2018-10-23, 22:31
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanske.
Hur översätts denna utbildning utomlands? Är det något att gå om man endast vill jobba utomlands?

Citat:
Ursprungligen postat av Despat
Systems Science är titeln/namnet på engelska. Vet inte hur det ser ut med att få jobb utomlands men jag skulle gissa på att man har goda chanser, IT borde vara en av de branscherna som är mest internationella. Men återigen, jag har ingen vidare koll. Det är bara min kvalificerade gissning.

Den mer korrekta termen är Information systems.
Citera
2018-12-02, 15:42
Medlem
Det finns en uppsjö av trådar om systemvetenskap på forumet, så jag frågar helt enkelt här.

Finns det någon här som har läst kurser motsvarande Systemvetenskap A, B, C (90 hp totalt) och satt ihop en egen kandidatexamen runt dessa? Hur har resten av er examen sett ut?

Jag funderar nämligen på att sätta ihop sin egen 180 hp-kandidatexamen med kurserna från Systemvetenskap A, B, C (90 hp) och även Filosofi A (30 hp). Utöver dessa kurser tänkte jag fylla på med en del icke-dator-relaterade kurser. Hur ser det ut hos en blivande arbetsgivare? Har någon gjort nåt liknande? Hur gick det?

Ett alternativ är ju att följa ett program och alla kurser som finns där, men det tar ju 3 år, vilket känns onödigt om man redan har läst en del kurser på universitetet och kan lägga ihop en egen examen med systemvetenskap som huvudområde.
Senast redigerad av erikj90 2018-12-02 kl. 15:57.
Citera
2018-12-04, 20:18
Medlem
Nu vet jag att detta är en generell fråga, men kan man börja med sitt examensarbete så fort man har poängen inne för det?
Det borde väl inte vara låst till en viss termin och period?

120 hp varav 15 ska vara C-kurser.

Vill nämligen försöka ta min tidigt, och börja på mitt examensarbete redan innan jul/höst.

Någon som vet?
Citera
2018-12-04, 21:55
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smacko
Nu vet jag att detta är en generell fråga, men kan man börja med sitt examensarbete så fort man har poängen inne för det?
Det borde väl inte vara låst till en viss termin och period?

120 hp varav 15 ska vara C-kurser.

Vill nämligen försöka ta min tidigt, och börja på mitt examensarbete redan innan jul/höst.

Någon som vet?
Examensarbetet är en kurs som går under en bestämd period/perioder under läsåret, kolla på stockholms universitets hemsida när kurstillfälle ges ( om det är där du vill skriva ditt examensarbete).
https://dsv.su.se/utbildning/studieinformation/examensarbete
Citera
2018-12-11, 11:43
Medlem
Ni som pluggar eller har pluggat Systemvetenskap hur var eran programmeringserfarenhet innan ni startade? Förstår att det underlättar om man kan lite men är det nödvändigt?
Citera
2018-12-11, 14:50
Medlem
Despats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPer
Ni som pluggar eller har pluggat Systemvetenskap hur var eran programmeringserfarenhet innan ni startade? Förstår att det underlättar om man kan lite men är det nödvändigt?

Underlättar gör det men det är verkligen inget krav. Jag är snart klar med första terminen och klarade första programmeringskursen galant, trots att jag hade väldigt små erfarenheter av programmering sen tidigare.
Citera
2018-12-28, 15:26
Medlem
Hej!

Såg att en 1/3 av personerna intagna på DSV på SU var mellan 25-34 år vid senaste intagningen. Upplever ni som studerar på programmet att det är en nackdel att vara äldre på detta program? Hur påverkar det jobbmöjligheter mm.?

Har läst en del i denna tråd men inte orkat läsa alla sidor. Hur tufft är programmet? Om man inte har någon programmeringskunskap sedan innan. Är det skola varje dag eller finns det möjlighet att jobba vid sidan om?
Citera
2018-12-28, 18:02
Medlem
Despats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseZD
Hej!

Såg att en 1/3 av personerna intagna på DSV på SU var mellan 25-34 år vid senaste intagningen. Upplever ni som studerar på programmet att det är en nackdel att vara äldre på detta program? Hur påverkar det jobbmöjligheter mm.?

