2018-08-27, 00:08
Medlem
arabansplitternys avatar
Har fortfarande prövotid på mitt körkort.

Torskade för drograttfylla då jag hade THC i kroppen. Har också torskat för ringa narkotika för 2 månader sedan ungefär.

Det jag undrar är:

På ringa så accepterade jag ett strafföreläggande men har inte svarat på den ännu. Min plan är att bara skita i det och vänta på rättegång. Förhoppningen är väl att dom kanske skiter i det helt i och med att det var en skitgrej? 2,5 gram hasch bara....

Nu nästa problem som är det största problemet.

Jag stoppades och fick följa med på piss och blod. Erkände faktiskt drograttfyllan i och med att det ändå garanterat kommer visa positivt MEN hittade på en historia om att jag åkte till Danmark en vecka tidigare och rökte där, vilket var anledningen till att jag hade THC i kroppen.

Nu även här kommer det dröja för en rättegång antagligen i och med att detta också är ett skitbrott som är lågt prioriterat.

Min fråga är nu, om jag bara väntar på att tingsrätten ska kalla mig vilket troligtvis kommer ta över ett år(?), har ca 1 år kvar på prövotiden, kommer jag då eventuellt få behålla körkortet efter en viss spärrtid?

Nästa fråga, har jag någon chans i en rättegång?? Vilken historia kan jag lägga till för att möjligtvis rädda mig från att bli av med skiten??

Om transportstyrelsen helt enkelt bestämmer sig för att återkalla mitt körkort, när får jag reda på det?. När får transportstyrelsen reda på det här? Räcker det med att jag pissar positivt för att bli av med lappen eller måste jag ha fått en fällande dom först?

Min plan är helt enkelt att dra ut på processen så att domen faller efter prövotiden är slut för att sedan försöka behålla skiten genom att säga att jag är helt beroende av körkortet för mitt arbeta eller liknande?

Vad kan jag göra?

Vill inte höra någon jävla moralpredikan så bespara mig det tack jag skiter i vad ni har för åsikter utan jag vill bara ha svar på frågorna.

Mycket tacksam för all hjälp.

edit: har också en fortkörning 110 på 80 väg men efter den händelsen fick jag behålla körkortet och polisen sa att det inte kommer vara några problem av just den händelsen vilket det inte heller varit trots prövotid. Men kan det tillsammans med det här andra samt att jag blivit stoppad i avställd bil flera gånger påverka situationen i sin helhet?
Citera
2018-08-27, 00:29
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jag fick ingen lindring [sic!] alls, men det var 2010. Inbillar mig att det är fjolligare nu, det blir det ju år för år.
Tvärtom. Färre får lindring i dag än tidigare.
Deras nya syn är att människor som är beroende av sitt körkort även bör värdera sitt körkort.
Så TS bör verkligen fila rejält på sitt överklagande eller be om förskottssemester.
Citera
2018-08-27, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Så TS bör verkligen fila rejält på sitt överklagande eller be om förskottssemester.

Överklaga kan han inte göra eftersom Transportstyrelsen inte fattat något beslut ännu i hans ärende. Det han ska göra är att yttra sig inför beslutet. Han bör bifoga arbetsgivarintyg och utförligt beskriva sitt körkortsbehov i arbetet.

Efter att beslutet om spärrtid fattats då har man möjlighet att överklaga, Förvaltningsrätten kommer då att kolla på ärendet och se om Transportstyrelsen fattat ett korrekt beslut.
Citera
2018-08-27, 02:55
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Tvärtom. Färre får lindring i dag än tidigare.
Deras nya syn är att människor som är beroende av sitt körkort även bör värdera sitt körkort.

Åfan! Nåt som går åt rätt håll i samhället, det var det värsta. Å andra sidan startar ju bilen ändå.
Citera
2018-08-27, 14:27
Medlem
arabansplitternys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabansplitterny
Har fortfarande prövotid på mitt körkort.

Torskade för drograttfylla då jag hade THC i kroppen. Har också torskat för ringa narkotika för 2 månader sedan ungefär.

Det jag undrar är:

På ringa så accepterade jag ett strafföreläggande men har inte svarat på den ännu. Min plan är att bara skita i det och vänta på rättegång. Förhoppningen är väl att dom kanske skiter i det helt i och med att det var en skitgrej? 2,5 gram hasch bara....

Nu nästa problem som är det största problemet.

Jag stoppades och fick följa med på piss och blod. Erkände faktiskt drograttfyllan i och med att det ändå garanterat kommer visa positivt MEN hittade på en historia om att jag åkte till Danmark en vecka tidigare och rökte där, vilket var anledningen till att jag hade THC i kroppen.

Nu även här kommer det dröja för en rättegång antagligen i och med att detta också är ett skitbrott som är lågt prioriterat.

Min fråga är nu, om jag bara väntar på att tingsrätten ska kalla mig vilket troligtvis kommer ta över ett år(?), har ca 1 år kvar på prövotiden, kommer jag då eventuellt få behålla körkortet efter en viss spärrtid?

Nästa fråga, har jag någon chans i en rättegång?? Vilken historia kan jag lägga till för att möjligtvis rädda mig från att bli av med skiten??

Om transportstyrelsen helt enkelt bestämmer sig för att återkalla mitt körkort, när får jag reda på det?. När får transportstyrelsen reda på det här? Räcker det med att jag pissar positivt för att bli av med lappen eller måste jag ha fått en fällande dom först?

