2019-01-22, 10:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Ja, det är ju frågan. Jag gissar ju på transportstyckning snarare än ritual-grejen. Logiskt om mordet skedde i lägenheten, men där finns ju tveksamheter (även om de saknade sakerna, säng, duschdraperi mm är suspekt). Mindre logiskt om mordet skedde utomhus. Det skulle i s f vara om KJ ville flytta kroppen från mordplatsen för att gömma den (han vet ju att han såg henne sist, och att han skulle bli huvudmisstänkt), men det gjorde han ju inte särskilt bra. Detta i sin tur k a n ju bero på att han blev avbruten/stressad...

Ja, som du ser. Spekulationer, spekulationer.
Jag tror att man måste bestämma sig här om man vill hävda att KJ är gärningsmannen. Det går ju inte att hoppa mellan de två alternativen till brottsplats (dvs. i lägenheten eller på ett annat ställe) efter behov. Teorin om att hon mördades och styckades i lägenheten anses det finnas en massa stöd för. Vittnesmål om att KJ förde oväsen som om han snickrade (skall väl antyda att det var styckningsaktivitet som hördes), vittnesmål om att KJ och någon mer bar ut någonting stort ut lägenheten (en blodig säng?). Duschdraperi m.m. saknas mystiskt. Kvinnoskrik skall också ha hörts från lägenheten osv osv.

Problemet är att det här inte riktigt går ihop med att det saknas spår av styckning i lägenheten, och som jag har förstått det menar väl också kriminalteknikerna att hon inte har styckats där.
Senast redigerad av Draifos 2019-01-22 kl. 10:37.
Citera
2019-01-22, 10:38
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att man måste bestämma sig här. Det går ju inte att hoppa mellan de två alternativen till brottsplats (dvs. i lägenheten eller på ett annat ställe) efter behov. Teorin om att hon mördades och styckades i lägenheten anses det finnas en massa stöd för. Vittnesmål om att KJ förde oväsen som om han snickrade (skall väl antyda att det var styckningsaktivitet som hördes), vittnesmål om att KJ och någon mer bar ut någonting stort ut lägenheten (skall väl ha varit kroppen då, eller en blodig säng?). Duschdraperi m.m. saknas mystiskt. Kvinnoskrik skall också ha hörts från lägenheten osv osv.

Problemet är att det här inte riktigt går ihop med att det saknas spår av styckning i lägenheten, och som jag har förstått det menar väl också kriminalteknikerna att hon inte har styckats där.

Tja, jag känner inte att jag måste bestämma mig. Polisen lyckades aldrig reda ut var hon mördades/styckades. Frustrerande, men så är det. Allt vi kan göra är att spekulera, och åtminstone jag har ingen lust att i alltför hög grad go Fagro on your asses.
Citera
2019-01-22, 10:53
Medlem
Citat:
Ok. Hänger inte med på "brister i utredningen som till 100% utesluter alternativ GM/Gärningsmän", men ålrajt.

Läs materialet som finns.
Citera
2019-01-22, 10:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
3. Sträcka ut som i 'skarva" ? Det redogörs ju för larvstorlek, felmarginaler mm. Summeringen/konklusionen tycks korrekt.
Nej, jag menar sträcker, inte skarvar. Jag påstår inte att rättsentomologen (AL) lämnar oriktiga uppgifter eller överdriver. Han vittnade i hovrätten med hänvisning till figur 5 på sidan 7 att det var helt uteslutet att äggen lades mindre än sex dagar före fyndet, och att sannolikheten för att äggen lades någon gång mellan 14-15 maj och 4 maj, alltså från det att Vatchareeya sågs i livet och tio dagar framåt, är lika för varje dag. Han sträckte ut intervallet till dagen för försvinnandet på ett helt riktigt sätt. På åklagarens fråga om vad som hade hänt om kroppen hade legat kallare svarade han att kurvan hade förskjutits så att tio dagarsintervallet blivit längre.

Man kan inte utesluta att kroppen har legat kallare. AL utesluter inte första dagen för äggläggning även fast det var kallt då, nio grader som mest. Alltså, hade äggen lagts första dagen och kroppen sedan lagts kallt hade det inte blivit någon förändring i resultatet.
Citera
2019-01-22, 11:47
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannen007
Läs materialet som finns.

Ok. Du föredrar fortsatt "mummel" alltså. Fine. Det är väl någonting som ni i "verket" håller på med.
Citera
2019-01-22, 11:53
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, jag menar sträcker, inte skarvar. Jag påstår inte att rättsentomologen (AL) lämnar oriktiga uppgifter eller överdriver. Han vittnade i hovrätten med hänvisning till figur 5 på sidan 7 att det var helt uteslutet att äggen lades mindre än sex dagar före fyndet, och att sannolikheten för att äggen lades någon gång mellan 14-15 maj och 4 maj, alltså från det att Vatchareeya sågs i livet och tio dagar framåt, är lika för varje dag. Han sträckte ut intervallet till dagen för försvinnandet på ett helt riktigt sätt. På åklagarens fråga om vad som hade hänt om kroppen hade legat kallare svarade han att kurvan hade förskjutits så att tio dagarsintervallet blivit längre.

Man kan inte utesluta att kroppen har legat kallare. AL utesluter inte första dagen för äggläggning även fast det var kallt då, nio grader som mest. Alltså, hade äggen lagts första dagen och kroppen sedan lagts kallt hade det inte blivit någon förändring i resultatet.

Ok, då förstår jag hur du menar. Är själv hyfsat tveksam till om det ö h t skulle ha blivit någon larvutveckling om kroppen legat på is, men det scenariot tillhör i o f s endast Fagros hittepå-teori.
Citera
2019-01-22, 12:48
Medlem
Citat:
Tuggar djur alltid på kroppar som ligger ute i 14 dagar? Och är det svårare för rävar, råttor och fåglar i värnet?

