2019-01-27, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Jag tror det mest troliga är att SR har blivit sjuk.
Jag kan ju inte veta det, han kanske har varit en rakt igenom ond människa.
Men jag är tveksam till det.
Jag tror det är lättare för människor att distansera sig från sådana här fruktansvärda händelser genom att tänka ja men han var ond, ett avskum till människa.
För tänk om han inte var det?
Kan någon jag känner eller tom älskar kunna göra något sådant? Nej det är otänkbart så han måste vara ond och sådana människor känner inte jag.
Tack och lov är ju detta något väldigt ovanligt så man behöver ju inte gå och vara rädd att bara för att någon mår väldigt dåligt så händer något sådant här ofattbart vedervärdigt.
Han tappade hela sin kompass och gick emot naturens lagar.
Av allt han upplevt och press tillsammans med en skörhet och sjukdom så gick han helt sönder som människa. Det logiska blev ologiskt och det ologiska blev logiskt. Han tänkte inte som en frisk människa med en frisk hjärna.
Det är så fruktansvärt tragiskt och han borde varit inlagd och fått mycket hjälp.
Fruktansvärt för anhöriga och vänner och de två små fina pojkarna som inte fick leva sina liv. De hade hela sitt liv framför sig.
När någon tar livet av sig så tror de att nu slutar smärtan. Men smärtan flyttar bara till dem som finns kvar.
Detta är så ofattbart tragiskt så man vill inte ens tänka på det men att hata tror jag inte hjälper någon. Och om detta ska förhindras i framtiden så är inte hat vägen att gå.

Sunda ord från en människa med ett stort hjärta. Lyckliga äro de som har din vänskap.
Citera
2019-01-27, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mozarti
Det var väll även SR och systrarnas barndomshem, vi vet ju inte vad som står skrivet efter det föräldrarna överlät gården till SR. Kan finnas något skrivet att vid ev SR bortgång så ska den och den ta över, bara som ett exempel.

Enligt sambolagen.
Om din partner flyttar in till din bostad så kan denne endast i extremfall få ta över din bostad med hjälp av sambolagen.

Gällande arvsrätten.
Om idioten endast dödat sig själv så hade barnen ärvt minst 50% av tillgångarna. Och då modern vart ensam vårdnadshavare blir hon även förvaltare av arvet om inget annat anges i testamente m.m
Var ett tag sen jag höll på med arvsrätt och sambolagen så regelverket kan ha ändrats sen dess.
Citera
2019-01-27, 11:31
Medlem
Sdhatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Aha, ja det låter troligt.

Om du söker Samuel R på Facebook så hittar du hennes inlägg.
Hon lär väl ha hört skotten om hon va hemma
Citera
2019-01-27, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Jag tror det mest troliga är att SR har blivit sjuk.
Jag kan ju inte veta det, han kanske har varit en rakt igenom ond människa.
Men jag är tveksam till det.
Jag tror det är lättare för människor att distansera sig från sådana här fruktansvärda händelser genom att tänka ja men han var ond, ett avskum till människa.
För tänk om han inte var det?
Kan någon jag känner eller tom älskar kunna göra något sådant? Nej det är otänkbart så han måste vara ond och sådana människor känner inte jag.
Tack och lov är ju detta något väldigt ovanligt så man behöver ju inte gå och vara rädd att bara för att någon mår väldigt dåligt så händer något sådant här ofattbart vedervärdigt.
Han tappade hela sin kompass och gick emot naturens lagar.
Av allt han upplevt och press tillsammans med en skörhet och sjukdom så gick han helt sönder som människa. Det logiska blev ologiskt och det ologiska blev logiskt. Han tänkte inte som en frisk människa med en frisk hjärna.
Det är så fruktansvärt tragiskt och han borde varit inlagd och fått mycket hjälp.
Fruktansvärt för anhöriga och vänner och de två små fina pojkarna som inte fick leva sina liv. De hade hela sitt liv framför sig.
När någon tar livet av sig så tror de att nu slutar smärtan. Men smärtan flyttar bara till dem som finns kvar.
Detta är så ofattbart tragiskt så man vill inte ens tänka på det men att hata tror jag inte hjälper någon. Och om detta ska förhindras i framtiden så är inte hat vägen att gå.

Det finns väl få människor utan fel och brister, en det är väl inte heller vad som avses när man säger att någon är ond som mördar sina barn. De flesta av oss förstår nog att detta också varit en hyvens kille ibland. Jag tror att begreppet ondska i dagens samhälle ska ses utanför den religiösa definitionen där människor föds onda eller goda. Idag så ser vi på ondska som handlingar just svårt störda människor ibland utför, dvs väldigt grova brott såsom exempelvis mord på sina barn. Inom sjukvården så säger man dock inte att dessa människor är onda, utan man ger dem istället en diagnos.
Citera
2019-01-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violsmurf
Kunde inte uttryckt det bättre själv. Det är uppenbart många i den här tråden saknar insikt i hur psykisk misshandel kan få den mest stabila person ur balans och göra de mest obegripliga handlingar, Hur som helst är det en tragisk händelse oavsett vems sida man än betraktar det från.

