållbart att låta skuldsättningstakten kraftigt överstiga löneutvecklingen borde ett barn förstå.
Problemet är att folk dras med och följer flocken, när budbilschaufförer gör storkovan på att köpa och sälja kontrakt så känns inte marknaden speciellt sund. Eller när unga kollegor snackar om att man måste in på marknaden så snabbt som möjligt. Som om stigande fastighetspriser är en naturlag. ( Inget fel på att köra budbil för övrigt).
En stor del av den svenska befolkningen har varit fartblinda.
Att det börjat hacka och hosta i fsstighetståget kan väl få undgå,
Pratade med den tredje av mina kollegor som skiljt sig och som försöker sälja en 4 i en av Sthlms rikare kranskommuner. Han och exet har fått prissänka en gång redan och kommer som det ser ut få sänka priset en gång till.
När de köpte så trodde han på att lägenheten skulle snabbt klättra några miljoner uppåt.
2019-01-26, 09:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Årets julkapp var återvunna varor. Barn leker mindre med leksaker än förr. Klimatkrisen var största frågan på agendan 2018.

En något minskad julhandel behöver inte enbart bero på finansiell oro utan en förändring i människors attityd gentemot konsumtion.
Det där är rationaliserande BS. Folk köper ännu mer grejer än förr. De enda som bryr sig om återvunnet är godhetssignalerande vänstermänniskor i msm. Samma personer som gnölar om klimatet och att vi måste sluta flyga. Dagen efter åker de till Bali på surfsemester eller Casablanca på en långweekend.
En sjunkande aktivitet i handeln är ett klassiskt exempel på en bromsande konjuktur.
Sverige kommer med stor sannolikhet ha sjunkande BNP per capita om ett par år. Fundamenta för fortsatt stigande fastighetspriser finns inte längre.
2019-01-26, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En av orsakerna till att vi har hamnat här är att få trodde att RB skulle köra minusränta och kvantitativa lättnader samtidigt.
Att det i längden är ohållbart att låta skuldsättningstakten kraftigt överstiga löneutvecklingen borde ett barn förstå.
Problemet är att folk dras med och följer flocken, när budbilschaufförer gör storkovan på att köpa och sälja kontrakt så känns inte marknaden speciellt sund. Eller när unga kollegor snackar om att man måste in på marknaden så snabbt som möjligt. Som om stigande fastighetspriser är en naturlag. ( Inget fel på att köra budbil för övrigt).
En stor del av den svenska befolkningen har varit fartblinda.
Att det börjat hacka och hosta i fsstighetståget kan väl få undgå,
Pratade med den tredje av mina kollegor som skiljt sig och som försöker sälja en 4 i en av Sthlms rikare kranskommuner. Han och exet har fått prissänka en gång redan och kommer som det ser ut få sänka priset en gång till.
När de köpte så trodde han på att lägenheten skulle snabbt klättra några miljoner uppåt.
Och när han och exet måste köpa var sin lägenhet så kommer de på att de harråd med var sin etta eller tvåa och får ta lån och då slutar de troligen att betala 1200 för en klippning eller ha en personlig tränare eller vad det nu är så en massa serviceyrken dras med. Troligen kommer de inte heller att köpa så mycket prylar.

Jag tror som du, Solen, att nu kommer Den Stora Inbromsningen som varar några år.
2019-01-26, 09:49
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf

Jag skulle tro att amorteringskravet kan vara bakom den minskande julhandeln, för i övrigt ser jag inga andra skäl varför den skulle minska. Folk har jobb idag och räntorna är låga. OK, börsen gjorde en dipp strax före jul men jag betvivlar att det har inverkat på konsumtionen.

En annan killgissning är att den hajpade "Black Friday/Black Week" i november kanske tog mycket krut från decemberhandeln.

Sedan tror jag också att man fokuserar för mycket på julklappar när man diskuterar julhandeln. Jag antar att man tittar på all konsumtion i december och där tror jag maten är en större del än klapparna. Nån som vet hur "julhandel" definieras? HUI el SCB inblandat?

När det kommer till kritan så prioriterar folk sitt boende. Om man tvingas att amortera ner en tusenlapp i månaden, så tar man definitivt det från onödig mat, klappar och annat lull-lull. Så visst, den minskande julhandeln är nog en kanariefågel i kolgruvan som börjar hosta lite grann.
2019-01-26, 10:05
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Visst kan det vara så, men när jag ser omkring mig ser jag inga andra tecken på det, tyvärr. Men även om du har rätt är det något oerhört allvarligt för vårt ekonomiska system.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in