2014-12-18, 00:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, förklaringen är enkel - han spottar ur sig en uppgift under rättegången, att bryta rättegången för att undersöka om en tämligen oväsentlig uppgift verkligen är korrekt fyller ingen funktion.

Bevisningen mot honom var så tung och tydlig så att han hade behov av lite smålögner i rätten är knappast något man lägger krut på.

Edit:
Jag tror tyvärr inte du får skruvarna att falla på plats hur mycket du än ruskar .. men det är i alla fall bra att du börjat försöka.

Berätta hur man tar bort den.. För jag har försökt rensa PM i Facebook men ännu inte sett något sätt att göra det på. Föra över till arkivet - ja, radera - nej.

De hade kommunikation via SMS om hennes besök - alltså var det SMS:en som pekade ut honom ..

Du kan markera enstaka meddelanden och/eller radera en hel konversation - ja.
Citera
2014-12-18, 01:07
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
FUP citat;

H: Jo, det är ju ganska normalt. När jag har pengar så dricker jag alkohol.

Han fick pengar portionerade av sina föräldrar har jag för mig, dock hade han sällan pengar, kan det helt enkelt bero på att söp upp vad han fick? Jag anser att det är en möjlighet, du behöver inte argumentera emot för sakens skull, ha något vettigt att komma med så lyssnar jag.

Han drack kanske ohyggliga mängder alkohol under en veckas tid och slutade dricka ett eller flera dygn innan försvinnandet, varför kan inte det ge upphov till dille om han dessförinnan drack så fort han hade pengar?
Delirium skulle avhända honom ansvaret för sina handlingar - eftersom det är ett psykostillstånd. Varför vill du göra det? Dessutom när det inte finns något som talar för det?

Därför att dille kräver ett omfattande missbruk under längre tid och infaller sedan något dygn efter tillnyktring sker ...
Han har inte haft ett så omfattande missbruk av alkohol att dille kan komma ifråga..
Citera
2014-12-18, 01:11
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
På sid 209 finns namnen på polismännen som verkställde beslaget. Deras telefonnummer är säkert kända av polisen.

Nu, när du inte kan svara på motfrågor, så ska jag fråga KJ. Argumenten tryter, märker jag.

Tydligen finns det fler anledningar att radera kommunikation, eftersom du har försökt.
Nej, den som raderat SMS men inte tagit bort kontakten på facebook är KJ -- om du nu vill göra någon stor grej av det så är det KJ du får fråga om varför ...

ATT han handlat så - vet vi...

Fortsätt du greppa efter att KJ säger att han sagt .. och när du gör det -glöm då inte att KJ också sagt att hans minne inte fungerar särskilt bra och därför hittar på saker och säger fel etc.. (ljuger som vi andra skulle säga)

Dumhet har visst inga gränser...
Citera
2014-12-18, 01:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Delirium skulle avhända honom ansvaret för sina handlingar - eftersom det är ett psykostillstånd. Varför vill du göra det? Dessutom när det inte finns något som talar för det?

Därför att dille kräver ett omfattande missbruk under längre tid och infaller sedan något dygn efter tillnyktring sker ...
Han har inte haft ett så omfattande missbruk av alkohol att dille kan komma ifråga..
Därför att OY kanske vill få fram sanningen och tillintetgöra Grandiosos argument. Om du är så kunnig i detta, varför argumenterar du inte mot Grandioso? Vill du inte ha fram sanningen?
Citera
2014-12-18, 01:13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du kan markera enstaka meddelanden och/eller radera en hel konversation - ja.
Nej, det kan jag inte .. och vet du hur så kan du ju beskriva det.
Citera
2014-12-18, 01:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, den som raderat SMS men inte tagit bort kontakten på facebook är KJ -- om du nu vill göra någon stor grej av det så är det KJ du får fråga om varför ...

ATT han handlat så - vet vi...

