2019-01-26, 18:50
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Ett vittne jag pratade m på morddagen såg antagligen han i trädgårdsföreningen utan m något lindat runt handen och såg helt borta ut. Vittnet blev rädd o tänkte den här ska man nog akta sig för. Då var han på stora gräsmattan vid scenen typ

Bra då kan du tipsa polis om den här personen så hämtar dom in honom. Lagom till morgonmackan.
Citera
2019-01-27, 02:52
Medlem
Är det någon som sitter inne på tillräckligt adekvat fakta (och tid/ork) om de vittnesmål som finns; och orkar göra en kort sammanfattning?
Citera
2019-01-27, 04:03
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Ni som verkar tro mer på att GM begick ett sk vansinnesdåd, möjligen påverkad av droger och/eller i en psykos...
Hur förklarar ni att han ger pojken extremt många hugg, men inte kvinnan. Är det så att ett vittne ser honom och att han därför inte går loss på kvinnan utan då tar till flykten, så är det ett rationellt handlande. Och det stämmer dåligt in på hur ett vansinnesdåd går till, där det inte finns tillstymmelse till något rationellt handlande överhuvudtaget

Det kan tyckas märkligt för icke invigda men jag har sett en psykotisk människa som agerat våldsamt i en akut psykos. I det totala kaoset & mitt i våldshandlingen så handlar personen "förnuftigt" Inte förnuftigt men som att personen är i sina sinnens fulla bruk mitt i allt det sjuka. Det kan gå att nå den akut sjuke med hjälp av ord & handlingar. Kvinnan som blev attakerad kanske skrek högt och nådde våldsverkarens innersta väsen så att hen avbröt sin handling. Låter förmodligen kluvet men i en psykotisk människas värld utspelas en handling som de övriga i omgivningen inte har en susning om. Det är inte säkert att den som utfört handlingen minns det alls eller så minns hen bara fragment som liknar drömmar. Lek med tanken att det som utförde morden var i en psykos och trodde att de två som dog var delaktiga i något hemskt och i handlingen som skedde i våldsmannens tankar var det självförsvar. Ett sånt scenario är fullt möjligt så som 100000 andra scenarion. Det är inte säkert att omvärlden någonsin får veta sanningen om våldsverkare var i en akut psykos. Men om det var så borde det finnas människor som iakttagit våldsverkaren och tänkt tanken att hen kan vara inblandad. Om våldsverkaren bor i närheten av händelsen. Eller av andra anledningar befunnit sig på platsen. En sån eventuell psykos går inte att dölja för omvärlden. En människa med en sån akut psykos behöver sjukvård för att landa och inte dö av vätskebrist matbrist ihjälfrysning mm då personen i fråga är oförmögen att ta hand om sig själv och förmodligen beter sig underligt för omvärlden. En sådan psykos lägger sig inte efter att eventuellt drog rus lagt sig.
Senast redigerad av greta-forveten 2019-01-27 kl. 04:07. Anledning: Stavfel
Citera
2019-01-27, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Ah där sa du nåt, varför det inte finns några vittnet efter trädgårdsföreningen kan ju bero på att de var två då samtidigt som polisen efterlyste vittnesmål av en ensam person.

