2019-01-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Jag är tämligen övertygad att för att göra något som detta måste det finnas en bakomliggande personlighetsstörning om man inte har en akut psykos, personlighetsstörning är inte psykisk sjukdom utan avsaknad av vissa spärrar

vad kommer då avsaknaden av spärrarna i från då helt plötsligt
Citera
2019-01-27, 15:30
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag säger inte att sjukdom är en ursäkt, men jag tror faktiskt att en djup depression kan sluta på det här viset utan att GM har någon underliggande psykisk sjukdom utöver depressionen.

Man kan få jäkligt konstig verklighetsuppfattning och känna enormt hat och bitterhet mot människor, även de anhöriga. Jag säger inte att han var normal, men depression kan fucka upp skallen totalt. Ibland kommer tankar om att ta med sig så många i fallet som möjligt.

Tragiskt att ingen kunde förutse detta, jag misstänker att det är många i familjens närhet som ångrar att de inte följde sin intuition och gjorde en orosanmälan.

Precis som i Bjärredsfallet såg man att det fanns dåligt mående i bilden. Men trodde väl knappast att detta fanns på kartan. De flesta klarar ju av att sköta barn trots att man mår skit. Framförallt när man bara har barnen en vecka i taget. Man håller fasade uppe när barnen är vakna. När de somnat bryter man ihop, gråter, rasar. Så funkar nog de flesta. Tyvärr gick det åt helvete här. Hur fan skall omgivningen kunna förstå att barnen levde i livsfara?
Citera
2019-01-27, 15:31
Medlem
Larasofts avatar
Angående depression så screenar man bara utifrån om personen vill skada sig själv. Frågan om man vill skada andra faller under annan psykisk sjukdom vanligen paranoid psykos.

En obduktion av mördaren lär väl utvisa om han tagit någon substans.
Citera
2019-01-27, 15:32
Medlem
Har nyss sett filmen, vad jag ser är en Pappa som vill göra allt för sina barn MEN det betyder inte att han har rätt och skjuta dom.. Funderar på om han nu gick på medicin och mådde bättre av den så då kanske han slutade att ta den , vet många som gör så...Tror inte att det var för att straffa mamman på något sätt däremot så kanske inte relationen mellan mamman och barnen var så bra och har han då bestämt sig för att ta sitt egna liv så kunde han inte se att barnen hade någon framtid hos sin mamma.. Kan också vara som så att han blev vansinnig över något och det gick ut över barnen sen när "sanningen" kom ifatt honom så fanns det bara en utväg? Vad vet´jag, bara en hypotes
Citera
2019-01-27, 15:36
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Eller pratat om ilskan över att exet inte brydde sig om honom utan istället var förälskad i någon annan och dessutom att hon blockerat honom från sina sociala medier

Ja han borde ha pratar med en psykolog om att han han hade problem med att vara vuxen.

Så ser det ut för de flesta vuxna i hela världen, Samuel var en liten skör sjuk snöflinga som inte klarade av vuxen livet så han mördade sina två barn.

Jag kan förstå att det är jobbigt att göra slut och att den andra hittar en ny; jag har varit med om det. Jag har haft flickvänner som varit otrogna och jag har själv varit otrogen mot forna flickvänner. Så är det, men normala svenska män kommer över det. Samuel var ingen normal svensk man, han var en snöflinga som blev rasande när han inte längre kunde styra över sitt ex som hittat en ny flamma. Så pass rasande att han mördade hennes barn.
Citera
2019-01-27, 15:38
Bannlyst
Citat:
Jag är tämligen övertygad att för att göra något som detta måste det finnas en bakomliggande personlighetsstörning om man inte har en akut psykos, personlighetsstörning är inte psykisk sjukdom utan avsaknad av vissa spärrar

Men du är inte säker?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldpuma
De flesta verkar vara övertygade om att mamman är helt oskyldig till händelseutvecklingen. Kan det inte ligga något i det han nämner om utpressning och att hon är så kall? Om hon skulle bedrivit någon form av utpressning mot honom, kanske med hjälp av sin nya vän, kanske t o m medvetet drivit på då han var psykiskt instabil för att få honom att begå självmord? Att han sedan tog barnen med sig ingick säkert inte i planen.

Handlar nog kanske mer om att vad än mamman eventuellt kunnat ställa till med, kan inget ställas i proportion till att svepa undan sina gemensamma barns liv. Därtill har folk lätt att glorifiera eller döma utifrån den spontana känslan av ett sådant brotts avskyvärdhet och allt förefaller på förstasidan som svart eller vitt. Så är det ju oftast inte och det känner nog de allra flesta till också men det tar ett tag att landa.

Din tanke är en i raden av möjliga scenarior och jag är tveksam till att det någonsin blir klarlagt för allmänheten.

Vad vi ändå vet är att svartsjuka är ett inslag i sammanhanget men i hur pass stor mån är svårt att gradera utan att känna till så mycket mer i turerna.

Att man upplever kyla efter helt förändrade positioner är inget konstigt men det är sjävfallet så att om en part är påstridig och inte respekterar hur man ska förhålla sig efter en separation, måste andra parten markera tydligare, inte minst för sin egen självkänslas skull.