Fortsätt du greppa efter att KJ säger att han sagt .. och när du gör det -glöm då inte att KJ också sagt att hans minne inte fungerar särskilt bra och därför hittar på saker och säger fel etc.. (ljuger som vi andra skulle säga)

Dumhet har visst inga gränser...
Ja, han har raderat SMS, sannolikt av misstag. Han berättar i TR att han sa till polismannen som beslagtog telefonen att de gick att återskapa. Åklagaren gick inte vidare med det. Försök förstå vad det innebär.

Han beskrev i TR hur han gjorde, han skulle radera ett enstaka SMS och tog bort hela konversationen. Målsägandebiträdet ifrågasatte detta genom att felaktigt beskriva hur man gör, och skapade misstro mot KJ:s påstående hos domstolarna.
Citera
2014-12-18, 01:20
Moderator
OYs avatar
Citat:

Du säger det ja, men i FUP finns det information som talar för något annat.

Citat;

F: Ja, bru…brukar du dricka fem öl på kvällen så här?

Vi känner inte till varenda detalj, dock ger FUP bilden av en ung man med grava problem att dricka på ett nyktert sätt för att spetsa till det.

Citat;

Skadlig alkoholkonsumtion
Även den som ännu inte har ett missbruk eller beroende kan ha en skadlig alkoholkonsumtion. I dag talar man om riskbruk då man har en veckokonsumtion av minst 14 standarddrinkar för män och nio standarddrinkar för kvinnor. En standarddrink definieras då som antingen ett glas vin (15 centiliter), en starköl (33 centiliter), 50 centiliter folköl, eller 4 centiliter starksprit. Med riskbruk menar man en nivå där vi vet att risken för kroppsliga eller psykiska komplikationer är klart förhöjd.

http://www.netdoktor.se/beroende/artiklar/alkoholmissbruk/

7x5=35 i min skola.

Lägg härtill ett ohyggligt insupande av alkohol under cirka en veckas tid. Menar du att KJ har ett friskt förhållande till alkoholkonsumtion?

Om jag inte minns fel så var KJ medlem i någon typ av kyrklig nykterhetsorganisation i unga år, han söp väl redan då har jag för mig?
Senast redigerad av OY 2014-12-18 kl. 01:24.
Citera
2014-12-18, 01:27
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, han har raderat SMS, sannolikt av misstag. Han berättar i TR att han sa till polismannen som beslagtog telefonen att de gick att återskapa. Åklagaren gick inte vidare med det. Försök förstå vad det innebär.

Han beskrev i TR hur han gjorde, han skulle radera ett enstaka SMS och tog bort hela konversationen. Målsägandebiträdet ifrågasatte detta genom att felaktigt beskriva hur man gör, och skapade misstro mot KJ:s påstående hos domstolarna.
Nej, han säger inte alls att de raderats av misstag - varför försöker du skapa nya trådsanningar.

Han har raderat SMS:n på måndagen (möjligen söndag) enligt egen utsago ...

I tingsrätten sa han alltså att han raderade SMS från VB -- och att det också var hans syfte, givet att han raderade när det råkade bli fler än han tänkt sig om man skall tro ljugarpelles ord där ..
Citera
2014-12-18, 01:31
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du säger det ja, men i FUP finns det information som talar för något annat.

Citat;

F: Ja, bru…brukar du dricka fem öl på kvällen så här?

Vi känner inte till varenda detalj, dock ger FUP bilden av en ung man med grava problem att dricka på ett nyktert sätt för att spetsa till det.

Citat;

Skadlig alkoholkonsumtion
Även den som ännu inte har ett missbruk eller beroende kan ha en skadlig alkoholkonsumtion. I dag talar man om riskbruk då man har en veckokonsumtion av minst 14 standarddrinkar för män och nio standarddrinkar för kvinnor. En standarddrink definieras då som antingen ett glas vin (15 centiliter), en starköl (33 centiliter), 50 centiliter folköl, eller 4 centiliter starksprit. Med riskbruk menar man en nivå där vi vet att risken för kroppsliga eller psykiska komplikationer är klart förhöjd.

http://www.netdoktor.se/beroende/artiklar/alkoholmissbruk/

7x5=35 i min skola.

