2019-01-21, 09:13
Medlem
DjPuttes avatar
Undrar om dem haft en sonar son sänkts ned i hålet för att se OM pojken verkligen är där, För det är lite för mycket frågetecken i hela historien...

En borr rigg som har problem att ta sig igenom berg har man inte förutsett att det KAN vara hårt berg man ska igenom och därmed inte sett till ha med sig den utrustning som behövs, Mycket tafatt agerande från dag 1 tills dags dato känslan är många antaganden är det sedan att pappan hörde barnet gråta i hålet som någon sade ju längre ned man kommer ju svårare det är höra och om den d'r locket kom till vid raset ja då förstår alla då hör man inget!
Citera
2019-01-21, 09:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Att suga upp de nedfallna jord- och stenmassorna låter för farligt, man ser ju inte hur långt man har kvar och kommer man ner till ungen så lär han dö av suget om han inte var död innan. Det jag tycker hade känts mest naturligt vore att plocka upp jord och sten med en liten skopa genom borrhålet, jag tänker något liknande Ekmanhuggaren. Är det någon som sett om man testat något sådant? Är det större stenar som kilats fast så kanske metoden inte funkar men det borde gå att få upp på något sätt i alla fall.

Andra metoder än att få upp honom genom samma borrhåll som han föll ner i (om han nu är där nere) ser jag som alldeles för långsamma men det är väl så dags nu.
Citera
2019-01-21, 09:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Att suga upp de nedfallna jord- och stenmassorna låter för farligt, man ser ju inte hur långt man har kvar och kommer man ner till ungen så lär han dö av suget om han inte var död innan. Det jag tycker hade känts mest naturligt vore att plocka upp jord och sten med en liten skopa genom borrhålet, jag tänker något liknande Ekmanhuggaren. Är det någon som sett om man testat något sådant? Är det större stenar som kilats fast så kanske metoden inte funkar men det borde gå att få upp på något sätt i alla fall.

Andra metoder än att få upp honom genom samma borrhåll som han föll ner i (om han nu är där nere) ser jag som alldeles för långsamma men det är väl så dags nu.

Problemet var väl att schaktet inte var riktigt rakt. (Å andra sidan hade ju pojken inte kunnat överleva, om han fallit rakt ner heller.)
Citera
2019-01-21, 10:24
Medlem
Riktiga djävla amatörer haha

Seriöst
Citera
2019-01-21, 10:25
Medlem
8 dagar för att få upp en kille som hamnat i ett hål.......
Citera
2019-01-21, 10:26
Medlem
150 meter är ju ingenting
Citera
2019-01-21, 10:47
Medlem
Vi landade på månen för ett halv sekel sedan, men har inte teknologin för att sända ner "X" med kamera och klo för att hitta och hämta pojken?

Vi skickar upp kameror i rövar på akuten för fan.
Citera
2019-01-21, 10:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Vi landade på månen för ett halv sekel sedan, men har inte teknologin för att sända ner "X" med kamera och klo för att hitta och hämta pojken?

Vi skickar upp kameror i rövar på akuten för fan.

Det är rasmassor på runt 80 meters djup. Därför har de inte kunnat få ned en kamera. Det svåra är nog hur man får bort rasmassorna eftersom hålet är inte stabilt. Om pojken är längre ner kommer dessa att falla över honom om man börjar gräva och grävningarna kan i sin tur ge mer rasmassor. Dessa kan täppa till hålet ännu mer. Men risken är att han sitter fast precis nedanför rasmassorna. Hur tar man då loss rasmassorna utan att skada honom och hans huvud? Dessutom är hålet inte rakt utan har en krök.

Hade han fallit i ett brett, rakt och djupt hål hade kan kunnat plocka upp honom med en klo eller genom att en smal människa hängts upp och ner för att dra upp pojken.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2019-01-21 kl. 11:01.
Citera
2019-01-21, 11:13
Medlem
Nu är jag ingen expert och kan inte mycket om ämnet heller men jag undrar om det finns någon här med relevant kunskap som kan säga om denna räddningsinsats får underkänt eller ej? Det har gått så många dagar med vad känns som minimala framsteg. Å ena sidan känns det som en skandal att det inte gått fortare, speciellt med tanke på pojkens låga ålder, å andra sidan har jag läst att hålet är så pass litet och berget under varit såpass hårt att borra i att det försvårar räddningsarbetet. Jag hoppas på ett mirakel men även jag befarar att pojken inte kommer att hittas vid liv. Mycket tragisk olycka för alla involverade.
Citera
2019-01-21, 12:06
Medlem
-Zingaja-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är rasmassor på runt 80 meters djup. Därför har de inte kunnat få ned en kamera. Det svåra är nog hur man får bort rasmassorna eftersom hålet är inte stabilt. Om pojken är längre ner kommer dessa att falla över honom om man börjar gräva och grävningarna kan i sin tur ge mer rasmassor. Dessa kan täppa till hålet ännu mer. Men risken är att han sitter fast precis nedanför rasmassorna. Hur tar man då loss rasmassorna utan att skada honom och hans huvud? Dessutom är hålet inte rakt utan har en krök.

