Citat:
Föräldrar till fysiskt och psykiskt friska barn kan unna sig att göra många fel, vilket de också gör. Barn är generellt robusta mot sina föräldrars dumheter och när de blir bra trots våra misstag tar vi ofta åt oss äran av det.
Helt oförskyllt.
Den lyxen har inte föräldrar till fysiskt och psykiskt sjuka barn. De måste göra mer rätt, vara duktigare, klokare, strävsammare, ge mer avkall på egna behov än andra föräldrar. Ändå får de ofta inget att ta åt sig äran för, många gånger tyvärr tvärtom.
Helt oförskyllt.
Hanna och Oskar var inte bra föräldrar till sjuka barn, det säger dock ingenting om de hade varit tillräckligt bra föräldrar till friska barn. Sannolikt hade de det eftersom de flesta är det.
Helt oförskyllt.
Den lyxen har inte föräldrar till fysiskt och psykiskt sjuka barn. De måste göra mer rätt, vara duktigare, klokare, strävsammare, ge mer avkall på egna behov än andra föräldrar. Ändå får de ofta inget att ta åt sig äran för, många gånger tyvärr tvärtom.
Helt oförskyllt.
Hanna och Oskar var inte bra föräldrar till sjuka barn, det säger dock ingenting om de hade varit tillräckligt bra föräldrar till friska barn. Sannolikt hade de det eftersom de flesta är det.
Detta kan man spekulera och diskutera kring hur länge som helst men jag tror att de faktiskt var föräldrar till friska barn, barn som blev sjuka av sina destruktiva föräldrar. ME-diagnoserna har ju ältats fram och tillbaks men jag tror knappast dessa barn hade insjuknat med symptomen/sjukdomen om de hade fått växa upp med friskare föräldrar fria från kontrollbehov och manipulationstvång. Men vi får knappast fram ytterligare info kring familjens tid innan "sjukdomarna".....eller kanske att någon med inblick kan bryta den sektliknande tystnaden kring familjen? Min bild av familjen är att den mest liknade en sekt styrd av föräldrar som på många sätt liknar ganska klassiska sektledare. Förinta sekten hellre än att förlora kontroll över den, det har vi sett förr.

.