Lägg härtill ett ohyggligt insupande av alkohol under cirka en veckas tid. Menar du att KJ har ett friskt förhållande till alkoholkonsumtion?

Om jag inte minns fel så var KJ medlem i någon typ av kyrklig nykterhetsorganisation i unga år, han söp väl redan då har jag för mig?
Fast några öl per kväll ger inte upphov till delirium - och vi kan konstatera att han både haft nyktra dagar och var nykter på dagen ...

Delirium kräver omfattande missbruk under längre tid - inte några öl under några dagar..

"Ohyggligt" insupande - är ju bara för kul uttryckt ..

Det är skillnad på att ha ett icke-sunt förhållningssätt till alkohol och att vara så nedsupen att man är i riskzonen för delirium -- vilket semesterglada svenssons skall vara mycket tacksamma för ...
Citera
2014-12-18, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cupidfoot
Du är som majoriteten i denna tråd - oförmögna att dra rätt slutsatser utifrån givna fakta.

Det mest logiska är att raderingen utförts den 30/4. Mellan 1/5 och 4/5 skickas totalt ca 100 sms mellan MB/VB av totalt ca 250 st sms. Det fanns också gott om plats i telefonen för nya sms också(minst 21.000 st) eftersom den 8/5, när MBs telefon tas i beslag, finns det stora delar TOMMA sektorer minne(så han har haft gott lagringsplats i telefonen).

I telefonen påträffas X antal sparade sms + IBAS lyckades återskapa några sms.

Inte ett enda sms, till eller från VB, påträffas i telefonen. Inte ens ett fragment.

Enda förklaringen är att MB den 30/4 raderade mindre smickrande samtalshistorik och sms från sin mobiltelefon, synkade det han ville spara med PC Suite och sedan resettade mobilen. Synkade tillbaka datat från PC Suite och sedan ändrar i inställningarna så alla sms sparas på minneskortet istället för i telefonen(väldigt enkelt) tills VB var röjd ur vägen.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om IBAS inte hittade ett enda sms mellan 30/4 och 4/5, eller lyckades återskapa sms äldre än 30/4.

Det är den enda logiska förklaringen.

Har letat men hittar inte ett ord om något minneskort.
Lite märkligt, troligast har han haft kort i mobilen.
Luren ska klara 32GB, rymmer hur många SMS som helst.
Att han raderar pga av lite minne tror jag inte på. Inte i mobilen i alla fall.
Citera
2014-12-18, 01:40
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har letat men hittar inte ett ord om något minneskort.
Lite märkligt, troligast har han haft kort i mobilen.
Luren ska klara 32GB, rymmer hur många SMS som helst.
Att han raderar pga av lite minne tror jag inte på. Inte i mobilen i alla fall.
MB raderar givetvis för att dölja f d älskarinnans och hans kommunikation från frun och inget annat.
Citera
2014-12-18, 01:40
Medlem
Grandiosos avatar
Att man för en stund uppehåller sig vid alkoholen här som bevisligen hade sin plats i
Kristoffers liv, innebär ju inte för den sakens skull att man försöker frånta honom ansvaret
för vad han gjort, skylla på spriten och ölen som bovarna i dramat, utan helt enkelt
att man vill utröna möjliga faktorer som kan ha spelat viss roll för tillblivelsen av den
här fruktansvärda händelsen.

Sedan är det väl inte helt uteslutet att det mitt i allt flöde av alkohol också kan ha förekommit
knaprande av vissa tabletter samt lite "röka" för i hans kompiskretsar var man väl
inte främmande för narkotiska substanser heller eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in