Citat:
Fast psykisk ohälsa medför mycket sällan att man tar livet av andra människor, synnerhet av sina egna barn, samt berättar om det på Facebook som ett sätt att få publicitet. Jag kan inte förstå allt daltande med denna mördare på Flashback. Ingen vet om han led av någon egentlig psykisk sjukdom. Det är inte en psykisk sjukdom att vara ledsen pga skilsmässa eller andra motgångar i livet. Det är en del livet och en drygt 50-årig karl måste ha förstått det. Jag är säker på att han ville hämnas på sitt ex genom att döda sina barn samtidigt som han förstod att hans eget liv skulle bli förstört genom denna handling. Han skulle hamna i fängelset. Därför tog han också livet av sig själv, efter sitt Facebookinlägg. Mina tankar går till mamman som förlorat sina små barn och jag har inga som helst sympatier för denna man som tagit livet av sina egna små barn på grund av att han själv inte tyckte sig ha någonting att leva för.
Precis. Man kan ha hämndmotiv utan psykisk ohälsa. Tyvärr ska varenda känsla (svartsjuka, hämndbegär, girighet m.m.) som leder till brottslighet försöka kopplas till att det var psykisk ohälsa. Oftas av brottslingarna själva för att få lindrigare straff i domstol.
Men tyvärr kan alltså friska människor ha dåliga tankar samt känslor och agera ut dem med katastrofala följder.
I det här fallet tror jag dock på att det fanns psykisk ohälsa också med i bilden på grund av allt pappan genomlidit de senaste åren.
Men tyvärr kan alltså friska människor ha dåliga tankar samt känslor och agera ut dem med katastrofala följder.
I det här fallet tror jag dock på att det fanns psykisk ohälsa också med i bilden på grund av allt pappan genomlidit de senaste åren.