2019-01-27, 11:10
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turtleexpress
Menar du att du kan debunka perspektiv? Det vill jag höra, jag väntar.

Varför bemödar jag mig ens att svara...

Fråga A: Är perspektiv en kraft enligt dig?
Fråga B: Kan perspektiv böja ljus enligt dig?

Visa nu att DU inte är som dom andra plattskallarna här som uppenbart är troll då dom gång på gång kommer med ”buhuuu, du säger jag inte är utbildad”, ”snyft, du stället ju ledande frågor” eller ”jag svarar inte på dina frågor för om jag svarar på dina frågor så motbevisar jag ju mig själv”.
Citera
2019-01-27, 11:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför skulle jag vilja komma ifrån det faktum att det är en kraft? Räcker att jag kan skilja det från din dragnings kraft som du inte bevisar.

Tyngd är kraften som töjer fjädern. Bevisa dragnings kraften.

Bra då är vi överens, tyngd är den nedåtriktade kraft som töjer fjädern.
Och eftersom det är en kraft så kan vi kalla den tyngdkraft.

Citat:
Bevisa dragnings kraften.

Det kan vi göra på flera olika sätt, t.ex genom experiment där vi mäter kraften som uppstår mellan två massor. Här är ett exempel på ett sådant experiment:
http://kurslab.fysik.lth.se/V1Fysik/labrapport_EN.pdf
Citera
2019-01-27, 11:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Observerbar vart? Dina fötter känner din egen tyngd, vart får du dragningskraften ifrån?

Bevisa att massor attraherar andra massor p.g.a massan enbart. BEVIS inte påståenden.

Observationen att horisonten stiger till ögon nivå när vi ökar i höjd bevisar att jorden inte är en boll. På en boll måste horisonten falla när vi stiger.

'Horisonten stiger till vår höjd'? Vad betyder det? Hur observerar man det? Jag har aldrig upplevt detta. Har du någonsin varit utomhus utom när du gör med hunden?
Citera
2019-01-27, 11:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Observerbar vart? Dina fötter känner din egen tyngd, vart får du dragningskraften ifrån?

Tyngd är den nedåtriktade kraften.

Och du har fortfarande inte förklarat hur du anser att din variant av tyngd uppstår.

Citat:
Bevisa att massor attraherar andra massor p.g.a massan enbart. BEVIS inte påståenden.

Bevisas bland annat med ett Cavendish-liknade experiment.

Hur bevisar du din hemsnickrade variant av tyngd?
Senast redigerad av madtop 2019-01-27 kl. 11:18.
Citera
2019-01-27, 11:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Observationen att horisonten stiger till ögon nivå när vi ökar i höjd bevisar att jorden inte är en boll. På en boll måste horisonten falla när vi stiger.

Det är ett falskt påstående, horisonten stiger inte till "ögon nivå".
Det är precis tvärtom, ju högre upp du befinner dig desto lägre än horisonten.

Citat:
På en boll måste horisonten falla när vi stiger.

Och det är exakt det vi kan observera. Du kan t.ex spana in det här klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=Z23-fu7dTsk
Senast redigerad av madtop 2019-01-27 kl. 11:23.
Citera
2019-01-27, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Bra då är vi överens, tyngd är den nedåtriktade kraft som töjer fjädern.
Och eftersom det är en kraft så kan vi kalla den tyngdkraft.

]

Nej det kan vi inte, tyngd och tyngdkraft är 2 helt skiljda saker. Det va ett patetiskt försök, ni har uppenbarligen inte svaren som kan rädda mig från min nyfunna"idioti".
Som jag trodde.....
Citera
2019-01-27, 11:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej det kan vi inte, tyngd och tyngdkraft är 2 helt skiljda saker. Det va ett patetiskt försök, ni har uppenbarligen inte svaren som kan rädda mig från min nyfunna"idioti".
Som jag trodde.....

Så enligt dig är tyngd en nedåtriktad kraft men vi kan inte kalla den tyngdkraft. Är "kraften tyngd" ett okej uttryck?

Vad är det för skillnad på tyngd och tyngdkraft? Hur uppstår tyngd? Hur vet tyngden vad som är ned?

Citat:
tyngd och tyngdkraft är 2 helt skiljda saker.

Förklara vad som skiljer. Båda är nedåtriktade krafter, vad skiljer "kraften tyngd" från "tyngdkraft"?

Citat:
... ett patetiskt försök, ....

Varför är det ett "patetiskt försök" att kalla kraften som skapas av en tyngd för tyngdkraft?
Senast redigerad av madtop 2019-01-27 kl. 11:37.
Citera
2019-01-27, 11:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Varför skulle jag vilja komma ifrån det faktum att det är en kraft? Räcker att jag kan skilja det från din dragnings kraft som du inte bevisar.

Tyngd är kraften som töjer fjädern. Bevisa dragnings kraften.

Men du, du är så nära nu. Menar du att det finns två olika sorters krafter som kan tänja fjädrar?
Citera
2019-01-27, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Så enligt dig är tyngd en nedåtriktad kraft men vi kan inte kalla den tyngdkraft. Är "kraften tyngd" ett okej uttryck?

Vad är det för skillnad på tyngd och tyngdkraft? Hur uppstår tyngd? Hur vet tyngden vad som är ned?

Förklara vad som skiljer. Båda är nedåtriktade krafter, vad skiljer "kraften tyngd" från "tyngdkraft"?

Varför är det ett "patetiskt försök" att kalla kraften som skapas av en tyngd för tyngdkraft?
Jag är inte intresserad av förklaringar och ordval, demonstrera det du vill få sagt, har du inget mer så nöjer jag mig med att gå här ifrån med konfirmation att det inga bevis finns.
Citera
2019-01-27, 11:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag är inte intresserad av förklaringar och ordval, demonstrera det du vill få sagt, har du inget mer så nöjer jag mig med att gå här ifrån med konfirmation att det inga bevis finns.

Menar du att man måste ses och göra mätningar tillsammans?

Accepterar du inte skriven text dom demonstration?

Vad tänker du är orsaken till månförmörkelsen härom dagen?
Citera
2019-01-27, 11:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Det går ju fö uselt för bevisföringen kring en platt jord.

Du kan väl ’demonstrera’ innan du går härifrån?
Citera
2019-01-27, 11:54
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast det ser ju varje person som betraktar en solnedgång så det är ett rätt dödfött argument.

Vad skulle poängen med den konspiration vara?
Nej många tror att solen försvinner från jorden när den går ner bakom horisonten, men i själva verket är den på annan plats. SÅ gör om gör rätt!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in