2019-01-25, 08:02
Medlem
Det är bara scrolla ner många inlägg. Solglittret som enda vettiga försöker förklara det som är det självklara .
Oskar är sist kvar. Tre i familjen är strypta. Han hänger sig därefter. Ingen gärningsman utifrån. Lärare som knackade på dörren i Bjärred när vårterminen börjar tror när ingen svarar att familjen är bortrest. En naturlig tanke för lärarna umgås med barnen och vet att barnen inte är dödssjuka, inte ens allvarligt sjuka. Bara deppiga . Agnes beskriver sig själv. Agnesisboard. Hennes instagram konto.
A girl has nothing to say. Den som förstår hur illa det är i familjen är Oskars chef för han precis som jag såg hur psykiskt dålig Oskar blev.
I Sala har en pappa skjutit sina barn och tog livet av sig. Hoppas inte det är me hysterin som ligger i bakgrunden. Men ni , ni vet vilka ni är , har nu en ny möjlighet att sätta igång och öppna ny tråd och göra reklam för en sjukdom.
Glöm inte me dödar ingen men gallningar gör.
Citera
2019-01-25, 08:20
Medlem
Varför har ingen velat komma fram till att paret led av Folie a Deux OM det är ett gemensamt beslut? Det finns flera i början av tråden som tror på det. FaD kan ju finnas i ett vitt spektra och båda kan vara lika drivande.

Två med samma personlighet men kanske olika desillusion som värmt upp varandra. Om jag tycker synd om dig så måste du tycka lika synd om mig, vi mot omvärlden. Han var förföljd av orättvisan på jobbet och hon mest av att ingen verkade förstå hur sjuka barnen var, hur jobbigt hon hade det. Jag har tvivlat på om hon hade bröstcancer när hon bodde kvar i Gtb? Mitt emellan barnafödandet om man ska tro tråden. Barnen kanske också var smittade av FaD.

Isolering och att inte lita på svensk sjukvård. Låter schizofrent tycker jag. O berättade mycket för sina kollegor men det kanske inte var ett rop på hjälp. H kanske inte alls klarade av jobbet så bra sista tiden heller. Att bara en bryter ihop till sist och dräper alla är inte märkligt.

Vi vet väldigt lite vad som stod i förklaringsbrevet. Kanske en hel sida med anklagelser mot föräldrarna som aldrig tagit deras problem på allvar. Klart att ingen av dem skulle få ärva.
Citera
2019-01-25, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Polisen hade redan i januari förhört över 50 personer som varit nära familjen, bland annat lärare som befunnit sig i hemmet 3-4 dagar i veckan under flera år, sjukvårdspersonal, barnflicka som ägnade varje söndag tillsammans med flickorna, nära anhöriga. Menar du på fullt allvar att Missan som träffade Moa innan hon blev sjuk och Agnes sammanlagt en timme, övertrumfar dessa människors samlade erfarenheter?

Det jag menar är att du kan läsa Elli09s inlägg en gång till (fallande). Jag vet att hen inte hade rätt angående vissa fakta, men hen har faktiskt träffat barnen under flera tillfällen under åren.

Det andra jag menar är att ingen har uttalad sig om barnens symptom, bara om diagnosen. Läs igen det rektorn skriver. Vi här vet inte vilka symptom barnen hade och hur svåra de var.

Och jag förstår inte hur en lärare skulle kunna sätta en diagnos? Som sagt barnen fick hemundervisning därför att det ansågs att de kunde tillgodgöra sig den (och det fungerade mycket väl enligt dokument som tidningar referera till), men inte i skolan. Och detta var baserad på den diagnosen de fick. Så varför skulle någon lärare slår larm????

Henmumndervisningen fungerade mycket väl, det pratades om gymnasiet för A.

Läs du Elli09s inlägg så förstå du att inte ens anhöriga tror på me förklaringen.
Citera
2019-01-25, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Varför har ingen velat komma fram till att paret led av Folie a Deux OM det är ett gemensamt beslut? Det finns flera i början av tråden som tror på det. FaD kan ju finnas i ett vitt spektra och båda kan vara lika drivande.