Kan inte redigera men blev lite fel när jag skrev, menade att polisen efterlyste vittnesmål om (eller iakttagelser av) en gärningsman.. vilket kan ha gjort att de som eventuellt såg två personer som tillsammans (eller där den ena) uppträde konstigt kanske inte tipsade till polisen eftersom de ju var två stycken och inte en.
Citera
2019-01-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Det kan tyckas märkligt för icke invigda men jag har sett en psykotisk människa som agerat våldsamt i en akut psykos. I det totala kaoset & mitt i våldshandlingen så handlar personen "förnuftigt" Inte förnuftigt men som att personen är i sina sinnens fulla bruk mitt i allt det sjuka. Det kan gå att nå den akut sjuke med hjälp av ord & handlingar. Kvinnan som blev attakerad kanske skrek högt och nådde våldsverkarens innersta väsen så att hen avbröt sin handling. Låter förmodligen kluvet men i en psykotisk människas värld utspelas en handling som de övriga i omgivningen inte har en susning om. Det är inte säkert att den som utfört handlingen minns det alls eller så minns hen bara fragment som liknar drömmar. Lek med tanken att det som utförde morden var i en psykos och trodde att de två som dog var delaktiga i något hemskt och i handlingen som skedde i våldsmannens tankar var det självförsvar. Ett sånt scenario är fullt möjligt så som 100000 andra scenarion. Det är inte säkert att omvärlden någonsin får veta sanningen om våldsverkare var i en akut psykos. Men om det var så borde det finnas människor som iakttagit våldsverkaren och tänkt tanken att hen kan vara inblandad. Om våldsverkaren bor i närheten av händelsen. Eller av andra anledningar befunnit sig på platsen. En sån eventuell psykos går inte att dölja för omvärlden. En människa med en sån akut psykos behöver sjukvård för att landa och inte dö av vätskebrist matbrist ihjälfrysning mm då personen i fråga är oförmögen att ta hand om sig själv och förmodligen beter sig underligt för omvärlden. En sådan psykos lägger sig inte efter att eventuellt drog rus lagt sig.
Välkommen till tråden! Du pekar på något viktigt när det gäller psykoser; vanföreställningar och hallucinationer. GM kan mycket väl ha smugit i buskarna innan dådet, kanske med vanföreställningen att han var förföljd av ett barn och nu måste rädda sig själv genom att döda barnet. Att vittnet A-L överfölls berodde i så fall på att han kände hot från hennes sida, hon sprang ju fram för att försöka gripa in.
Citera
2019-01-27, 11:08
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten

Exakt. Dom tror ofta att någon är ute efter dom, då kan dom bli väldigt våldsamma snabbt.
Citera
2019-01-27, 11:19
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Har lite svårt att begripa
den slutledningen. Det mest troliga måste väl vara att gm gav sig på A-L för att döda henne? Vad annars, skrämma? Låter ännu mer osannolikt imho. Att bara skära halsen av en vuxen person som försvarar sig med armar etc är nog inte så enkelt. Finns väl tom vittnesuppgifter om att gm återvände till A-L för att knvihugga henne ytterligare då hon skrek efter att han först avlägsnat sig från platsen? I senaste rekonstruktionen nämns inget om det, antingen för att det inte stämmer eller för att det i sammanhanget inte var relevant. A-L utsattes iaf för ett såpass grovt våld att det det i min värld är svårt att få det till nåt annat än att uppsåtet var att döda. Att gm inte lyckades med det kan väl vara att han i sitt stressade tillstånd trodde att han dödat henne och var sansad nog att förstå att ju längre tid han dröjde sig kvar på brottsplatsen desto mer ökade risken för att gripas omedelbart? Han verkar ha varit medveten om den risken, varför han genast gjorde sig av med mordvapen och lite senare ändrade yttre signalement.

Förstår att man kan dra olika slutsatser av allt, och just därför ska man vara försiktig med att vara allt för säker på sin sak. Gäller även mig.

Tänker mest att han nog inte hade någon smart plan med att döda AL för att hon såg honom osv. Han är helt enkelt våldsam den här dagen pga något. Sen lugnar han ner sig när han inte har kniven längre. M och AL hade nog en jävla otur den dagen.
Citera
2019-01-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Tänker mest att han nog inte hade någon smart plan med att döda AL för att hon såg honom osv. Han är helt enkelt våldsam den här dagen pga något. Sen lugnar han ner sig när han inte har kniven längre. M och AL hade nog en jävla otur den dagen.

