2019-01-21, 23:59
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Föräldrar till fysiskt och psykiskt friska barn kan unna sig att göra många fel, vilket de också gör. Barn är generellt robusta mot sina föräldrars dumheter och när de blir bra trots våra misstag tar vi ofta åt oss äran av det.
Helt oförskyllt.

Den lyxen har inte föräldrar till fysiskt och psykiskt sjuka barn. De måste göra mer rätt, vara duktigare, klokare, strävsammare, ge mer avkall på egna behov än andra föräldrar. Ändå får de ofta inget att ta åt sig äran för, många gånger tyvärr tvärtom.
Helt oförskyllt.

Hanna och Oskar var inte bra föräldrar till sjuka barn, det säger dock ingenting om de hade varit tillräckligt bra föräldrar till friska barn. Sannolikt hade de det eftersom de flesta är det.

Detta kan man spekulera och diskutera kring hur länge som helst men jag tror att de faktiskt var föräldrar till friska barn, barn som blev sjuka av sina destruktiva föräldrar. ME-diagnoserna har ju ältats fram och tillbaks men jag tror knappast dessa barn hade insjuknat med symptomen/sjukdomen om de hade fått växa upp med friskare föräldrar fria från kontrollbehov och manipulationstvång. Men vi får knappast fram ytterligare info kring familjens tid innan "sjukdomarna".....eller kanske att någon med inblick kan bryta den sektliknande tystnaden kring familjen? Min bild av familjen är att den mest liknade en sekt styrd av föräldrar som på många sätt liknar ganska klassiska sektledare. Förinta sekten hellre än att förlora kontroll över den, det har vi sett förr.
Citera
2019-01-22, 00:01
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det borde vara en status i att ta hand om sina barn även om de var sjuka. Att inte vika ner sig utan göra det bästa av situationen. I dom allra flesta sammanhang skulle det ha gett enbart respekt. Människor skulle ha tyckt att de var goda och vänliga människor som älskade sina barn oavsett.

Men av någon anledning så försvann föräldrakärleken, om den någonsin fanns, när barnen blev sjuka.

Jag är snart tillbaka i misstanken att tillvaron blev omöjlig för ett par scientologer som hade byggt upp sitt liv på en framgångsreligion som garanterar lycka och välgång bara man är nog stark i sin tro.

Sen blev plötsligt barnen sjuka, i något som inte ens existerar i deras tro, en sjukdom som inte syns och som påverkar psyket.

Om man har en religiös övertygelse att psykiatriker är ondskan personifierad och att det inte existerar några sjukdomar som saknar biomarkörer så skulle nog tillvaron rasa och självbilden rämna om man fick, inte ett utan två, barn med ME/Cfs.

Då skulle det säkert bli svårt att hitta något positivt att hänga upp sin framtid på. Man skulle bli utstött från församlingen. Utan något skyddsnät skulle man få ta sig an ett liv som strider mot ens innersta tro och väsen.

Det skulle kunna leda till en tragedi.
Jo, så kan det ha varit. Jag är jämte dig den största förespråkaren av scientologispåret här i tråden.
Om man dessutom lägger till att de har en tro på thetaner (vilket Sentinelesen mycket riktigt påpekat här ovan) - och dess form av själavandring, där man efter döden återföds i en helt ny (och förhoppningsvis bättre) kropp, ökar sannolikheten för att det just så mördarföräldrarna resonerat.
Sjukt givetvis, och trots allt, i mitt tycke alltför sjukt.

Jag hävdar liksom senast, att denna slutsats (kring scientologi) inte är tillräcklig. Vi har ju skralt med bevis till att börja med.

