2019-01-26, 13:21
Medlem
mattheuss avatar
Vilken mekanism får en människa att begå ett utvidgat suicid.
Till och börja med tror jag man ska inse att detta handlar om sjukdomar, något som kan klassas som allvarlig psykisk sjukdom eller inte.

Majoriteten av alla suicid handlar om psykisk sjukdom i djup depression/melankoli/psykos.
Vi vet inte men kan med god rimlighet anta att han hade en diagnos som kanske var obehandlad.
Relationsdrama är en vanligt utlösande orsak.

Han hade kunna få hjälp och ....
Citera
2019-01-26, 13:22
Medlem
Natsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvet87
Jo jag tror också han haft kontakt med någon/några via sms/samtal under kvällens gång. Ingen vet ju när han tog död på sina pojkar heller. Att han ser nyduschad ut beror på att han sitter i poolen och sänder live
Kan bero på att han kände behovet att tvätta av sig barnens blod.
Citera
2019-01-26, 13:23
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis, min åsikt också. Livet är inte helt svart eller vitt. Vi vet inte vad vi är kapabla till förrän vi på något tvingas in i en för oss själva olösbar situation. Alltför många här inte är helt känslostyrda. Precis som Samuel. Jag är också mycket berörd men försöker ändå analysera. Han mår mycket psykiskt dåligt har därför tunnelseende kan inte se någon lösning. Man gör det alltför lätt för sig själv genom att prata om ondska. Här handlar det om förtvivlan, svartsjuka, hämndbegär, sorg, depression och ångest - allt i en enda röra.
Och se största offren i denna tragedi blev två oskyldiga barn. Det är en så sorglig historia.
Och jag kan inte ens förställa mig de anhörigas lidande just nu.

"Här handlar det om förtvivlan, svartsjuka, hämndbegär, sorg, depression och ångest - allt i en enda röra."

Det är väl något de flesta kan känna i en skilsmässa? Jag har i vart fall inte haft ihjäl mina grabbar.

Han kan inte ha varit frisk när han var "frisk", innan allt rasade för honom.
Citera
2019-01-26, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Fyfan vilken jävla svin hon är.
Hoppas hon är nöjd nu när hennes problem äntligen är ur världen.
Känner du henne personligen? För du tycks veta betydligt mer om honom och henne än alla vi andra andra?

Eller trollar du bara?
Jag skulle i vilket fall säga att det borde vara uppenbart vilket det stora svinet i den här tragedin är. Man mördar inte sina egna barn. Jag skulle säga att en barnamördare i en separation är det större svinet.
Citera
2019-01-26, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Videon

https://streamable.com/md44u

Vad fan är det här för drama i den grunda genpoolen? Efterblivna ska kastreras och inte tillåtas skaffa barn.

Allt är himmel eller helvete, empatisk och kognitiv oförmåga leder till ett utagerande utan konsekvenstänk.
Senast redigerad av Bananrepublikan 2019-01-26 kl. 13:33.
Citera
2019-01-26, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Fyfan vilken jävla svin hon är.
Hoppas hon är nöjd nu när hennes problem äntligen är ur världen.
Men snälla, VAD vet du?
Skyll inte detta på henne. Folk separerar och skapar sig nya liv, ibland är parterna inte helt överens.
Oftast är det nog så. Men att beskylla henne för detta är fruktansvärt och omoget.
Jag är ganska säker på att hon inte önskade att någon skulle dö, allra allra minst sina barn - Stackars mamma och övriga anhöriga❤️
Citera
2019-01-26, 13:28
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barninist
Såklart att man kan göra mycket - hela livet. Men nu handlade det om en liten sak i detta fall som kan spela roll - just att en kvinna kan skriva över barnen på sin adress, lagstiftning och metoder kring det. Och då råkar jag veta vad som gäller. Och i det fallet just då kan pappan inte gör mycket.

Sverige är fullt med pappor (tusentals) som förlorat vårdnaden om och, ofta också kontakten med, sina älskade barn. Och jag kan lova dig att de inte varit passiva och inte gett upp - många har gått under och är spillror av sig själv.