Två med samma personlighet men kanske olika desillusion som värmt upp varandra. Om jag tycker synd om dig så måste du tycka lika synd om mig, vi mot omvärlden. Han var förföljd av orättvisan på jobbet och hon mest av att ingen verkade förstå hur sjuka barnen var, hur jobbigt hon hade det. Jag har tvivlat på om hon hade bröstcancer när hon bodde kvar i Gtb? Mitt emellan barnafödandet om man ska tro tråden. Barnen kanske också var smittade av FaD.

Isolering och att inte lita på svensk sjukvård. Låter schizofrent tycker jag. O berättade mycket för sina kollegor men det kanske inte var ett rop på hjälp. H kanske inte alls klarade av jobbet så bra sista tiden heller. Att bara en bryter ihop till sist och dräper alla är inte märkligt.

Vi vet väldigt lite vad som stod i förklaringsbrevet. Kanske en hel sida med anklagelser mot föräldrarna som aldrig tagit deras problem på allvar. Klart att ingen av dem skulle få ärva.
Det som resulterade med att Agnes och Moa mördades hade självfallet inget med nån sjukdom att göra. Inte med nån fysisk sjukdom .
Flera flera komponenter i föräldrarnas personligheter. Enskild och tillsammans med varandra gjorde det blev som det blev.
Eftersom Oskar och Hanna hade sk ” fina” utbildningar och jobb bakom sig blev dom oupptäckta av systemet. Skolan, myndigheter. Ingen vågade ens tänka tanken att det var såå fel att två barn i samma familj var hemma. Där kan jag inte försvara Hanna.
Jag tror Hanna litade på Oskars omdöme. Jag tror innerst inne kände Hanna att det var nåt fel. Fel att Agnes var hemma. Jag märkte hur hon försökte betona ner det. Hon svarade på min fråga om varför Agnes inte gick till skolan väldigt förbigående. Min fråga började med ” hoppas inte det är nåt allvarligt ”.
Hon svarade i förbigående . Ville verkligen inte stora upp saken. Hon kände ” felet”. Felet i andra människors ögon. Ett barn som är hemma i flera år. Och det gör mycket om man känner ” felet ”. Det gjorde inte Oskar. Därför berättade han tydligen om sk barnens sjukdom på jobbet. Han kände inte ” felet ”. Hur det uppfattas av andra människor att barnen hölls hemma.
Citera
2019-01-25, 09:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det jag menar är att du kan läsa Elli09s inlägg en gång till (fallande). Jag vet att hen inte hade rätt angående vissa fakta, men hen har faktiskt träffat barnen under flera tillfällen under åren.

Det andra jag menar är att ingen har uttalad sig om barnens symptom, bara om diagnosen. Läs igen det rektorn skriver. Vi här vet inte vilka symptom barnen hade och hur svåra de var.

Och jag förstår inte hur en lärare skulle kunna sätta en diagnos? Som sagt barnen fick hemundervisning därför att det ansågs att de kunde tillgodgöra sig den (och det fungerade mycket väl enligt dokument som tidningar referera till), men inte i skolan. Och detta var baserad på den diagnosen de fick. Så varför skulle någon lärare slår larm????

Henmumndervisningen fungerade mycket väl, det pratades om gymnasiet för A.