Med tanke på långvarig planering, inklusive att båda döttrar isolerades i hemmet i elvaårsåldern, gör att mina initiala tankar om pedofili/incest, som till varje pris måste hemlighållas, kan ha varit föräldrarnas drivkrafter bakom de fruktansvärda morden.
Möjligen deltog båda mördarföräldrarna i sexuella övergrepp på sina barn. Sånt är betydligt vanligare än familicid f.ö.
Givetvis visste dessa högfungerande föräldrar att deras brott i längden inte kunde döljas. Alltså var exit för samtliga, den smidigaste lösningen i deras sjuka hjärnor.
Alla efterlämnade avskedsbrev etc. framstår då som rent patetiska.
Citera
2019-01-22, 00:47
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Detta kan man spekulera och diskutera kring hur länge som helst men jag tror att de faktiskt var föräldrar till friska barn, barn som blev sjuka av sina destruktiva föräldrar. ME-diagnoserna har ju ältats fram och tillbaks men jag tror knappast dessa barn hade insjuknat med symptomen/sjukdomen om de hade fått växa upp med friskare föräldrar fria från kontrollbehov och manipulationstvång. Men vi får knappast fram ytterligare info kring familjens tid innan "sjukdomarna".....eller kanske att någon med inblick kan bryta den sektliknande tystnaden kring familjen? Min bild av familjen är att den mest liknade en sekt styrd av föräldrar som på många sätt liknar ganska klassiska sektledare. Förinta sekten hellre än att förlora kontroll över den, det har vi sett förr.

Nog för att det finns tokiga föräldrar men att de är så kraftfulla att de genom manipulation, tvång och kontroll skulle kunna generera långvarig feber med svullna lymfkörtlar, halsont och ledvärk från tomma intet av typen konversionssyndrom à la la belle indifférence, finner jag inte sannolikt. Den typen av störningar har en helt annan symtomflora än vad ME ger upphov till. Ett alternativ till ME skulle möjligen kunna utgöras genom regelrätt förgiftning. Är det nån variant av Münchhausensyndrom genom ombud du tänker dig? Hur förklarar du i så fall att bägge föräldrarna var inblandade?
Senast redigerad av Sentinelesen 2019-01-22 kl. 00:52.
Citera
2019-01-22, 00:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vi genomgång av tråden så framkommer det att Solglittret är upphovsman till PMet och har distribuerat det via reviews. Eftersom Solglittret genom hela tråden på olika sätt sörjt för att snärja Oskar och fria Hanna, är min bedömning att Solglittret planterade PMet i tråden för att det skulle fungera chikanerande mot Oskar.

Citat:
Som jag skrev har det framgått i tråden.

Du ljuger.
Något sådant ”framgår inte i tråden” - ren lögn!

Vid två tillfällen 28/12 och 31/12 har det numera försvunna djupt opålitliga nicket ”Kurian” påstått detta taget ur luften. Det är ”inget som framgått ur tråden” på något sätt.

”Kurian” var för övrigt en stor lögnare bl a om sin fullkomligt påhittade insiderinformation om att O och H hade tillgång till allehanda narkotika som de gett barnen .
När kontakt med polisens kontaktperson i Bjärred, EGW, bevisade att ”Kurian” ljög, låtsades han att han också talat med EGW och då fått andra uppgifter. När diskussionerna gick heta om vid vilket datum och klockslag ”Kurian” skulle talat med EGW och det även diskuterades vem som skulle ringa EGW igen för att kontrollera uppgiften - backade till slut ”Kurian” och erkände under bilan att han hade fel.

Att uppge att du läst och minns dessa två inlägg vid genomgången av denna enorma tråd är anmärkningsvärt. Mytomanen ”Kurian” har bland många andra lögner i endast en rad i två inlägg påstått detta långt innan du reggade ditt konto.
Har du fotografiskt minne? Eller lusläser och minns du bara inlägg från vissa nick - som kanske Frank.Einstein, Jinxter, Medox, Dilbert, Japanesa, Fogelram, 10152030, Stehliz ??

Pm-et du syftar på ger varken O eller H någon skuld eller negativ bild, tvärtom.
Så varför anser du att just jag då skulle lämnat ut ett sådan pm om jag ”sedan ruta ett” anklagat bara O?
Och hur skulle detta sedan kunna ”fungera chickanerade” mot O????
En konsekvensanalys som framstår som fullkomligt obegriplig.

