Citat:
Ursprungligen postat av
clandeztino
Håller med dig rent tankemässigt, men uppgifterna i tex följande artikel talar ju för att det tog längre tid:
https://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/tio-ar-sedan-dubbelmordet-7428269.aspx
Hur får du ihop det? Larmsamtalet finns exakt tidsuppgift på och tidpunkten när vittnena vid övergångsstället såg gm stöds väl av att de hörde sirener samtidigt? Vilket gjort att man kan veta ganska exakt när de såg den förmodade gm passera övergångsstället.
Jag kan nog inte förklara det. Vi hamnar väl i följande alternativ:
-De hör sirener men fordonen är på väg till något annat. Denna är väl dock inte så sannolik då polisen lär kollat alla utryckningarna i detalj.
-Gärningsmannen är någon annanstans innan han går ner över Djurgårdsgatan. Denna håller jag för nästan otrolig.
-Vittnet vid övergångsstället ser fel gubbe. Jag tror inte på detta. Polisen ger ju inte ut det de har, om de gjorde det skulle man kunna bedöma hur troligt det är att det är gärningsmannen.
Men min tro är att vittnet träffat gärningsmannen och att det är circus två minuter efter dådet, resten av omständigheterna får man kanske bortse ifrån.