2019-01-21, 11:28
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Allah är den som både definierar och dömer.

Vad som låter i dina öron är inget jag kan rå för.

Vad tror du att det kan vara för fel på dessa Shiiter som inte kan ta in fakta eller tänka förnuftigt?
Du talar lite "hatiskt" och nedsättande om dem. Kan du inte försöka förstå dem från deras ståndpunkt och tala lite snällare.

Kan man säga att Shia är lite som Katolicism?
Hur skulle du säga att Shiiter har fel värderingar som inte lämpar sig för detta liv? Låter de sig inte tuktas?

Vad är de avgörande mest ödesdigra och sämsta sakerna med Shia som påverkar deras moral mest negativt? Och människorna omkring dem.
2019-01-21, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Hmm...

Har du själv någon gång ifrågasatt den där typen av bokstavstroende?
Ja.
Jag haŕ ifrågasatt det mesta i livet flera decennier.
Har grävt och grävt, vridit och vänt på det mesta faktiskt, både i filosofi och i religionsväg, men hittade till slut den raka vägen Islam (som jag faktiskt var helt emot innan jag lärde mig om den).
Det jag innan hade svårt att förstå var att Allt är inte guld som glimmar. Saker kanske inte är vad de först verkar eller ser ut att vara.

Har du själv någon gång ifrågasatt allt utanför bokstavstroende, om jag får vända på frågan?
Senast redigerad av Bukakekockaburra 2019-01-21 kl. 12:07.
2019-01-21, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Vad tror du att det kan vara för fel på dessa Shiiter som inte kan ta in fakta eller tänka förnuftigt?
Du talar lite "hatiskt" och nedsättande om dem. Kan du inte försöka förstå dem från deras ståndpunkt och tala lite snällare.
Jag älskar och hatar för Allahs skull.
Det är inte upp till mig vad människor väljer att göra för ondska eller fel.
Allah har beskrivit vad som är gott och ont. Och genom Allahs välsignelser får man förståelse.
Citat:
Kan man säga att Shia är lite som Katolicism?
Hur skulle du säga att Shiiter har fel värderingar som inte lämpar sig för detta liv? Låter de sig inte tuktas?
Tråden handlar inte om shia. Vill du veta mer om dem kan du starta en ny tråd och hoppas på att någon är intresserad nog att diskutera shia med dig. Shia är ointressanta för mig och lika ointressant är det att göra liknelser och spekulationer om dem eller andra.

Om de inte låter sig tuktas frågar du. Jag vet inte vad du tycker tukt är, men shia brukar hugga sig själva med svärd i huvudet, piska sig själva blodiga på ryggen, kräla på alla fyra och skälla som hundar. Det kanske handlar om nån slags tukt, vad vet jag?
Citat:
Vad är de avgörande mest ödesdigra och sämsta sakerna med Shia som påverkar deras moral mest negativt? Och människorna omkring dem.
Du har fått en grundförklaring här i tråden om varför de avviker från religionen. Har du intresse att veta mer kan du läsa Koranen och autentiska hadither.
2019-01-21, 12:40
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Jag älskar och hatar för Allahs skull.
Det är inte upp till mig vad människor väljer att göra för ondska eller fel.
Allah har beskrivit vad som är gott och ont. Och genom Allahs välsignelser får man förståelse.

Tråden handlar inte om shia. Vill du veta mer om dem kan du starta en ny tråd och hoppas på att någon är intresserad nog att diskutera shia med dig. Shia är ointressanta för mig och lika ointressant är det att göra liknelser och spekulationer om dem eller andra.

Om de inte låter sig tuktas frågar du. Jag vet inte vad du tycker tukt är, men shia brukar hugga sig själva med svärd i huvudet, piska sig själva blodiga på ryggen, kräla på alla fyra och skälla som hundar. Det kanske handlar om nån slags tukt, vad vet jag?
Du har fått en grundförklaring här i tråden om varför de avviker från religionen. Har du intresse att veta mer kan du läsa Koranen och autentiska hadither.

Tack så mycket. Ursäktar mig för att jag inte förstod det.