Ja, alltid om dom legat ute i 14 dygn, har dom bara legat 12 så klarar dom sig.
Nää, så är det inte så klart, men det är inte på något sätt unikt att
människor eller djur som ligger i naturen utsätts för asätare.

Ofta går dom på mjukdelar som halsen vilket gör att tungbenet försvinner.
Det blir då svårt att bevisa t.ex. strypning.
Va det inte du som nämnde Linda C-fallet i tråden, där är ett exempel.

Hur det ser ut i värnet vet jag inte så det kan jag inte svara på, men
ju större exponering, desto större risk för asätare, ganska logiskt, eller hur.
Citera
2019-01-22, 12:54
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ja, alltid om dom legat ute i 14 dygn, har dom bara legat 12 så klarar dom sig.
Nää, så är det inte så klart, men det är inte på något sätt unikt att
människor eller djur som ligger i naturen utsätts för asätare.

Ofta går dom på mjukdelar som halsen vilket gör att tungbenet försvinner.
Det blir då svårt att bevisa t.ex. strypning.
Va det inte du som nämnde Linda C-fallet i tråden, där är ett exempel.

Hur det ser ut i värnet vet jag inte så det kan jag inte svara på, men
ju större exponering, desto större risk för asätare, ganska logiskt, eller hur.

Ja, men det är ju en form av icke-bevisning om man vill ifrågasätta att en kropp legat ute för att det saknas tecken på att djur tuggat.
Citera
2019-01-22, 13:49
Medlem
Citat:
Tja, jag känner inte att jag måste bestämma mig. Polisen lyckades aldrig reda ut var hon mördades/styckades. Frustrerande, men så är det. Allt vi kan göra är att spekulera, och åtminstone jag har ingen lust att i alltför hög grad go Fagro on your asses.

Mordet, styckningen och transporten skedde i den röda Ford skåpbilen, var skulle det annars ha skett.
Ford skåpbilen skulle ha undersökts om inte fallet var mörkat, KJ var utsett att få skulden för mordet och därför undersöktes inte skåpbilen, ägaren till den är känd som var till försäljning på Blocket.
Helt säkert samma bil som fanns parkerat inne i skogen sent den kvällen när VB försvann.
De två gärningsmännen hade lånat skåpbilen och den fick inte undersökas.
Spaningsledningens motiv var att KJ skulle bli gärningsmannen, därför undersöktes aldrig skåpbilen.

Att utföra något mord, styckning och transport i KJ:s bil var en omöjlighet, och har aldrig skett.
Senast redigerad av Fagro 2019-01-22 kl. 13:52.
Citera
2019-01-22, 13:55
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Mordet, styckningen och transporten skedde i den röda Ford skåpbilen, var skulle den annars ha skett.
Ford skåpbilen skulle ha undersökts om inte fallet var mörkat, KJ var utsett att få skulden för mordet och därför undersöktes inte skåpbilen, ägaren till den är känd som var till försäljning på Blocket.
Helt säkert samma bil som fanns parkerat inne i skogen sent den kvällen när VB försvann.
De två gärningsmännen hade lånat skåpbilen och den fick inte undersökas.
Spaningsledningens motiv var att KJ skulle bli gärningsmannen, därför undersöktes aldrig skåpbilen.

Just det. Så klart det skedde där. Men apropå skåpbilen - hur kunde beställaren vara så ini helvete korkad att han lånade ut ett fordon som kunde kopplas till honom? Och tycka att det var smart att låta asylmördarkommandot stycka i den, och sedan säljer han den på Blocket?

Sen har du lite fler frågor att besvara vad gäller "auktoriteten". Förstår att du inte vill dock, det är ju alltid skönare att vara luddig. Minsta granskning av din "lösning" gör ju att hela korthuset omedelbart rasar.
Citera
2019-01-22, 14:17
Medlem
Citat:
Just det. Så klart det skedde där. Men apropå skåpbilen - hur kunde beställaren vara så ini helvete korkad att han lånade ut ett fordon som kunde kopplas till honom? Och tycka att det var smart att låta asylmördarkommandot stycka i den, och sedan säljer han den på Blocket?
Nu har det skett att den röda Ford skåpbilen som fanns parkerad inne i skogen, var sannolikt den som såldes på Blocket maj månad efter mordet.
Därför när bilarna söktes med likspårhunden Uno var det fel bil som tagits in för kontroll, men det kan ses som medvetet.
Citera
2019-01-22, 14:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ok, då förstår jag hur du menar. Är själv hyfsat tveksam till om det ö h t skulle ha blivit någon larvutveckling om kroppen legat på is, men det scenariot tillhör i o f s endast Fagros hittepå-teori.
Bra att vi är överens så långt. Jag anser att kroppen låg kallt, men inte på is. Smältande is hade upptäckts genom skrumphud. Kroppen var också för välbevarad för att ha legat ute i naturen i 18 dagar. Därför anser jag att en torr plats i ett värn borde vara lämplig.
Citat:
Då hunden sätts i förnyat sök söker den
koncentrerat golvytan och hoppar sedan upp på en mindre "bordsyta" som den söker intensivt
och kommer där till en påvisande markering. Hunden är mkt insisterande och kommer även
här i skallgivning.

Tillägg: Därför anser jag att Jozz79:s svar vore intressant. Om Kim gömde kroppen i ett värn och det vore ett bättre gömställe än gula huset hade han ingen anledning att flytta den. Om någon annan gömde kroppen kan hen ha blivit otålig för att den aldrig hittades och flyttade den därför till ett nytt gömställe som var lättare att hitta och säkrare pekade ut Kim.
Senast redigerad av Quarrel 2019-01-22 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in