Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Förmågan att känna vad som är upp och ned slås ut i tyngdlöshet men man har ändå kvar förmågan att känna roterande och linjära rörelseförändringar. Balanssystemet störs alltså, men det sätts inte helt ur funktion trots tyngdlöshet.
Rymdsjuka pga störningar i balanssinnet av tyngdlösheten är inte helt ovanligt första dagarna i rymden, men går över när kroppen vant sig. Jag kan föreställa mig att astronauterna tar åksjukemedicin mot illamåendet om de behöver och att rymdpromenader inte är det första som står på schemat när man är nyanländ i rymden.
Du börjar inlägget med att medge att du inte är påläst gällande kroppens funktioner och avslutar med en helt ny förklaring till fysiologin bakom balanssinnet. Snabb inlärning...
En vätskas densitet förändras inte av rörelser. Hur kommer det sig att man känner om man rör sig uppåt eller nedåt när hissen startar om det är densitet som talar om vad som är nedåt och varför slutar vi känna hissens linjära rörelse när hastigheten är jämn?
Nu är du oärlig, har inte ifrågasatt balanssinnets fysiologi. Jag påstår att hårcellernas kristaller har högre densitet, därmed tyngd, än vätskan i båggångarna och kristallernas läge indikerar vad som är nedåt, men enligt dig är det gravitation som drar i kristallerna. Vi är oeniga om vad det är som påverkar balanssinnet men det har väl inget att göra med balanssinnets fysiologi.
Dina argument är lite motsägelsefulla, å ena sidan hävdar du att det är gravitation drar i kristallerna och sen påstår du att balanssystemet kan fungera utan gravitation. Den officiella linjen är att gravitation är en del av balanssystemet och om nu en viktig komponent saknas i systemet så kan väl knappast tillvänjning lösa problemet. Det är inte som sjösjuka.
Vad är det som ersätter gravitation?
Vätskans densitet förändras inte. När hissen startar och börjar färden uppåt så trycks hårcellernas kristaller nedåt av startrörelsen, riktad uppåt. Samma fenomen uppstår, men omvänt, när hissens färd uppåt plötsligt stoppar, så fortsätter hårcellernas kristaller färden uppåt, nån mikrosekund.
Det kan förklara känslan av att ”lätta” när hissen på väg upp plötslig tvärstannar.
Om hissen färdas med oförändrad hastighet mellan våningarna så påverkas inte balanssystemet.