Kan du beskriva en vecka ur ditt liv för mig. Vad gör du annars?

Vad har du för nöjen?
Vad får dig att skratta och le?

Har du hjälpt några bröder att ändra sina vägar till det bättre. Isf vad.
Fått dem att synda mindre tror du?

Berätta lite om hur du känner om samtiden.
Är det mycket du stör dig på i Sverige med dess system? Varför är Sverige ett så bra land?
Hur kunde det bli så bra som det ändå är här?
Vad drömmer du om?

Klagar du nåt? Eller är allt Guds vilja som du måste ta ställning till? Vad omkring dig underkastar du dig inte?

När tror du att du skulle ta till fysiskt våld?

Känner du ökat tryck eller press sen du blev muslim?
Eller har du blivit en mer harmonisk människa?

När blir du stressad? Arg?

Hur skiljer sig dina prioriteringar nu från "förr"?
Vilka hör till de största utmaningarna för dig? Vilka synder är svårast att motstå?

Har du lärt dig mycket gott från Jesus och kristenhet?
Känner du dig bättre eller jämställd med den otrogna. Kan du framstå som du tror dig vara överlägsen ibland känner du?

Är du ofta orolig att du inte behagar Gud? Kan du känna dig otillräcklig. Rädd att det ska hända nåt med dig om du gör fel i detta fysiska liv?
Hur skulle du tolka om du blev obotligt förlamad från halsen ner?
Vill du berätta om ditt användarnamn?

Med vänliga hälsningar.
Bara gott önskar jag dig.
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-01-21 kl. 13:04.
2019-01-21, 12:47
Medlem
Citat:
Tack så mycket. Ursäktar mig för att jag inte förstod det.

Kan du beskriva en vecka ur ditt liv för mig. Vad gör du annars?

Vad har du för nöjen?
Vad får dig att skratta och le?

Har du hjälpt några bröder att ändra sina vägar till det bättre. Isf vad.
Fått dem att synda mindre tror du?

Berätta lite om hur du känner om samtiden.
Är det mycket du stör dig på i Sverige med dess system? Varför är Sverige ett så bra land?
Hur kunde det bli så bra som det ändå är här?
Vad drömmer du om?

Klagar du nåt? Eller är allt Guds vilja som du måste ta ställning till? Vad omkring dig underkastar du dig inte?

Använder du mycket sociala medier och kommunicerar med bröder runtom i världen?

Är du ofta orolig att du inte behagar Gud? Kan du känna dig otillräcklig. Rädd.
Nu känns det lite som jag kapar tråden för ts, men du verkar genuint intresserad så då svarar jag dig väl men jag skickar i pm så slipper jag outa mig för mycket i tråden. Ok?
2019-01-21, 13:07
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Nu känns det lite som jag kapar tråden för ts, men du verkar genuint intresserad så då svarar jag dig väl men jag skickar i pm så slipper jag outa mig för mycket i tråden. Ok?

Tack så mycket. Jag är intresserad av att leva gott och jag är intresserad av mina syskon.
Det kan ha tillkommit nåt spörsmål. Tack för att du ger av din tid och erfarenhet.

Ursäkta mig för mina ev obekväma frågor. Och mina kanske svårtydda formuleringar och tankegångar.
2019-01-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ja.
Jag haŕ ifrågasatt det mesta i livet flera decennier.
Har grävt och grävt, vridit och vänt på det mesta faktiskt, både i filosofi och i religionsväg, men hittade till slut den raka vägen Islam (som jag faktiskt var helt emot innan jag lärde mig om den).
Det jag innan hade svårt att förstå var att Allt är inte guld som glimmar. Saker kanske inte är vad de först verkar eller ser ut att vara.

Har du själv någon gång ifrågasatt allt utanför bokstavstroende, om jag får vända på frågan?

Förstår inte riktigt din fråga. Om jag har ifrågasatt att inte vara bokstavstroende? Syftar du på att inte vara bokstavstroende gentemot Bibeln, gentemot Koranen, gentemot någon judisk skrift? eller gentemot något annat?