Min plan är helt enkelt att dra ut på processen så att domen faller efter prövotiden är slut för att sedan försöka behålla skiten genom att säga att jag är helt beroende av körkortet för mitt arbeta eller liknande?

Vad kan jag göra?

Vill inte höra någon jävla moralpredikan så bespara mig det tack jag skiter i vad ni har för åsikter utan jag vill bara ha svar på frågorna.

Mycket tacksam för all hjälp.

edit: har också en fortkörning 110 på 80 väg men efter den händelsen fick jag behålla körkortet och polisen sa att det inte kommer vara några problem av just den händelsen vilket det inte heller varit trots prövotid. Men kan det tillsammans med det här andra samt att jag blivit stoppad i avställd bil flera gånger påverka situationen i sin helhet?

Någon som vet?
Citera
2018-08-29, 15:04
Medlem
miikoss avatar
De kollar om man hade prövotid eller ej vid brottets genomförande, så det spelar ingen roll om din prövotid tar slut innan rättegången.

Sedan så kan det ju förstås bli så att körkortet återkallas för misstanke om nartotikamissbruk, och så spelar det ingen roll om man har prövotid eller ej. Sker en återkallelse för det skälet, så gäller det tills att läkarintyg med provagningar lämnas in som visar att skäl inte längre finns för att man inte ska ha körkort.
Citera
2018-09-26, 18:47
Medlem
Blev stoppad av en polismotorcykel på motorvägen och ska enligt en sorts apparat som han hade fastmonterat kört en viss sträcka på ett antal minuter som gav hastigheten 124 km/h. Han sa något om att ha startat den vid en punkt och stoppat den vid en annan. Vet inte om det är relevant men jag har ingen prövotid. Han sa att om det inte finns annat är det 2 månader som kk är indraget. Jag undrar då följande:

- Jag antar då att det inte är en laser-grejs-maskin, finns det inga felmarginaler med tanke på om jag hade blivit rapporterad med 140 hade jag endast kommit undan med bot. Nu har jag skrivit under och tagit emot böteslappen, är det något jag kan göra nu för att överklaga de 8 km? Om inte, OM jag inte hade skrivit under hade jag kunnat göra något då eller hade det säkerligen slutat på samma sätt?

- Polisen frågade om jag jobbar men jag svarade att jag studerar. Har sedan läst på olika forum om man lyckas skaffa intyg från arbetsgivare att man kan förkorta återkallelsetiden med 1 månad. Har polisen någonstans skrivit att jag är student eller är det fritt fram med att försöka fixa intyg på något sätt?
Citera
2018-11-02, 15:29
Medlem
Goddag, vart stannad nu under dagen då jag kört över 2 heldragna linjer. Hade 200 meter bakom till bilarna så jag ansåg att det inte var något problem att blinka och svänga över, men tydligen hade jag fel.

Blev stannad av en riktigt grinig jävel som halvskrek hela tiden, han vart helt rosenrasande när jag bad honom att agera mer lovligt. (Nej jag var en grisig själv utan mest nersölad efter jobbet).

Till saken ; Vet ju själv att det är fel, böter 1.5k såklart. Men denna gång (torska på bälte förut) så fick jag ej någon böteslapp att skriva på eller något erkännande att skriva på heller, fick ingen information från snuten som bara skrek att jag skulle åka där ifrån och "passa mig" på ett ungefär.

Får jag bötern på brev? Ska jag skriva på något? Kan man skita i det eller bestrida att man ej gjort fel då jag bevisligen ej skrivit på något? Överklagar man blir det torsk då 2 snutar vittnar åt varandra?

Hatar själv när bilar drar heldraget helt hysterisk eller mosar sig in i köer, men nu hade jag en riktigt god sträcka att acc:a upp på och hade ca 100 meter kvar till bilarna bakom när jag bytte ytterliggare fil och vill ändå fråga om det går att kringgå detta.

MVH
Citera
2019-01-22, 19:53
Medlem
Hur stora är böterna först gången om man kör med icke förnyat körkort?

Och får man köra från platsen eller vad händer? Har kollar runt lite men hittar inte riktigt något svar. Kanske någon som har gjort det själv.
Citera
2019-01-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kllu
Och får man köra från platsen eller vad händer? Har kollar runt lite men hittar inte riktigt något svar. Kanske någon som har gjort det själv.

Vad menar du med icke-förnyat körkort?
Har du fått hem en grundhandling för att förnya som du struntat i att skicka in?
Citera
2019-01-22, 20:12
Medlem
Ett körkort som har gått ut som svensk identitetshandling? Bötern är troligtvis noll kronor om du inte stöter på en fitta/kuk till polis.

Du behöver inte ens ha en körkortshandling. Så länge du kan identifiera dig på annat vis så att polisen kan kontrollera dig korrekt mot körkoetsregistret så är det bötesfritt.

Jag har aldrig fått böter trots att jag inte ens har en annan identitetshandling. Räckt med att uppge fullständigt namn, födelsedatum, och någon ytterligare personuppgift på förfrågan.
Citera
2019-01-22, 20:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kllu
Nej du får inte köra från platsen då du inte har något giltigt körkort, använd livlinan ring en vän.
Straffet är dagsböter och beror på din inkomst räkna med 5-7000 kr

Hur svårt är det att förnya körkortet? Tar 10 minuter och kostar 250:- + 80 kr för fotograferingen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in