Läs du Elli09s inlägg så förstå du att inte ens anhöriga tror på me förklaringen.
Det finns info - bortom missan.
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag har berättat att jag kände hela familjen som bekant. Det betyder att jag har träffat dem alla på byn, på fotbollsträningar, stranden, midsommarfirande, i affären mm. Vi hälsade på varandra men umgicks inte privat. Jag har också berättat att jag känner en lärare som undervisade töserna väl, två familjer som vara nära vänner till familjen samt några andra som stod lite längre ifrån familjen men närmare än jag själv däribland grannar. Utöver detta bor jag i Bjärred där många av oss sörjer sedan länge och mår väldigt dåligt av det inträffade och jag har varit med på båda minnesceremonier som hållits i Bergakyrkan.
Citat:
Töserna levde normala liv innan de blev sjuka. Gick i skolan, hade fritidssysselsättningar, sågs på stranden, vid glasskiosken och var ute på byn med kamrater. Utan sina föräldrar.
Citat:
Nu vet jag inte vad som tärde på tösernas ork mest men det är inte så att Agnes aldrig var ute de senaste åren. Däremot långt mindre än tidigare.
Citat:
Det stämmer säkert om höstterminen men tidigare terminer försökte man få tillbaks Agnes flera gånger men hon blev sämre av det. Jag har förståelse för att alla inblandade fattade beslutet att prova om hon skulle bli bättre av att vara hemma hela tiden även om det såklart inte var bra det heller.
Citat:
Agnes hade en annan vän som besökte henne när hon mådde bättre. Ibland gick det inte.
Citat:
Läraren till Agnes har berättat att barnen ofta var i sängen när de undervisades och att de pratade om skolämnena. Barnen var begåvade så det gick rätt så bra den vägen. Man gjorde bedömningen att de skulle klara detta som mest 3-4 dagar i veckan. Tyvärr blev dagarna ofta förkortade då töserna inte orkade hela dagen och många dagar fick de ställa in. Sen kom kamrater hem till töserna ibland också. Ibland fungerade och ibland fick de vända i dörren. Jag vet inte med det verkar som att töserna orkade flest saker när de var hemma. Då kunde de ju också dra sig undan direkt om det blev för mycket vilket väl hade varit svårare om de var långt hemifrån. De hade försökt andra sätt med Agnes de andra åren men då blev hon sämre.
Citat:
Det som jag fått berättat för mig är att när töserna gjorde saker blev de helt utmattade flera dagar efteråt. Behövde inte vara så stora saker tex gå på bio, shoppa eller vara ute med kamrater.
Senast redigerad av develi 2019-01-25 kl. 09:25.
Citera
2019-01-25, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Det som resulterade med att Agnes och Moa mördades hade självfallet inget med nån sjukdom att göra. Inte med nån fysisk sjukdom .
Flera flera komponenter i föräldrarnas personligheter. Enskild och tillsammans med varandra gjorde det blev som det blev.
Eftersom Oskar och Hanna hade sk ” fina” utbildningar och jobb bakom sig blev dom oupptäckta av systemet. Skolan, myndigheter. Ingen vågade ens tänka tanken att det var såå fel att två barn i samma familj var hemma. Där kan jag inte försvara Hanna.
Jag tror Hanna litade på Oskars omdöme. Jag tror innerst inne kände Hanna att det var nåt fel. Fel att Agnes var hemma. Jag märkte hur hon försökte betona ner det. Hon svarade på min fråga om varför Agnes inte gick till skolan väldigt förbigående. Min fråga började med ” hoppas inte det är nåt allvarligt ”.
Hon svarade i förbigående . Ville verkligen inte stora upp saken. Hon kände ” felet”. Felet i andra människors ögon. Ett barn som är hemma i flera år. Och det gör mycket om man känner ” felet ”. Det gjorde inte Oskar. Därför berättade han tydligen om sk barnens sjukdom på jobbet. Han kände inte ” felet ”. Hur det uppfattas av andra människor att barnen hölls hemma.

Hur två barn kunde få diagnosen ME tror jag är intressant för journalister att gräva vidare i. Ta reda på det "stora svenska sjukhuset" och följa upp med andra sjukhus rutiner. Flickorna hade levt idag om de inte isolerats hemma.
Citera
2019-01-25, 10:12
Medlem
develis avatar
Kanske finns i tråden men murder-suicide, två vuxna, två barn:
Citat:
Police: Mother last person alive in suspected murder-suicide

Officers also found empty trash bags, vinyl tubing and the helium tank's valve in a kitchen trash container. The valve had been modified with tape to attach it to the vinyl tubing.

