2019-01-27, 21:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Men du har inga som helst förklaringar till varför..? - Jag pekade på en: tidsbrist. - Vad tror du om det?
Du insinuerar att jag skulle komma med nån långsökt bortförklaring till händelsen - vilket aldrig kommer ske för min del.
Vad de sysslat med vet varken du eller jag och vi kan ju som sagt bolla teorier tills de får återuppliva oss.
Den delen intresserar mig inte överhuvudtaget, men har du lust ska du fortsätta.

Däremot, för att försöka begripa vad som hänt, har jag ett större intresse av forskningen. I det området ligger likaväl det intresse som ligger mig mer varmt om hjärtat vad det än rör sig om:
prevention.
Dvs oavsett om det är det mest vanskliga området att fundera kring gällande Bjärred då det var två välutbildade, i samhället fungerande personer, som kom fram till nåt så makabert.
Knappt några varningssignaler varav ingen ska belastas att de inte såg nåt eftersom gemensamt och i samförstånd gällande familicide lär vara bland det mest ovanliga att uppbringa.
Men det har skett till ett för högt pris: Barnen.
Senast redigerad av develi 2019-01-27 kl. 21:49.
Citera
2019-01-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du ska inte känna dig varken unik eller speciell i din känsla. Den delas av exakt alla i den här tråden. Det finns i alla fall ingen som har hävdat något annat.

Känner mig inte alls i det du skriver . Du är helt ute och cyklar.

Men gällande familjen: En sak som inte jag inte har läst men undrar över, är hur relationen mellan systrarna var. Är det någon som vet något om det så vore det intressant att få veta. Hur mådde de och hur var relationen dem emellan? Vet någon här i tråden hur barnen pratade med varandra och om vad - och kanske delgav någon annan sina tankar om hemmet och livet i övrigt?

Har inte läst om det någonstans i tråden.
Citera
2019-01-27, 21:50
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Kan O slaktat H först och sedan lockat till sig flickorna i t ex källaren och släckt livet på dem. Så hon inte kunnat skydda dem. Planen var förmodligen bådas men en satte ihop en enmansshow. Tror någon var mycket sjuk i psyket. En som velat synas överallt, fastnat på bild och åkt land och rike runt efter bot, och en som mer var som en svävande fis, ingen har knappt sett denne på bild. Tror nog denne smygare satt griller i huvudet på sin partner.
Citera
2019-01-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du har ju redan fått polisens hypotes via den som ringde till M och A,s mormor, "de gjorde det tillsammans enligt polisen" var ju vad mormor sa.

Så vad som är polisens hypotes är ju känt, de sa samma på presskonferensen, tror du att polisen kör med dubbla versioner, en för allmänheten och en för de anhöriga?

Tror inte alls att polisen ljög på PT, men att ljuga eller undanhålla en del av sanningen är inte alltid riktigt samma sak.
Citera
2019-01-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag tänker kanske; Isolering av flickorna? Att kunna styra vad de fick och behövde lära sig? Att kunna begränsa och styra deras umgänge?

Idag fick jag höra att en av flickornas lärare var mamma till tonårsflickan som kom och var barnvakt till dem på söndagarna. Så det är denna familj de haft merparten av sitt vardagsumgänge med, förutom föräldrarna. Jag vet inte varför men det fick mig att känna mig lite illa till mods, gav mig en märklig känsla precis som att detta var noga utvalt och uttänkt, att just denna familj var OK att umgås med men inte med "kreti och pleti".

Jag tänkte ganska mycket på detta i början med kontroll och isolering. Sen släppte jag det. Men när man läser andras berättelser, så är det ett återkommande tema. Så jag tycker man kan inte utesluta detta. Särskild där detta är inget som uppfattas nödvändigtvis av omgivningen.

Det kanske var också något som tilltog. Som inte var så i början. Men att inte ens låter barn sitter själv på pianolektionerna är konstig. Att reagerar på att barnet pratar. Ett barn som sedan får hemundervisning. Kanske det fungerade så med A som man tänkte, men inte med M. Förstår också inte varför O fick vara hemma stora delar på hösten om flickorna var så vitala att de kunde vara hemma själva.