Oavsett vem som skrivit pm-et framgår att denne individ personligen varit i kontakt med Os arbetskamrater. Att diskutera vilket nick som denne person kan ha - betyder att denne naturligtvis blir outad med sin riktiga identitet. Därför är alla diskussioner som syftar till att sammankoppla en levande person med ett nick här åt helvete. Oavsett vems nick det handlar om.

Jag har från början uppfattat uppgifterna i pm-et som fullt plausibla. Att det inte var omöjligt om det hade gått till just så. Uppgifter som också i mycket var rätt snarlika de i ”Avd.9s” långt tidigare postade ”novell”

Men under polisen presskonferens framkom så många andra uppgifter.
Den mer humana gripande sorgliga bilden av förtvivlade älskande föräldrar med dödssjuka barn, som så smärtfritt som möjligt tar dessa av daga innan de båda själva suiciderar stämmer inte.
Det var inte så det gick till.

Den bild som Os arbetskamrater kan ha fått - är den bild O ville förmedla.
Jag tror att det rör sig om riktig familicid i Bjärred. Där definitionsmässigt en förälder mördat barnen och sin partner. Fullt möjligt att båda diskuterat denna ”lösning” tidigare, men bara en ville genomföra det där och då på detta sätt, tror jag.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-22 kl. 01:13.
Citera
2019-01-22, 00:59
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Nog för att det finns tokiga föräldrar men att de är så kraftfulla att de genom manipulation, tvång och kontroll skulle kunna generera långvarig feber med svullna lymfkörtlar, halsont och ledvärk från tomma intet av typen konversionssyndrom la belle indifférence, finner jag inte sannolikt. Den typen av störningar har en helt annan symtomflora än vad ME ger upphov till. Ett alternativ till ME skulle möjligen kunna utgöras av regelrätt förgiftning. Är det nån variant av Münchhausensyndrom genom ombud du tänker dig? Hur förklarar du i så fall att bägge föräldrarna var inblandade?

Jag har självklart inga bevis men jag är övertygad om att minst en av diagnoserna är felaktig pga manipulation, då menar jag den yngre flickans diagnos. Den första diagnosen är mer osäker och utan mer information kommer vi inte längre.
Det fetade: Rent teoretiskt kan man tänka sig att det var en av föräldrarna som manipulerade diagnos/diagnoserna utan att den andra visste om det för att få bilden ännu svartare och därmed få morden/självmorden att framstå som ännu mer nödvändiga och oundvikliga. Den andra diagnosen kan ha varit det sista som fick den eventuellt fram till dess ovilliga mördaren att vika ner sig och gå med på planen.
Citera
2019-01-22, 01:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Jag har självklart inga bevis men jag är övertygad om att minst en av diagnoserna är felaktig pga manipulation, då menar jag den yngre flickans diagnos. Den första diagnosen är mer osäker och utan mer information kommer vi inte längre.
Det fetade: Rent teoretiskt kan man tänka sig att det var en av föräldrarna som manipulerade diagnos/diagnoserna utan att den andra visste om det för att få bilden ännu svartare och därmed få morden/självmorden att framstå som ännu mer nödvändiga och oundvikliga. Den andra diagnosen kan ha varit det sista som fick den eventuellt fram till dess ovilliga mördaren att vika ner sig och gå med på planen.

Instämmer. Den yngsta flickans ME-diagnos är förvånade.

Man bör kanske också betänka att O och H när M ska ha insjuknat var ”proffsföräldrar” på ME hos barn. Då diagnosen sätts enbart på beskrivningen av barnets egna besvär, är det naturligvis en baggis för så pålästa, välinformerade föräldrar med ett tidigare sjukt barn att målande och pricksäkert beskriva även påhittade symptom hos M.

Mer välutbildade, av sjukvården sannolikt välinformerade och pålästa erfarna föräldrar, som om de ville skulle kunna fejka fram en påhittad ME-diagnos hos en 10-årig flicka, får man nog leta efter.
Citera
2019-01-22, 01:56
Medlem
drunknars avatar
Citat:
På film är det mesta möjligt att spela upp. Frågan är väl närmast om det håller för en sträng opartisk recensent?