Det finns statistik, och även globalt stöd i den - för detta händer i hela västvärlden på olika sätt. Att du hade tur motsätter sig inte det - alla fall är unika.

Naturligtvis är alla fall unika. Men man kan inte skriva över sina barn på sig själv om man är två vårdnadshavare.
Jodå, även som mor blir man ifrågasatt. Beror dock på kommunen hur rutiner följs.
Citera
2019-01-26, 13:32
Medlem
Flashig78s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dpqvR/sala-pappans-sista-tid-fore-dubbelmordet-ordnat-med-allting

I tidigare intervjuer med branschpress inom sporten han var aktiv i har mannen själv berättat om sitt mående. För en tidning berättade han att han redan julen 2016 var deprimerad och att han hade sökt hjälp hos läkare.

När lämnade KA honom? Var det hon som lämnade honom i höstas? I så fall är det inte separationen det handlar om enbart. Det ligger nog mycket mer i fatet än så. Men i hans hjärna är allt hennes fel. Han har uppvisat en fullständigt normal sida när han träffat folk. Men i ensamheten hemma har han grubblat. Han har antagligen krökat ganska hårt också, då han lagt upp texter med mörka tankar på Facebook för att dagen efter radera dessa inlägg.

Även om han är fullständigt rödgråten i filmen, troligen av chock över vad han faktiskt gjort - och att se pojkarna döda, blodiga, men det verkar som om han styrkt sig med en icke oansenlig mängd alkohol. En nykter, opåverkad, person betvivlar jag starkt skulle klara av att begå en sån här handling. Hur hatisk man än är.
Citera
2019-01-26, 13:34
Medlem
Det som får mig att hata denne man än mer, är att han på videon bara pratar om sig själv, hur synd det är om honom, hur förträffligt brev han skrivit och hur bra han sköt pojkarna, med två skott när de sov. Han nämner INGET om att han sköt barnen av nån slags omtanke inför framtiden, att han älskar dem och sörjer deras uteblivna framridsutsikter som kan ha funnits, för om framtiden vet vi ingenting alls. Nej, istället bölar han om sina egna problem.

Han ger uttryck för extrem egofixering och det är iofs tecken på en djup störning, likt den Dalaröpappan har. Skicka kärleksbrev till Dalaröfarsan, ni här I tråden som förstår hur tufft bagage denna typ av fơräldrar har.Vill ni inte? Ja, fundera då på varför?
Senast redigerad av Florman 2019-01-26 kl. 13:37.
Citera
2019-01-26, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Det här med att döda sina ungar är ett urtida biologiskt fenomen bland däggdjuren som funnits med oss i tiotals miljoner år. Samuel själv trodde väl att han skadade ex-sambon maximalt genom att döda hennes barn. Men företeelsen att döda sina ungar är mycket äldre än så.

Redan de första däggdjuren dödade sina ungar när fara hotade och samma fenomen förekommer än i dag när rovdjur biter ihjäl sina ungar och älgar överger sina kalvar. Det är ett däggdjurs-fenomen.

Visst kan man psykologisera och rationalisera Samuel Rehns agerande men i grunden handlar det om primitiv biologi. Samuel tyckte sig stå inför en fara och som det däggdjur han var dödade han sina ungar.

Det brukar väl vara så när födan inte räcker till alla...?
Citera
2019-01-26, 13:35
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
"Här handlar det om förtvivlan, svartsjuka, hämndbegär, sorg, depression och ångest - allt i en enda röra."

Det är väl något de flesta kan känna i en skilsmässa? Jag har i vart fall inte haft ihjäl mina grabbar.

Han kan inte ha varit frisk när han var "frisk", innan allt rasade för honom.

Och naturligtvis led han av allvarlig psykisk ohälsa, det glömde jag nämna men trodde det framgick.
Citera
2019-01-26, 13:35
Medlem
Hur tänker han när han ser sina två små sova och han står där med ett gevär och ska skjuta dom.... vad försiggår i hans hjärna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in