Jeffrey Mendenhall's body was on a hallway floor. His head was on a pillow in the doorway where the bodies of their children were found. He also was holding flowers.

Tamisha Mendenhall's body was found a few feet away.
https://www.wishtv.com/national/police-mother-last-person-alive-in-suspected-murder-suicide/1115020177
Citat:
- Troopers found the bodies of 54-year-old Jeffrey Mendenhall, Tamisha Mendenhall, 34, and children Thomas, six, and Olivia, three, on Thursday

- Police were contacted by Jeffrey Mendenhall’s co-worker who had not heard from him in several days and checked his Michigan home

- Jeffrey is believed to have written a note found at the scene saying that the children were 'innocent'
The children and Jeffrey appeared to have died from an overdose of prescription pills while Tamisha died of self-inflicted stab wounds

- Authorities believe that Tamisha killed the others and then herself, but have not yet determined Jeffrey's involvement

"A Michigan couple who were found dead alongside their children left a note for authorities.
Jeffrey Mendenhall wrote that 'the children were innocent' in a letter found in the family's home.

His wife Tamisha Mendenhall is believed to have killed their children - six-year-old Thomas and three-year-old Olivia - by giving them an overdose of prescription pills before stabbing herself to death."

https://www.dailymail.co.uk/news/article-3202320/The-children-innocent-Note-father-left-dead-children-bizarre-murder-suicide-possibly-committed-wife- stabbed-death.html
Citat:
State police said in a statement that a co-worker of Jeffrey Allan Mendenhall asked them to check on him after he missed work for a couple of days and no one could reach him.

When troopers with the Cadillac post reached the home Thursday night in Grand Traverse County's Garfield Township, it was dark and no one responded to knocks. Troopers forced open the door and found the family dead inside."

"Several said they didn't know the Mendenhall family well but considered them friendly and knew of no problems in their household."
https://www.dailymail.co.uk/news/article-3198561/Police-Family-4-dead-northern-Michigan-home.html
Citat:
"A murder-suicide that claimed the lives of four Garfield Township family members appears to have been the result of a deliberate, “pre-meditated” act by one or both parents, according to the Michigan State Police.

At a press conference Monday, Lt. Kip Belcher shared new details on the investigation into the August 11 deaths of 54-year-old Jeffrey Allen Mendenhall, his wife, 34-year-old Tamisha Marie Mendenhall, and their two children, 6-year-old Thomas and 3-year-old Olivia. The family members were discovered inside their home on Shady Lane in the Town and Country mobile home park on August 13 after troopers conducted a welfare check at the residence.

A concerned co-worker at Munson Medical Center reported that Jeffrey had missed multiple days of work."

The prescription medications, flowers and helium canister – rented by Tamisha – were all obtained on August 11, the day of the deaths, according to Belcher. “It certainly implies there was a thought process that went into what took place,” he said. “It seems evident to me...that some pre-meditation took place. Whether both parents participated in this remains yet to be discovered."

Belcher said it was “unclear” in what order the deaths of the family members occurred outside of Tamisha. “We may never truly know what the sequence of events was that unfolded in the house,” he said. Belcher said there was “no sign of a struggle” amongst any of the family members.

A “very brief” note in Jeffrey’s handwriting found in the home contained a reference to the “children’s innocence in this circumstance,” Belcher said. He did not elaborate further on the note’s contents."
https://www.traverseticker.com/news/more-details-emerge-in-murder-suicide/
Citera
2019-01-25, 11:07
Medlem
Citat:

Mitt fetade.

Jag var en av dem som föreslog att det kunde vara fråga om folie à deux = gemensamt syndrom av vanföreställningar som brukar räknas in bland psykotiska tillstånd. Eftersom polisen så uttryckligt avfärdade psykisk sjukdom så föll den förklaringen bort för mig.