Jaha vad är det för film du svamlar om? Ingen har skrivit något om någon film. Om du inte tycker att det håller som teori så kan du peka på vad som är orimligt. Tycker du det är osannolikt grymt att föräldrar/förälder skulle kunna gå så långt som att droga sitt/sina barn för att få starkare kontroll, straffa osv? Inte lika osannolikt grymt som att strypa dessa barn med sina bara händer som jag ser det. Glöm mallar som beskriver normala föräldrar och hur dessa skulle kunna tänkas handla, du har beviset framför dig hur långt dessa sjuka barnamördare var beredda att gå....men det verkar vara svårt för många av er här i tråden att förstå. Detta är "freakexemplet", en på miljonen. Det är därför vi läser och skriver om de här i tråden, en av de mest uppmärksammade någonsin på flashback. Hade de varit normala och haft barnens bästa i fokus så hade de stretat på med dessa påstådda sjukdomar och aldrig uppmärksammats offentligt över huvud taget.
Citera
2019-01-22, 05:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Somliga uppskattar dessutom människor med dolda depressioner. Många är inte så självhävdande, lyssnar, mjuka, väna... tycker om musik.. kanske Dylan..?
Studier har visat att människor som inte är deprimerade skattar sina olika egenskaper kring 6-7 i snitt på en skala 1-10, medan deprimerade hamnar på ett snitt på ungefär en femma. Deprimerade har alltså en mer realistisk självbild än normalstämda. Ganska sympatiska alltså, får människor som har behov av att känna sig lite förmer att må bra....
Finns inget fel så sett på en med maskerad depression.
Däremot kan en person gå så länge i en pressad situation att det depressiva som skett över tid börjat normaliseras. De behöver som sagt inte ens vara medvetna om att de är deprimerade och då lär det inte sökas hjälp heller. Andra är medvetna men har en fasad och fortsatt presterande som båda föräldrarna var (om än med depressiva förtecken).
Du nämner Hanna, om henne vet vi inte mycket förutom via tråduppgifter bl.a depression sågs tidigare än O.
Leende depression tolkas via sorg i blicken:
"Last time I met Oskar and we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes."

Det forskaren nämner om Bjärredfallet får mig att tänka på maskerad/dold depression:
Citat:
– Är man en kompetent person, som de här föräldrarna verkar ha varit, är det kanske inte alltid så enkelt att be om hjälp. Man försöker hålla fasaden uppe och kanske drar sig tillbaka.
Att säga att man inte längre vet vad man ska göra, att man inte orkar mer, kan vara svårt att erkänna.
Samtidigt måste man vara enormt desperat när man fattar ett sådant här beslut.
Citat:
Föräldrar till fysiskt och psykiskt friska barn kan unna sig att göra många fel, vilket de också gör. Barn är generellt robusta mot sina föräldrars dumheter och när de blir bra trots våra misstag tar vi ofta åt oss äran av det.
Helt oförskyllt.

Den lyxen har inte föräldrar till fysiskt och psykiskt sjuka barn. De måste göra mer rätt, vara duktigare, klokare, strävsammare, ge mer avkall på egna behov än andra föräldrar. Ändå får de ofta inget att ta åt sig äran för, många gånger tyvärr tvärtom.
Helt oförskyllt.

Hanna och Oskar var inte bra föräldrar till sjuka barn, det säger dock ingenting om de hade varit tillräckligt bra föräldrar till friska barn. Sannolikt hade de det eftersom de flesta är det.
Det finns ett då och nu i den här händelsen.
De har två oerhört fina flickor, beskrivet från flera håll - det uppstod inte ur ett vakuum och av dåliga föräldrar.
Däremot ballade de ur fullständigt via sin emotionella inkompetens gällande sig själva och copingbrist. Sin brist att inte söka hjälp, sitt allierande kring en fullständigt absurd lösning.
Senast redigerad av develi 2019-01-22 kl. 05:47.
Citera
2019-01-22, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Finns inget fel så sett på en med maskerad depression.
Däremot kan en person gå så länge i en pressad situation att det depressiva som skett över tid börjat normaliseras. De behöver som sagt inte ens veta att de är deprimerade och då lär det inte sökas hjälp heller. Andra är medvetna men har en fasad och fortsatt presterande som båda föräldrarna var (om än med depressiva förtecken).
Du nämner Hanna, om henne vet vi inte mycket förutom via tråduppgifter bl.a depression sågs tidigare än O.
Leende depression tolkas via sorg i blicken:
"Last time I met Oskar and we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes."