Jag har full sympati för att man brottas med andliga frågor och hur man kan förhålla sig till livet. Och har varit inne på olika riktningar. Så svaret på din fråga är nog "ja". Just islam har jag inte studerat ska jag dock tillägga.

Jag tänker att det finns en förrädisk lockelse i att hitta "den raka vägen". Man tror sig ha hittat fram. Man slutar utforska. Man slutar vara öppen för att man faktiskt kan ha fel. Vilket förstås kan gälla såväl ateister som troende av olika riktningar.
2019-01-21, 13:29
Medlem
Citat:
Tack så mycket. Jag är intresserad av att leva gott och jag är intresserad av mina syskon.
Det kan ha tillkommit nåt spörsmål. Tack för att du ger av din tid och erfarenhet.

Ursäkta mig för mina ev obekväma frågor. Och mina kanske svårtydda formuleringar och tankegångar.
Ingen fara, då kommer svar i pm lite senare.
2019-01-21, 13:51
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt din fråga. Om jag har ifrågasatt att inte vara bokstavstroende? Syftar du på att inte vara bokstavstroende gentemot Bibeln, gentemot Koranen, gentemot någon judisk skrift? eller gentemot något annat?
jag tänkte väl mest emot att lita fullt ut och underkasta sig Gud och ffa gentemot Islam då det är vad vi pratar om i just den här tråden.
Brukar du undra över om det skulle kunna vara fel att trotsa Gud?
Eller brukar du tänka på om det faktiskt skulle kunna vara det högsta Goda om precis alla människor följde Islam bokstavstroget? Har du någon gång fantiserat om hur världen skulle kunna se ut om alla förstod innebörden av och godheten i Islam.
Har du grubblat över om det finns godhet i att en kvinna har heltäckande klädsel? Att hon inte vill vara en prövning för andra människor med sin skönhet? (även andra kvinnor kan ju ha svårt med varandras skönhet såsom att känna sig mindre vacker, avundsjuka, hoppas att inte hennes man inte ska attraheras av andra kvinnor, känna krav på att alltid vara snygg, väga rätt, vara rätt klädd rent modemässigt, undra vad folk tänker om hennes utseende. Kvinnor är ju, som vi alla vet, väldigt måna om sitt utseende).
Har du någonsin tänkt att det kan vara skönt för en kvinna att inte synas så mycket? Och att det inte behöver vara något fel på henne för att hon känner så?

Brukar du någonsin undra över varför vissa vill synas så mycket, vad syftet eller känslan bakom beteendet är?

Brukar du fundera på varför vissa kvinnor vill klä sig så utmanande, vad syftet, tanken och känslan bakom beteendet är? Bottnar detta i styrka eller svaghet?

Varför vill vissa kvinnor vara sexiga och inbjudande för andra män än den man hon lever med? Vad är syftet, tanken och känslan bakom beteendet?

Vad är ödmjukhet för dig?
Citat:
Jag har full sympati för att man brottas med andliga frågor och hur man kan förhålla sig till livet. Och har varit inne på olika riktningar. Så svaret på din fråga är nog "ja". Just islam har jag inte studerat ska jag dock tillägga.
Vilka riktningar var du inne på? Skulle vara intressant att höra. Vi kanske har varit inne på samma?
Jag tror du skulle bli överraskad om du satte dig in i och verkligen förstod Islam. Lägg fördomarna åt sidan. Och verkligen studera. Islam.nu är ett gäng som studerat Islam. Där finner du svaren. Men förkasta inte för minsta lilla, då missar man lätt förståelsen.
Citat:
Jag tänker att det finns en förrädisk lockelse i att hitta "den raka vägen". Man tror sig ha hittat fram. Man slutar utforska. Man slutar vara öppen för att man faktiskt kan ha fel. Vilket förstås kan gälla såväl ateister som troende av olika riktningar.
man kanske redan har ifrågasatt allt det där innan 😊 så att man ser andra saker... i Islam.
Om vi vänder på saken, kan man hitta något utan att sluta leta?
Senast redigerad av Bukakekockaburra 2019-01-21 kl. 13:59.
2019-01-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leonardoitrakten
Jag är glad att du tar upp detta, då det är ett vanligt missförstånd beträffande vår tro. Faktum är att islam är en tolerant religon. Profeten Muhammed, fred vare över honom, levde i samexistens med båda kristna och judar och sa att den som tar ett liv dödar hela mänskligheten. Sedan finns det sekter som Daesh och andra som väljer att vantolka och förvandla Profetens (fvöh) budskap. Dessa kritiseras dock nära unisont av de rättslärda inom samtliga lagskolor.

