Citat:
Ursprungligen postat av
Shunruy
Förstår inte riktigt din fråga. Om jag har ifrågasatt att inte vara bokstavstroende? Syftar du på att inte vara bokstavstroende gentemot Bibeln, gentemot Koranen, gentemot någon judisk skrift? eller gentemot något annat?
jag tänkte väl mest emot att lita fullt ut och underkasta sig Gud och ffa gentemot Islam då det är vad vi pratar om i just den här tråden.
Brukar du undra över om det skulle kunna vara fel att trotsa Gud?
Eller brukar du tänka på om det faktiskt skulle kunna vara det högsta Goda om precis alla människor följde Islam bokstavstroget? Har du någon gång fantiserat om hur världen skulle kunna se ut om alla förstod innebörden av och godheten i Islam.
Har du grubblat över om det finns godhet i att en kvinna har heltäckande klädsel? Att hon inte vill vara en prövning för andra människor med sin skönhet? (även andra kvinnor kan ju ha svårt med varandras skönhet såsom att känna sig mindre vacker, avundsjuka, hoppas att inte hennes man inte ska attraheras av andra kvinnor, känna krav på att alltid vara snygg, väga rätt, vara rätt klädd rent modemässigt, undra vad folk tänker om hennes utseende. Kvinnor är ju, som vi alla vet, väldigt måna om sitt utseende).
Har du någonsin tänkt att det kan vara skönt för en kvinna att inte synas så mycket? Och att det inte behöver vara något fel på henne för att hon känner så?
Brukar du någonsin undra över varför vissa vill synas så mycket, vad syftet eller känslan bakom beteendet är?
Brukar du fundera på varför vissa kvinnor vill klä sig så utmanande, vad syftet, tanken och känslan bakom beteendet är? Bottnar detta i styrka eller svaghet?
Varför vill vissa kvinnor vara sexiga och inbjudande för andra män än den man hon lever med? Vad är syftet, tanken och känslan bakom beteendet?
Vad är ödmjukhet för dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Shunruy
Jag har full sympati för att man brottas med andliga frågor och hur man kan förhålla sig till livet. Och har varit inne på olika riktningar. Så svaret på din fråga är nog "ja". Just islam har jag inte studerat ska jag dock tillägga.
Vilka riktningar var du inne på? Skulle vara intressant att höra. Vi kanske har varit inne på samma?
Jag tror du skulle bli överraskad om du satte dig in i och verkligen förstod Islam. Lägg fördomarna åt sidan. Och verkligen studera. Islam.nu är ett gäng som studerat Islam. Där finner du svaren. Men förkasta inte för minsta lilla, då missar man lätt förståelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shunruy
Jag tänker att det finns en förrädisk lockelse i att hitta "den raka vägen". Man tror sig ha hittat fram. Man slutar utforska. Man slutar vara öppen för att man faktiskt kan ha fel. Vilket förstås kan gälla såväl ateister som troende av olika riktningar.
man kanske redan har ifrågasatt allt det där innan 😊 så att man ser andra saker... i Islam.
Om vi vänder på saken, kan man hitta något utan att sluta leta?