2018-12-04, 17:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Förstår inte riktigt vad du menar. Du blir inte tyngdlös vid fritt fall, vilket du kommer att notera när du slår i marken.

Spännande att du påstår att man inte är tyngdlös.

Definitionsmässigt är tyngd den kraft som uppstår i ett gravitationsfält.
Tyngd är mao den berömda "nedkraften" och du påstår nu att den finns.

För övrigt har du glömt att svara på mina frågor om hur det funkar om det inte finns en nedkraft.
Hur funkar till exempel en våg?
Och varför spänns en fjäder ut om man hänger en massa i den?
Citera
2018-12-04, 19:20
Medlem
Citat:
Nu är jag inte särskilt påläst när det gäller kroppens funktioner men vi kan ju leka med tanken att den officiella förklaringen om vår tillvaro stämmer och det är gravitation som påverkar balanssinnet.

Du säger att balanssystemet inte sätts ur funktion när gravitationen upphör, men om man läser om hur vårt balanssystem fungerar är gravitation en förutsättning för att balanssystemet skall kunna fungera.
Saknas gravitation är balanssystemet satt ur funktion och när man inte längre vet vad som är upp eller ner så är man satt ur funktion.
Kan du föreställa dig astronauter i rymddräkt som drabbas av illamående och kräkningar första tiden i rymden?
Förmågan att känna vad som är upp och ned slås ut i tyngdlöshet men man har ändå kvar förmågan att känna roterande och linjära rörelseförändringar. Balanssystemet störs alltså, men det sätts inte helt ur funktion trots tyngdlöshet.

Rymdsjuka pga störningar i balanssinnet av tyngdlösheten är inte helt ovanligt första dagarna i rymden, men går över när kroppen vant sig. Jag kan föreställa mig att astronauterna tar åksjukemedicin mot illamåendet om de behöver och att rymdpromenader inte är det första som står på schemat när man är nyanländ i rymden.

Citat:
Hittade följande citat på nätet,
”Hårcellerna kan med hjälp av en geléaktig yta med små kristaller på registrera gravitation och tyngdkraft eftersom kristallerna är tyngre än vätskan.”
Översatt till plattjordiska betyder det att kristallerna har högre densitet än vätskan och registrerar vad som är nedåt.
Du börjar inlägget med att medge att du inte är påläst gällande kroppens funktioner och avslutar med en helt ny förklaring till fysiologin bakom balanssinnet. Snabb inlärning...

En vätskas densitet förändras inte av rörelser. Hur kommer det sig att man känner om man rör sig uppåt eller nedåt när hissen startar om det är densitet som talar om vad som är nedåt och varför slutar vi känna hissens linjära rörelse när hastigheten är jämn?
Senast redigerad av Prudent 2018-12-04 kl. 19:53.
Citera
2018-12-05, 07:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
..
Rymdsjuka pga störningar i balanssinnet av tyngdlösheten är inte helt ovanligt första dagarna i rymden, men går över när kroppen vant sig. Jag kan föreställa mig att astronauterna tar åksjukemedicin mot illamåendet om de behöver och att rymdpromenader inte är det första som står på schemat när man är nyanländ i rymden...
Plus att man tränar på att vara tyngdlös i flygplan som ”The Vomit Comet” så att inte ”nyanländ i rymden” sammanfaller med ”nyanländ i tyngdlöshet”.
Citera
2018-12-05, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Förmågan att känna vad som är upp och ned slås ut i tyngdlöshet men man har ändå kvar förmågan att känna roterande och linjära rörelseförändringar. Balanssystemet störs alltså, men det sätts inte helt ur funktion trots tyngdlöshet.

Rymdsjuka pga störningar i balanssinnet av tyngdlösheten är inte helt ovanligt första dagarna i rymden, men går över när kroppen vant sig. Jag kan föreställa mig att astronauterna tar åksjukemedicin mot illamåendet om de behöver och att rymdpromenader inte är det första som står på schemat när man är nyanländ i rymden.

Du börjar inlägget med att medge att du inte är påläst gällande kroppens funktioner och avslutar med en helt ny förklaring till fysiologin bakom balanssinnet. Snabb inlärning...

En vätskas densitet förändras inte av rörelser. Hur kommer det sig att man känner om man rör sig uppåt eller nedåt när hissen startar om det är densitet som talar om vad som är nedåt och varför slutar vi känna hissens linjära rörelse när hastigheten är jämn?

Nu är du oärlig, har inte ifrågasatt balanssinnets fysiologi. Jag påstår att hårcellernas kristaller har högre densitet, därmed tyngd, än vätskan i båggångarna och kristallernas läge indikerar vad som är nedåt, men enligt dig är det gravitation som drar i kristallerna. Vi är oeniga om vad det är som påverkar balanssinnet men det har väl inget att göra med balanssinnets fysiologi.

Dina argument är lite motsägelsefulla, å ena sidan hävdar du att det är gravitation drar i kristallerna och sen påstår du att balanssystemet kan fungera utan gravitation. Den officiella linjen är att gravitation är en del av balanssystemet och om nu en viktig komponent saknas i systemet så kan väl knappast tillvänjning lösa problemet. Det är inte som sjösjuka.
Vad är det som ersätter gravitation?