Precis, det är frågan. Men om vi leker med tanken att gm var helt rationell: att han var ute efter att döda Mohammed och att han sen dödade A-L för att han kände igen henne/var osäker på om hon kunde känna igen honom.. vad säger då att han inte tidigare hade riggat ett alibi? Tex sett till att en studiekamrat skrev hans namn på den närvarolista som skickades runt under föreläsningen (kan ju ha sagt till vännen att han mådde dåligt etc.). Vet själv när jag studerade på universitet att det hände då och då att man skrev upp frånvarande studiekamrater på den, och vice versa. Jag menar nog bara att om det var ens lite planerat, det räcker med samma dag.. så är det fortfarande lätt att skaffa sig ett alibi som gör det svårt för polisen att knäcka. Han kan till och med ha skickat iväg ett sms efter morden till en studiekamrat och bett honom skriva på en närvarolista pga försovning/trötthet eller allmänt osug. Skulle vännen ha reagerat på det? Kanske, men inte helt säkert.. med tanke på att media från första stund gick ut med att man sökte en vettvillig galning som hörde röster. Första sidorna i den här tråden är en bra spegling av vilken typ av gärningsman man sökte. De handlar nästan uteslutande om den svenska psykvården. Det gjorde att många kan ha uteslutit personer i sin närhet som i efterhand stämde in på signalementen men som inte av sin omgivning betraktades som det psykmonster man till en början trodde var mördaren.
Citera
2019-01-27, 11:46
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Precis, det är frågan. Men om vi leker med tanken att gm var helt rationell: att han var ute efter att döda Mohammed och att han sen dödade A-L för att han kände igen henne/var osäker på om hon kunde känna igen honom.. vad säger då att han inte tidigare hade riggat ett alibi? Tex sett till att en studiekamrat skrev hans namn på den närvarolista som skickades runt under föreläsningen (kan ju ha sagt till vännen att han mådde dåligt etc.). Vet själv när jag studerade på universitet att det hände då och då att man skrev upp frånvarande studiekamrater på den, och vice versa. Jag menar nog bara att om det var ens lite planerat, det räcker med samma dag.. så är det fortfarande lätt att skaffa sig ett alibi som gör det svårt för polisen att knäcka. Han kan till och med ha skickat iväg ett sms efter morden till en studiekamrat och bett honom skriva på en närvarolista pga försovning/trötthet eller allmänt osug. Skulle vännen ha reagerat på det? Kanske, men inte helt säkert.. med tanke på att media från första stund gick ut med att man sökte en vettvillig galning som hörde röster. Första sidorna i den här tråden är en bra spegling av vilken typ av gärningsman man sökte. De handlar nästan uteslutande om den svenska psykvården. Det gjorde att många kan ha uteslutit personer i sin närhet som i efterhand stämde in på signalementen men som inte av sin omgivning betraktades som det psykmonster man till en början trodde var mördaren.

Ja absolut. Planerat eller ej planerat, det är väl det som är frågan. Som du skrev skulle en tänkbar förklaring till att man inte hittat honom via sök och vittnen efter morden kunna vara att han går vidare med en kompis från TRF. Kanske en lite mer vaken vän som kan styra upp honom och ta bort honom från platsen. Till bil eller en lägenhet.
Citera
2019-01-27, 11:49
Medlem
Här en tråd från 2004, pre morden, om butiken som pappa Ammouri ska ha ansvarat för: https://m.sweclockers.com/forum/trad/251167-sekvencia-linkoping
Citera
2019-01-27, 12:01
Medlem
Citat:
Håller med dig rent tankemässigt, men uppgifterna i tex följande artikel talar ju för att det tog längre tid: https://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/tio-ar-sedan-dubbelmordet-7428269.aspx

Hur får du ihop det? Larmsamtalet finns exakt tidsuppgift på och tidpunkten när vittnena vid övergångsstället såg gm stöds väl av att de hörde sirener samtidigt? Vilket gjort att man kan veta ganska exakt när de såg den förmodade gm passera övergångsstället.
Jag kan nog inte förklara det. Vi hamnar väl i följande alternativ:
-De hör sirener men fordonen är på väg till något annat. Denna är väl dock inte så sannolik då polisen lär kollat alla utryckningarna i detalj.
-Gärningsmannen är någon annanstans innan han går ner över Djurgårdsgatan. Denna håller jag för nästan otrolig.
-Vittnet vid övergångsstället ser fel gubbe. Jag tror inte på detta. Polisen ger ju inte ut det de har, om de gjorde det skulle man kunna bedöma hur troligt det är att det är gärningsmannen.

Men min tro är att vittnet träffat gärningsmannen och att det är circus två minuter efter dådet, resten av omständigheterna får man kanske bortse ifrån.
Citera
2019-01-27, 12:02
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Här en tråd från 2004, pre morden, om butiken som pappa Ammouri ska ha ansvarat för: https://m.sweclockers.com/forum/trad/251167-sekvencia-linkoping

Den var väl lite lurig den där dataaffären, men det är ju det där att GM går på sonen och inte han som har dataaffären som känns osannolikt. Att välja ett barn känns lite för kallt om det var rationellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in