2019-01-24, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Bara för att undvika att det skapas trådsanningar bör det påpekas att 9 fordon inte är det samma som 9 personbilar.

Av de 9 fordon som är skrivna på Rehn är tre lastbilar, ett en traktor, ett en släpvagn, ett en terrängskoter och tre är personbilar. Nästan samtliga fordon är från 90-talet. En personbil, en Volvo, är från 2006.
Eftersom jag själv är hästmänniska kan jag meddela att man har ett antal fordon då. Tex traktor att flytta hösilage med... lastbil (antingen B-korts eller C-korts) att transportera hästar i alternativt en trailer (Umesläpet är det) och fyrhjuling ( terrängfordonet troligen)....
Citera
2019-01-24, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Slänger nån upp filmen på liveleak? Sitter själv och försöker men kan inte ladda upp den.

Släng upp den på minfil punkt com
Citera
2019-01-24, 19:28
Medlem
Fisk-o-Potatiss avatar
Det var två barn som togs ihjäl av en kvinnas ex innan han sköt sig själv. Jag har en vän som var ganska nära kvinnan. För att visa respekt så tänker jag inte gå in i historia just nu. Han (såväl som kvinnan) är uppenbarligen upprörd över vad som har hänt.
Citera
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ok så du har förstått vad jag menade enligt din spoiler att de kanske och i värsta fall begår självmord. Jag tror majoriteten om inte alla andra också förstod vad jag menade så inser inte poängen med att nämna att jag råkade skriva fel.

Nej, jag har inte jobbat inom psykvården i Sverige utan forskar bara här. Så jag är inte på det klara alls med hur ni har det. Men det kanske hade behövts mer frispråkiga, ärliga och arbetsamma psykologer som mig där. Så jag fortsätter vara det oavsett vad du tycker om mina åsikter m.m.

Du menar att du inte vet hur Sveriges psykvård fungerar? Fast du forskar här?
Snälla människa... Du dumförklarar dig själv gång på gång.
Att vara frispråkig, ärlig och arbetsam är måhända bra - men enbart om det kombineras med intelligens och empati. Tyvärr visar du tydligt att de två sista egenskaperna saknad hos dig.
Här inne finns mängder av olika professioner represterade, men det är få som så ihärdigt poängterar sitt yrke såsom du gör. Tyvärr leder det snarare till att man misstror dig. Jag arbetar för övrigt i den somatiska vården, men som de allra flesta svenskar vet jag hur illa ställt det är inom psyk.vården.
Så otroligt..märkligt att du inte vet något om den.
På något märkligt sätt får dina inlägg mig att åter bli förbannad på hur obehöriga människor köpt sina HP-resultat. Fast det vet du nog inget om det heller.

Det här fallet berör alla, och det rör upp mängder av känslor. De som på något sätt funnits nära GM och barnen går igenom ett helvete just nu. Att då också sätta sig över och döma dem för vad de har eller inte har gjort för att förhindra morden, det är lågt. Jag förväntar mig en högre nivå ifrån en psykolog.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Söka hjälp? Svaret till mig vara att vi är överbelastade och tid finns om 4-5 månader. Försök att sätta dig in i diverse psykisk ohälsa.

Håller med, det var bättre förr när Sossarna spärrade in alla personer med psykisk ohälsa så vi slapp ha skräpet ute i samhället. Det är synd att socialdemokraterna blev alltför liberala och gick med på att montera ner det statliga instituten där vi slängde personer med mentala problem!

Jag håller med dig kompis, ta det lugnt!
Citera
2019-01-24, 19:29
Medlem
pansarbrittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag håller inte med dig. Men utredningen (om det blir någon) för väl utvisa om denna man led av någon dokumenterad psykisk ohälsa. Eller om det fanns några varningstecken som de som stod honom och/eller barnen nära borde ha uppmärksammat. Man kan mycket mörda sina barn av hämndmotiv utan att var psykiskt sjuk. Det gjorde Dalaröpappan. Men han klarade inte av - eller kanske inte ville - ta sitt eget liv. Den här mannen verkar också ha varit i sina sinnens fulla bruk när han gjorde sitt Facebookinlägg. För mig är det tydligt att han agerade utifrån åsikten att eftersom han inte längre vill leva på grund av olika problem som han hade inte minst på grund av separationen från barnens mor, så skulle hans "grabbar" inte heller få leva. Han brydde sig inte om att barnen hade en mor och ordnade förhållanden och att de dessutom hade rätt till att få leva även utan honom. Jag tycker att är bisarrt att försöka urskulda honom här.

Vad säger dig att han inte är psykisk sjuk? Att de inte lyckats sätta en diagnos på honom? Tänk lite själv. Bara för att en psykolog inte satt ett namn och gett en diagnos så betyder det inte att det inte är något fel. Att man mördar sina barn är ju ett solklart bevis på att något inte står rätt till i skallen. Det bör inte vara några fler frågor om saken alls. Jag förstår verkligen inte ditt tankesätt.

Sinnes fulla bruk? Alltså.. Hur då? Du får det att låta som om att han var alkoholpåverkad. Förstår du hur psykisk ohälsa kan fungera? Det påverkade hans tankegång
Senast redigerad av pansarbritta 2019-01-24 kl. 19:38.
Citera
2019-01-24, 19:29
Medlem
Bet-At-Homes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det där är också så jävla roligt att säga!