För en redan skadeskjuten kråka upplevs det nästan garanterat som en än mer frostigt bitande iskyla som bäddar för att andra griller slår rot i sinnet och tenderar växa okontrollerat ju mer åsidosatt och övergiven personen känner sig.

Det jag reagerar på i samband med det, om det var så, är att normala människor oftast knyter an än mer till sina barn och går in för att bara finnas till för dem vid livskriser. SR kanske också gjorde det även om det inte riktigt framstår så i efterhand.

Såg han sitt brott mot sina söner som ett sätt att skona dem från något långt värre, måste KA vara en ordentligt urflippad person. Riktigt så framstår det inte heller bl a av de bilder som tidigare varit tillgängliga på KA:s Instagram.

Jag tror inte KA är helt oskyldig i det större sammanhanget men tror knappast hon kan lastas för vad som skedde i slutändan. Förutsatt att det inte handlar om ytterligare en kvinna i stil med Arboga-kvinnan med extremt stor fallenhet för manipulationer.

Det finns inga klara belägg för något utöver just ovan nämnda svartsjuka och upplevd övergivenhet som SR själv gav utlopp för i sitt allra sista framträdande ovan jorden. Resterande är och förblir spekulationer gissar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag säger inte att sjukdom är en ursäkt, men jag tror faktiskt att en djup depression kan sluta på det här viset utan att GM har någon underliggande psykisk sjukdom utöver depressionen.

Man kan få jäkligt konstig verklighetsuppfattning och känna enormt hat och bitterhet mot människor, även de anhöriga. Jag säger inte att han var normal, men depression kan fucka upp skallen totalt. Ibland kommer tankar om att ta med sig så många i fallet som möjligt.

Tragiskt att ingen kunde förutse detta, jag misstänker att det är många i familjens närhet som ångrar att de inte följde sin intuition och gjorde en orosanmälan.
Detta är en mer allmänt men man skulle kunna fråga sig om alla kan få en djup depression eller om det krävs en viss underliggande psykisk sjukdom.
Citera
2019-01-27, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ingun
Har nyss sett filmen, vad jag ser är en Pappa som vill göra allt för sina barn MEN det betyder inte att han har rätt och skjuta dom.. Funderar på om han nu gick på medicin och mådde bättre av den så då kanske han slutade att ta den , vet många som gör så...Tror inte att det var för att straffa mamman på något sätt däremot så kanske inte relationen mellan mamman och barnen var så bra och har han då bestämt sig för att ta sitt egna liv så kunde han inte se att barnen hade någon framtid hos sin mamma.. Kan också vara som så att han blev vansinnig över något och det gick ut över barnen sen när "sanningen" kom ifatt honom så fanns det bara en utväg? Vad vet´jag, bara en hypotes
Du är totalt ute i cyklar, den själviska djäveln brydde sej bara om sej själv och ville hämnas på mamman, det fattar de flesta som sett filmen.
Citera
2019-01-27, 15:40
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Hur hade de löst det med barnen, varannan vecka, varannan helg?
Citera
2019-01-27, 15:41
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mozarti
Jag håller med om att i normala fall ska inte sådant leda till att en man/fru/sambo osv gör en sådan fruktansvärd sak. NU blev det tyvärr så och det beroende på psykisk sjukdom som antagligen kunde ha brustit senare beroende på vad som sker i livet, detta som nu utlöste dessa handlingar hos SR vet vi inte, så varför sitter vi här och spyr galla på varandra. I filmen så säger han enstaka ord som leder till olika beroende på hur vi som personer tar in info i via vår egen hjärna. Han håller ju inget planerat tal utan korta osammanhängda saker.

Utpressningen kan ha varit.

Jag litar inte på dig när du är ensam med barnen, jag vill ha egen vårdnad för att jag är rädd att du ska skada barnen eller sig själv! Oh jävlar rätt hon hade haft
Citera
2019-01-27, 15:41
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SitnamRumel
Känns som om man befinner sig i att avsnitt av "Snillen Spekulerar" från dårhuset. Vi vet följande med säkerhet när det gäller kvinnior:

- Det förekommer att kvinnor skickar filmer till exet när man har sex med den nya hingsten (i detta fall Anabolafghanen).
- Det förekommer att kvinnor lägger till exet i sms-tråden när man skriver sexsms till den nya hingsten (i detta fall Anabolafghanen)..
- Det förekommer att kvinnor hotar och utpressar att man skall anmäla exet för incest om han inte gör som hon säger.
- Det förekommer att kvinnor låter den nya hingsten (i detta fall Anabolafghanen) misshandla det gamla exet med hon tittar på.
- Det förekommer att kvinnor låter den nya hingsten (i detta fall Anabolafghanen) ha sex med sina barn.

Vi vet inte vad hon har gjort men många i denna tråd verkar ha gått på propagandan om att kvinnor är goda och män är onda. Så låt oss minska på de värsta lågmärken når det gäller spekulationer. Fokusera i stället på vad vi vet och vad vi kan ta reda på i faktaväg. Är t.ex. Anabolafghanen bekräftad? I så fall kan vi med stor sannolikhet anta att kvinnan i detta fall inte är någon ängel.

Tyvärr är det många gånger så det fungerar.
Det mest ondskefulla har ju utförts av kvinnor senaste åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in