Hade han fallit i ett brett, rakt och djupt hål hade kan kunnat plocka upp honom med en klo eller genom att en smal människa hängts upp och ner för att dra upp pojken.

Och vad är alternativet då? jo vi ser ju hur bra det går, det här visste dom om.
Ta bart sanden och stenarna så han får syre.
Det finns liksom inget alternativ "det är farligt det kan ramla ner stenar, jag inbillar mig att det är farligare vara utan syre i några dagar, eller vi chansar att det finns luft på ett djup på 25Ø/120+m.
Dom gaggade om att stenarna kunde ge honom luft. låter det troligt?

Han är ju pluggen, hans tillbehör ligger ju synligt på "pluggen" Så frågan är hur farligt det är att försöka ta bort dom där cm sand som ligger på hans skalle. Dessutom låg det godis, plastmugg, smycken OVANFÖR pluggen, och så vitt jag vet så faller allt lika fort av gravitationen. Då lär han inte ligga långt under.

Är han på botten, d.v.s 17 meter under pluggen så är ju garanterad död, av syrebrist. Och då spelar det ju ingen roll

Hur många % böjning är hålet? Knappast märkbart och inget som skulle försvåra i alla fall att få upp honom.
Det här är idioter som gjorde en extremt felbedömning.

Om du själv hamnade i vatten i en bil och inte fick upp rutorna. Vad hade du själv föredragit?
dykare som inte chansar och ger dig luft av t.e.x dykflaska och krossar rutan trots att du kan få svåra skador av glassplitter på dig?
Eller chansa att du hade lite luft och ringa bärgningsbil. Det är ju trots allt säkrare?
Men vad vet jag..
Citera
2019-01-21, 12:10
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zingaja-
Och vad är alternativet då? jo vi ser ju hur bra det går, det här visste dom om.
Ta bart sanden och stenarna så han får syre.
Det finns liksom inget alternativ "det är farligt det kan ramla ner stenar, jag inbillar mig att det är farligare vara utan syre i några dagar, eller vi chansar att det finns luft på ett djup på 25Ø/120+m.
Dom gaggade om att stenarna kunde ge honom luft. låter det troligt?

Han är ju pluggen, hans tillbehör ligger ju synligt på "pluggen" Så frågan är hur farligt det är att försöka ta bort dom där cm sand som ligger på hans skalle. Dessutom låg det godis, plastmugg, smycken OVANFÖR pluggen, och så vitt jag vet så faller allt lika fort av gravitationen. Då lär han inte ligga långt under.

Är han på botten, d.v.s 17 meter under pluggen så är ju garanterad död, av syrebrist. Och då spelar det ju ingen roll

Hur många % böjning är hålet? Knappast märkbart och inget som skulle försvåra i alla fall att få upp honom.
Det här är idioter som gjorde en extremt felbedömning.

Om du själv hamnade i vatten i en bil och inte fick upp rutorna. Vad hade du själv föredragit?
dykare som inte chansar och ger dig luft av t.e.x dykflaska och krossar rutan trots att du kan få svåra skador av glassplitter på dig?
Eller chansa att du hade lite luft och ringa bärgningsbil. Det är ju trots allt säkrare?
Men vad vet jag..
Om nu han finns under pluggen hur kan hans pappa hört han gråta då????
För mig veterligen så kan man inte få ljud att gå igenom jordlager.....
Citera
2019-01-21, 12:19
Medlem
-Zingaja-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Om nu han finns under pluggen hur kan hans pappa hört han gråta då????
För mig veterligen så kan man inte få ljud att gå igenom jordlager.....

Kanske Julen fastnade några gånger, det är ju trots allt bara 25 diameter på vägen ner, gled sakta ner, kanske pappan med släktingarna fick panik och rusade fram till hålet och desperat försökte titta ner, ropa efter sin son, så ännu mer jord la sig på hans huvud ingångshålet ser ju ganska poröst ut.
Kanske dom där 2 minuterna var 10 sekunder, men för honom så var det 2 min...

Vad är det du misstänker? Att pappan är maskopi med släkten mördar sin son? Han kanske inte ens är där? Sen kom dom på att fan dom kan ju skicka ner en kamera. Jo men vi hissar ner en plugg då kan dom inte se ju... Låter det troligt?
Senast redigerad av -Zingaja- 2019-01-21 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in