Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Jag håller inte med dig. Men utredningen (om det blir någon) för väl utvisa om denna man led av någon dokumenterad psykisk ohälsa. Eller om det fanns några varningstecken som de som stod honom och/eller barnen nära borde ha uppmärksammat. Man kan mycket mörda sina barn av hämndmotiv utan att var psykiskt sjuk. Det gjorde Dalaröpappan. Men han klarade inte av - eller kanske inte ville - ta sitt eget liv. Den här mannen verkar också ha varit i sina sinnens fulla bruk när han gjorde sitt Facebookinlägg. För mig är det tydligt att han agerade utifrån åsikten att eftersom han inte längre vill leva på grund av olika problem som han hade inte minst på grund av separationen från barnens mor, så skulle hans "grabbar" inte heller få leva. Han brydde sig inte om att barnen hade en mor och ordnade förhållanden och att de dessutom hade rätt till att få leva även utan honom. Jag tycker att är bisarrt att försöka urskulda honom här.
Precis. Man kan ha hämndmotiv utan psykisk ohälsa. Tyvärr ska varenda känsla (svartsjuka, hämndbegär, girighet m.m.) som leder till brottslighet försöka kopplas till att det var psykisk ohälsa. Oftas av brottslingarna själva för att få lindrigare straff i domstol.
Men tyvärr kan alltså friska människor ha dåliga tankar samt känslor och agera ut dem med katastrofala följder.
I det här fallet tror jag dock på att det fanns psykisk ohälsa också med i bilden på grund av allt pappan genomlidit de senaste åren.