Att man tror att omgivningen bör har reagerad på något är kanske naiv. Det är många missförhållanden där omgivningen inte reagera eller för sent. Här var det jo tydlig missförhållande som man inte uppdagade. Och kanske var det just det småpratet på lektionerna som skulle få en slut.
Citera
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du insinuerar att jag skulle komma med nån långsökt bortförklaring till händelsen - vilket aldrig kommer ske för min del.
Det har du ju redan gjort: Refererat till postare som menat att H handskrivit avskedsbrevet + som en ledande hypotes menat att hennes handstil tryckts dit på avskedsbrevet.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad de sysslat med vet varken du eller jag och vi kan ju som sagt bolla teorier tills de får återuppliva oss.
Den delen intresserar mig inte överhuvudtaget, men har du lust ska du fortsätta.

Däremot, för att försöka begripa vad som hänt, har jag ett större intresse av. I det området via forskning ligger likaväl det intresse som ligger mig mer varmt om hjärtat vad det än rör sig om:
prevention.
Du vill alltså förebygga att ett brott som i sina beståndsdelar skiljer sig från alla andra brott inom sitt gebit inte återupprepas? - Ja, det är naturligtvis tacknämligt. - Men du kanske då bör börja i rätt ände: med det specifika brottet. - Om du utgår från felaktiga premisser så lär du hamna långt bortom det vi brukar benämna sanning.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror inte alls att polisen ljög på PT, men att ljuga eller undanhålla en del av sanningen är inte alltid riktigt samma sak.
Vilken sanning?
Citera
2019-01-27, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Känner mig inte alls i det du skriver . Du är helt ute och cyklar.

Men gällande familjen: En sak som inte jag inte har läst men undrar över, är hur relationen mellan systrarna var. Är det någon som vet något om det så vore det intressant att få veta. Hur mådde de och hur var relationen dem emellan? Vet någon här i tråden hur barnen pratade med varandra och om vad - och kanske delgav någon annan sina tankar om hemmet och livet i övrigt?

Har inte läst om det någonstans i tråden.
En sak som jag började fundera på när jag läste ikapp tråden ikväll var något Missan sagt.
Hon har ju berättat hur tråkigt M tyckte det var när A var sjuk. Familjen kunde inte resa, de gjorde inget roligt (så tror jag Missan skrev). Det måste ju tagit M väldigt hårt när hon började få samma symptom och började förstå vartåt det lutade. Det kanske var hennes ”sorg” som föräldrarna inte kunde hantera?
Citera
2019-01-27, 22:04
Medlem
Citat:
Men de tyckte det var bättre att kväva/strypa live, eller befann de sig i tidsbrist?

Hade de haft fullt sjå med att handskriva var sitt stycke av avskedsbrevet? - Det har ju i tråden gjorts gällande att H skulle ha tryckt dit sin kulspetsskrift på papperet varav i så fall följer att man bör ha haft lätt att identifiera hennes handstil.
http://www.kristianstadsbladet.se/tt-inrikes/polis-haller-presstraff-om-hel-familjs-dod/
https://www.google.se/search?q=bl%C3%A4ckstr%C3%A5leskrivare+med+scanner +kopiator+och+fax&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0a hUKEwihobis5I7gAhVQiKYKHS_pC4IQ_AUIDigB&biw=1272&b ih=570

Hur förklarar du tidsbristen? Om den fanns. Jag undrar också.
Citera
2019-01-27, 22:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hur förklarar du tidsbristen? Om den fanns. Jag undrar också.
Om ett gemensamt beslut "gällande det här togs till hösten 2017" så kan jag inte se någon tidsbrist; däremot en falsk uppgift - vilket leder till att den utlösande faktorn (som polisen inte lyckats identifiera) måste vara en helt annan, alt. att beslutet inte alls fattats "gemensamt och i samförstånd".
Citera
2019-01-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
En sak som jag började fundera på när jag läste ikapp tråden ikväll var något Missan sagt.
Hon har ju berättat hur tråkigt M tyckte det var när A var sjuk. Familjen kunde inte resa, de gjorde inget roligt (så tror jag Missan skrev). Det måste ju tagit M väldigt hårt när hon började få samma symptom och började förstå vartåt det lutade. Det kanske var hennes ”sorg” som föräldrarna inte kunde hantera?