Jag har mer tänkt att han är ledsen över att han är tvungen att ta sitt eget liv för att slippa fängelse.
Hade han inte om någon sagt där och då att ”du, du får samhällstjänst istället för fängelse” lagt ner bössan och valt det?? Jag vet inte
Citera
2019-01-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Han MÅSTE väl vara påverkad av något? Annars klarar man väl ändå inte av något sånt här, hur hatisk och deprimerad man än är.

Om det är som jag tror att han är narcissist el psykopat blir det fel när man försöker förstå en sådan person utifrån sina egna känslor och värderingar.
Deras känsloliv är flackt och de fungerar inte som vi. Kan inte ens känna något för sina barn mer än den bit som kan hjälpa dem att själva att verka bättre eller ge dem fördelar. I detta fall vapen i en hämndauktion.
I mitt fall tillhörde barnen mitt psykopatiske ex image att vara den perfekta gulligaste pappan. Alla runt honom trodde att han levde för sina barn. Han slog dem och lämnade dem helt när han ifrågasattes.
Jag levde med mitt ex i 7 år och trots all ondska emot mig o barnen tog det mig år att sluta tycka synd om honom - vilket var hans främsta vapen. Hade jag inte kommit på att han skadade barnen hade jag förmodligen inte fattat än.
Mamma här har inte varit ifrån honom särskilt länge o kan mycket väl fortfarande vara påverkad av hans nedbrytning och tycka synd om honom och förstå precis som många här inne också verkar försöka göra.

Och nej jag har ingen riktig utbildning el poäng angående detta men har haft mycket kontakt med flera av de främsta experterna och läst på massor av avhandlingar o böcker om detta.
Om det nu är som jag tror är det inte ett tillstånd han är i utan en personlighetsstörning.

Den rättspsykiatriska undersökningen av Dalaröpappan som brände upp sina barn - också för att hämnas visade på att han har drag av både Borderline och Narcissistisk personlighetsstörning.
Den mixen ska vara en av de värsta. När de utvärderat riskerna med mitt ex har de sagt att det är bättre att "bara" vara psykopat eftersom de brukar släppa ex o barn helt efter de hittat ett nytt offer..

Att hans vänner försvarar honom är inte konstigt - de kan mycket väl vara helt duperade. Vältalighet o charm är framträdande drag..
Citera
2019-01-27, 11:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mozarti
Det var ju hur han kände just då och han tyckte säkert jätte synd om sig själv men förlåter ju inte det han gjorde innan sändningen. En hjärna som tippat över som många skriver här, tänker inte som en hjärna som är mer stabil. Förtvivlan som han säkert kände kan utlösa det mesta tyvärr. Därmed så rättfärdigar jag inte SR´s handlingar för de är så fruktansvärda ;(

Ja, men så är det. Finns inget rationellt tänkande kvar där, just då. Jag förstår att du och andra inte ursäktar handlingen. Det är mänskligt att vilja förstå. Dock tror jag inte det går, Samuel tog med sig alla riktiga svar till graven. Det är bara han som kunde förklarat eftet att ha lugnat ner sig, varför det gick så långt som till barnamord.
Citera
2019-01-27, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sdhataren
Om du söker Samuel R på Facebook så hittar du hennes inlägg.
Hon lär väl ha hört skotten om hon va hemma
Ja, tänkte på det med. Vilken hemsk tanke
Citera
2019-01-27, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Hur skulle det gå till annars... om han inte skjutit pojkarna först?
Ja, det spelar väl ingen roll. Juridiskt alltså
Citera
2019-01-27, 11:56
Medlem
Flashig78s avatar
Ett brev hade väl funkat lika bra, bättre, än videon? Men kanske han lämnat efter sig ett sånt också.
Citera
2019-01-27, 11:59
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ett brev hade väl funkat lika bra, bättre, än videon? Men kanske han lämnat efter sig ett sånt också.

Det kanske var något spontat han gjorde? Enligt hans grannar så var han impulsiv. Läste det i expressen.
Citera
2019-01-27, 12:00
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violsmurf
Kunde inte uttryckt det bättre själv. Det är uppenbart många i den här tråden saknar insikt i hur psykisk misshandel kan få den mest stabila person ur balans och göra de mest obegripliga handlingar, Hur som helst är det en tragisk händelse oavsett vems sida man än betraktar det från.
Jo, men isåfall skulle det begås barnamord på grund av psykiskt misshandel hela tiden. Jag skrev i ett tidigare inlägg att de som "försvarar/försöker förklara" den här mannens beteende troligtvis inte kom på tanken att tycka synd om Breivik och Akilov när de begick sina terrorbrott.

De hade radikaliserats och det fanns orsaker till det såklart, liksom det finns bakomliggande orsaker till att "vanligt hederliga människor" flippar ur och skjuter sina barn. Men ibland är det skillnad på skit och pannkaka, speciellt när man hör och läser om hur trevlig mördaren har varit i hela sitt liv, då måste ju någon annan gjort honom till ett monster.

Den här mannen var inte psykiskt sjuk när han mördade sina pojkar och sig själv. Han var under stark press och hade djup ångest, men mest var han knäckt, arg och hatiskt mot barnens mamma och ville straffa henne. Simple as that.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in