Citat:
Ursprungligen postat av
NorthernAngel
jag vet inte hur länge sedan det var och hur sambolagen påverkar arvsätten. Men om det pågick bråk om att hon ville ha halva gårdens värde i bodelning så kan ju det vara "utpressningen" han talar om för då skulle han antagligen få sälja och flytta då det är svårt att få fram så mycket kontanter som halva gården. Men sådant med bodelning kan jag inte, jag har inte delat något med en kille på det viset.
Om bostaden införskaffats för det gemensamma boendet hade det handlat om en bodelning rakt av. Men så verkar ju inte fallet om SR själv ärvt bostaden.
Hade de varit gifta hade KA haft rätt till hälften av alla tillgångar som inte undantagits av enskilda dokument eller personliga äganden.
I undantagsfall skulle KA ändå kunnat haft rätt att överta bostad om t ex barn funnits vid liv men SR avlidit utan att de varit gifta men KA hade då behövt lösa gårdens värde till SR:s syskon om inte detta var ordnat på förhand och dokumenterat i testamente.
I det här fallet är SR och KA inte gifta. De bor inte ens ihop längre. Och om inga kända bröstarvingar finnes.
Då går bostaden till kvarvarande släkt dvs SR:s syskon om inget testamente finnes som säger annat och som troligtvis syskon godkänt, vilket inte låter sannolikt men visst finns undantag.
Om inte övriga bohaget redan delats vid bodelning i samband med KA:s avflytt, rörande saker som inköpts till det gemensamma boendet efter att de flyttat ihop, antar jag att det blir en bodelning mellan KA och dödsbo.
Lite förenklat men så som det fungerar i stora drag.