Förklaringsbrevet vet vi ju i stort sett bara två saker om. Dels polisens "sammanfattning" för ett år sedan, där motivet uttrycktes som att föräldrarnas inte såg någon framtida "livskvalitet", dels det senaste direkta citatet ur brevet (som jag fattat det) där det i stället talas om att de inte kommer att kunna leva ett liv i "egentlig mening". Om båda uttryckssätten finns med i brevet är oklart. Att det som citerades på PT är ett direkt citat är nog obestridligt.

Det jag reagerat på är att det både för ett år sedan liksom vid PT verkar som om föräldrarna framhöll barnens sjukdom som orsaken till föräldrarnas egen framtida bristande livskvalitet och meningslöshet. Inte ett ord om att de själva var utmattade, inte orkade längre eller mådde dåligt. Man kan undra om det fanns ett enda ord i brevet om detta. Hade polisen och de anhöriga inte velat att det i så fall skulle offentliggöras. Det hade ju kunnat vara en begriplig förklaring. Nej, det var barnens fel att hela familjen måste utraderas.

Föräldrarnas galenskap är obegriplig för mig. Deras motiv för att mörda barnen likaså.
Citera
2019-01-25, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kanske finns i tråden men murder-suicide, två vuxna, två barn:

tack! Här finns i alla fall en historia om båda föräldrarna självmordstankar i två år. Att hon köpt sömnmedel och helium visar på att de tänkte på barnen. Polisen kunde inte utesluta fadern. Förmodligen för att han hade skrivit ett kort självmordsbrev. Inte gav skulden på barnen. Tvärtom, skrev att de var oskyldiga offer. Två stolliga föräldrar som tillsammans kom fram till en dödsbra ide.
Citera
2019-01-25, 11:51
Medlem
Citat:
Hur två barn kunde få diagnosen ME tror jag är intressant för journalister att gräva vidare i. Ta reda på det "stora svenska sjukhuset" och följa upp med andra sjukhus rutiner. Flickorna hade levt idag om de inte isolerats hemma.
Ja . Helt rätt. Men locket på än. Man måste ta reda på allt från början. Ta fram journalanteckningarna för Agnes. Enligt Hanna fick dom inte hjälp där. Jag litar på SUS . Oskar kunde inte tuta och köra där. Moas diagnos
Vem gav den? Vilka uteslutningsundersökningar var gjorda?
Vad skulle hända med Agnes och Moa när det gäller skolan? Mötet med skolan som Oskar flyttade fram från december till januari. Vilket besked skulle han få på det mötet?
Mycket att undersöka. Jag hade gjort det om jag var journalist. Uppdrag granskning ex.
Citera
2019-01-25, 13:02
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hon svarade i förbigående . Ville verkligen inte stora upp saken. Hon kände ” felet”. Felet i andra människors ögon. Ett barn som är hemma i flera år. Och det gör mycket om man känner ” felet ”. Det gjorde ibnte Oskar. Därför berättade han tydligen om sk barnens sjukdom på jobbet. Han kände inte ” felet ”. Hur det uppfattas av andra människor att barnen hölls hemma.

Enligt Rockkungen, som påstår sej vara en anhörig, så var A sjuk. Ett besked som R fick i Majmånad ungefär, enligt inlägg från denne. Så något måste det ha varit med A, men naturligtvis skulle hon inte ha blivit mördad för det. Att H inte ville prata om As situation för icke närstående är förståeligt. O stod troligtvis sin chef nära och kände därför att han kunde anförtro
sej för denne.
Citera
2019-01-25, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Enligt Rockkungen, som påstår sej vara en anhörig, så var A sjuk. Ett besked som R fick i Majmånad ungefär, enligt inlägg från denne. Så något måste det ha varit med A, men naturligtvis skulle hon inte ha blivit mördad för det. Att H inte ville prata om As situation för icke närstående är förståeligt. O stod troligtvis sin chef nära och kände därför att han kunde anförtro
sej för denne.
El att dom var väldigt olika i det avseendet. Hanna hade inte pratat på sitt jobb om barnens sjukdomar. Medan Oskar pratade.
Så kan man tänka också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in