Vätskans densitet förändras inte. När hissen startar och börjar färden uppåt så trycks hårcellernas kristaller nedåt av startrörelsen, riktad uppåt. Samma fenomen uppstår, men omvänt, när hissens färd uppåt plötsligt stoppar, så fortsätter hårcellernas kristaller färden uppåt, nån mikrosekund.
Det kan förklara känslan av att ”lätta” när hissen på väg upp plötslig tvärstannar.
Om hissen färdas med oförändrad hastighet mellan våningarna så påverkas inte balanssystemet.
Citera
2018-12-05, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur kommer det sig att jag flyter i luft om jag inte är tyngdlös under fritt fall?
Jag tror att du förväxlar tyngd med vikt (massa). Man blir inte viktlös, men man blir tyngdlös, annars skulle man inte sväva i planet. Du ”glömde” att förklara orsaken till svävandet, när trycket densiteten och flytkraften är oförändrad.

Du flyter inte i luft, du faller fritt.
Tror inte att jag har förväxlat tyngd med vikt men man har ändrat ordens betydelse för att passa deras agenda.
Citera
2018-12-05, 17:52
Medlem
Häng en gopro, väldigt skyddat efter en heliumballong tillsammans med en gps. Släpp i väg den. Sen när ballongen spricker så letar ni upp kameran.. Sen kan ni tydligt se själva att jorden de facto inte är platt.
Citera
2018-12-05, 18:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jo, jag känner till den officiella doktrinen, men orkar inte upprepa mig.

Den "officiella doktrinen"?
Du menar det som du, jag och miljoner andra kan och har undersökt?

Jag har laborerat med fjädrar och kunnat konstatera att det behövs en kraft för att spänna ut en fjäder, jag har även konstaterat att töjningen av fjädern är proportionell mot kraften. Vidare har jag konstaterat att en fjäder töjs ut när man hänger en massa i den samt att fjäderns töjning är proportionell mot massans storlek. Jag har även konstaterat att storleken på töjningen inte är beroende av elektriska fält, magnetiska fält, omgivnings densitet, lufttryck och tusen andra faktorer.

Ovan är inte en "officiell doktrin" utan observationer. Från ovan observation kan de flesta av oss dra slutsatsen att massan som hänger i fjädern påverkas av en nedåtriktad kraft.

Förutom ovan enkla undersökningar har vi gjort tusentals andra undersökningar som samtliga ger stöd för att det finns en nedåtriktad kraft och att den kraften är proportionell mot massan. Samtidigt finns det zip,nill,nada stöd för din alternativa tes att det inte finns en nedåtriktad kraft. Och inte nog med att det inte finns stöd för din tes - den strider dessutom mot i princip allt inom fysiken.
Senast redigerad av madtop 2018-12-05 kl. 18:17.
Citera
2018-12-05, 18:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Tror inte att jag har förväxlat tyngd med vikt men man har ändrat ordens betydelse för att passa deras agenda.

Vad är din definition av massa, vikt, tyngd och kraft?

Och varför i hela världen måste du ha egna definitioner av allt? Det blir bara väldigt förvirrat när du inte har samma språk som alla andra.
Citera
2018-12-05, 19:24
Medlem
Citat:
Nu är du oärlig, har inte ifrågasatt balanssinnets fysiologi. Jag påstår att hårcellernas kristaller har högre densitet, därmed tyngd, än vätskan i båggångarna och kristallernas läge indikerar vad som är nedåt, men enligt dig är det gravitation som drar i kristallerna. Vi är oeniga om vad det är som påverkar balanssinnet men det har väl inget att göra med balanssinnets fysiologi.
Densitet är inte tyngd.
Gravitation har med balanssinnets fysiologi att göra. Det är frånvaron av gravitation som förvirrar balanssinnet vid tyngdlöshet.

Citat:
Dina argument är lite motsägelsefulla, å ena sidan hävdar du att det är gravitation drar i kristallerna och sen påstår du att balanssystemet kan fungera utan gravitation. Den officiella linjen är att gravitation är en del av balanssystemet och om nu en viktig komponent saknas i systemet så kan väl knappast tillvänjning lösa problemet. Det är inte som sjösjuka.
Vad är det som ersätter gravitation?

Vad är motsägelsefullt i det jag skrev?
Citat:
Balansorganet kan känna av rörelseförändringar i alla riktningar och det förändras inte i tyngdlöshet. Däremot kan man inte känna vad som är upp och ned eller kroppens läge utan gravitation och det stör balanssinnet med illamående och yrsel som följd.
Det går alldeles utmärkt att vänja sig vid en tyngdlös tillvaro. Man kommer fortfarande inte känna vad som är upp och ner, men illamåendet och yrseln går över.

Citat:
Vätskans densitet förändras inte. När hissen startar och börjar färden uppåt så trycks hårcellernas kristaller nedåt av startrörelsen, riktad uppåt. Samma fenomen uppstår, men omvänt, när hissens färd uppåt plötsligt stoppar, så fortsätter hårcellernas kristaller färden uppåt, nån mikrosekund.
Det kan förklara känslan av att ”lätta” när hissen på väg upp plötslig tvärstannar.
Om hissen färdas med oförändrad hastighet mellan våningarna så påverkas inte balanssystemet.
Ny beskrev du precis hur kroppen känner av rörelseförändringar i förhållande till tyngdkraften. Det är alltså inte densitet som är förklaringen. Tack för förtydligandet.
Citera
2018-12-06, 06:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag faller inte i förhållande till luften i planet.
Jag flyter i förhållande till luften i planet. vilket jag inte skulle ha gjort, om densiteten, trycket och flytkraften bestämt vad som är nedåt i planet.
Citera
2018-12-06, 07:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du kan inte träna på att vara tyngdlös, du är ju inte tyngdlös i fritt fall.
Vad skulle utslaget bli på en våg inne i planet?
Citera
2018-12-06, 08:40
Medlem
denupplyste1488s avatar
Vad finns i sådant fall i kanten på jorden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in