Citat:
Ja.
Jag haŕ ifrågasatt det mesta i livet flera decennier.
Har grävt och grävt, vridit och vänt på det mesta faktiskt, både i filosofi och i religionsväg, men hittade till slut den raka vägen Islam (som jag faktiskt var helt emot innan jag lärde mig om den).
Det jag innan hade svårt att förstå var att Allt är inte guld som glimmar. Saker kanske inte är vad de först verkar eller ser ut att vara.
Har du själv någon gång ifrågasatt allt utanför bokstavstroende, om jag får vända på frågan?
Jag haŕ ifrågasatt det mesta i livet flera decennier.
Har grävt och grävt, vridit och vänt på det mesta faktiskt, både i filosofi och i religionsväg, men hittade till slut den raka vägen Islam (som jag faktiskt var helt emot innan jag lärde mig om den).
Det jag innan hade svårt att förstå var att Allt är inte guld som glimmar. Saker kanske inte är vad de först verkar eller ser ut att vara.
Har du själv någon gång ifrågasatt allt utanför bokstavstroende, om jag får vända på frågan?
Men du har tydligen inte ifrågasatt varför en bok som koranen som påstås vara korrekt ändå innehåller tydliga fel som t.ex. jordens påstådda form och det felaktiga påståendet om att det finns en barriär mellan saltvatten och sötvatten så att de inte kan blandas.
Koranen påstår också felaktigt upprepade gånger att treenigheten inom kristendom skulle syfta på att de kristna tillber tre gudar, när de kristna endast påstår att treenigheten är tre olika uppenbarelser av gud som tillsammans är en enda enhet. Vidare påstår koranen felaktigt i både 4:171 och 5:116 att även Maria av kristna skulle räknas som en del av det kristna gudsbegreppet (och att treenigheten då skulle vara Gud, Jesus och Jesus mor). Inte ens något så enkelt som vad de kristna påstår om treenigheten (som koranen skulle korrigera) kunde de få rätt i koranen, så vem ska då kunna tro att resten är rätt?
Sedan missar koranen också helt hur de kristna påstår att Jesus skulle vara guds son genom att motsäga det påståendet med frasen "Hur skulle Gud kunna ha en son om Gud inte hade någon fru?" Ja, de kristna har förklarat hur det enligt de kristna skulle ha gått till, men den förklaringen verkar den ängel som talade till Muhammed från Gud inte ha varit medveten om (eller var det helt enkelt bara så att ingen ängel talade till Muhammed från Gud, utan det är Muhammeds egna faktabrister som lyser igenom).
Avslutningsvis har vi det historiska felet att det skulle ha funnits samarier i koranens berättelse om Moses, Aaron och den gyllene kalven:
20:95 [Moses] sade: "Och du, samarier! Vad ville du uppnå [med detta]?"
Problemet med det är naturligtvis att det inte fanns några samarier (även kallade samariter eller samaritaner) på Moses tid. Historiskt sett är det som vi idag kallar för samarier eller samariter efterlevande från två israeliska stammar i de norra delarna som överlevde Assyriernas förstörelse av Israels rike (Samaria) år 722 f.Kr, så de var alltså på Moses tid lika mycket israeliter som Moses själv och Israels rike kunde naturligtvis inte ha uppstått innan israelerna kom fram till det förlovade landet, där de skulle bilda Israels rike.
Hur som helst kan Israels rike inte ha etablerats innan egyptierna förlorade kontrollen över området omkring år 1100 f.Kr, vilket för övrigt också är ett stort historiskt problem för Bibelns berättelse om Moses.
Kan du då alltså med det ovanstående i åtanke redogöra för hur du kom fram till att Islam var den raka vägen?
Senast redigerad av Smeso 2019-01-22 kl. 07:22.
Senast redigerad av Smeso 2019-01-22 kl. 07:22.