Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Det är rasmassor på runt 80 meters djup. Därför har de inte kunnat få ned en kamera. Det svåra är nog hur man får bort rasmassorna eftersom hålet är inte stabilt. Om pojken är längre ner kommer dessa att falla över honom om man börjar gräva och grävningarna kan i sin tur ge mer rasmassor. Dessa kan täppa till hålet ännu mer. Men risken är att han sitter fast precis nedanför rasmassorna. Hur tar man då loss rasmassorna utan att skada honom och hans huvud? Dessutom är hålet inte rakt utan har en krök.
Hade han fallit i ett brett, rakt och djupt hål hade kan kunnat plocka upp honom med en klo eller genom att en smal människa hängts upp och ner för att dra upp pojken.
Och vad är alternativet då? jo vi ser ju hur bra det går, det här visste dom om.
Ta bart sanden och stenarna så han får syre.
Det finns liksom inget alternativ "det är farligt det kan ramla ner stenar, jag inbillar mig att det är farligare vara utan syre i några dagar, eller vi chansar att det finns luft på ett djup på 25Ø/120+m.
Dom gaggade om att stenarna kunde ge honom luft. låter det troligt?
Han är ju pluggen, hans tillbehör ligger ju synligt på "pluggen" Så frågan är hur farligt det är att försöka ta bort dom där cm sand som ligger på hans skalle. Dessutom låg det godis, plastmugg, smycken OVANFÖR pluggen, och så vitt jag vet så faller allt lika fort av gravitationen. Då lär han inte ligga långt under.
Är han på botten, d.v.s 17 meter under pluggen så är ju garanterad död, av syrebrist. Och då spelar det ju ingen roll
Hur många % böjning är hålet? Knappast märkbart och inget som skulle försvåra i alla fall att få upp honom.
Det här är idioter som gjorde en extremt felbedömning.
Om du själv hamnade i vatten i en bil och inte fick upp rutorna. Vad hade du själv föredragit?
dykare som inte chansar och ger dig luft av t.e.x dykflaska och krossar rutan trots att du kan få svåra skador av glassplitter på dig?
Eller chansa att du hade lite luft och ringa bärgningsbil. Det är ju trots allt säkrare?
Men vad vet jag..