2019-01-27, 14:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Nej många tror att solen försvinner från jorden när den går ner bakom horisonten, men i själva verket är den på annan plats. SÅ gör om gör rätt!!

Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Folk tror att solen står spikrakt uppåt men det gör den inte, det är ögonen som luras bara. Jag har rest runt hela världen för olika projekt, jag har hålt föredrag också angående flat earth community och jag har över 2 miljoner följare som är trogna belivers som mig. Faktum är att hela platta jorden får sol på sig men inte samtidigt, utan en cirkulerar istället för att gå upp o ner. Så solen går aldrig riktigt ner.

Nu har du påstått två saker som säger emot varandra. Hur är det, går solen ner bakom horisonten eller gör den det inte?

Tips: tänk på en solnedgång du själv bevittnat. Försvann solen ner bakom horisonten eller blev den mindre och mindre utan att någonsin gå ner?
Citera
2019-01-27, 14:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Du kan inte förklara vad det är för magisk kraft du talar om, du och likasinnade rundissar använder den magiska kraften som förklaring när ni inte kan förklara, då är väl inte fel att kalla den magiska kraften för nonsens.

Vad är det för kraft som attraherar?

Med ökad altitud ser du längre och längre på en platt jord, men på en glob försvinner horisonten nedåt med ökad altitud.

Varför ser du längre och längre ju högre du är på en platt jord? Om du står på stranden på en platt jord och tittar ut över havet, hur långt kan du se?
Citera
2019-01-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag håller med, för att något ska falla måste det ha en elevation. Men varför är kraften ’densitet’ mindre magisk än gravitationen?

Kraften har vi gett namnet gravitation aka tyngdkraften. Fast kraft i sig attraherar inte.

Densitet är ingen kraft, man måste applicera nån form av lyftkraft på allt som skall upp. När lyftkraften upphör så faller allt, som har högre densitet än omgivningen, tillbaka till ursprungsnivån.

Prova att lyfta en stor sten, så märker ganska snart att du du måste använda hel del lyftkraft för att hålla stenens höjd, släpper du stenen och lyftkraften upphör så faller stenen tillbaka till marken. Så enkelt är det!
Vad är det som attraherar? Gravitation?
Citera
2019-01-27, 14:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Densitet är ingen kraft, man måste applicera nån form av lyftkraft på allt som skall upp. När lyftkraften upphör så faller allt, som har högre densitet än omgivningen, tillbaka till ursprungsnivån.

Prova att lyfta en stor sten, så märker ganska snart att du du måste använda hel del lyftkraft för att hålla stenens höjd, släpper du stenen och lyftkraften upphör så faller stenen tillbaka till marken. Så enkelt är det!
Vad är det som attraherar? Gravitation?

Vad är det - i din fall - som gör att stenen faller ner till marken? En magisk kraft kanske?

Jäpp, jordens (och stenens i viss mån) gravitation attraherar varandra, helt korrekt. Nu behöver du inte fråga exakt denna fråga igen.
Citera
2019-01-27, 14:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[...]

Med ökad altitud ser du längre och längre på en platt jord, men på en glob försvinner horisonten nedåt med ökad altitud.

Varför ser du längre och längre ju högre du är på en platt jord? Om du står på stranden på en ponerad platt jord och tittar ut över havet, hur långt kan du se?
Citera
2019-01-27, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Magnetism, existerar det enligt dig?

En osynlig magisk kraft. Klart du förnekar magnetism, eller???

För du kan så klart inte bevisa magnetism!!!

Kan enkelt konstatera att magnetism existerar. Hur kan jag visa gravitationens existens?
Att låta en sten falla till marken och säga att det är gravitation känns inte särskilt övertygande.
Är gravitation magnetism? Förklara gärna!
Citera
2019-01-27, 14:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kan enkelt konstatera att magnetism existerar. Hur kan jag visa gravitationens existens?
Att låta en sten falla till marken och säga att det är gravitation känns inte särskilt övertygande.

Vad är det för skillnad på att demonstrera magnetism och gravitation? Hur skulle du anse att magnetism är bevisat?
Citera
2019-01-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad är det - i din fall - som gör att stenen faller ner till marken? En magisk kraft kanske?

Jäpp, jordens (och stenens i viss mån) gravitation attraherar varandra, helt korrekt. Nu behöver du inte fråga exakt denna fråga igen.
Så du vet inte vad det är för mystisk kraft du talar om, men du vet att kraften existera. Det är väl sånt som kallas blind tro.
Citera
2019-01-27, 14:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Så du vet inte vad det är för mystisk kraft du talar om, men du vet att kraften existera. Det är väl sånt som kallas blind tro.

Blind tro? Gravitationen är väl det mest jordnära fenomenet man kan tänka sig. Ser dess effekt varje gång jag öppnar ögonen. Men även jag har gjort laborationer med dynamometer och sett fjäderns tänjas ut pga att tyngdkraften drar i objekt.

Men på vilket sätt är din kraft mindre magisk än min?
Citera
2019-01-27, 15:56
Medlem
Citat:
Min cykel blev stulen häromdagen. Jag har absolut ingen aning om vem som gjorde det, hur det gick till eller var cykeln är nu. Men jag kan enkelt konstatera att den blivit stulen, eller iaf att den har försvunnit från den plats där jag ställde den. Jag måste inte veta exakt hur bortförandet gick till för att kunna konstatera att det har hänt.

På samma sätt kan jag väldigt enkelt observera gravitationens effekter utan att veta hur de uppkommer eller fungerar i detalj.

En dynamometer mäter kraft. Om jag hänger en tyngd i en dynamometer kommer jag att mäta en kraft.
Citera
2019-01-27, 15:57
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Hur kan du konstatera att magnetism existerar?

(Till moderatorerna, vet att detta är off-t. Dock så är min poäng att få Sebban att förstå detta med gravitationens existens. Och gravitationen är en viktig faktor för att få plattskallarna att förstå att jorden är ett klot.)
Citera
2019-01-27, 17:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du flyter inte i luft, du faller fritt.

Citat:
Ja, om du lyfter en sten och släpper den och lyftkraften upphör så faller stenen tillbaka till ursprungsnivån eller läget.

Citat:
När du lyfter en sten från marken så applicerar du lyftkraft på stenen, när du släpper stenen och lyftkraften upphör så faller stenen tillbaka till marken. Sund logik!

Vad är det för mystiskt fenomen som åstadkommer dessa fall? Är det trolleri? Är det magi? Det måste väl ändå vara magi? Det är så himla mystiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in