2019-01-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilken sanning?

Gällande vilket ordval SS hade på PT. Man kan beskriva en enda händelse på flera olika sätt. Den senaste PT kom i dec-18. Tyckte att SS verkade både tagen och besvärad när han pratade/läste utifrån det förtryckt papper han hade framför sig då. Det han sa var kanske ämnat att ta udden av hur det verkligen förhöll sig och att motivet skulle vara något mer än sjukdomen? I mina öron lät det i alla fall så.
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-27 kl. 22:52.
Citera
2019-01-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Känner du någon som fick sin me diagnos med 11?
Känner du någon som har en me diagnos, är 14 år och får 4 gånger i veckan komplett hemundervisning och vistas i skolan bara till terminsavslutningar? Och samtidig lyckas mycket bra med sin hemundervisning?
Känner du någon som aldrig kan åka någonstans, men 2 veckor med faren till Öland?
Kan du försäkra sig mig att dessa barn verkligen hade me och att inte en eller två sjuka föräldrar utnyttjade en me diagnos för att isolera sina barn? Kan du 100%ig uteslutar det?
Efter allt du har läst här?
Jag känner personer med ME - men känner ingen 14-åring. Däremot känner jag till barn i den åldern med diagnos, känner till barn med hemundervisning. Vågar dock inte uttala mig om hur många gånger i veckan. Eftersom även barn har olika grader av sjukdomen så finns det barn som lyckas bra och de som behöver extraår för att ta sig igenom alla ämnen.
Med rätt planering så kan de mycket väl resa till Öland. Det kanske inte blir en resa som du eller jag skulle gjort utan med betydligt mer vila.

Hur ska jag kunna försäkra det - jag visste inte om dessa barns existens när de levde? Men jag förutsätter att läkarna har satt diagnosen för att de var säkra.

Förstår däremot inte vitsen med att föräldrarna skulle vilja ha en falsk diagnos. De verkade ha ett bra liv innan döttrarna blev sjuka och innan de själva tappade livsgnistan.
Citera
2019-01-27, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Jag känner personer med ME - men känner ingen 14-åring. Däremot känner jag till barn i den åldern med diagnos, känner till barn med hemundervisning. Vågar dock inte uttala mig om hur många gånger i veckan. Eftersom även barn har olika grader av sjukdomen så finns det barn som lyckas bra och de som behöver extraår för att ta sig igenom alla ämnen.
Med rätt planering så kan de mycket väl resa till Öland. Det kanske inte blir en resa som du eller jag skulle gjort utan med betydligt mer vila.

Hur ska jag kunna försäkra det - jag visste inte om dessa barns existens när de levde? Men jag förutsätter att läkarna har satt diagnosen för att de var säkra.

Förstår däremot inte vitsen med att föräldrarna skulle vilja ha en falsk diagnos. De verkade ha ett bra liv innan döttrarna blev sjuka och innan de själva tappade livsgnistan.

Hur vet du att de hade det bra? Vitsen med en falsk diagnos kan vara sådant som du och jag inte vill föreställa oss. Och inte en rektor heller. Så som att man inte vill att ens barn går till skolan därför att man själv är sjuk.

Edit: precis ett extra år! Det är precis det jag har läst: barn med me behöver i genomsnitt ett extra år för skolan (det var en internationell studie). En anledning till att döda sina barn? Knappast.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-01-27 kl. 22:33.
Citera
2019-01-27, 22:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Gällande vilket ordval SS hade på PT. Man kan beskriva en enda händelse på flera olika sätt. Den senaste PT kom i dec-18. Tyckte att SS verkade både tagen och besvärad när han pratade/läste utifrån det förtryckt papper han hade framför sig då. Det han sa var kanske ämnat att ta udden av hur det verkligen förhöll sig? I mina öron lät det i alla fall så.
Ta udden av det som hände?
Han delger en bärande mening ur brevet. Fortsättningsvis har förundersökningen gett ett resultat som indikerar medgärningsmannaskap där båda är formellt misstänkta för att ha planerat och mördat sina döttrar.

Jag såg live i direktsändning och han verkade inte minsta besvärad ut överhuvudtaget.
Det enda som skedde var ett rejält förhör där en journalist ifrågsatte om anhöriga verkligen var med på banan gällande pressträffens information - för att det är extremt ovanligt då förundersökning läggs ner och relaterat till förundersökningssekretessen. Därav blev det långa utlägg om hur information delgetts dessa.

Sen undanhåller inte polis nån "sanning". Han beskriver klart och tydligt att vem som mördat vem (dödssätt) kommer inte ges i detalj. Därmed faller gärningsförlopp bort.

Som sagt. Det är inte en pressträff inför väckt åtal och presentation via stämningsansökan. Det är dock en mer utförlig form av pressmeddelande verbalt.
Mycket, mycket ovanligt som sagt.
Senast redigerad av develi 2019-01-27 kl. 22:35.
Citera
2019-01-27, 22:36
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
/..../

Ja. Jag har refererat till denna postare för att det finns trovärdighet via sakfakta 8 månader innan pressträff om brevets innehåll. En signifikant uppgift som ingen annan kunnat delge.
Vad du menar med "ledande hypotes" begriper jag inte. Det enda jag skrivit är en sk. motvallsteori för att visa att teorin mot Oskar är fullständigt på lös grund.
Fortsättningsvis har då denna skrivit att det var kort och skrivet av Hanna:
Angående brevet: - Vilken postare är trovärdigast; en släkting till HB eller en bekant på byn som har lyssnat på skvaller? "Uttryckt från dator" stämmer också bra med SS beskrivning.