Tar staten för stort ansvar är det statens fel och i stort sätt kommunism/nazism

Tar staten ett steg tillbaka och låter vuxna människor själva söka hjälp är det statens fel att något händer för att dom inte tar tillräckligt mycket ansvar

Han var en vuxen jävla man, han hade all chans i världen att söka hjälp eller i värsta fall ta sitt egna liv. Han väntade med att döda barnen på barnens mammas födelsedag, en iskall jävla handling för att hämnas på sin fru. Ansvaret ligger hos den döda pappan

Suck. Snälla, håll två tankar i huvudet samtidigt... skapa inte drama av det som inte behövs. Vi tycker nog alla rimligtvis lika om detta.
Citera
2019-01-24, 19:30
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det där är också så jävla roligt att säga!

Tar staten för stort ansvar är det statens fel och i stort sätt kommunism/nazism

Tar staten ett steg tillbaka och låter vuxna människor själva söka hjälp är det statens fel att något händer för att dom inte tar tillräckligt mycket ansvar

Han var en vuxen jävla man, han hade all chans i världen att söka hjälp eller i värsta fall ta sitt egna liv. Han väntade med att döda barnen på barnens mammas födelsedag, en iskall jävla handling för att hämnas på sin fru. Ansvaret ligger hos den döda pappan

Han hade ju sökt hjälp flera gånger....
Citera
2019-01-24, 19:30
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Och den här kommentaren går inte heller av för hackor. Säger indirekt att mamman är medskyldig till det som hänt?:

"Samuel...du var en sån oerhört fin människa och så fin vän...Varför detta beslut av alla andra tänkbara beslut??? Jag är så oerhört ledsen och har så oerhört svårt att ta in det som hänt...Varför?...❤Separationer/ skilsmässor är aldrig enkla för någon som går igenom det...Med detta oerhört tragiska som hänt, vädjar jag till Er Alla som just nu i denna stund, går igenom separationer eller skilsmässor: Var rädda om varandra, såra inte, visa respekt. kärlek och förståelse för varandra fastän att situationen är tuff och jobbig. Man kan aldrig sätta sig in i och veta exakt hur den andra partnern känner och mår innerst inne...Kärlek till er alla i denna otroligt sorgliga stund...❤"

Väldigt underligt.
Citera
2019-01-24, 19:31
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Söker man vård i dag i psykiatrin så hamnar msn i en karusell och slussas runt ,förtur har bara de som är psykotiska i stort sett. Så förmodligen har han sökt hjälp tidigare och inte blivit rätt behandlad och så har det gått så långt att han inte orkar och vill mer. Fb sändning kan ha varit ett slags rop på hjälp.

Jag har redan skrivit att jag håller med om att det var bättre förr när socialdemokraterna spärrade in alla med psykiska ohälsa. Det var frid och fröjd och jag hoppas något parti tar tag i detta!
Citera
2019-01-24, 19:31
Medlem
giddgidds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
Kan tänka mig att tankegången var något liknande detta:

Planen från första början att ta livet av sig själv och barnen av någon anledning. Kopplat till hans psykiska mående vilket var på botten. Så illa att det inte går att tänka logiskt längre.

Han skjuter barnen. Han hamnar i chock. Han börjar reflektera över vad han nyss har gjort. Tankarna snurrar. Han vet inte vad han ska göra. Förmodligen plötsligt en extrem ånger också. Det var inte så lätt som han trodde.

Steget att ta livet av sig själv är svårt. Reflektioner över vad som händer efter döden osv. Det är ett hav av olika tankar och reflektioner innan man gör något sådant..

Efter han insett vad han gjort, och hans skalle snurar och han är helt förstörd, går han live på facebook för att berätta för sina vänner. Ett desperat sista rop på hjälp i det mentala kaos han befinner sig i. Vännerna försöker konsultera honom att inte ta livet av sig. Han inser att även om han ändrar sig nu, så kommer han sitta i finkan i resten av livet, plus att hans barn redan är borta. Det är inget liv att leva, och han vågar till slut sätta en kula i sitt eget huvud.

Från Aftonbladet nyss:
I livesändningen på Facebook efter dubbelmordet sa Salapappan att han ”ordnat med allt” – brev, räkningar och att förbereda bouppteckningen.

Samtidigt lade han så sent som i helgen upp en video på sönerna där han pratar om deras framtid

Jag kan ytterst lite om psykisk ohälsa, men men om nu det aftonbladet skriver, så ser jag det som en kall planering av ett dubbelmord och självmord.

Så en svår psykotisk depression .. fast fullt kapabel att "ordnat med allt" .. det är något som inte stämmer där gissar jag.
Citera
2019-01-24, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
Vad säger dig att han inte är psykisk sjuk? Att de inte lyckats sätta en diagnos på honom? Tänk lite själv. Bara för att en psykolog inte satt ett namn och gett en diagnos så betyder det inte att det inte är något fel. Att man mördar sina barn är ju ett solklart bevis på att något inte står rätt till i skallen. Det bör inte vara några fler frågor om saken alls. Jag förstår verkligen inte ditt tankesätt.

Absolut. Så här i efterhand kan man tänka sig både personlighetsstörningar och kanske någon NPF-diagnos är involverad (han ska ha varit impulsiv) utöver depression utlöst av livsomständigheter och såbarhet. Folk har också beskivit honom som ombytlig, ena dagen trevlig och nästa dag iskall och nonchalant. En dubbelnatur förmodligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in