Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Det är inte vad du tycker det ser ut som eller vad du tror som avgör om det är en lögn.
Båda kan ha trott att de lämnade sanna uppgifter
Varför spanade polisen på MB?
De har knappast trott att de lämnade sanna uppgifter. De hade inte glömt kvällen, det var inte som vilken kväll som helst. De hade just kommit hem från en bröllopsmiddag med dottern/svärdottern och kan inte ha tagit fel på kväll. Ingen av dem berättade att de hade pratade något om middagen, de var knappt i samma rum. Ingen visade någon nämnvärd tveksamhet i redogörelsen.
Det är inget som sticker ut, det är två vanliga kvällar, men inte samma kväll, de berättar om.
Jag påstår inte att det falska alibit bevisar att någon av dem är skyldiga till mordet, folk kan ljuga om vad de gjorde av andra orsaker. Men det är ett viktigt indicium, när Christine Schürrer dömdes för två mord i Arboga ansåg hovrätten att hennes falska historia om vad hon gjorde vid tidpunkten för mordet som graverande.
Citat:
Hennes syfte med resan till Arboga har inte varit att besöka Halvardsborg
och att hon kommit med felaktiga uppgifter om detta är graverande.
Ett alibi placerar normalt en person på annan tid eller annan plats än brottet, men kan också placera brottet på annan tid eller annan plats än personen. Vad det här paret gör att de placerar brottet utanför bostaden där de var under natten 4-5 maj eller brottet till annan tidpunkt.
Den mest kritiska tiden är 4 maj kl 18:40 då Vatchareeya skickade sitt sista SMS till kl 23:53 då telefonen var onaturligt avstängd. Tidslinjen för hypotesen ser ut så här: kl 21:00 lämnar Vatchareeya Kims bostad och ses på vägen mot Sävast, dels på Flottiljvägen efter kl 21, dels på Lejonbacksvägen ca 21:30, och kom fram till MB:s bostad ca kl 22, gott och väl inom den kritiska tiden.
Om någon i karateparet är skyldig till mordet så har de åtminstone hjälpts åt med efterföljande åtgärder såsom falskt alibi, men jag påstår inte att någon av dem är skyldig, bara att jag anser att de kan misstänkas.