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!

Kritiseras unisont sedan 600-talet och till dags dato, medans våldsdåd alltjämt begås i Allahs namn?

Koranen kommer att leda till mord på oskyldiga, så länge som Islam existerar....

Jag skulle kunna upplysa dig, om du är tillräckligt logisk, om Koranens kontroversiella aspekt, men jag tänker ej rädda din korrupta själ. Rädda dig själv.... Jesus förlåter och älskar alla, även sina fiender. Dock inte jag. Ondska ska bekämpas hänsynslöst och utan nåd, som Jesus fader, Gud, också anser.
2019-01-21, 21:49
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
jag tänkte väl mest emot att lita fullt ut och underkasta sig Gud och ffa gentemot Islam då det är vad vi pratar om i just den här tråden.
Brukar du undra över om det skulle kunna vara fel att trotsa Gud?
Eller brukar du tänka på om det faktiskt skulle kunna vara det högsta Goda om precis alla människor följde Islam bokstavstroget? Har du någon gång fantiserat om hur världen skulle kunna se ut om alla förstod innebörden av och godheten i Islam.
Har du grubblat över om det finns godhet i att en kvinna har heltäckande klädsel? Att hon inte vill vara en prövning för andra människor med sin skönhet? (även andra kvinnor kan ju ha svårt med varandras skönhet såsom att känna sig mindre vacker, avundsjuka, hoppas att inte hennes man inte ska attraheras av andra kvinnor, känna krav på att alltid vara snygg, väga rätt, vara rätt klädd rent modemässigt, undra vad folk tänker om hennes utseende. Kvinnor är ju, som vi alla vet, väldigt måna om sitt utseende).
Har du någonsin tänkt att det kan vara skönt för en kvinna att inte synas så mycket? Och att det inte behöver vara något fel på henne för att hon känner så?

Brukar du någonsin undra över varför vissa vill synas så mycket, vad syftet eller känslan bakom beteendet är?

Brukar du fundera på varför vissa kvinnor vill klä sig så utmanande, vad syftet, tanken och känslan bakom beteendet är? Bottnar detta i styrka eller svaghet?

Varför vill vissa kvinnor vara sexiga och inbjudande för andra män än den man hon lever med? Vad är syftet, tanken och känslan bakom beteendet?

Vad är ödmjukhet för dig?

Vilka riktningar var du inne på? Skulle vara intressant att höra. Vi kanske har varit inne på samma?
Jag tror du skulle bli överraskad om du satte dig in i och verkligen förstod Islam. Lägg fördomarna åt sidan. Och verkligen studera. Islam.nu är ett gäng som studerat Islam. Där finner du svaren. Men förkasta inte för minsta lilla, då missar man lätt förståelsen.
man kanske redan har ifrågasatt allt det där innan 😊 så att man ser andra saker... i Islam.
Om vi vänder på saken, kan man hitta något utan att sluta leta?

Jag kan förstå lite av hur "skönt" det måste kännas för en kvinna att klä sig "mindre sexigt" eller mindre avslöjande genom att jag är en av dem med manligt kön som har studerat mannens och kvinnans samexistens.

Ibland är det svårt för en kvinna att dölja sina "behag" men då väcker hon åtminstone inte den främmande mannens omedelbara och primala "känslor" som kan uppstå när Han ser eller förnimmer, nån av motsatt kön som kan påverka Honom negativt genom att väcka hans begär. Det är hans problem.

Men det är upp till Honom att Han ska lära sig konsten att föra sig som en gentleman i alla situationer.
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-01-21 kl. 21:57.
2019-01-21, 22:37
Medlem
Lucky-Mans avatar
sry men är Gud stolt över koranen? Det framgår så i ditt inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in