Har läst en del i denna tråd men inte orkat läsa alla sidor. Hur tufft är programmet? Om man inte har någon programmeringskunskap sedan innan. Är det skola varje dag eller finns det möjlighet att jobba vid sidan om?

Tja! Går på Liu och kan inte svara på första frågan där riktigt, kan dock säga att vi har schemalagt nästan varje dag i veckan, men det rör sig oftast då om ett pass (dryga 2h) per dag. Det är sällan vi har mer. Dessutom är nästan allt valfritt (dvs lektioner, föreläsningar etc) så man behöver inte gå om man känner att det inte ger en något. Programmeringen kan man klara av utan tidigare erfarenhet, vi har endast två obligatoriska programmeringskurser under alla tre åren, plus så kan de flesta (i min årskurs rörde det sig om dryga 70 %) inte någon programmering överhuvudtaget sen tidigare.

Och ja, det är väldigt lätt att skaffa jobb vid sidan av, studievägledare och tidigare studenter har uppmuntrat oss att göra det nästan från första dagen i princip.
Citera
2018-12-29, 00:02
Medlem
Tja. Jag funderar på att börja studera systemvetenskap på Örebro universitet. Någon som gått där? Var det flummigt? Hur ser det ut med jobb efter och utbildningskvalitet överlag? Hur är Örebro som studentstad?

Tack för svar.

Kan tillägga att jag har typ 0 kunskap inom IT överlag och tänkte bara köra någon vettig utbildning som ger bra betalt och lätt att få jobb. Hur tungrott är programmet för en normalbegåvad?
Citera
2019-01-23, 15:36
Medlem
Vad är det för typer som läser Systemvetenskap?

Har funderat lite gran på att söka in till ett kandidatprogram i data/systemvetenskap. Men jag har inte direkt någon teknisk bakgrund sedan tidigare, och kan ganska lite om data och programmering till exempel. Jag har dock hört att detta inte bör var något problem, utan att man lär sig allteftersom.

Men vad är det i regel för typ av människor som går en sådan här utbildning? Vad kan man vänta sig att hamna bland för typer? Spontant känns det som ett ställe för dator- och spelnördar, vilket jag inte är. En rolig del i att gå en sådan här utbildning vore ju också att träffa lite nytt folk och knyta nya kontakter, förhoppningsvis med likasinnade. Jag är mer intresserad av samhälle, sport, musik, miljö osv. Jag tänker att det kanske är ganska få av sådana som mig på en sådan här utbildning. Kan det vara så?
Citera
2019-01-23, 16:15
Medlem
Bajskissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av socialkontroll
Har funderat lite gran på att söka in till ett kandidatprogram i data/systemvetenskap. Men jag har inte direkt någon teknisk bakgrund sedan tidigare, och kan ganska lite om data och programmering till exempel. Jag har dock hört att detta inte bör var något problem, utan att man lär sig allteftersom.

Men vad är det i regel för typ av människor som går en sådan här utbildning? Vad kan man vänta sig att hamna bland för typer? Spontant känns det som ett ställe för dator- och spelnördar, vilket jag inte är. En rolig del i att gå en sådan här utbildning vore ju också att träffa lite nytt folk och knyta nya kontakter, förhoppningsvis med likasinnade. Jag är mer intresserad av samhälle, sport, musik, miljö osv. Jag tänker att det kanske är ganska få av sådana som mig på en sådan här utbildning. Kan det vara så?

Jag läser systemvetenskap precis just nu. Det är väldigt blandat i min klass. Du kommer möta en riktig röra av alla möjliga typer. Frukta ej!
Citera
2019-01-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatty Arbuckle
Att utbilda sig inom it-området idag är lönlöst om du inte tänker starta eget. I dagsläget så går det cirka 300-500 sökande på ett it-jobb bara så att du vet. Jag har själv en akademisk it-utbildning(inom objektorienterad programmering) och är arbetslös sedan examen så jag vet tyvärr vad jag talar om...
Det har jag svårt att tänka mig. Söker jobb för tillfället och har i stort sett intervjuer varje dag och har fått svar från nästan alla. Och då är mitt CV allt annat än imponerande.

EDIT:
Såg att inlägget var från 2004. Glöm vad jag sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in