Känner du någon som fick sin me diagnos med 11?
Känner du någon som har en me diagnos, är 14 år och får 4 gånger i veckan komplett hemundervisning och vistas i skolan bara till terminsavslutningar? Och samtidig lyckas mycket bra med sin hemundervisning?
Känner du någon som aldrig kan åka någonstans, men 2 veckor med faren till Öland?
Kan du försäkra sig mig att dessa barn verkligen hade me och att inte en eller två sjuka föräldrar utnyttjade en me diagnos för att isolera sina barn? Kan du 100%ig uteslutar det?
Efter allt du har läst här?
Citera
2019-01-27, 22:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Det har du ju redan gjort: Refererat till postare som menat att H handskrivit avskedsbrevet + som en ledande hypotes menat att hennes handstil tryckts dit på avskedsbrevet.Du vill alltså förebygga att ett brott som i sina beståndsdelar skiljer sig från alla andra brott inom sitt gebit inte återupprepas? - Ja, det är naturligtvis tacknämligt. - Men du kanske då bör börja i rätt ände: med det specifika brottet. - Om du utgår från felaktiga premisser så lär du hamna långt bortom det vi brukar benämna sanning.
Men herregud... Skilj för fan på att fundera kring hela händelsen och sitta med pseudoanalyser i mössor och bokstäver.
Det är betydligt mer givande än långsökta konspirationer, förutfattade meningar och pseudodiagnoser via att analysera ett par bilder (typisk psykopat eller annat).

Det är som så att jag jobbar med människor. Varje liten del kan vara av intresse vad det beträffar beteende, tecken, varningssignaler. När man förkovrar sig i olika områden via forskning så får man mer kunskap som är användbar. Det är kopplat till prevention - oavsett om det inte behöver handla om filicide/familicide. Den änden börjar jag i och det är kopplat till brottet.

Ja. Jag har refererat till denna postare för att det finns trovärdighet via sakfakta 8 månader innan pressträff om brevets innehåll. En signifikant uppgift som ingen annan kunnat delge.
Vad du menar med "ledande hypotes" begriper jag inte. Det enda jag skrivit är en sk. motvallsteori för att visa att teorin mot Oskar är fullständigt på lös grund.
Fortsättningsvis har då denna skrivit att det var kort och skrivet av Hanna:
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Det stod i avskedsbrevet att Oskar och Hanna planerat det här sedan hösten.
Citat:
Ja, nära vänner till familjen har sagt att Hanna skrev brevet och att de var undertecknat av både Hanna och Oskar. Jag har ingen som helst aning vem som varit drivande i det hemska och överlåter det till andra att spekulera om. Det orkar jag helt enkelt inte. För mig är allt detta helt obegripligt och jag tycker så förtvivlat synd om töserna. Först drabbas av en sjukdom så att de inte ens kan gå till skolan för att sedan dödas av sina egna föräldrar! Det är ofattbart tragiskt.
Citat:
Ja. En vän till familjen har berättat att brevet var handskrivet av Hanna. Det är felaktigt att familjen inte hade några vänner i Bjärred. Jag hör att du säger att du har andra uppgifter vilket blir svåra att värdera eftersom du inte säger mer. De anhöriga vet redan att Hanna och Oskar planerat det sen i höstas. En av Agnes lärare har också varit i kontakt med de anhöriga.
Citat:
Båda föräldrarna hade skrivit undet brevet med sina namnteckningar. Hanna hade skrivit brevet för hand. Som jag skrev tidigare var det kort så jag har ingen mer information att delge.
Citat:
Jag har fått det berättat för mig. Det stod ungefär det som polisen sa och att de hade planerat det sen i höstas. Det var ett kort brev. Sen stod det en sak till som jag har lovat att inte berätta.
Citat:
Jag tänker inte spekulera i varför det kommer olika uppgifter om samma sak utan refererar bara till det som jag vet. Att det skulle vara planerat sedan i höstas skrev jag för flera veckor sen att jag hade fått berättat för mig från två olika nära vänner till familjen så jag blir förvånad över att flera blir så överraskade över den uppgiften nu. Jag skrev också att det var ett kort brev och att det utöver informationen som polisen gett stod att det var planerat sedan i höstas.
Citat:
Att det svängde någonstans kan vi vara helt säkra på med tanke på utfallet. Jag tror det var sent på hösten som det slog över ordentligt. Enligt nära vänner till familjen stod det ju i brevet att det var planerat sedan hösten.
Citat:
Vad syftar du på? Att det i brevet stod att Hanna och Oskar hade planerat detta sedan i höstas? För den uppgiften har jag hört från två olika som känner släktingarna väl. Har nån berättat något annat för dig?
Senast redigerad av develi 2019-01-27 kl. 22:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in