Rockkungen:
Citat:
- Hanna har inte skrivit något handskrivet brev
- Det är skrivit några få rader utryckt från
- Dator
vem som skrivit ut det vet ingen
- varken föräldrar , syskon etc har läst det
- Brevet som så mycket annat är fortfarande på analys....................
- Någon video skickad till föräldrarna existerar inte..........
- Det är påhittat av postare -
Stehlitz:
Citat:
Jag har berättat att jag kände hela familjen som bekant. Det betyder att jag har träffat dem alla på byn, på fotbollsträningar, stranden, midsommarfirande, i affären mm. Vi hälsade på varandra men umgicks inte privat.
Citera
2019-01-27, 22:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17

Ja varför skulle de vilja ha sjuka barn hemma när det hela verkade väldigt jobbigt. Ingen verkade trivas med situationen att delvis vara hemma med sjuka barn. Vad skulle vinsten vara med det?
Citera
2019-01-27, 22:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Hur vet du att de hade det bra? Vitsen med en falsk diagnos kan vara sådant som du och jag inte vill föreställa oss. Och inte en rektor heller. Så som att man inte vill att ens barn går till skolan därför att man själv är sjuk.

Edit: precis ett extra år! Det är precis det jag har läst: barn med me behöver i genomsnitt ett extra år för skolan (det var en internationell studie). En anledning till att döda sina barn? Knappast.
Jo men då lär du väl ändå ha en tanke kring det hela när du kan tänka dig att det är nåt alldeles vedervärdigt. Hur går fantasierna då du har så svårt att acceptera barnens ME?

Hur lyckas man driva fram två diagnoser på barnen och vad är vitsen med detta drivande om det så gäller hemundervisning eller att anskaffa läkarintyg?
Citera
2019-01-27, 22:39
Medlem
Citat:

Klart jag inte vet - men det är min gissning att de var hyfsat normala. Jo jag har inte tillräckligt med erfarenhet eller fantasi för att förstå att man vill byta ut ett friskt liv mot ett sjukt.

Men något tokigt är det ju i det här fallet - något som de flesta här inte kan men gärna vill förstå.
Citera
2019-01-27, 22:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Angående brevet: - Vilken postare är trovärdigast; en släkting till HB eller en bekant på byn som har lyssnat på skvaller? "Uttryckt från dator" stämmer också bra med SS beskrivning.
Rockkungen:
Stehlitz:
Hahahahaha! Rockkungen igen! Den som skrev om förfalskade intyg från Tyskland som Oskar manipulerat fram och inte nog med det - han hade gjort försäkringsbedrägeri också.
Förutom detta var barnen friska som nötkärnor tills denne tydligen fick information om barnen som han påstod sig känna så bra.

Pajas.
Citera
2019-01-27, 22:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Citat:

Ja. Jag har refererat till denna postare för att det finns trovärdighet via sakfakta 8 månader innan pressträff om brevets innehåll. En signifikant uppgift som ingen annan kunnat delge.
Vad du menar med "ledande hypotes" begriper jag inte. Det enda jag skrivit är en sk. motvallsteori för att visa att teorin mot Oskar är fullständigt på lös grund.
Fortsättningsvis har då denna skrivit att det var kort och skrivet av Hanna: /.../
Ja, och PT har tydligen inte fått dig att ändra tankebanor - trots att avskedsbrevet enl. SS var utprintat, alt. - enligt ditt sätt att läsa - skrivits för hand av både H och O.

Detta skulle kunna sägas vara den första premissen i fallet. - Det är där: på köksbordet, som polisen finner tre dokument varav två undertecknats av både H och O. - Testamentet nämns dock inte i detta sammanhang men av allt att döma bör testamentet ha varit ett av de dokument man haft tillgång till när man gjort sina jämförande studier.
Citera
2019-01-27, 22:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja varför skulle de vilja ha sjuka barn hemma när det hela verkade väldigt jobbigt. Ingen verkade trivas med situationen att delvis vara hemma med sjuka barn. Vad skulle vinsten vara med det?
Exakt. På tal om asperger som Oskar fått (även Agnes insinuerar vissa diagnostisörer) så sitter var och en och fnular på en detalj - men den sammanhängande bilden framkommer inte.
Finns ingen logik men väldigt mycket förfasande.
Citera
2019-01-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
En användare här var ofin nog att ta kontakt med H,s mamma och frågade då givetvis hur hon såg på saken och fick då det svar som jag gav till dig.

Enligt H,s mamma var och är polisens hypotes att de gjorde det tillsammans och det är ju exakt det som de( Polisen) sa på presskonferensen.
Så gick det inte till. Jag ringde Moas mormor för att beklaga hennes sorg och för att säga att hon hade en fin dotter. Jag beklagade hennes sorg. Vi pratade om Moa. Jag har inte ställt den frågan som du påstår att jag har gjort.
Jag sa att Hanna inte gjorde det. Då sa mormor att polisen säger att dom har gjort det tillsammans. Så gick det till. Man får inte förvränga saker och ting som det passar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in