2019-01-27, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turtleexpress
Jag är inte intresserad av förklaringar och ordval, demonstrera det du vill få sagt, har du inget mer så nöjer jag mig med att gå här ifrån med konfirmation att det inga bevis finns.
Du verkar synnerligen ointresserad av kunskap generellt. Svårt att avgöra om du bara är dum i huvudet eller trollar.

Det vi kallar tyngd är "den kraft som verkar på kroppar i ett gravitationsfält". Du har uppenbarligen en annan definition, men vägrar dela med dig av den. Högst troligt för att du inte har en susning om vad du ska skriva.

Enligt newtonsk fysik accelererar inte föremål utan att utsättas för en kraft. Tyngd beter sig på exakt alla mätbara sätt som en kraft. Så varför ska vi anta att det inte är en kraft?
Citera
2019-01-27, 11:58
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Gud vad härligt det skulle vara om du någonsin fick lämna ditt rum och se världen på riktigt. Resa till andra platser. Se månen vara tiltad åt ett annorlunda håll. Se stjärnbilder du aldrig sett. Uppleva tidsomställning. Uppleva när solen står i zenit. Miljoner människor upplever detta varje dag. Du sitter i ditt pojkrum och försöker komma på varför skolan gick åt helvete. Tyvärr berodde det inte på att lärarna ljög. Du kopplade bara inte.

Kolla bilden. Vad är det för märkligt med skuggorna?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/ff/Tropical-area-mactan-philippines.jpg/240px-Tropical-area-mactan-philippines.jpg
Folk tror att solen står spikrakt uppåt men det gör den inte, det är ögonen som luras bara. Jag har rest runt hela världen för olika projekt, jag har hålt föredrag också angående flat earth community och jag har över 2 miljoner följare som är trogna belivers som mig. Faktum är att hela platta jorden får sol på sig men inte samtidigt, utan en cirkulerar istället för att gå upp o ner. Så solen går aldrig riktigt ner.
Citera
2019-01-27, 11:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Nej många tror att solen försvinner från jorden när den går ner bakom horisonten, men i själva verket är den på annan plats. SÅ gör om gör rätt!!

Så du går med på att solen i alla fall går ner bakom horisonten. Bra.

Hur i all världen kan solen gå ner bakom horisonten på en platt jord utan att det blir mörkt på hela jorden?
Citera
2019-01-27, 12:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Folk tror att solen står spikrakt uppåt men det gör den inte, det är ögonen som luras bara. Jag har rest runt hela världen för olika projekt, jag har hålt föredrag också angående flat earth community och jag har över 2 miljoner följare som är trogna belivers som mig. Faktum är att hela platta jorden får sol på sig men inte samtidigt, utan en cirkulerar istället för att gå upp o ner. Så solen går aldrig riktigt ner.

Haha. Exakt som en annan tjomme som härjade i tråden för ett par månader sen. Han gjorde också föreläsningsturnéer.

Hur kan ’ögonen luras’? Varför kastar en lodrät pinne ingen skugga under zenit? Var sker lurandet? Var är skuggan?
Senast redigerad av Clay Allison 2019-01-27 kl. 12:39.
Citera
2019-01-27, 12:04
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Haha. Exakt som en annan tjomme som härjade i tråden för ett par månader sen. Han gjorde också föreläsningsturnéer.

Hur kan ’ögonen luras’? Varför kastar en lodrät pinne ingen under zenit. Var sker lurandet? Var är skuggan?
Allting lämna skugga, det är solen som påverkar det, med sin belysning över objektet då kommer en skugga automatiskt på det, prova lys en glödlampa på en pinne så ser du skuggan
Citera
2019-01-27, 12:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Allting lämna skugga, det är solen som påverkar det, med sin belysning över objektet då kommer en skugga automatiskt på det, prova lys en glödlampa på en pinne så ser du skuggan

Nämen det säger du inte. Fast om det står en helt lodrät stav på ekvatorn, så kastar den ingen skugga åt något håll pga ljuskällan är precis rakt ovanför.

Hur lurar ögonen dig då? Var är den skuggan och varför kan du inte se den?
Citera
2019-01-27, 12:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag är inte intresserad av förklaringar och ordval, demonstrera det du vill få sagt, har du inget mer så nöjer jag mig med att gå här ifrån med konfirmation att det inga bevis finns.

Men jösses, det är väl knappast jag som ska "demonstrera" olika saker. Det är du som agiterar för att i princip all vår kunskap om jorden är felaktig. Följaktligen är det du som ska förklara hur det hela hänger ihop.

Citat:
Nej det kan vi inte, tyngd och tyngdkraft är 2 helt skiljda saker.

Och en bra start är att förklara ditt påstående om att kraften tyngd och tyngdkraft är "2 helt skiljda saker."

Hur uppstår kraften tyngd och hur vet "tyngden" vad som är ned?
Hur kommer det sig att tyngden är lika stor oavsett föremålets densitet?
Hur kommer det sig att tyngden är lika stor i vakuum?

Varför är tyngden proportionell mot massan? Varför är storleken på kraften 10*massan?

Citat:
...demonstrera det du vill få sagt...

Vi har demonstrerat att det uppstår en attraherande kraft mellan massor. Vi har demonstrerat att kraften är proportionell mot produkten av massorna och omvänt proportionell med kvadraten på avståndet.
Senast redigerad av madtop 2019-01-27 kl. 12:13.
Citera
2019-01-27, 12:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

När du är ute på dina förläsarturneer och kanske är i ett land nära ekvatorn, lurar dina ögon även dig då, eller kan du se slagskuggor?
Citera
2019-01-27, 12:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
...demonstrera det du vill få sagt...
Citat:
Ett annat sätt att motbevisa att horisonten skulle va en kurva är genom att öka i höjd, ta ett flygplan eller skicka upp en ballong, hur högt vi än tar oss så ser vi horisonten stiga till ögon nivå, alltså du kommer alltid titta rakt fram för att se horisonten, vilket tyder på att du stiger från en platt yta.

Det finns tiotusentals demonstrationer som visar att "horisonten stiga till ögon nivå" är ett falskt påstående. Faktum är att det är precis tvärtom, ju högre upp du kommer desto lägre är horisonten.

Här är en av tiotusentals liknande observationer som tydligt visar att horisonten sjunker ju högre upp du kommer:
https://www.youtube.com/watch?v=BLQhUX8brbA
Citera
2019-01-27, 12:28
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Nämen det säger du inte. Fast om det står en helt lodrät stav på ekvatorn, så kastar den ingen skugga åt något håll pga ljuskällan är precis rakt ovanför.

Jag har besökt alla länder som står på ekvatorn alla gav skuggor så det är inga konstigheter. Som sagt ögonen som luras. Du tror du ser allt men ögat är så komplex så att man kan luras, ögonen kan tex hallucinera och tro man ser saker men man själva verket inte ser
Citera
2019-01-27, 12:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har besökt alla länder som står på ekvatorn alla gav skuggor så det är inga konstigheter. Som sagt ögonen som luras. Du tror du ser allt men ögat är så komplex så att man kan luras, ögonen kan tex hallucinera och tro man ser saker men man själva verket inte ser

Hur uppstår detta? Hur kan denna hallucination även drabba kameror? Hur kan det komma sig att just dina ögon inte luras?

Du har besökt 'alla länder som står på ekvatorn'... Ooookej
Citera
2019-01-27, 12:36
Medlem
Citat:

Gäller alltså mitt på dagen då solen står i zenit, före och efter så blir det såklart skugga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in