Citat:
Ursprungligen postat av
Fallskarmsjagare
Varför har ingen velat komma fram till att paret led av Folie a Deux OM det är ett gemensamt beslut? Det finns flera i början av tråden som tror på det. FaD kan ju finnas i ett vitt spektra och båda kan vara lika drivande.
Två med samma personlighet men kanske olika desillusion som värmt upp varandra. Om jag tycker synd om dig så måste du tycka lika synd om mig, vi mot omvärlden. Han var förföljd av orättvisan på jobbet och hon mest av att ingen verkade förstå hur sjuka barnen var, hur jobbigt hon hade det. Jag har tvivlat på om hon hade bröstcancer när hon bodde kvar i Gtb? Mitt emellan barnafödandet om man ska tro tråden. Barnen kanske också var smittade av FaD.
Isolering och att inte lita på svensk sjukvård. Låter schizofrent tycker jag. O berättade mycket för sina kollegor men det kanske inte var ett rop på hjälp. H kanske inte alls klarade av jobbet så bra sista tiden heller. Att bara en bryter ihop till sist och dräper alla är inte märkligt.
Vi vet väldigt lite vad som stod i förklaringsbrevet. Kanske en hel sida med anklagelser mot föräldrarna som aldrig tagit deras problem på allvar. Klart att ingen av dem skulle få ärva.
Mitt fetade.
Jag var en av dem som föreslog att det kunde vara fråga om folie à deux = gemensamt syndrom av vanföreställningar som brukar räknas in bland psykotiska tillstånd. Eftersom polisen så uttryckligt avfärdade psykisk sjukdom så föll den förklaringen bort för mig.
Förklaringsbrevet vet vi ju i stort sett bara två saker om. Dels polisens "sammanfattning" för ett år sedan, där motivet uttrycktes som att föräldrarnas inte såg någon framtida "livskvalitet", dels det senaste direkta citatet ur brevet (som jag fattat det) där det i stället talas om att de inte kommer att kunna leva ett liv i "egentlig mening". Om båda uttryckssätten finns med i brevet är oklart. Att det som citerades på PT är ett direkt citat är nog obestridligt.
Det jag reagerat på är att det både för ett år sedan liksom vid PT verkar som om föräldrarna framhöll
barnens sjukdom som orsaken till
föräldrarnas egen framtida bristande livskvalitet och meningslöshet. Inte ett ord om att de själva var utmattade, inte orkade längre eller mådde dåligt. Man kan undra om det fanns ett enda ord i brevet om detta. Hade polisen och de anhöriga inte velat att det i så fall skulle offentliggöras. Det hade ju kunnat vara en begriplig förklaring. Nej, det var barnens fel att hela familjen måste utraderas.
Föräldrarnas galenskap är obegriplig för mig. Deras motiv för att mörda barnen likaså.