Det forskaren nämner om Bjärredfallet får mig att tänka på maskerad/dold depression:

Det finns ett då och nu i den här händelsen.
De har två oerhört fina flickor, beskrivet från flera håll - det uppstod inte ur ett vakuum och av dåliga föräldrar.
Däremot ballade de ur fullständigt via sin emotionella inkompetens gällande sig själva och coping. Sin brist att inte söka hjälp, sitt allierande kring en fullständigt absurd lösning.

Det kan även hända att de tvekade med att söka hjälp eftersom de visste att den livskvalitet och det ”liv i egentlig mening” som de ville ha på något sätt avvek från det som skulle accepteras från dem som kunde ha hjälpt.
Citera
2019-01-22, 05:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det kan även hända att de tvekade med att söka hjälp eftersom de visste att den livskvalitet och det ”liv i egentlig mening” som de ville ha på något sätt avvek från det som skulle accepteras från dem som kunde ha hjälpt.
Möjligt tankefel i deras hjärnor att tro så - men ingenting som en psykolog skulle finna märkligt. Den fattige vill blir rik, den sjuke frisk och den deprimerade vill bli lycklig.
Jag menar strävan efter normalisering, ett tidigare mer optimalt tillstånd, drömmen om svunna tider.. Fortsättningsvis tror jag att det primärt var centrerat kring flickorna så att de fullständigt tappade bort sig själva i sin nattsvarta depression, med kognitiv påverkan, och att de påverkade varandra negativt i den slutna bubblan.
Senast redigerad av develi 2019-01-22 kl. 06:45.
Citera
2019-01-22, 06:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror att det rör sig om riktig familicid i Bjärred. Där definitionsmässigt en förälder mördat barnen och sin partner. Fullt möjligt att båda diskuterat denna ”lösning” tidigare, men bara en ville genomföra det där och då på detta sätt, tror jag.
Det kan du tro - men det går stick i stäv med förundersökningens resultat och det ska man också förhålla sig till.
"Riktig familicid" samt "definitionsmässigt" är ett skevt ordval och din tolkning:
Det finns familjer där föräldrar enas kring familjeutrotning såsom skett i Bjärred - om än ovanligt.
Citera
2019-01-22, 07:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Detta var säkert något som O och H också kände till - därav kanske inriktningen på vikten hemundervisning istället för att fokusera på sociala och roligare saker om barnen bara hade minimal ork?"

"Kan vi också nu lägga den här ME-diskussionen kring flickornas statistiska prognos och hur ofta ME-diagnoserna är felsatta, till handlingarna!?
ME dödade inte barnen i Bjärred. Det gjorde deras förfärliga föräldrar."
Ingen har påstått att ME dödade barnen - det är en helt pantad mening men ingenting förvånar mig när det kommer till din argumentation.

Fortsättningsvis påminner du om de som propagerar likt domedagsprofeter gällande ME; det är som extremhögern mot extremvänstern.
Det enda det går ut på i din värld är att förneka ME som en slags mission och att barnen inte hade ME överhuvudtaget - du talar till och med mot dig själv:
Ena stunden finns inte ME gällande barnen, i nästa andetag är det så positiv prognos..
...och nej:
Så länge du hänvisar till barnen som statistiska streck ska jag fortsätta skriva om barnen som unika individer, vars lidande du förringar - samt att du anser att max en timmes bedömning av A via en pianotant är relevant grund för din åsikt att A var frisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in